پاورپوینت کامل مرثیه ی سازها ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مرثیه ی سازها ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مرثیه ی سازها ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مرثیه ی سازها ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۸

همنشینی سنت و مدرنیته در کنسرت هلال کاروان

سال هاست که در کشور ما بین سنت و مدرنیته جدال است و هیچ یک نتوانسته آن دیگری را از میدان به در کند. ظهور این دو پهلوان در میدان، جامعه ما را به تلفیق دو قشر اجتماعی تبدیل نموده است، گروهی که دل در گرو سنت دارد و دیگری که دل داده تجدد شده اند، در این میان همیشه گروه هایی خواهان آشتی این دو بوده و هستند. این ناجیان جدال اجتماعی ما، برای دست یازیدن به آرمان خود حیلت های فراوان افکنده اند و آزمون ها از سر نهاده اند. اما تلاش انبوهی از اینان، جز مضحکه کردن خود و سرگردانی گروهی چیزی به همیان اینان ننهاده است.

مناسک آیینی یکی از جلوه های سنت در جوامع هستند. لذا آنان که می خواهند چهره سنتی این جامعه را مدرن نمایند، این آداب مذهبی را وسیله مناسبی برای تحقق اهداف خویش می یابند. به همین سبب بارها این رسومات سنتی از جهات مختلف بزک شده تا شاید در عین سنتی بودن، ما نیز مدرن شویم. استفاده ازبرخی تجهیزات در عزاداری ها از مصادیق این مدرنیزاسیون ظاهری می باشد که می توان استفاده از سازهای غربی و انواع سیستم های صوتی را به عنوان نمونه نام برد. ابزارآلات مدرن تنها رنگ و لعابی نیست که به تغییر شکل عزاداری های ما مدد می رساند، بلکه انواع سبک ها و و روش های شعری و موسیقیایی نیز دست در دست این آلات داده تا از دل این سنت چند صد ساله ما پدیده هایی مثل مداحی پاپ و شوهای مذهبی بیرون بیاید.

اما در این میان همیشه کسانی ظهور می کنند که به جای استفاده های نابجا، همنشینی هایی را تدارک می بینند که رشد و بالندگی و فربهی فرهنگ ما را نتیجه خواهد داد. اجرای کنسرت هلال کاروان، که با ابتکار مؤسسه فرهنگی فدک و با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سعید ذهنی ساخته شد یک نمونه موفق از هم آوایی سنت و تجدد بود که از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۴ اسفندماه سال گذشته در تالار وحدت اجرا شد. این بار سازهای ارکستر سمفوینک به جای این که به خیابان ها بیایند و همراه سینه و زنجیرزنان ما، نگه دار ریتم هایی باشند که سال هاست ضربان قلب های جوانان حسینی ما و هق هق پیران عزادار، به نیکی بوده است، میهمان مداحانی بودند که رفته اند تا به میزبان خویش بیاموزند که چگونه سازها نیز در عزای حسین مرثیه می سرایند.

کنسرت هلال کاروان یک پروگرام میوزیک (موسیقی برنامه ای) متشکل از ۵۲ نوازنده سازهای کلاسیک غربی و ۳۵ نفر گروه کر، در کنار ۶ نوازنده دف و یک تکخوان آواز ایرانی و همراهی همه این ها با گروه ۹ نفره مداحان و یک قاری قرآن بود که باعث شد با کاری موسیقیایی با ترکیب موسیقی ایرانی و عربی و کلاسیک غربی مواجه باشیم که داستان عاشورا را با زبان ساز برای همه با هر فرهنگ و زبانی روایت می نماید.

سعید ذهنی در این موسیقی توصیفی به روایت داستان عاشورا، در ۵ قطعه با نام های قافله، حر، عطش، علمدار و وداع می پردازد. قطعه قافله، حکایت حج ناتمام امام حسین (ع) و ماجرای ترور ایشان و حرکت به سمت کوفه است که با صدای لبیک که تداعی کننده فضای حج در سالن است، آغاز می شود و با رسیدن خبر مسلم بن عقیل پایان می پذیرد.

قطعه حر، داستان برخورد سپاه امام با لشکر ابن زیاد به فرماندهی حر بن یزید ریاحی است که در پایان حکایت آزادگی حر را این بار نه از زبان مرثیه سرایان که از زبان آرشه ویولن سل و پنجه های نوازندگان سازهای مدرن می شنویم.

گروه کر در خط سوپرانو و التو، لالایی برای حضرت علی اصغر(ع) می خواند تا «عطش» اشک های مادران سالن را برای این کودک شش ماهه جاری کند و بعد موسیقی به نقاشی پرده رشادت قاسم به کمک سازهای بادی در مایه چهارگاه می پردازد تا فضای سالن رنگ حماسه به خود گیرد. حکایت سقای دشت کربلا در پرده چهارم با نام «علمدار» نقش می بندد و در پایان قطعه «وداع»، وداع جانگداز حضرت زینب (س) را با برادر و شهادت او را روایت می کند تا همه از این مجلس بهره تمام ببرند.

مؤسسه فدک با این کار ترکیبی، از خط آوازی کلاسیک در قالب گروه کر، که از چهار گروه صدایی سوپرانو، آلتو، تنور و باس تشکیل شده، و یک خط تک خوان آواز سنتی و ۹ نفر مداح، توانست یک کار نو در عرصه موسیقی آیینی ما به جامعه ارائه دهد تا در محرم امسال بر خلاف سال های گذشته که در ایام ماه های سوگواری سالن های موسیقی تعطیل می باشد هم موسیقی را به خدمت سنت های مذهبی به درستی درآورد و هم دو طیف متفاوت از مردم را در کنار هم به تالار وحدت بکشاند. دسته ای که تعلقات مذهبی دارد و کم تر گذرش به سالن کنسرت می افتد و حال در ایام عزاداری به تماشای کنسرت نشسته است و دسته دیگر که کم تر گذرش به هیأت ها برای شنیدن مداحی ها می افتد و حال در یک فضای مدرن و بر روی صندلی به شنیدن همان مرثیه ها نشسته است.

هرچند که در قبل از اجرا، طرح چنین موضوعاتی شاید نامعقول بنماید و آن را در جرگه همان ترکیبات نامتجانس بنشاند، مانند قرار گرفتن یک مداح در بین انبوهی از سازها و در روی سن در کنار گروه کر و … اما اقدامات اصولی که از طرف یک نهاد فرهنگی با آگاهی و برنامه ریزی صورت گیرد، نتیجه ای جز رشد و بالندگی فرهنگی به بار نخواهد آورد. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قبل از این طرح، دو برنامه دیگر در همین حوزه انجام داد، یکی «رسول عشق و امید» به رهبری آقای چکناواریان و یکی هم کار اخیر آقای مجید انتظامی بود که همه نشان از امکان اجرای برنامه های فرهنگی دارد که هم حاوی خواسته های جامعه کنونی و هم پایبندی به سنت ها و ارزش های اسلامی و ایرانی ماست.

و حال انتظار می رود نهادهای مسئول ما در عین حال که برنامه های فرهنگی در جهت زدودن مناسک و آداب آیینی و سنتی ما از اضافاتی که بعضاً باعث استحاله و تهی شدن آن ها می شود، طرح و اجرا می کنند که البته باید با روش های فرهنگی صورت گیرد نه برخوردهای بازدارنده اجتماعی به طرح و اجرای هر چه بیشتر برنامه هایی بپردازند که با تمایلات انسان امروزی همخوانی بیشتری داشته باشد تا با این ترفند بتوان در عین مقابله با هجوم آداب غیر بومی، به حفظ ارزش های دینی و ملی خود در یک بستر سالم بپردازیم.

ارکستر هلال کاروان با اجرای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، گروه کر به رهبری رازمیک اوهانیان، و مداحان گروه نغمه سرایان عاشورایی به سرپرستی محمد سراج به آهنگسازی سعید ذهنی از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۸۶در تالار وحدت اجرا شد.

سعید ذهنی آهنگساز این اثر که سرپرستی این ارکستر، اولین کار او در کسوت رهبر ارکستر می باشد، ۲۰ سال است که در حوزه موسیقی دراماتیک فعال است. اکثر برنامه هایی که او مشارکت داشته، دارای مضامین دینی و عاشورایی بوده است.

طرح اجرای چنین کاری توسط مؤسسه فرهنگی فدک به سعید ذهنی پیشنهاد گردید و وی پس از مطالعه مستندات تاریخی اقدام به نوشتن این اثر نمود.

مؤسسه فرهنگی فدک به طور تخصصی در حوزه تئاتر فعال است که در کارنامه خود تئاتر موفق خورشید کاروان با سابقه ای ۱۷ ساله را دارد. نکته خاص هلال کاروان، حضور قاری بین المللی قرآن، آقای فرید فیاض بود که در هنگام تلاوت، تعدادی از نوازندگان ویولن او را همراهی می کردند و همچنین استفاده از نوحه های قدیمی که توسط گروه نغمه سرایان عاشورایی به همراه گروه کر در این اجرا جلب توجه می نمود.

در میان انبوه کسانی که از این کار دیدن کردند، از افرادی چون سرلشکر سید حسن فیروزآبادی، دکتر احمد توکلی، لطف الله فروزنده، الیاس نادران، لوریس چکناواریان، دکتر محمد اصفهانی، دکتر عبدالحسین مختاباد، مصطفی کمال پورتراب و حاج حسن خلج می توان نام برد.

در این کار خانواده های مذهبی و غیر مذهبی ادغام شده بودند

درراستای اعتلای پرچم حسینی باید از هر وسیله مناسب استفاده نمود/گفتگو با آقای محمد منصور یونسی از جمع نغمه سرایان عاشورایی

شما که خود سهم بسزایی در تشکیل گروه «نغمه سرایان عاشورایی» دارید، چه تفاوت هایی را در فرم و محتوای کنسرت «هلال کاروان»، با نمونه های مشابه، برجسته می دانید؟

تفاوت این کار در این بود که اثر حاضر، تلفیق چند گروه و هنرمند بود به این معنا که از گروه ارکستر سمفونیک به عنوان نوازنده و آشنا به دستگاه موسیقی استفاد ه شد، و گروه دیگر مداحان بودند که تلفیق هر دو، کار زیبائی را نشان می داد و در کنار این، استفاده از قاری قرآن و بحث قرآن بود که تلفیق هر سه،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.