پاورپوینت کامل مقاله برگزیده سوگواره بهای وصل ;عوامل ایجاد و گسترش تحریف (آسیب ها)-قسمت اول ۲۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مقاله برگزیده سوگواره بهای وصل ;عوامل ایجاد و گسترش تحریف (آسیب ها)-قسمت اول ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقاله برگزیده سوگواره بهای وصل ;عوامل ایجاد و گسترش تحریف (آسیب ها)-قسمت اول ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مقاله برگزیده سوگواره بهای وصل ;عوامل ایجاد و گسترش تحریف (آسیب ها)-قسمت اول ۲۵ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

تحریف ها و آسیب های هر پدیده ی اجتماعی، و بویژه تحریف های مربوط به قیام حسینی و
عزاداری، اساساً از بعد جامعه شناختی، معلول علت هایی در دورن آن جامعه اند که
شناخت درست آن ها، نخستین و شاید مهم ترین گام برای برخورد مناسب با آن باشد. از
این رو، ما نیز در ابتدا باید به طرح ریشه ها و عوامل ایجاد و گسترش تحریف و
آسیب های متوجه موضوع مورد بحث می پردازیم. بنابراین، عوامل یاد شده را با طرح
مثال هایی بدین صورت برمی شماریم.

تبیین نشدن فلسفه ی صحیح قیام

یکی از عوامل بنیادین تحریف لفظی و معنوی و ورود آسیب های متعدد به ساحت فرهنگ
عاشورا و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام، عدم تبیین و تشریح آموزه های ناب عاشورایی
و اهداف و فلسفه ی نهضت عاشورا در میان مردم است. این نقص، متوجه نخبگان و
دانشورانی است که مرجع توده ی مردم به شمار می آیند که به طور عمیق و همه جانبه در
عاشورا اندیشه نکرده اند و به درستی به تشریح و تبلیغ آن نپرداخته بلکه به
تک بعدی نگری پرداخته اند، یا میدان را به غیر اهل واگذاشته اند. به همین سبب بود
که فلسفه سازی های انحرافی در میان مردم و حتی در میان خواص رواج یافت و در ادبیات
شعری و غیر شعری نیز تبلور یافت. این موضوع که خود یک تحریف معنوی عمده است،
زمینه ساز بسیاری از تحریف های لفظی نیز قرار گرفت.

شهید مطهری در این راه، از دو فلسفه تراشی انحرافی برای قیام اباعبدالله
علیه السلام نام می برد. نخست این که شهادت امام حسین علیه السلام را کفاره ی
گناهان امت و دوست داران عترت؛ و هدف از قیام را تنها آمرزش و شفاعت گناه کارانی که
ولایت و محبت آن حضرت را دارند، دانسته اند.۱

این تفسیر از قیام، کاملاً شبیه به برداشت مسیحیان از ـ به زعم خود ـ کشته شدن حضرت
عیسی و بلکه رونوشتی از آن است. مسیحیت بر این باور بود که همان طور که مردم در
آسیب وضعی گناه شرکت دارند، یک نماینده از بشریت می تواند کفاره ی این گناه باشد. .
. و عیسی، کفاره ی آن آسیب را یک بار و برای همیشه محقق ساخت.۲

شهید مطهری با اشاره به این تفسیر، به نقد آن می پردازد و می گوید: «عده ای اعتقاد
دارند شهادت آن حضرت به عنوان کفاره ی گناهان امت واقع شد! امام حسین علیه السلام
شهید شد که اثر گناهان را در قیامت خنثی کند و به مردم از این جهت آزادی بدهد!!
امام حسین علیه السلام دید که یزیدها و ابن زیاد و شمر و سنان ها هستند، اما
عده شان کم است، خواست کاری بکند که بر عده ی اینها افزوده شود. «اباعبدالله که
برای مبارزه با گناه کردن قیام کرد، ما گفتیم قیام کرد تا سنگری برای گنه کاران
باشد. گفتیم حسین علیه السلام یک شرکت بیمه تأسیس کرد. بیمه ی چه؟ بیمه ی گناه.
گفت: ایهاالناس! هر چه می توانید بد باشید. من بیمه ی شما هستم!».۳

این تفسیر، از دیرباز تاکنون در میان مردم رواج داشته و دارد و بخش قابل توجهی از
ادبیات عاشورا را تشکیل می دهد و در اشعار، تعزیه ها، منبرها و. . . بازگو می شود.

در واقع این برداشت، برداشتی انحرافی و منحط از موضوع شفاعت ائمه ی اطهار و بویژه
امام حسین علیه السلام است که به سبب عدم طرح درست و مناسب آن و آمیخته شدنش با
عقاید و عادت های سطحی مردم، این چنین مسخ شده است. از این رو، نمونه های این تفکر
را فراوان در ادبیات عاشورا مشاهده می کنیم:

فتحعلی شاه:

… بادا فدای خاک رهش صد هزار جان

چون کرد جان به امت عاصی فدا حسین

وصال شیرازی:

… دلی می خواست یزدان تا سرش زیب سنان گردد

که در هنگامه ی محشر شفیع عاصیان گردد

یکی از تعزیه ها:

… برای عذر گناهان شیعه پدرم

رضا شدم که به خون دست و پا زند پسرم

سروش اصفهانی:

… بهر شفاعت گنه دوستان خویش

کردیم سینه را هدف تیر حادثات

همان طور که می بینید، در این جا، منطق قیام و شهادت ، منطق فداست. امام حسین
علیه السلام همانند مسیح فدا شده است تا امت را از ترس جهنم برهاند، همین و بس. بر
این اساس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.