پاورپوینت کامل آشنایی با واژگان مهدویت ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آشنایی با واژگان مهدویت ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آشنایی با واژگان مهدویت ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آشنایی با واژگان مهدویت ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
۴۱
«مهدویت » سبزترین اندیشه ای است که خداوند آن را به انسانیت هدیه کرده است و می رود تا با به شکوفه نشستن، جهان هستی را
به عطر دل انگیز خود طراوتی بهشت گونه بخشد . این تفکر که درهر دین و آیینی به گونه ای خود را متجلی ساخته، در فرهنگ
متعالی تشیع به عالی ترین صورت ممکن پای به عرصه ی اندیشه ها نهاده است و با ارائه ی کاملترین تصویر از این اعتقاد سترگ،
همگان را به حیرت و طلب انداخته است . بازشناسی روزآمد این اعتقاد، همواره دل مشغولی فرزانگان و اندیشمندان شیعه بوده و
هست و همواره در نهایت اهتمام به این مهم پرداخته اند . از این رو، موضوعات مربوط به مهدویت، آمیختگی ویژه ای با زندگی
شیعه پیدا کرده، به گونه ای که می توان مهدویت را روح و جان تشیع برشمرد . به ویژه در دوران معاصر که اشتیاق وصف ناپذیری
جهت معرفت و شناخت آن خورشید پنهان درعموم مردم و به ویژه جوانان به چشم می آید که این خود، انسان را برآن می دارد تا
هرآن چه در توان است، در خدمت این قافله ی شیدا خالصانه نثار نماید . این نوشتار کوتاه در شناخت اجمالی واژگان مهدویت، برگ
سبزی است که امید می رود مقبول آن یار سفرکرده و مفید برای یاران آن حضرت قرار گیرد . ان شاء الله
آخر الزمان
شکی نیست که هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است، جز ذات بی پایان خداوندی که هم آغاز است و هم انجام . زمان نیز
مانند تمام مخلوقات الهی چنین خواهدبود . روزگاری بر دنیا سپری شده که دیباچه ی زندگی دنیایی به شمار می آید و زمانی نیز
خواهد گذشت که پایان این کتاب خواهد بود . برگه های پایان کتاب زندگی انسان در زمین «آخرالزمان » خوانده می شود . این
اصطلاح که در اغلب ادیان بزرگ به چشم می خورد، در ادیان ابراهیمی و به ویژه در دین اسلام، بسیار مورد توجه قرار گرفته است .
این اصطلاح، معمولا به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی که ممکن است در این بخش از زندگی دنیایی به وقوع بپیوندد، گفته
می شود و در روایات فراوان مورد اشاره قرار گرفته است . از جمله اتفاقات بسیار مهم این دوران می توان به قیام جهانی حضرت
مهدی ( علیه السلام) اشاره کرد .
ابدال
«ابدال » جمع «بدل » یا «بدیل » ، عده ای معلوم از صالحان و خاصان خدا را گویند که هیچ گاه زمین از آنان خالی نباشد و جهان
بدیشان برپاست و آن گاه که یکی از آنان بمیرد، خدای تعالی دیگری را به جای او برانگیزد، تا آن شمار که به قولی هفت و به قولی
هفتاد است، همواره کامل ماند . در فرهنگ مهدویت از ایشان به عنوان گروهی از یاران حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور گفته
می شود که از منطقه ی شام به آن حضرت معلق شده، ایشان را یاری می نمایند . درباره ی ویژگی این افرادگفته شده، آنان راهبان
شب و شیران روز هستند . دل هایشان چون پولاد سخت است که در میان رکن و مقام، با آخرین ذخیره ی الهی حضرت مهدی (عج)
بیعت خواهند کرد .
اثنی عشریه
اثنی عشریه، یا دوازده امامی، پر جمعیت ترین گروه شیعه هستند که معتقدند خداوند پس از پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله)
دوازده امام را به امامت نصب فرمود که با حضرت علی ( علیه السلام) آغاز و به محمدبن حسن مهدی (عج) ختم می گردد .
ایشان دلائل فراوانی از آیات قرآن و احادیث نبوی و امامت علی ( علیه السلام) اقامه نموده اند و امامت آن حضرت را به نص صریح
از طرف خداوند، ذکر نموده اند .
آن ها امامان را مانند پیامبر، ملهم از جانب خدا می دانند و می گویند که امامت ریاست عامه دارد و مقام او مافوق بشر عادی است .
اشراط الساعه
«اشراط » جمع «شرط » به معنای علامت است . بنابراین «اشراط الساعه » به معنای نشانه های نزدیک شدن قیامت است . اصطلاحی
که در قرآن و حدیث، بر مجموع حوادثی اطلاق می شود که پیش از واقعه ی عظیم رستاخیز اتفاق خواهد افتاد . این واژه بیش تر در
روایات اهل سنت به کار رفته است .
یکی از حوادث مهمی که به عنوان اشراط الساعه از آن یاد شده و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است، ظهور مردی از خاندان
پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله) می باشد و شیعه معتقد است، او فرزند امام حسن عسکری ( علیه السلام) است که درسال
دویست و پنجاه و پنج ق متولد شده و هم اکنون به قدرت الهی زنده است و آن گاه که خداوند اراده نماید، پرچم قیام بردوش
خواهد گرفت و تا او نیاید و حکومت عدل را در گیتی برپای ندارد، عمر جهان به سر نمی رسد و قیامت برپا نمی گردد .
امدادهای غیبی
اگرچه اساس قیام حضرت مهدی (عج) بر امور طبیعی است، ولی به اقتضای عظمت آن قیام جهانی، خداوند متعال برخی از
نیروهای غیبی و فوق طبیعی خود را در اختیار آن حضرت قرار خواهد داد، تا موجبات پیروزی ایشان هرچه بهتر فراهم آید . از
مجموعه ی روایاتی که در این زمینه وارد شده، می توان موارد زیر را به عنوان امدادهای غیبی هنگام ظهور برشمرد: نصر الهی،
فرشتگان و به ویژه امین وحی جبرئیل، شمشیرهای ویژه، القای ترس و رعب دردل دشمنان و هم چنین اسباب و علل طبیعی
هم چون بادها و ابرها همان گونه که در تسخیر پیامبران همانند حضرت سلیمان ( علیه السلام) بوده است .
امنیت اجتماعی
یکی از مهم ترین شاخصه های حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) امنیت اجتماعی است . امنیتی که بشریت در تمام دوران تاریخ
خود مانند آن را ندیده است . او در جامعه ی عدالت بنیاد خود، همه ی معیارها و ضوابط غیرانسانی و نادرست را کنار می زند و علل
و عوامل دلهره، نگرانی و ترس را نابود کرده، بیم آفرینان و هراس انگیزان را از سر راه جامعه برخواهد داشت .
انتظار
«انتظار» به معنی چشم به راه بودن و درنگ کردن به امید پیشامدی خاص، است . به بیان دیگر انتظار، کیفیتی است روحی که
موجب به وجود آمدن حالت آمادگی است، برای آن چه انتظار دارند و ضد آن یاس و ناامیدی است و در اصطلاح مهدویت به چشم
دوختن به ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام) و کسب آمادگی های لازم برای درک هرچه بهتر زمان ظهور ایشان است .
حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم، برانتظار آن روز موعود و لحظه شماری در فرارسیدن حکومت حقه که
تنها به دست آن حضرت تشکیل می گردد، تاکید فراوانی نموده و آن را از اصول اساسی دین داری شمرده اند و پاداش های بزرگی
برای منتظران بیان فرموده اند . از همین روی، علمای بزرگ، انتظار را یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت دانسته اند و هم
پیوسته مؤمنین را به مراعات این وظیفه ی خطیر، با کردار و گفتار وا می داشتند .
در باب انتظار فرج و ارج و اهمیت آن، احادیث فراوانی از پیشوایان معصوم ( علیه السلام) روایت شده است . پیامبر گرامی اسلام (
صلی الله علیه و آله) فرموده است: برترین کارهای امت من انتظار فرج از خدای عزوجل است .
انطاکیه
«انطاکیه » یکی از قدیمی ترین شهرهای شام است که به گفته ی بعضی در سی صد سال قبل از مسیح بناگردید . این شهر برای
مسیحیان مانند مدینه برای مسلمانان است . آن جا پس از بیت المقدس، به عنوان دومین شهر مذهبی آن ها به حساب می آید . به
همین جهت در قرآن مجید از این شهر به خصوص، سخن به میان آمده است .
شاید ذکر انطاکیه در روایات مهدویت، به خاطر رابطه ی تنگاتنگی است که بین حضرت مسیح ( علیه السلام) و حضرت مهدی
(عج) در عصر ظهور ایجاد خواهد شد .
در روایات مربوط به حضرت مهدی (عج) از آن به عنوان سرزمینی یادشده که حضرت مهدی (عج) پس از ظهور از غاری در آن
سرزمین، تورات و انجیل را بیرون آورده، با یهود و نصاری با آن استدلال کرده و حقانیت خود را به اثبات خواهد رساند .
بقیه الله
واژه ی «بقیه » به معنای بازمانده و پاینده و آن چه که از چیزی باقی گذاشته شود، است . ترکیب «بقیه الله » در قرآن مجید و روایات
خاندان عصمت و طهارت ( علیه السلام) آمده است . از آن جایی که مهدی موعود (عج) آخرین پیشوا و بزرگ ترین رهبر انقلاب پس
از قیام پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله) است، یکی از روشن ترین مصادیق «بقیه الله » می باشد و از همه به این لقب شایسته تر
است . به خصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبر ( علیه السلام) وامامان ( علیهم السلام) است . بنابراین یکی از القاب حضرت
مهدی (عج) بقیه الله است که خود آن حضرت هنگام آغاز ظهور، خود را با این لقب معرفی خواهد کرد . وتوصیه شده در عصر
غیبت و ظهور، هنگام سلام به آن حضرت چنین گفته شود: «السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه .»
توقیع
«توقیع » به معنی امضا کردن نامه و فرمان و نشان کردن برنامه و منشور می باشد و نیز پاسخ هایی است که بزرگان و دولت مردان،
زیر سؤال ها و درخواست های کتبی که از ایشان می شده، می نوشتند .
در کتاب های روایی، فقهی و تاریخی شیعه، توقیع به قسمتی از نوشته های ائمه ی اطهار ( علیهم السلام) اطلاق شده است و البته
عمده ی آن ها چه از لحاظ مقدار و حجم و چه از نظر تعداد، توقیعاتی است که از سوی قلب عالم امکان ولی عصر (عج) صادر
گردیده است .
امروزه نیز، وقتی سخن از توقیع به میان می آید، ذهن به توقعیات حضرت مهدی (عج) معطوف می گردد . اگرچه از دیگر ائمه نیز
نوشته هایی تحت عنوان توقیع در دست است . بنابراین توقیع، عبارت است از آن چه به صورت مکتوب از حضرت مهدی (عج) در
دوران غیبت صغری در جهت هدایت و رفع نیازهای شیعه، توسط سفیران خاص و چهارگانه ی آن حضرت صادر شده است که
عمدتا به دست خط
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 