پاورپوینت کامل نگرشی بر آزادی اخلاقی و معنوی ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نگرشی بر آزادی اخلاقی و معنوی ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نگرشی بر آزادی اخلاقی و معنوی ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نگرشی بر آزادی اخلاقی و معنوی ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

۱۱۷

اهمیت و جایگاه آزادی معنوی

آزادی معنوی و اخلاقی، آن است که انسان غریزه های خود را مهار کند و در بند غضب، حرص،
طمع، جاه طلبی و افزون خواهی نباشد. انسانی آزاد است که اسیر بت های درونی ساخته دست
خود نشود. این آزادی، مقدس ترین نوع آزادی و هدف مهم پیامبران الهی است. در حقیقت،
آزادی معنوی نوع خاصی از آزادی است که در آن، انسان از قید واسارت خویش آزاد می شود.
انسان، موجودی مرکب و صاحب غریزه های گوناگون است. انسان، غریزه های شهوت،
جاه طلبی و زیاده خواهی و در مقابل آن عقل، فطرت و وجدان اخلاقی دارد. آدمی از نظر معنا و
باطن و روح، خود، مختار است که آزاد یا برده و بنده باشد ،یعنی با خود اوست که بنده حرص و
اسیر شهوت، خشم و افزون طلبی اش باشد یا از همه اینها آزاد باشد. با این بیان، درمی یابیم که
بزرگ ترین برنامه پیامبران، آزادی معنوی انسان است تا او از بند همه اسارت های نفسانی اش
آزاد شود و به اخلاق اسلامی آراسته گردد. در حقیقت، وارهیدن از هواهای نفسانی، زمینه
آراستگی به اخلاق فاضله را فراهم می آورد. چنان که مولانا می گوید:

گر ز شیر نفس، تن را وابری

در فِطام او بسی حلوا خوری

اریک فروم نیز گفته است:

آزادی، به مفهوم رها بودن از قید اسارت نفس و فارغ بودن از حرص مالکیت و پیروی نکردن
از نفس است که شرط عشق و هستی بارور است. هدف انسانی، خلاصی از زنجیر نفس و
خودپرستی، به منظور امکان وصول به «بودنِ» کامل است. هر چیز و هر شیئ می تواند هدفی برای
حرض و طمع باشد، وقتی به آنها آویختیم، وقتی آنها به صورت زنجیری درآمدند و مزاحم
آزادی ما شدند، مانع از این می شوند که استعدادهای معنوی ما شکوفا شوند.

پیام متن:

۱. انسانی آزاد است که اسیر بت های درونی خود نشود.

۲. آزادی معنوی، مقدس ترین نوع آزادی و هدف مهم پیامبران الهی.

وجه تمایز آزادی در فرهنگ اسلامی

یکی از ویژگی های برتر آزادی در فرهنگ اسلامی، تأکید بر آزادی معنوی و آزادی درونی در
کنار آزادی اجتماعی است. حتی آزادی معنوی، در نگرش و شیوه رفتار مسلمانان در مورد
آزادی اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.

بدین سبب، باید رابطه میان آزادی معنوی و آزادی اجتماعی را آشکار کرد و جایگاه هر کدام
را شرح داد.

انسان همان گونه که از نظر اجتماعی ممکن است اسیر قدرت مندان و زورگویان باشد و در
زندان مستبدان نتواند اندیشه خود را شکوفا کند، سخن حق را بگوید یا اراده خود را اعمال کند،
ممکن است اسیر شهوت، خشم، آز و کینه درونی هم باشد. در حالی که، آزادی های اجتماعی،
انسان را از دیگران رهایی می بخشد و او رابه اختیار کامل می رساند و موانع رشد و تکامل بیرونی
را از سر راه او بر می دارد، آزادی درونی هم موانع درونی همان هدف را برطرف می کند.
فیلسوفان و اندیشمندان اجتماعی، عموما به آزادی اجتماعی و آزادی بیرونی اهمیت داده اند و از
آزادی انسان از بند قدرت های درونی کمتر سخن گفته اند. صاحب نظران غربی نیز همواره بر
آزادی انسان از موانع بیرونی تأکیدکرده اند، در حالی که اگر آزادی درونی نباشد، آزادی بیرونی هم به
معنای صحیح و کامل آن هیچ گاه تحقق نخواهد یافت. شهید مرتضی مطهری دراین باره می نویسد:

آزادی اجتماعی، بدون آزادی معنوی میسر و عملی نیست. درد امروز جامعه بشری از آن
جهت است که بدون آزادی معنوی، به سراغ آزادی اجتماعی می رود. تا آزادی معنوی را در
جامعه کمال ندهیم، آزادی اجتماعی تضمین بخش نیست. آزادی معنوی تنها از طریق نبوت
انبیا، دین، ایمان و ارزش های اخلاقی حاصل می گردد. انبیا معتقد به هر دو آزادی بودند. این
جمله قرآن شریف در سوره آل عمران آیه ۶۶ که می فرماید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَهٍ
سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضًا أَرْبابًا مِنْ دُونِ اللّهِ؛
بگو ای اهل کتاب بیایید بر سخنی که میان ما و شما یکسان است، بایستیم که جز خدا را نپرستیم
و چیزی را شریک او نگردانیم و برخی از ما برخی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد»، ناظر
به هر دو جهت است؛ زیرا اول، پرستش خدای یگانه را مطرح می سازد و دوم، قبول نکردن
اربابی و آقایی هر کس جز خدا را تأکید می کند.

پیام متن:

۱. تأکید بر آزادی معنوی، در کنار آزادی اجتماعی.

۲. پرستش خدای یگانه و نپذیرفتن هر کس برای اربابی و سروری.

تأثیر آزادی معنوی و اجتماعی بر سلامت فرد و جامعه

اگر جامعه بشری آزادی اجتماعی داشته باشد، ولی محروم از آزادی معنوی باشد، گرفتار مشکل
می شود. کسی که اسیر شهوت، خشم، حرص و آز است، چگونه می تواند حقوق دیگران را
محترم بشمارد. ممکن است قانون های حکومتی، او را به احترام مردم وادارد، ولی تجربه نشان
داده است که او نمی تواند مدافع حقوق دیگران باشد.

انسان برده حرص و شهوت و خشم، چگونه می تواند پاسدار آزادی اجتماعی باشد و به
حریم دیگران تجاوز نکند و چگونه می توان تضمین کرد که حقوق مردم را پایمال نکند. چنین
فردی گاهی در لباس دین و گاهی دانش و حقوق بشر، مردم را اسیر خود می سازد و نام آن را دفاع
از آزادی می گذارد. به عنوان نمونه، در جامعه هایی که قانون بردگی را لغو کرده اند، آیا به حقیقت،
بردگی از این جامعه ها رخت بربسته است یا اینکه چون دیگر بردگی، برای آنها منافع گذشته را
نداشت و همچنین می توانستند با شکلی جدید، دیگران را استثمار کنند، ظاهر بردگی را تغییر دادند.

باید دانست چون بشر سودطلب است، از هر وسیله ای برای سودجویی خود استفاده می کند، به
همین دلیل در ادیان الهی، با اشاره به هر دو جنبه از آزادی، بر آزادی معنوی و درونی بیشتر تأکید شده
است. بنابراین، برحسب تعبیرهای آمده، انسان باید شخصیت خود را درک کند و موقعیت خود را
بشناسد و بداند که هیچ گاه برده و اسیر دیگران آفریده نشده است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، در جمله ای زیبا
می فرماید: «لا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّه ُ حُرّا؛ بنده دیگران مباش که خدا تو را آزاد قرار داده است».

در روایتی دیگر، امام صادق علیه السلام فرموده است:

اِنَّ اللّه َ تَبارکَ وَ تَعالی فَوَّضَ اِلَی الْمُؤمِنِ اُمُورَهُ کُلَّها وَ لَمْ یُفَوِّضْ اِلَیْه اَنْ یکونَ ذَلیلاً.

خداوند اختیار تمام کارهای مؤمن را به خودش واگذار کرده است، ولی اختیار خوارکردن
خویش را به او نداده است.

از امام علی علیه السلام ، در همین زمینه روایت است:

از کرامت نفس خود محافظت فرما و از هر زبونی و پستی پرهیز کن، هر چند آن پستی، وسیله
رسیدن به خواسته ها باشد؛ زیرا در برابر آنچه از سرمایه شرافت و کرامت نفس خود می دهی،
چیزی به دست نخواهی آورد. بنده دیگران مباش که خداوند تو را آزاد قرار داده است.

در آموزه های دینی، چیرگی بر نفس و غریزه های نفسانی، آزادی و رهایی از بند شهوت ها
شمرده شده است. در روایتی آمده است: «مَنْ تَرک الشَّهَواتِ کان حُرّا؛ کسی که خود را از شهوت ها
بازداشت، آزاد است.» قرآن نیز کسی را که خود را اسیر هوا و هوس ها کند، بنده می شمارد.

«أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ؛ آیا دیدی آن کس را که هوا و هوس های خود را خدای خود گرفت».
(جاثیه: ۲۳)

قرآن کریم یکی از هدف های والای پیامبران را رهایی انسان از بند و زنجیرهایی می داند که بر
وجود او سنگینی می کند. بنابراین، نمی توان این آزادی را کم ارزش دانست و اهمیت آن را در
سلامت فرد، جامعه و تضمین هدف های اجتماعی اسلام کوچک شمرد. مولانا می گوید:

بند بگسل، باش آزاد ای پسر

چند باشی بند سیم و بند زر

پیام متن:

۱. جامعه ای سالم است که در کنار آزادی اجتماعی، آزادی معنوی داشته باشد.

۲. محافظت از کرامت نفس، موجب پرهیز از زبونی و پستی می شود.

آزادی اخلاقی و معنوی در اسلام

دین اسلام به آدمی، هم حق زندگی داده است و هم حق آزادی، ولی آزادی را مقدمه زندگی
جاوید انسانی می داند. همه آزادی های انسان برای دست یابی به زندگی عالی و معنوی درخور
اوست. به همین دلیل، وی نیازمند آزادی است و برای رسیدن به این آزادی، باید خود را از بند
هوس ها برهاند. همه انسان ها در گرو رفتار خود هستند و تنها کسانی از قید این گروگان گیری
آزادند که در صف «اصحاب یمین» و نیک کرداران باایمان قرار گیرند: «کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهینَهٌ إِلاّ
أَصْحابَ الْیَمین

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.