پاورپوینت کامل گذری بر فرهنگ های قرآنی نماز و چگونگی کاربست آن در جامعه ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گذری بر فرهنگ های قرآنی نماز و چگونگی کاربست آن در جامعه ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گذری بر فرهنگ های قرآنی نماز و چگونگی کاربست آن در جامعه ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گذری بر فرهنگ های قرآنی نماز و چگونگی کاربست آن در جامعه ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۹۹

فلسفه برپایی نماز در اسلام

نماز در بیشتر ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح
بوده است. در خواست حضرت ابراهیم علیه السلام در این باره از خداوند چنین است: «رَبِّ اجْعَلْنی مُقیمَ
الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی؛ پروردگارا من و ذریه ام را برپا دارنده نماز قرار ده». (ابراهیم: ۴۰)

به حضرت موسی علیه السلام در کوه طور خطاب شد:

إِنَّنی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنی وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْری. (طه: ۱۴)

همانا من الله هستم، معبودی جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من برپادار.

از حضرت عیسی علیه السلام هم روایت است: «وَ أَوْصانی بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ ما دُمْتُ حَیًّا؛ و مرا به نماز و
زکات توصیه کرده است، مادام که زنده ام». (مریم: ۳۱)

در آیین مقدس اسلام نماز جایگاهی بس والا دارد. در آیات زیادی برپایی نماز در کنار پرداختن
زکات آمده است. تکیه بر این دو رکن، در حقیقت برای بیان این واقعیت است که مسلمان واقعی باید هم
در پیوند با خداوند رابطه ای عاشقانه داشته باشد و هم در ارتباط خود با مردم بی تفاوت عمل نکند و
تکالیف واجب و مستحب مالی خود را انجام دهد و به فکر محرومان جامعه باشد.

عالی ترین شکل ارتباط عاشقانه با خداوند، نماز است و بهترین شیوه ارتباط با مردم، حل
مشکلات مادی آنهاست که با ادای وظایف مالی از سوی مسلمانان این مهم برآورده می شود. در
قرآن کریم اقامه نماز و پرداخت زکات، به عنوان محک ایمان و تقوی و اخلاص شمرده شده
است و این دو در حقیقت اولین گام وفاداری به دین معرفی شده است. به راستی هر کلام نماز،
قوت ایمان را دو چندان می سازد.

کلید راز بزرگی است هر کلام نماز

چه با شکوه و عظیم است ازدهام نماز

نسیم بارش نور است در کویر وجود

سحر به مسجد آدینه ها، سلام نماز

گریخت خیل شیاطین ز اسم «بسم اللّه »

حصار مظلمه در یم شکست به نام نماز

بکن ز چشمه «الحمد» دشت جان سیراب

بخوان که زخم نهان بخشد التیام، نماز

نصراللّه مردانی

پیام متن:

۱. اهمیت بخشی به نماز در تمام ادیان ابراهیمی؛

۲. نماز و زکات، دو معیار سنجش ایمان.

شادابی و نشاط و دوری از کسالت به هنگام برپایی نماز

در دو آیه از قرآن کریم، نماز خواندن همراه با کسالت از ویژگی های منافقان شمرده شده است،
آنجا که آمده است: «وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاهِ قامُوا کُسالی؛ و هنگامی که به نماز می ایستند، از روی کسالت
می ایستند». (نساء: ۱۴۲) و نیز: «وَ لا یَأْتُونَ الصَّلاهَ إِلاّ وَ هُمْ کُسالی؛ و نماز به جا نمی آورند جز با کسالت».
(توبه: ۵۴) اساسا چنین نمازی از دورن تهی و بی ارزش و نشانه بی توجهی به نماز است. در اسلام
به نماز و اهتمام به اول وقت خواندن نماز تأکید فراوان شده است، چنان که قرآن کریم می فرماید:
«فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ؛ پس وای بر نمازگزارانی که از آن غافلند». (ماعون: ۴ و ۵)
مراد از ساهون در آیه بالا، کسانی هستند که از اصل نماز غافلند؛ گاه آن را نمی خوانند و گاه آن را
در آخر وقت می خوانند و یا آنکه حضور قلب در نماز ندارند. در اسلام اهمیت به اوقات نماز و
توجه به انجام آن، بسیار سفارش شده است.

در روایتی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم:

همانا منافق (از کار زشت) نهی می کند، ولی خود از آن کار دست نمی کشد. فرمان می دهد،
ولی خود انجام نمی دهد و چون به نماز بایستد، اعتراض می کند. راوی می گوید: پرسیدم
اعتراض چیست؟ حضرت فرمود: رو به راست و چپ گردانیدن و چون رکوع کند، خود را مانند
گوسفند به زمین اندازد (یعنی بعد از رکوع نایستد و به همان حال به سجده رود).

در روایتی سازنده و هشداردهنده از حضرت امیر علیه السلام درباره اهمیت به نماز آمده است:

هیچ کاری نزد خداوند محبوب تر از نماز نیست. پس نباید در وقت نماز هیچ یک از امور دنیا
شما را مشغول از نماز سازد که خداوند گروهی را که از نماز سهو می کنند، نکوهش کرده است
و مقصود، این است که اینها غفلت از نماز دارند و حریم وقت نماز را نگه نمی دارند.

افزون بر توجه به اصل نماز، انسان باید توجه داشته باشد که هنگام نماز در مقابل حضرت
حق ایستاده است و با او سخن می گوید. باید تمام وجود خویش را به این میهمانی ببرد تا شیطان
جرئت و فرصت زمینه سازی برای خروج از این میهمانی را به دست نیاورد.

نماز مطلوب، نمازی است که انسان با عنایت و توجه آن را بخواند، بداند که چه می گوید و با
که سخن می گوید.

سحر دمید و دلم بی قرار خواهد شد

دوباره دامن من پر بهار خواهد شد

صدای خوب اذان می رسد و یک احساس

درون سینه من بی قرار خواهد شد

به سوی روشنی آب می روم بی تاب

و آب با دل من رهسپار خواهد شد

نماز می شود آغاز و با تجلی وصل

حجاب های جدایی کنار خواهد شد

و بعد در سر سجاده های سوز و گداز

بهانه های دلم بی شمار خواهد شد

مصطفی محدثی خراسانی

پیام متن:

۱. ارزش و اهمیت قائل شدن اسلام به اوقات نماز؛

۲. به هنگام نماز خواندن، خود را در محضر خداوند دیدن و با او هم صحبت شدن.

اسلام و خشوع و خضوع به هنگام نماز

با فضیلت ترین نماز، به جای آوردن آن به همراه خشوع است. قرآن مجید دراین باره می فرماید:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُوءْمِنُونَ الَّذینَ هُمْ فی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ. (مؤمنین: ۲)

به تحقیق مؤمنان رستگار شدند، آنها که در نمازشان خشوع دارند.

چون وقت نماز می شود، بانگ سروش

از عرش رسد آدمیان را در گوش

کاین آتش عصیان که برافروخته اید

باید به نماز عشق گردد خاموش

محمدعلی مردانی

خشوع، به معنای تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت
مهمی، در انسان پدید می آید و در عمل ظاهر می شود. خشوع در نماز، یعنی جسم و روح را در
نماز به دیدار خداوند بردن و بریدن از غیر او، آن چنان که برگزیدگان خداوند چنین بودند. خشوع
ابتدا بر روح پرتومی افکند و پس از آن آثارش بر جسم نیز ظاهر می شود. یعنی کسی که در نماز
خاشع است، هم از نظر روحی در آرامش و طمأنینه است و هم اعضا و جوارح او آرام و راحت
است. در همین رابطه یکی از امامان معصوم علیهم السلام می فرماید:

«اما اِنَّهُ لَوْ خُشِعَ قَلْبُهُ لَخُشِعَتْ جَوارِحهُ؛ اگر او در قلبش خشوع داشت در اعضای بدنش نیز
خاشع می شد».

از دیگر مصداق های اقامه نماز صحیح، دوام و پایداری آن است. در سوره معارج پس از آنکه
خداوند برخی از صفات ناشایست انسان ها را تذکر می دهد، اوصاف شایسته آنها را هم ذکر
می کند، از جمله می فرماید: «اِلاّ المُصَلّینَ الَّذینَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ دائِمونَ؛ مگر نمازگزارانی که بر نماز خود
تداوم دارند». (معارج: ۲۲)

نماز نباید مقطعی باشد. نمازی که باز دارنده از فحشا و منکر است، باید مداوم باشد و اصولاً
هر برنامه تربیتی که ادامه دار نباشد، کارآیی لازم را نخواهد داشت. در سفارش به استمرار و دوام
در اعمال، پیامبر گرامی اسلام می فرماید:

اِنَّ احبَّ الاَعْمالِ اِلیَ الله مادامَ وَ اِن قَلَّ.

محبوب ترین اعمال نزد خداوند کاری است که انسان بر آن مداومت داشته باشد، هر چند
کم باشد.

پیام متن:

۱. خشوع و خضوع به هنگام نماز، به معنای ادب جسمی و روحی؛

۲. نماز مداوم، عاملی بازدارنده از فحشا و منکر.

پاسداری از حریم نماز

از دیگر وظایف مؤمنان، پاسداشت حریم نماز است. حفظ ارزش نماز، به جای آوردن آن با آداب
واجب و مستحب و نیز خواندن آن در اول وقت، از مظاهر نکوداشت مقام نماز است. نگهداری
از حریم نماز، نقطه مقابل سبک شمردن نماز است که این کار، یعنی شأن و منزلت آن را نادیده
انگاشتن و در نتیجه خود را از شفاعت محروم ساختن.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «اِنَّ شَفاعَتَنا لَنْ تَنالَ مُسْتَخّفا بِالصّلوهِ؛ به درستی که شفاعت ما به
کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی رسد.» و شاعر چه زیبا آن را به نظم آورده است:

گویم ز امام صادق این طرفه حدیث

تا شیعه او به لوح دل بنگارد

فرمود که بر شفاعت ما نرسد

هر کس که نماز را سبک بشمارد

قرآن کریم از این حریم به «حفظ» تعبیر کرده است و به همگان توصیه می کند:

«حافِظوُا عَلی الصَّلواتِ و الصَّلوهِ الوُسْطی؛ در انجام همه نمازها و نماز وسطی کوشا و مراقب باشید».
(بقره: ۲۳۸)

در این آیه بر مراقبت همه نمازها به ویژه نماز وسطی تأکید می شود و ظاهرا مقصود از نماز
وسطی، نماز ظهر است که در شأن نزول آیه هم به آن اشاره شده است که جم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.