پاورپوینت کامل گستره و گسترش فرهنگ ها;معنای فرهنگ ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گستره و گسترش فرهنگ ها;معنای فرهنگ ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گستره و گسترش فرهنگ ها;معنای فرهنگ ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گستره و گسترش فرهنگ ها;معنای فرهنگ ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
۱۶
واژه کالچر (culture) که به فرهنگ ترجمه شده مفاهیم پرورانده شده و ریشه دار را
می رساند و می توان گفت هر بذری که افشانیده شده و به مرور زمان، جوهر و خاصیت اصلی
را بروز دهد این لفظ را تداعی می کند.
درباره جوامع انسانی، فرهنگ به آداب، رسوم و رفتارهای رایج و فراگیر اطلاق می شود.
منظور از فرهنگ، آن هنجارها و رسم های پذیرفته شده ای است که در میان مردم عمومیت
یافته است.۱
ابتکار، خلاقیت و نوآوری از مهم ترین عوامل فرهنگ سازی در جوامع است. هر مجموعه ای
که فکر و شیوه ای علمی و یا هنری عرضه کرد، اگر چنین روندی در شیوه زندگی، مناسبات
رفتاری و روابط آنان تحولاتی موثر و مفید پدید آورد، هنجاری فرهنگی ایجاد کرده است.
اسلام در برخورد با تمدن ها و فرهنگی های دیگر برای آنان که حاوی مزایای ارزشمند
هستند، احترام قائل است و آن را مصداقی از حکمت الهی می داند.
فرهنگی که در اعماق تاریخ و اجتماع ریشه دوانیده باشد و از سرچشمه های ناب فطرت
جاری شده باشد چنان استوار می شود که عوامل بیرونی قادر به تغییر و یا مسخ آن
نخواهند بود. به عنوان نمونه هجوم اقوام تاتار و مغول به سرزمین ایران آسیب های
اجتماعی و تلفات انسانی فروانی به بار آورد اما موفق نشد فرهنگ ایرانی را با آتش
پرحرارت خود ذوب کند بلکه برعکس همان مهاجمان محروم از هنجارهای ارزشی که چیزی جز
خون ریختن و غارت و تخریب نمی شناختند مجذوب فرهنگ ایرانی شدند و حتی بعدها در
تقویت و گسترش آن کوشیدند. درطول تاریخ، تلاش های توأم با نیرنگ استعمارگران نیز
نتوانسته است فرهنگ های بومی پرمحتوا و مبتنی بر ارزش های الهی و اصیل را مخدوش
سازد.
پیدایش فرهنگ
رگه های فرهنگ به دلیل پویایی و تحرکی که دارند قادرند چونان جویبارهای رودخانه ای
خروشان از قله های معرفت و حکمت سرچشمه بگیرند و در تمام شئون زندگی آدمیان جاری
شوند و طراوت، شکوفایی و توسعه را به نمایش گذارند.
در ریشه کاوی این حقیقت باید گفت که انسان ضمن برخورداری از خرد دارای سرشتی ملکوتی
است و این گرایش های درونی است که وی را به سوی حقایق ناب و مکارم اخلاقی سوق
می دهد، از سوی دیگر آدمی می کوشد محیط زندگی خود را با اعتقادات و ارزش هایی که
باور دارد، تطبیق دهد و بین نیازهای بدنی و روحی خود تعادل ایجاد کند، این کوشش ها
و این رفتار و آداب اگر عمیق، اساسی و همه جانبه باشند فرهنگ را به نمایش
می گذارند.
در طول تاریخ، انسان ها بیش تر در دو بعد کوشش کرده اند: ۱. تلاش هایی متکی بر
باورهای معنوی و خردمندی که محصولش خلاقیت های علمی فلسفی، ادبی، هنری و مانند آن
است.
۲. تلاش برای بهتر زندگی کردن و فراهم کردن امکانات رفاهی و دست یابی به شرایطی که
او را از برخی دشواری های زیستی برهاند که محصول این تلاش، اختراعات، پیدایش فنون و
صنایع است.
بنابراین می توان گفت: جامعه ای با فرهنگ است که عناصر زنده و پویای فرهنگی را در
خود پرورش دهد و در نتیجه ذهنی بازتر، مناسبات اخلاقی بهتر و حسن روابط اجتماعی
موثرتری داشته باشد. باید در نظر داشت که جوامع، درجات متفاوتی از فرهنگ ها را
دارا هستند، هرچه کوشش های مردمان یک سرزمین برای توسعه فضیلت ها، اعتلای انسان و
رونق علمی و فکری بیش تر باشد فرهنگ با ارزش تری خواهد داشت.
دو عامل موثر در فرهنگ
گاه تنگناهای محیط جغرافیایی و فضاهای طبیعی برای تلاش انسان ها محدویت ایجاد
می کنند ولی اصولا در فضاهایی که آدمی به راحتی زیسته و زحمت و مشقت کمتری را متحمل
شده است، کمتر به تلاش و به کاربردن استعدادهای درونی رغبت نشان داده است. قرآن
کریم تاکید دارد سختی ها راه گشای آسانی هاست؛ ان مع العسر یسرا۲ و اصولا تحمل
بلاها و شدائد برای انسان یک ضرورت است: لقد خلقنا الانسان فی کَبَد۳.
حضرت علی در نامه ای به عثمان بن حنیف (استاندار حضرت در بصره) نوشته اند: در نعمت
و رفاه زیستن و از سختی ها دوری گزیدن موجب ضعف و ناتوانی می شود و برعکس
زندگی کردن در شرایط دشوار و ناهموار آدمی را نیرومند می سازد و جوهر هستی او را
آب دیده و توانا می گرداند، حضرت می افزاید درختان بیابانی که از مراقبت باغبان
محروم هستند چوب محکم تر و دوام بیش تری دارند و برعکس درختان باغستان ها که دائم
تحت مراقبت هستند نازک تر و بی دوام ترند.۴
شهید ایت الله مطهری می نویسند: آدمی باید مشقت ها تحمل کند و سختی ها بکشد تا هستی
لایق خود را بیابد، تضاد و کشمکش، شلاق تکامل است. موجودات زنده با این شلاق راه
خود را به سوی کمال می یابند.۵
نظام های اجتماعی، شرایط منطقه ای و چگونگی اهمیت دادن جوامع به شکوفایی علمی و
فکری و میزان اختیاراتی که افراد برای بروز توانایی خویش دارند، در فرهنگ سازی موثر
است. این که مسلمانان کنجکاو قرن های آغازین اسلام به رغم همه سختی ها و کاستی ها
با تأثیرپذیری از قرآن و حدیث به پژوهش در علوم گوناگون روی آورده و بر قله های
بلند دانش نشستند، و حتی حاصل آموخته ها، مهارت ها و کاوش های علمی خویش را به نقاط
مختلف جهان انتقال دادند، شاهدی بر این نکته است.۶
معمولا در جامعه ای که صرفا به احتیاجا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 