پاورپوینت کامل پیامدهای جدائی دین از سیاست ۸۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیامدهای جدائی دین از سیاست ۸۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامدهای جدائی دین از سیاست ۸۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامدهای جدائی دین از سیاست ۸۷ اسلاید در PowerPoint :

در شماره نهم مجله بحثی با عنوان[ پی آمدهای جدایی دین از سیاست] طرح شد. در آن مقاله به یکی ازاین پی آمدها یعنی اثرپذیری استنباط و تاثیر مستقیم اندیشه جدایی در نحوه حکم کردن در مسائل سیاسی واجتماعی واقتصادی اشاره گردیداما روپن است که آن مقاله تمام اثرات جدایی دین از سیاست را طرح نکرده و منتظر فرصتی برای ادامه و طرح پی آمدهای دیگر جدایی بود که این رفیق حاثل گشت و اثرپذیری تبلیغ و پیدایش مکاتب و گرایش به آنها و دیگراثرات در این شماره طرح گردید.

امیداست که طرح این مباحث آگاهی بیشتر و تشکیل سازمان و مدیریتی قوی و منسجم در حوزه های علمیه گردد و طلاب جوان به نقش تاریخی خویش بیشتر واقف گردند.

[حوزه]

۲- اثر پذیری تبلیغ

تبلیغ در طول تاریخ همواره ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بزرگترین نقش را در عروج وافول تمدنها و ملیت ها داشته است. و امروزه نیز با پیچیده تر شدن وسائل تبلیغ مهمترین نقش را در فریب یا هدایت ملت دارد و بخش عظیمی از بودجه سالانه کشورها را به خود اختصاص می دهد

دراسلام تبلیغ از قداست خاص و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و به عنوان یک تکلیف شرعی و جهاداجتماعی شمرده می شود چه اینکه وسیله ابلاغ رسالت جهانی اسلام واساسی ترین مسئولیت عینی هر فرد مسلمان می باشد. واز طرف دیگر رمز پیشرفت و زنده ماندن اسلام در تبلیغ نهفته است و دراین رهگذراست که اسلام در دامن خود خطبهای بزرگ و بسیاری را پرورش داده. تا آنجا که عده ای از آنها به نام خطیب معروف شده اند.از قبیل: خطیب تبریزی ۱ خطیب حصفکی ۲ خطیب بغدادی ۳ خطیب خوارزمی ۴ خطیب اسکافی ۵.

این همه اهمیت و نقش حیاتی تبلیغ ما را بر آن می دارد که در وهله نخست به بررسی عوامل رکود و نارسایی آفرین درامر تبلیغ پرداخته و سپس به پی جویی تبلیغ موفق و شناسایی ویژگی های آن بپردازیم.

ازاینرو توجه به مساله بویژه برای حوزه ها که بزرگترین رسالت آن را تبلیغ تشکیل می دهد لازم و ضروری است.

تاریخ گذشته حوزه نشان می دهد که ما در تبیین مسائل اسلامی و تحقق واجرای احکام اسلامی موفق نبوده ایم و نتوانسته ایم در بخش عظیمی از تاریخ از شیوه ها وامکانات تبلیغی به نحواحسن استفاده کنیم وامت اسلامی را با تربیت اسلامی آشنا سازیم. ناموفقی نسبی روحانیت درامر تبلیغ بویژه بر روی نسل جوان معلول اموری بوده است که مهمترین آن را باید زائیده اندیشه جدایی از سیاست و آگاه نبودن از زمان و عینیت های اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه در میان جمعی از روحانیون دانست. بدانجهت لازم است که رابطه تبلیغ و سیاست روشن گردد واثرات منفی جدایی موردارزیابی قرار گیرد.

تبلیغ و سیاست

حضور دراجتماع واطلاع از حوزه تبلیغ شناخت نیازمندیها و آگاهی از علل و ریشه دردها سنگ زیرین تبلیغ موفق و مفید بوده است. زیرا لازمه جوابگویی به مشکلات و مسائل مستحدثه شناخت آنها می باشد واین امر جز با حضور در صحنه های سیاسی اجتماعی امکان پذیر نمی باشد.اگر هدف از تبلیغ هدایت مردم است ( که چنین است ) پس بایداعتراف کرد که سیاست دو پدیده مرتبط با هم و تکمیل کننده یکدیگرند. همانگونه که تربیت زمینه ساز سیاست است سیاست نیز گسترده تربیت می باشد و خاستگاه هر دو یکی است والا در صورت جدائی این در پدیده بدون شک هر دوابتر و ناکام خواهند بود.

مبلغی که در متن سیاست قرار دارد همواره تبلیغش بر محور مسائل سیاسی و ریشه ای جامعه دور می زند و هیچگاه خود و دیگران را سرگرم مسائل فرعی نمی کند.او به خوداجازه نمی دهد که به مبارزه با معلولها و مسائل دست دوم و دست سوم مشغول شود و چون نقش مصادرامور و حکومت را در جامعه و در تبیین مسائل واجرای احکام می داند از اینرو به این مسائل اهمیت ویژه ای داده و برای پیاده کردن از آنها تلاش خستگی ناپذیر و چشمگیری دارد.

همواره چنین تبلیغی باعث خدمت یااصطلاح در جامعه بوده است و بنیان کارهائی عظیم را پی نهاده است بدین جهت است که می خوانیم در همان زمانی که شاگرد سید جمال نقل میکند که وقتی پای صحبت خطباء می نشینیم سخنان آنان ارتباطی با واقعیات جامعه و حیات انسانی نداشت: [ لا تمس الحیاه بوجه]. می بینیم سید جمال الدین اسد آبادی خطبه هایی ایراد می کند که تکان دهنده تخت سلاطین و بیدادگر مستضعفان نبوده است. علت امر چیزی جز آشنایی وی به جامعه ها و درد مردم و راه های درمان نبوده است. این آگاهی به همراه زبان گویا و قلب قوی موجب تاثیر تبلیغات او به اعماق وجدان ها و اندیشه ها گشته و حرکتهای مثبتی را در تاریخ به وجود می آورد.از اینرو بایستی یک مبلغ توانائی این گونه تبلیغ و سخن گفتن را با آگاهی از مسائل جهانی و حضور در صحنه های مختلف اجتماعی به دست آورد تا سخنان او که براساس نیازهای مردم می باشد نیز بگونه ای عرضه شود که بر دلها ننشسته و دراعماق وجودانسانها رسوخ کند و گرنه در صورت انزواطلبی و گوشه گیری از سیاست و واقعیتهای جاری همان قضیه واعظی می شود که پس از سرح زیادی پیرامون عقب ماندگی مسلمین و بیان دردها و نابسامانیها علت همه اینها را منحصر در یک چیز می کند که آن استفاده از قاشق و چنگال باشد و نتیجه می گیرد که برای رفع نابسامانیها و جبران مافات بایستی بگونه سنتی غذا خورد که ترک آن در نمود.

اینگونه ذهنیت و تبلیغ طبیعی یک چنان حرکت انزواطلبانه و به دور از مسائل اجتماعی است مه قادر بر تبلیغ صحیح واستنباطی این گونه نیست اینگونه فردی نمی تواند مسائل را درست و دقیق ببیند و قضایا را ریشه یابی کند و نقش حکومتها را در وقایع بیابداینگونه افراد نمی توانند مبلغ تشیع خونین باشند چه اینکه اساساامتیاز تشیع و فلسفه وجودی اجتهاد و تقلید در شیعه همین تناسب با زمان و جوابگویی حوادث و تحولات است که جز در پرتو حضوراجتماعی و آگاهی از مسائل و جریانات تاریخی اجتماعی وجود نمی یابد

اینکه فقهاء فتوابه حرمت تقلید( ابتدائی )ازمیت داده اند قابل دقت و توجه بیشتری است. و شاید ناظر بهمین جهت باشد.

آنکه دستش از حیات و وقایع کوتاه است حکمتش برای مردم این زمان غیرقابل پذیرش است و گرنه صرف انتقال به حیات جاویدان که نمی تواند مانعی ازاستفاده و تبعیت ازاستنباطات آن فرد باشد.

شیخ الطائفه یعنی شیخ طوسی[ ره] در کتاب ارزشمند[تلخیص الشافی] تصریح می کند که عالمان بزرگ شیعه همواره به تجهیزات فکری زمان مجهز بوده و چگونگی اوضاع زمان وافکار مردم و جریانات عصر واقتضای زمان را درانتخاب شیوه استدلال و ماده دلیل اصل می دانستند. ۸ازاین روست که عالمان ربانی و متعهد دارای این ویژگی بوده اند.استاد شهید مرتضی مطهری[ ره] در مقدمه کتاب ارزشمند( عدل الهی ) چنین می نویسد:

[ این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته مقاله یا کتاب نوشته ام تنها چیزی که در همه نوشته هایم آنرا هدف قرار داده ام حل مشکلات و پاسخگویی به سئوالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است]. ۹

تبلیغ برای همیشه و همه جا و همه کس لازم نیست از راه تکلم و سخن باشد چه بسا با روشهائی دیگر بتوان بهتر و سریعتر به هدف نزدیک شد به عنوان نمونه هنر می تواند در بالابردن کیفیت تاثیر تبلیغ بسیار کارساز باشد استفاده ازامکاناتی مانند نقاشی نمایشنامه فیلم رمان روزنامه مجله تشکیلات می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد. چه بسیارامکانات و روشهائی نو وجود دارد که به هدفهایی مقدس کمک کرده و دارای خاصیتی بیشتر و راسخ تر در نفوس می باشد ولی مبلغ در صورت جدایی و دوری از دنیای روز از آنها بهره ای نمی گیرد. سیره معصومان دراین زمینه بهترین الگوست که نشان می دهند آنان به بهترین اسلوب ممکن مردم را دعوت به حق نموده و حقایق را به آنان بگونه ای رساندند که حجتی برای مردم باقی نماند.

بنابراین برای تبلیغ موفق شناخت انسان و نیازمندیهای فرد و جامعه و جغرافیای تبلیغ واستفاده ازامکانات بهترامری ضروری است. و تنها تسلط بر متون اسلامی واطلاعات قدیم و علومی این چنین بدون توجه به مسائل روز و آشنائی به احتیاجات و ضرورت ها کافی نمی باشد. و آنگونه که شایسته است امروز بایستی روحانیت به جهاد تبلیغی و اعتقادی به دوراز خطابهای عاطفی واحساسی و یا به صورت یکنواخت و تکراری دست زده و با بهره برداری بجا و کامل ازامکاناتی که به برکت جمهوری اسلامی دراختیار قرار گرفته است حرکت روشنگرانه وسیعی را رهبری نمایند که دیگر زمینه ای برای رشد ونموافکار پوچ و ظاهر فریب باقی نماند.

ازاینرو لازم است که دراین زمان در کنار هر رساله عملیه دهها رساله اجتهادی و فنی در زمینه سیاسی اقتصادی اعتقادی براساس درک و نیاز مردم نوشته شود و دراین راه از تمامی امکانات برای نشر تفکر توحیدی و تحقق جامعه ای این چنین استفاده گردد.

کوتاه سخن آنکه: همانگونه که اسوه های تاریخ نشان دادند برای تربیت نسلها شناخت نیازمندیهای آنان و فهم زبانشان و زمان گرائی ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد و در یک تبلیغ اساسی ریشه یابی بحرانها ضعفهاو قوتها و درک رموز موازات سیاسی اقتصادی و نظامی استکبار وابرقدرتها و صهیونیزم ضروری است آنانکه نسبت به مسائل جهانی و توطئه هااز چنین قدرتی برخوردار نباشند آسیب پذیری شان قطعی است.

۳- پیدایش مکاتب و گرایش به آنها

ساخت وجودی انسان به گونه ایی است که نیازمند به مکتب و آئینی است که رهنمون وی در زندگی باشد ازاینرو مشاهده می کنیم هرانسانی در زندگی تابع یک دستورالعمل و سلسله قوانینی است که آنرا مذهب وی می نامیم. واین نیاز و در نتیجه تبعیت یک امر فطری بوده که برای فرد ز جامعه غیر قابل اجتناب می باشد.اما آنچه قابل توجه است اینست که کدام مکتب و کدامین آئین بایسته و شایسته راهبری مردم بوده و می تواند بخوبی از عهده این کار برآید؟

اگراسلام تنها مکتب زندگی و تنها مکتب برای زندگی است؟ ( که چنین است ) پس بایستی تمامی احتیاجات انسانی را جوابگو باشد واگر در بعدی نتوانست چنین باشد دنباله روی و جواب گیری از مکاتب دیگرامری اجتناب ناپذیر خواهد بود چه اینکه واقعا نتوانسته باشد جوابگو باشد یا مبلغین آن نتوانسته باشند آنرا عرضه نمایند به خاطر آنکه مبلغان و مکتب شناسان از مسائل مستحدثه بی خبر باشند و نسبت به مسائل روز و جریانات جاری نیز بی توجه از جوابگوئی به مسائل عصر و مشکلات نسل طبعا ناتوان خواهند بود و همین بی توجهی کافی است که جوانان برای دست به سوی یافتن به پاسخ مشکلات خود دست به سوی مکاتب شرق و غرب دراز کرده یا دست کم از خود نظری داده و به راهی جز راه وحی گام بردارند.

چه بسیار گرایشات وانحرافاتی که زائیده این بی خبری و بی اطلاعی از احکام حیاتبخش اسلام نسبت به موضوعات مختلف بوده است. و چه بسیار تفکرات التقاطی که دراثر نیافتن پاسخی مناسب برای چراهای بی شمار و خلا در زمینه های مختلف بوجود آمده است چه اینکه آگاهی از سیاست و حضور در صحنه های سیاسی برای فرد خلاقیت و بینشی بوجود می آورد که دسیسه های حکومتها را پیدایش بعضی مکاتب می فهمد و امکان مقابله صحیح و خنثی نمودن آن سیاست بازیها را پیدا می کند زیرا که نقش سیاست را در پیدایش آن مکتب بخوبی فهمیده است و نه تنها گرفتارش نشده بلکه قادر بر شناساندن چهره واقعی آن مکتب و مکتب سازان واز بین بردن اثرات آن می باشد واین توانائی تنها در پرتو سیاست فهمی امکان پذیر می باشد و بایستی با تاسف از خود سئوال کنیم! که امروز چند کتاب جامع پیرامون مسائل سیاسی و حکومتی مدیریت اقتصاد و. .. پاسخگو به نیازهای مختلف زمان و ذهنیتهای مختلف در دست داریم؟ بااین وضع چگونه می توان امید به عدم گرایش نسل جوان به مکاتب گوناگون را داشته باشیم. آنانکه هنوز با همان ذهنیتهای گذشته خود سیر می کنند و هنوز نقش سیاست ها را در مکتب سازی وفرقه سازی ها نیافته اند و دچار همان تنیدهای ذهنی می باشند بی شک قادر به شناخت آن پیچیدگی ها نبوده و نه قادر به شناخت آن پیچدگی ها نبوده و نه تنها قادر به شناخت آن پیچیدگی ها نبوده و توان خنثی نمودن دسیسه ها را ندارند که گاه ابزار دست سلطه جویان قرار گرفته و نردبانی برای نفوذ فرهنگ های بیگانه و ترویج افکار غرب و شرق خواهند بود. دراین زمینه شواهد بسیاری موجوداست. ما تنها به یک شاهد زنده و نو بسنده می کنیم که نشانگراین است که چگونه دوری از سیاست و فرو رفتن در کتابخانه ها و نبودن کتابی که معرف تشیع پویا و ستم ستیز باشد سبب انحراف یک دانشمند دانشگاهی شده و عامل انتساب نظراتی به دورازاسلام – به اسلام می شود. (فاجعه بدتر آنکه این کتاب بخاطر نبودن کتابی در زمینه تفکر سیاسی اسلام به عنوان کتاب سال برگزیده می شود).

[ نویسنده در فصلی که به آن عنوان[ شهادت] داده عده ای ازائمه رااینگونه معرفی می کند:

از جریانات سیاسی کناره گرفتند و عمر خود را به تقوی و تحقیق گذراندند و درادامه چنین می گوید:این فاجعه (شهادت امام حسین ) می تواند در متن خاص فرهنگ ایرانی نه به خاطر رگه های ناسیونالیستی. .. بلکه به خاطر آمیختگی در فرهنگ عامه بااسطوره قبل ازاسلام خون سیاوش آن چنانکه در شاهنامه فردوسی آمده اهمیت و ابعاد بزرگتری به خود بگیرد در سروده های دینی اهل حق علوی بیان شده است که چگونه روح اعلای انسان کامل از طریق هابیل به جمشید وایرج واز آنجا به حسین[ع] منتقل شده است.

منظورازاین نقد هرگز محاکمه نویسنده نیست بلکه یااذعان به نقاط قوت کتاب هدف ذکر نمونه ای برای بیدار باش و شاهد صدقی بر گفتار مذکور می باشد. آیا می توان همیشه و همه جاانفعالی برخورد نمود؟ و به نویسندگان انتقاد کرد که چرا چنین گفته اید و چنان نوشته اید؟ آیا مکتب شناسان مسئول عرضه صحیح مکتب نیستند؟ و آیا اسلام را درابعاد گوناگونش توانسته ایم عرضه کنیم؟ مگراین سخن ائمه نیست که:

مااخذالله علی اهل الجهل ان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.