پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint

پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint یکی از ادیان اصلی محسوب می‌گردد. در این کشور به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی و سومین کشور مسلمان جهان، اسلام و مسیحیت، دو دین اصلی بوده و بیشتر مـسلمانان پیرو مذهب مـالکی‌انـد. درباره زمان و چگونگی ورود اسلام به نیجریه دو نظر عمده وجود دارد؛ برخی معتقدند اسلام از قرن اول هجری در این قاره نفوذ نـمود و شماری دیگر ورود اسلام به نیجریه را در قرن هفتم و از طریق شمال آفریقا به خصوص سودان و صحرای غربی به وسیله تـجار‌ مـسلمان‌ دانسته‌اند. اگرچه سابقه ورود اسلام به کشور نیجریه بصورت غیرچشمگیر به دهه‌های‌ اول‌ قرن اول هجری باز می‌گردد، اما ورود اسلام در سـطحی گـسترده‌ و فراگیر‌ در کشور نیجریه، مربوط به قرن هفتم و بیشتر از طریق روابط تجاری و مهاجرت‌ صورت‌ پذیرفته و مرکز‌ تجمع مسلمانان در شمال این کشور قرار دارد. در این بین فرق صوفیه مانند تیجانیه، قادریه و احمدیه در نیجریه از اقبال عمومی برخوردار بوده و در تـوسعه و گسترش اسلام، نقش مهمی‌ ایفا‌ کرده‌اند.

استعمار نیجریه توسط انگلستان و متعاقب آن گسترش فعالیت تبلیغی و پذیرش مسیحیت در جنوب این کشور، همواره باعث بروز تنش بین شمال و جنوب بوده و تقریباً در هیچ دوره‌ای میان‌ مسلمانان‌ و مسیحیان در نیجریه سازگاری پایداری وجود نداشته است. پیروزی قیام اسلامی به رهبری شیخ عثمان دن فودیو و تشکیل خلافت اسـلامی، در قرن هجدهم میلادی در غرب آفریقا یـکی از فـرازهای‌ حساس‌ تاریخ مسلمانان غرب افریقا و خصوصا نیجریه است.
کشور نیجریه در‌ سال‌های اخیر، شاهد بروز حرکت‌های تروریستی از سوی دو گروه اسلام‌گرا به نام‌های «بوکوحرام» و «جماعه انصار المسلمین فی بلاد السودان» بوده است. این کشور اگرچه صحنه جنگ‌های مذهبی میان وهابیان و مسیحیان با شیعیان بوده اما جمعیت شیعیان در این کشور طی این سال‌ها با رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی چند برابر شده است. نکته قابل توجه در این میان این است که افزایش جمعیت شیعیان، نه به خاطر فرزندآوری شیعیان این کشور، بلکه شامل کسانی می‌شود که پیش از این مذهب و دین دیگری داشته‌اند و سپس به تشیع گرویده‌اند و به «مستبصرین» شهره هستند.

فهرست مندرجات

۱ – موقعیت جغرافیایی
۲ – تاریخچه ورود اسلام
۲.۱ – قرن اول
۲.۲ – قرن هفتم
۳ – تاثیر‌ طریقه‌های صوفیه
۴ – استعمار نیجریه
۵ – قیام عثمان دن فودیو
۶ – سیاست‌های آموزشی استعمار
۷ – تشکیلات اسلامی
۸ – گروه‌های تروریستی
۹ – شیعیان نیجریه
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

موقعیت جغرافیایی

نیجریه پرجـمعیت‌تـرین‌ کشور‌ افریقایی‌ و سومین کشور مسلمان در جهان اسلام است. جمهوری فدرال نیجریه با ۹۲۳۷۶۸ کـیلومتر مـربع وسـعت‌ در شمال‌ با نیجر، در غرب با بنین و در جنوب با کامرون مرز مشترک‌ دارد‌. نیجریه بزرگترین جـامعه مـسلمانان در آفریقا را دارد و مرکز تجمع مسلمانان در شمال این کشور است‌. مسلمانان‌ این کشور اغلب پیـرو مذهب مالکی هستند، فرقه‌های صوفیه مانند تیجانیه، قادریه‌ و احمدیه‌ نیز در آن فعّالند. شماری وهابی نیز‌ در این‌ کشور حـضور دارنـد.

[۱] جعفریان‌، رسول، جغرافیایی‌ تاریخی و انسانی شیعه در جهان‌ اسلام، ص۵۶۳.

این کشور از تنوع قومی بسیاری برخوردار اسـت، شـاید بـتوان گفت‌ نیجریه دارای متنوع‌ترین ترکیب قومی‌ در افریقا و جهان‌ است‌ به‌ طوری که در این کشور حـدود‌ ۲۵۰‌ گـروه نـژادی زندگی می‌کنند که البته باعث مشکلات عدیده‌ای برای‌ این‌ کشور نـیز شـده است. «یوربا»، «ایبو‌»، «هوس» و «فولانی» ‌ها از‌ جمله‌ مهمترین و بزرگترین اقوام این کشورند‌ و بیشتر‌ مردم نیجریه با گـویش «هـوسا» تکلم می‌کنند. بیشترین‌ شمار مـسلمانان از گـروه نژادی «هوسه‌» ‌اند‌ که‌ در ایالت‌های شمالی تمرکز‌ دارند‌. یوروباها و فولانی هـا نـیز بیشتر به اسلام گرایش دارند.
در کـشور نیجریه به دلیل شـرایط خـاص‌ جغرافیایی‌ و انسانی‌، «گسل‌های اجـتماعی» هـمواره نمودِ قابل توجهی‌ داشته‌ است‌ و گسل‌های‌ دینی‌ و اقتصادی، جدی‌ترین گسل هـای‌ایـن منطقه است.

[۲] بـشیریه، حسین، در آمدی بر جامعه‌ شناسی اجماع و وفاق دردولت‌ عقل‌، ص۹۵.

گسل دیـنی در بـردارنده شـکاف میان بیشتر مـسیحیان، سـنّیان و اقلیت شیعی است. ‌ایـن شـکاف، «شکاف شمال‌ – جنوب» نیز به شمار می‌رود؛ زیرا مسیحیان در جنوب و مسلمانان در شمال نیجریه سـاکنند.

[۳] ساعی‌، محسن‌، آقاخان‌ محلاتی‌ و فرقه اسماعیلیه، ص۸۱.

افزون بر این، شمال کـشور نـیجریه خشک و فـقیر و جـنوب‌ آن حاصلخیز و آباد است، از‌ایـن رو شکاف اقتصادی بر شکاف دینی اضافه شده و شکاف شمال- جنوب را ژرف‌تر کرده است. کشور نـیجریه تـا سال ۱۹۶۰میلادی، تحت سیطره‌ و استعمار‌ انگلستان بـود و پس از آن تـا سـال ۱۹۹۹ مـیلادی تحت حاکمیت ارتـش و نـظامیان بوده است.

تاریخچه ورود اسلام

اسلام یکی از ادیان اصلی در نیجریه‌ محسوب می‌گردد. به‌ نظر‌ می‌رسد مذهب بیشتر مردم این کشور قبل از ورود اسلام به این منطقه، طبیعت‌پرستی بوده است.

[۴] رامین، علی و همکاران، دانشنامه دانش‌گستر، ج۱۷، ص۱۷۸.

به طور کلی درباره زمان چگونگی ورود اسلام به‌ کشور نیجریه دو نظر عمده و متفاوت وجود دارد:

قرن اول

در طول یک قرن بعد از وفات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، اسلام در شمال آفریقا رایج گشت. پس از آن شمال آفریقا‌ را‌ در برگرفت‌ و به تـدریج بـه سمت جنوب گسترش یافت. اگر چه این نفوذ در ابتدا از طریق جنگ و نیروی‌ نظامی صورت گرفت، اما به تدریج و در دوره‌های بعد از‌ طریق‌ راه‌های تجاری و داد و ستد‌های بازرگانی در شرق، غرب و جـنوب گـسترش یافت. سابقه حضور شیعیان در قاره ‌آفریقا‌ نیز به سده اول اسلام باز می‌گردد. شیعیان از نخستین سال‌های‌ آغازین‌ اسلام‌، به آفریقا کوچیده‌انـد و در طـول سالیان طولانی، در بخش‌های گـوناگون این قـاره حضور‌ داشته‌اند.

[۵] حـسینی، سـیده‌مـطهره، «شیعیان و فرصت‌ها و چالش‌های حضور‌ آنان‌ در آفریقا»، ش۳۸.

بعدها بخش‌هایی از این منطقه، مرکز تشکیلات‌ اسلامی گردید و در برخی‌ نقاط‌ آن دولت اسلامی بوجود آمد.

[۶] گلی زواره، غلام‌رضا، سرزمین اسلام (شناخت اجمالی کشورها و نواحی مسلمان نشین جهان)، ص۳۳۶.

قرن هفتم

اسلام در قـرن هـفتم هجری قمری از طریق شـمال نـیجریه و توسط بازرگانان و تجار مسلمان به این کشور وارد شد‌. در ابتدا از طرف مردمان ناحیه شمالی و مرکز نیجریه پذیرفته شد و پس از آن در طول چند قرن در نواحی غرب و جنوب این کشور گسترش پیدا کرد؛

[۷] رامین، علی و همکاران، دانشنامه دانش‌گستر، ج۱۷، ص۱۷۸.

بـدین صورت که افراد قبیله «هاوسا» یکی از بزرگترین قبلیه‌های ساکن در آفریقای غربی در اثر ارتباط با تجار مسلمان به اسلام گرایش یافتند و آن را پذیرفتند.

[۸] مزروعی، محمد حسن، «پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint»، کیهان فرهنگی، فروردین۱۳۶۶، شماره۳۷، ص۱۷-۲۱.

اکنون درشهر کادونا می‌توان آثار و بـناهای قـدیمی اسلامی مـربوط به قرن ۱۹ میلادی را در نیجریه مشاهده کرد.
مسلمانان از قرن هفتم هجری برابر با قرن ۱۳‌ میلادی‌ در مناطق مختلف نیجریه در کـنار سایر اقوام و ادیان زندگی می‌کردند و کم‌کم توانستند با اخلاق و منش خـود حـتی حـکمرانان مناطقی را که در آن زندگی می‌کردند؛ مسلمان کنند. در واقع‌ طی‌ دو قرن، مسلمانان نیجریه توانستند‌ ابتدا‌ حاکم‌ «کانو» و سپس حـاکم «‌ ‌کـاتیسنا» را مسلمان کنند، به طوری که در اواخر قرن نهم هجری، بزرگ‌ترین دستاورد حضور سـیاسی پیـروان اسـلام‌ یعنی‌ اتحاد‌ دو پادشاهی «هوسا» و «فولانی»، پدید آمد. از منظرپژوهشگران‌، مسلمانان‌ در نیجریه بسیار موفق عمل کرده انـد و این توفیق به دو عامل عمده پیشرفت‌های مادی و معنوی ایشان باز‌ می‌ گـردد‌. در واقع پیشرفت مادی و اخـلاقی مـسلمانان در آن منطقه باعث‌ گسترش اسلام در سرتاسر نیجریه شد.

[۹] کوک‌کرافت، لارنس، راه آفریقا «سفری از گذشته»، ص۵۵-۵۶.

به سبب وجود جنگل‌های انبوه میان شمال و جنوب، اسلام نتوانست بزودی بـه بـخش‌های‌ جنوبی نیجریه گام نهد و این بخش‌ها در قرن پانزدهم و شانزدهم هدف هجوم‌های پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها‌ قرار‌ گرفتند.

تاثیر‌ طریقه‌های صوفیه

از آنجا که بیشتر مسلمانان آفریقایی تمایلات صوفیانه دارند، لذا این طریقت‌ها، بـا انتشار گسترده خود در سراسر نـیجریه، نـقش مهم و بارزی‌ را در رواج اسلام ایفا کردند. همچنین طریقه‌های تـصوف‌ در‌ نشر‌ و تاسیس امپراتوری فولانی نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

[۱۰] شیخی، محمدرضا، «گذری بر جهان پاورپوینت کامل اسلام در نیجریه ۷۴ اسلاید در PowerPoint»، ص۱۱۹-۱۲۲.

طریقت‌های‌ صـوفیه‌ بویژه تیجانیه و قادریه کـه حـضور غالب در نیجریه دارند، توجه و احترام خاصی برای اهل‌ بیت‌ (علیه‌السّلام) و سیرت‌ و سنت ایشان قائلند و از آغاز تاریخ اسلام‌ فرزندان امامان معصوم (علیه‌السّلام) جایگاه‌ ممتازی‌ در این‌ مناطق داشته‌اند و به آنان‌ «شرفا‌» گفته‌ مـی شد. این نوع‌ فضای مذهبی، زمینه‌های‌ مساعدی را برای رشد افکار و تعالیم اهل بیت (علیه‌السّلام) و مذهب تشیع فراهم‌ می‌کند.

[۱۱] جعفریان‌، رسول، جغرافیایی‌ تاریخی و انسانی شیعه در جهان‌ اسلام، ص۵۶۳.

فرقه قادریه نیز از کهن‌ترین طریقه تصوفی است‌ که‌ به‌ وسیله شیخ عثمان بن فودی فولانی وارد این کشور شد و توانست امپراتوری اسـلامی وسـیعی را بنیان‌ نهد که ‌شریعت‌ اسـلامی را بـرپا داشت و نظام اسلامی دقیقی پیاده کرد. بعد از او فرزندان‌ و پیروانش‌ مدت‌ یک‌ قرن حکومت کردند و همان روش پدر خود در اداره امور کشور را پی‌گرفتند.
یکی دیگر از این فرقه‌ها، فرقه‌ قادیانی است. این فرقه که در نیجریه به «احمدیه» معروف است در قرن‌ نوزده‌ میلادی‌ توسط احمد قادیانی در هند پایه‌گذاری‌ شد‌ و زمانی‌ که‌ قدم به خاک‌ افریقا‌ گـذاشت نام خود را به احمدیه تغییر داد. فرقه یاد شده‌ برای‌ خود‌ مدارس‌، انستیتوها‌ و بیمارستان‌های‌ خاصی در نیجریه دارد.
البته نباید فراموش کرد که حـضور بازرگانان مسلمان و صوفیان فرقه‌های گوناگون دو بال ورود اسلام و توسعه آن در سرزمین آفریقا بوده اسـت، زیرا‌ بازرگانان با فـعالیت هـای مردمی‌ و اخـلاق‌ نـیکو‌، مـردم داری کرده و زمینه‌های انـتقال دین و مذهب را فراهم آورده‌اند.

[۱۲] حـسینی، سـیده مـطهره، «شیعیان و فرصت‌ها و چالش‌های حضور‌ آنان‌ در آفریقا»، ص۳۸.

استعمار نیجریه

در گرماگرم رقابت استعمارگران غربی برای تسلط بر قاره افـریقا، در سـال ۱۴۷۲ م‌ پرتغالی‌ها به ساحل جنوبی نیجریه رسیدند و سپس درسال ۱۵۵۳ م انگلیسی‌ها به‌ آنـان‌ پیـوستند‌. ‌ایـن، آغاز ارتباط دنیای مسیحیت با نیجریه بود. در جریان تقسیم قاره افریقا به مناطق تحت نـفوذ‌، ‌نـیجریه‌ سـهم استعمار بریتانیا شد. هیاتهای تبشیری مسیحی به همراه استعمار وارد مناطق جـنوبی‌ شدند که این امر به انتشار‌ مسیحیت در‌ایـن مناطق منجر شد.
از هنگامی که استعمارگران این قاره را کشف کردند، نـیجریه هـمواره محل برخورد‌ اسلام و مسیحیت‌ در آفریقا بوده است.

[۱۳] بـی‌ آزار‌ شیرازی، عبدالکریم، عاشورا در سرزمین‌های قاره آفریقا، ص۷.

تقریباً در هیچ دوره و زمان میان‌ مسلمانان‌ و مسیحیان در نیجریه سازگاری پایداری وجود نداشته و همواره درگیری‌های متعددی میان مسیحیان‌ و مسلمانان‌ درباره‌ مسائل و موضوعات مـتعدد از جـمله اجرای قانون «شریعت اسلامی» طی سالیان اخیر رخ داده‌ که‌ به وقوع تشنج‌های مکرر منجر شده است.

[۱۴] طالشی‌ صالحانی، حسین، نیجریه، ص۳۷-۳۸.

بـا شروع جنگ ویرانگری که انگلیسی‌ها به وسیله‌ قوای‌ «شرکت سلطنتی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.