پاورپوینت کامل حضور در زمان از طریق مذاکرات بین الادیان ۶۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حضور در زمان از طریق مذاکرات بین الادیان ۶۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضور در زمان از طریق مذاکرات بین الادیان ۶۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حضور در زمان از طریق مذاکرات بین الادیان ۶۷ اسلاید در PowerPoint :

توفیق نشر مجله حوزه را به دفتر تبلیغات اسلامی تبریک می گویم. اینجانب مانند همه افرادیکه علوم اسلامی را در حوزه علمیه قم فراگرفته اند خود را فرزند آن حوزه می دانم واز آن زمان که اولین کتاب( صرف) یعنی( امثله) را در آن حوزه شروع کردم تاامروز به سرنوشت آن حوزه و همه حوزه های علوم اسلامی به شدت علاقه داشته ام. همواره می خواستم بدرستی بفهمم که دراین حوزه ها چه می گذرد واین مراکز عظیم علمی در جهان فرهنگی بسیار پیچیده و غنی امروز کدامین پایگاه و چه نوع نقشی را دارند و وظایف و مسئولیتهای آنها چیست و یا چه باید باشد

پیروزی انقلاب اسلامی درایران حوزه های علوم اسلامی این سرزمین را با مسئولیتها و مسائل بسیار عظیمی مواجه نموده و نقش آنها را به مراتب بیش از نقش یک مرکز فرهنگی ساخته است. امروزازاین حوزهااین انتظار بزرگ می رود که آنها با همه مسائل امروز که اداره یک جامعه به آگاهی عمیق از آنها نیازمنداست سر و کار داشته باشند و با شجاعت و دقت فراوان با همه این معضلات دست و پنجه نرم کنند.این انتظار صد در صد منطقی است و باید هم برآورده شود.

آنها که دردمندند و مسائل زمان را می فهمند می دانند که وقوع تحولات فکری جدید در حوزه های علمیه به دلیل ورود برگشت ناپذیر علمای دین در صحنه اداره جامعه امروزامری صد در صداجتناب ناپذیر و ضروری گردیده و بدینجهت تحلیلهای بعضی از مقالات گذشته مجله( حوزه) را باید خیلی خیلی جدی تلقی کرد. باید دانست که عمده ترین مسائل فکری امروز جمهوری اسلامی ایران همین مسائل است و راه آینده این نظام جدید وقتی بدرستی روشن می شود که به تعبیر مقاله( آفاق فکری) حوزه ها( حضور در زمان) پیدا کنند آنهم حضوری به تمام وجود و همه سرمایه ها و همه امکانات.

یک بخش ازاین مساله بسیار مهم( حضور در زمان) پرداختن حوزه های علمیه به( مذاکرات بین الادیان) می باشد و من می خواهم مطلبی دراین زمینه بنویسم.

( مذاکرات بین الادیان) غیراز( منازعات و مجادلات بین الادیان) است. در منازعه و مجادله هدف بر زمین زدن طرف و محکوم نمودن اواست ولی در مذاکره هدف اینست که انسان طرف را درست بفهمد و خود را نیز درست به او بفهماند تا هر دو طرف بتوانند آنچه را که احسن واتقن است انتخاب کنند. منازعه و مجادله به خصومت و درگیری می کشاند ولی( مذاکره) بر روشن شدن حقیقت و در نتیجه به شکوفائی بیشتر فکر واحساس می انجامد وانسانها را توانای این می سازد که در یک داد و ستد معقول و شیرین فرهنگی با یکدیگر زندگی کنند.

اینجانب را عقیده اینست که امروز برای جمهوری اسلامی ایران مذاکره باادیان بزرگ جهان مانند مسیحیت یهودیت (نه صهیونیسم ) بودیسم و هندوئیسم یک اقدام بسیار ضروری است واقدام کننده به این امر نیز دستگاهی غیراز حوزه های علمیه نمی تواند باشد. حوزه های علمیه ما باید باادیان بزرگ دنیا به مذاکره به پردازند.ازاین مذاکره چندین فائده بزرگ حاصل می شود.

واین فوائد آنقدر مهم است که می توان گفت جلب آنهااثر بزرگی در سرنوشت جمهوری اسلامی دارد.

این فوائد بر دو قسم اند فرهنگی و سیاسی واینک به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

فوائد فرهنگی

ما معتقد هستیم که اسلام یک آئین جهانی است و معنای این سخن اینست که جهان بینی وایدئولوژی اسلام را می توان به انسانهای همه عصرها و همه جامعه عرضه کرد و به عبارت دیگر عناصر تشکیل دهنده جهان بینی و ایدئولوژی اسلام در عقول وافکار همه انسانها پایگاه دارد واگر درست بیان شود انسانها صحت و حقانیت آنرا در می یابند و در خود نسبت به آن حالت پذیرش احساس می کنند تااینجا مطلب روشن است ولی سخن دراینست که امروزاکثریت مردم روی زمین پیرو یکی ازادیان بزرگ دنیا هستند و عقول وافکار آنها تحت تاثیر جهان بینی ها و ایدئولوژی ها آن ادیان می باشد و ظرف ذهن آنها با عناصر آن جهان بینی ها وایدئولوژی ها قالبگیری شده است برای چنین مردمی چگونه و با چه زبانی می شوداسلام را بیان کرد؟این سئوال مهمترین مطلبی است که باید بدان پرداخته شود.

نگارنده را عقیده اینست که بیان اسلام برای پیروان ادیان بزرگ دنیا تنها در صورتی می تواند موثر و مفید باشد که این بیان در شکل مقایسه ای انجام شود.

بیان مقایسه ای آن نوع از توضیح است که براثر آن انسان مخاطب این توانائی را پیدا می کند که عناصر فکری جدید را که به وی عرضه می شود با عناصر فکری که خود قبلاداشته بسنجد و دریابد که ازاو خواسته می شود کدام عنصر فکری خود را رها کند و به جای آن کدام عنصر فکری جدید را بگذارد نسبت میان آنچه عرضه می شود و آنچه خود وی دارد چیست و کدام یک از آنهاازاعتبار منطقی و یاارزشی بیشتر برخورداراست ۳

به عبارت دیگر ما وقتی با یک مسیحی یا یهودی یا بودائی یا هندو مواجه می شویم و او را دعوت به اسلام می کنیم. باید بتوانیم برای او روشن کنیم که مثلا تصویراسلام از مساله خدا واسماء و صفات او چیست و تصویرادیان آنهاازاین مساله چیست و در مقام مقایسه این دو تصویر با یکدیگر اعتبار منطقی وانسانی کدام یک از اینها بیشتراست و کدام یک ازاین دو تصویر عقل و دل انسان را به رضایت واطمینان بیشتری می رساند مثلا تصویراسلام واین ادیان از خود انسان از جهان طبیعت از جامعه انسانی از تحولات تاریخی واز همه مسائل عمده دیگر که تمام وجودانسان متفکر را به خود مشغول می دارد تنهااین نوع از بیان است که مخاطب را به تفکر و سپس داوری توانا می سازد و تلاش ما را مثمرثمر می گرداند و گرنه القاء و تلقین یک جانبه مطلب چون به علت عقاید قبلی مخاطب با مقاومت طبیعی وی مواجه می شود و نتیجه ای نخواهد بخشید و جز آب در هاون کوبیدن نخواهد بود. ۴

اگر مطلب فوق را بپذیرید نوبت به این سخن می رسد که باید عناصر تشکیل دهنده جهان بینی وایدئولوژی دین اسلام وادیان دیگر در یک جدول مقایسه ای تدوین و تنظیم شوداین تدوین و تنظیم از چه راه می تواند محقق شود؟ تنها راه عملی شدن این مهم اینست که علمای اسلام و علمای ادیان بزرگ دنیا در کنار هم بنشینند و با مذاکرات و گفتگوهای دوراز نزاع و مخاصمت هر کدام محتوا و شکل عناصراساسی جهان بینی و ایدئولوژی خود را در یک جدول مشخص سازند و سپس بااشتراک در سعی جدول مقایسه ای را تنظیم کنند که نشان دهد کدام مطلب در مقابل کدام مطلب قرار دارد.

ممکن است کسی بگوید برای تنظیم یک جدول مقایسه ای چو نیازی به علمای ادیان دیگر هست. علمای اسلام خودشان این جدول مقایسه ای را تنظیم می کنند. باید عرض کنم چنین کار یکطرفه از دو نظر موفق نخواهد بود و ما را به نتیجه نخواهد رساند.

اولا از این نظر موفق نخواهد بود که پیروان ادیان بزرگ دنیا به ما این حق را نخواهند داد که جدول عناصر دینی آنها را ما تنطیم و تدوین کنیم و معتقد خواهند شد که ما چون در درون فرهنگ دینی آنها قرار نداریم مطالب آنها را درست نفهمیده ایم و یااز روی تعصب دینی آنها را تحریف نموده ایم و بااین برداشت که آنها خواهند داشت اعتمادشان به ما جلب نخواهد شد و در نتیجه با جدول تنظیمی ماازاول با مقاومت منفی روبرو خواهند شد در حالیکه وقتی علمای دینی خود آنها در تنظیم چنین جدولی دست داشته باشنداین کار در میان آنان ازاعتبار برخوردار خواهد شد. و با دیده اعتماد بدان خواهند نگریست.

ثانیا حقیقت اینست که اطلاعات فعلی حوزه های علمای اسلام از نظریه ها و تفسیرها و بیان های جدیدی که در دو قرن اخیر درادیان بزرگ دنیا پیدا شده محدود می باشد مثلا در جهان مسیحیت امروز نظرهای جدیدی در باب عقایداساسی مسیحیان جهان دارد در جهان مسلمین ناشناخته می باشد از باب مثال یکی ازاین نظرهااین است که شرح حال مربوط به حضرت عیسی که در عهد جدید ( انجیل های چهارگانه ) آمده روایت یک حادثه واقعی تاریخی نیست بلکه یک بیان سمبلیک می باشد که غرض از آن رساندن یک (حقیقت معنوی مربوط به سرنوشت انسان) به مخاطبان این کتب می باشد همچنین یک نظر جدید دیگراین است که بر خلاف عقیده رائج سابق مسیحیت ایمان آوردن به حضرت عیسی راه منحصر به فرد نجات انسانها نیست و ادیان بزرگ دیگر دنیا نیز که بر محور( خدا) شکل گرفته اند هر کدا راهی برای نجات انسان و وصول کمال معنوی می باشند.

نظرهای تازه دیگری چه در عالم مسیحیت و چه در عالم ادیان دیگر بزرگ دنیا بوجود آمده که نگارنده نه از همه آنهااطلاع دارد و نه در اینجا در مقام بیان همه آن قسمت که در آن مطلع می باشد هست غرض این است که حرفهای تازه زیادی در عالم این ادیان به وجود آمده که علمای اسلام وقتی بدرستی از آن آگاه می شوند که مذاکرات مستقیم با صاحبان خوداین نظرهاانجام گیرد و خود آنها تقریر کنند که چه می خواهند بگویند. دراین زمینه کتاب ها و مقالات زیادی به زبانهای عمده و رائج دنیا نوشته شده که متاسفانه چیزی از آنها به فارسی ترجمه نشده و در زبان عربی نیزاین ترجمه ها و یااحیانا تالیف ها بسیار کم است پس اولین فائده فرهنگی مذاکرات بین الادیان این است که علمای اسلام را در امر عرضه کردن اسلام به پیروان ادیان بزرگ دنیای امروز بصیر و توانا می سازد و کوشش های آنها را دراین امر قرین موفقیت می نماید.

دومین فائده بزرگ فرهنگی این مذاکرات این است که مااز طریق این مذاکرات در چگونگی تقریر مسائل و موضوعات مشترک میان این ادیان معلومات و تجربه های جدیدی کسب می کنیم معنای این سخن این نیست که مااز طریق این مذاکرات مثلا در مساله ( تصویر خدا دراسلام) مسایل دیگراسلامی تجدید نظر می کنیم هرگز نمی خواهم این را بگویم بلکه می خواهم بگویم مثلا در مسائلی ازاین قبیل که انسانشناسی فرهنگی جامعه شناسی و روانشناسی درباره( میل دینی انسانها و جامعه ها) چه می گویند سخنان کسانی چون( اگوست کنت) ( دورکهیم) و (فروید( (فویرباخ) و( مارکس) و( سارتر) و( راسل) و بسیاری از زمامداران دیگر دنیا که در برابر دین ایستاده اند تا چه اندازه در جهان امروزازاعتبار علمی و یا فلسفی برخوردار می باشند و آخرین پاسخهای این سخنان چه مطالبی هستند دراین مسائل علمای ادیان دیگر به ویژه مسیحیان نظرها و تجربه های کاملا جدیدی دراختیار دارند اطلاع ازاین نظرها و تجربه ها برای علمای اسلام بسیار مفید و حتی ضروری است.

مسائلی از آن نوع که در بالا توضیح دادیم مسائل مشترک ادی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.