پاورپوینت کامل دستور العمل ها ی مرحوم کمپانی۸ ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دستور العمل ها ی مرحوم کمپانی۸ ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دستور العمل ها ی مرحوم کمپانی۸ ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دستور العمل ها ی مرحوم کمپانی۸ ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
نامه ای از حکیم عارف و فقیه متبحر شیخ محمدحسین اصفهانی معروف به کمپانی[ ره]
نویسنده نامه علامه شیخ محمدحسین اصفهانی نجفی مشهور به کمپانی است. وی در دوم محرم ۱۲۹۶ در نجف متولد شد. سطح را در محضر شیخ حسین توی سرکانی و برخی دیگرازاعاظم آموخت پس از فرا گرفتن سطح به درس آیت الله سیدمحمد فشارکی اصفهانی و شیخ بزرگ آقا رضا همدانی حاضر شد. بااینکه از فضلای بنام بود در درس آیت الله محمدکاظم خراسانی صاحب کفایه حاضر می شد و نزدیک به سیزده سال ملازم آخوند و در درس او شرکت جست. در همان حال مشغول تدریس فلسفه و دروس دیگر و به دقت نظر در مسائل فلسفی زبانزد بود.
بعداز وفات آخوند خراسانی مشغول تدریس اصول و فقه با روش ویژه ای شد واین روش سبب مشی نوین و جدیدی دراصول فقه گردید. طلاب از هر سو به محضراو روی آورده و حوزه درسی او در نجف منحصر به فرد گشت.
واو به معنای واقعیکلمه[ علامه] بود چه بگفته آفا بزرگ طهرانی (در کتاب شریف نقباء البشر) صاحب فنون گوناگون و دانا به کلام تفسیر حکمت تاریخ ادب عرفان و دیگر دانش ها بود.
متاسفانه او نیز همانند بسیاری ازانسانهائی که دارای ابعاد گوناگون علمی و روحی بوده اند تنها بعد فقهی واصولی او شناخته شده است مهارت او در حمت بویژه عرفان که سرچشمه دیگر فضائل او بود ناشناخته مانده است. شاید جهت این عدم شناخت باقی نماندن اثر عرفانی ازایشان باشد. پرتوی از زاویه وجودی او را درارجوزه عربی او بنام[ الانوار القدسیه] و دیوان شعر فارسی اش می توان یافت.
بعد عرفانی او را نیز می توان از نامه هائی که بین او و بعضی عرفای زمانش و یا بین و شاگردانش رداو بدل شده است فهمید.از نامه مرحوم میرزا جواد آقای ملکی به ایشان (که در شماره ۴ همین مجله آمده است ) بر می آید که با بزرگانی از عرفا مراوده داشته است. ازاین نامه که به یکی از شاگردان خود نوشته
است فهمیده می شود که ایشان به مقامات والائی از عرفان رسیده بودند چنانچه در آخراین نامه می فرمایند:[به بنده فرمودند هر وقت در مجامع عمومی هستی مثل آنها باش واگر به خلوت رفتی در توجه بکوش تا خرمن ها گل برداری].
استاد آقا عزالدین زنجانی فرزند آقا سید محمود زنجانی مخاطب این نامه معتقداست که منظورالهامی است که از جانب اولیاءالله به او شده است.
بی شک زندگی این دریای مواج و عارف واصل دراین سطور نگنجد و کنکاش و تحقیق گسترده و ویژه ای را بایسته است. ۱
مخاطب نامه آیت الله آقا میرزا محمود موسوی ( امام جمعه زنجان آنروزها) در سال ۱۳۰۹ هجری قمری متولد شد. وی پس از تکمیل سطح و تحصیل مقداری از خارج در محضر اعلام زنجان برای تکمیل مراتب علمی در سن بیست و یکسالگی (۱۳۳۰) رهسپار نجف اشرف گردید و در حوزه درس آیت الله نائینی و آیت الله اصفهانی شرکت کرد. در سال ۱۳۳۷ به دستور پدرش به زنجان مراجعت کرد و دوباره بعداز فوت پدر در سال ۱۳۳۹ رهسپار نجف می شود.
دراین سفر به راهنمائی برخی از دوستانش به درک فیض درس علامه زمان نابغه دهر حاج شیخ محمدحسین اصفهانی نجفی نائل می شود. پس از درک مقامات بلند علمی و معرفتی سرانجام کاراین استاد و شاگرد به مریدی و مرادی می رسد تااینکه موفق به گرفتن اجازه اجتهاداز آیات عظام نائینی واصفهانی می گردد.
در موقع مراجعه به زنجان مرحوم آیت الله نائینی تلگرافی درباره ایشان خطاب به اهالی زنجان صادر می کند. وی پس از مراجعت به زنجان در مسجد معروف به مسجد و مدرسه[ سید] که جد بزرگ ایشان در آنجا اقامه نماز و تدریس داشته اند مشغول ارشاد و تدریس فقه واصول می شود.
هنوز پس از گذشت سالها گرمی مجلس و مواعظ عرفانی او بر سرزبانهای کسانی که محضرش را درک کرده اند می باشد.
ازایشان آثار گوناگون فقهی واصولی بجای مانده است. دراواخر عمر بخش امامت[ باب حادیعشر] را شرح نموده و نام او را[ دخرالبشر فی شرح باب حادیعشر] نهاده است.
اشتغالات درسی ایشان رااز سونوشت مسلمین و سیاست اجتماع باز نمی داشت. چون او زندگی اش را به دستور مرادش (چنانکه در نامه آمده است ) صرف پاسداری و نگاهبانی زحمات انبیاء مرسلین وائمه طاهرین علیهم السلام می کرد واشتغالات حوزه ای او نیز در همین راه و برای همین هدف بود.
او با قدرت روحی که در خلوت سحرگاهان کسب می کرد به مبارزه با فاسد و طاغوت می پرداخت و با عزمی راسخ در مجلس موسسانی که همه علماء بلاد در آن شرکت کرده بودند ( از جمله مرحوم آیت الله کاشانی ) به سلطنت رضاخان رای نمی دهد و مجلس را به عنوان اعتراض ترک می کند.
در سال ۱۳۲۴ که ایادی روسها (فرقه دمکرات آذربایجان ) مرکز فعالیت خود را زنجان قرار داده و آذربایجان رااشغال کرده بودند در آزاد کردن زنجان از دست آنها تلاش پی گیر و کارآیی داشت. او به سال ۱۳۷۴ هجری قمری دارفانی را وداع گفت. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سیدی و سندی و مولای و معتمدی اطال الله بقاک و من کل سوء و قاک ورزقی لقاک.
مدتها بوداز مجاری حالات سعادت آیات اطلاعی نداشته واز آنجا هم کسی اطلاع نداده بود تا آنکه چند یوم (روز) قبل به زیارت رقیمه محترمه شرفیاب گردیده از صدمات وارده بر وجود محترم خیلی متاثر ولی بحمدالله که متضمن رفع نقاهت بود شاکر واز مراحم تفقدات حضرت عالی متشکر.
بنده بر حسب وظیفه لازمه همواره بسلامی و دعاگوئی متذکر بوده و خودم هم فعلا چندی است مبتلای به نوبه خفیفی هستم حال تحریر دوای ملین خورده ام و گاهی هم درس شب یا روز ترک شده.
باری [ الحمدلله علی کل حال] ۲از[ ذکر] سئوال شده بود اگر چه زیاداست ولی مناسب حال و مقام که در قرآن منصوص ۳ و در کلمات معصومین سلام الله علیهم ماثور ۴است:
ذکر یونسیه:[ لااله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین] است که نتیجه آن در خود قرآن منصوص است:[ فنجیناه من الغم وکذلک ننجی المومنین] ۵. و چون غم سالک ۶ خلاصی از سجن طبیعت ۷است بایداین مقصد بزرگ منظور بوده باشد که نتیجه نجات از سجن طبیعت ارتقاء به عالم قدس ۸است. و بدیهی است که این قسم از نتایج تابع لقلقه لسان ۹ نیست توجه مخصوص به مذکور لازم دارد. و فنا ۱۰ در مذکور نتیجه نجات از سجن طبیعت و ملازم با[ بقاء بالله] ۱۱است و مشایخ می فرمودند که اقلا چهارصد مرتبه ذاکر در سجده باشد که اشرف حالات عبودیت است ۱۲ خیلی خوب است خورده خورده باید زیاد شود. شاید بعضی که می شناسید دو ساعت یا زیادتراین سجده راادامه داده اند. ۱۳ بهترین اوقات وقت سحر ۱۴ یا بعداز نماز عشاء که وقت انحدار غذااست که نه معده پر و نه چندان خالی و ضعیف است. والبته توجه به مذکور علی الاتصال لازم است تا غلبه حال ۱۵ دست دهد و روزنه به عالم ملکوت ۱۶ باز شود و نفس مجرده مشهود گردد: من عرف نفسه فقد عرف الله۱۷.
و آنچه مشایخ طریقتی در ذکر قلبی اصرار دارند برای همین است که در ذکر لفظی توجه تام غالبا دیر دست می دهد ولی نقش در قلب بی توجهی یکمرتبه آن متصور نیست. پس اگر مستدام شود البته زودتر غلبه حال رخ می دهد واین مطلبی که عرض شد فقط برای سر توجه تام ۱۸ بود نه آنکه غرض ترجیح ذکر قلبی است بلکه همین ذکر لفظی که موافق شرع است. و همچنین نماز و دعا و زیارت هر کدام که با توجه باشد موثراست. ۱۹
دیگر آنکه هرکس خداخواه است باید همیشه حاضر مع الله باشد و لسان اواز ذکراو و قلب اوازیاداو خالی نباشد ولو در بیت الخلاء کمااینکه از دستور شارع واذکاری که در بیت التخلیه وارد شده انسان می فهمد اهمیت یاد حق و ذکراو را. ۲۰
وامثال جنابعالی که بحمدالله موفق به ارشاد خلق و سوق آنهاالی الله هستید اگراین مطلب محض حفظ مقام ربوبیت و نگاهداری نتایج زحمات انبیاء وائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین است منافی با آنچه عرض شد نیست. ولی مع هذا اوقات خلوات را متمحض برای حق قرار داده و در توجه بکوش تا خرمن ها گل برداری. ۵
زیاده زحمت است بنده زاده عرض دست بوسی دارد. آقازاده معظم و مکرم دامت تاییداته العالیه را عرض خلوص دارم.
والسلام علیکم و علی من یلوذ بکم.
[حرره الجانی محمد حسین الغروی الاصفهانی
—————————————-
پاورقی
۱. دراین زمینه رجوع شدو به نقباءالبشر فی القران الرابع عشر ج ۲.۵۶۰. خدمات متقابل اسلام وایران شهید مطهری. ۶۱۷. مقدمه حاشیه مکاسب کمپانی. اعیان الشیعه سید محسن امین تاریخ عرفاء و حکماء متاخر بر صدرالمتالهین منوچهر صدوقی بها.
۲. حمد پروردگار بااین عبارت در صورت روی آوردن اندوهی بر سالک است چنانچه اسوه العارفین پیامبراکرم (ص ) به هنگام روی آوردن رنج و اندوهی بااین عبارت خدا را سپاس و ستایش می کردند.
امام صادق ( ع ) فرمود:[کان رسول الله (ص )اذا ورد علیه امر یسره قال: الحمدلله علی هذه النعمه واذا ورد علیه امر یغتم به قال: الحمدلله علی کل حال] اصول کافی ۹۷/۰۲/ بحارالانوار ۷۱ ۶۸ چاپ بیروت. ۳۳.
۳. سوره انبیاء آیه ۸۸[ وذاالنون اذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه فنادی فی الظلمات ان لااله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین].
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 