پاورپوینت کامل یاد خدا و آثار آن ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل یاد خدا و آثار آن ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل یاد خدا و آثار آن ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل یاد خدا و آثار آن ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
۵۶
مفهوم و مراتب ذکر خدا
یکی از راه هایی که سبب تقویت و تثبیت ایمان می شود و سیر قلبی انسان را به سوی معبودش
سرعت می بخشد، ذکر است. ذکر به معنای یادآوری (حضور معنی در نفس)، در مقابل نسیان و
غفلت آمده است. خداوند پیامبرش را «مُذَکِّر» یعنی تذکردهنده لقب داده است: «اِنَّما انت مُذَکِّرٌ،
لَستَ علیهم بِمُصَیطِر». (غاشیه: ۲۲ و ۲۳)
انسان در ذات خود مشتاق ارتباط با خداست. برای همین است که از یاد و انس با او لذت
می برد، ولی گاهی به غفلت یا فراموشی مبتلا می شود که نیاز به یادآوری دارد.
ذکر، درجات و مراتبی دارد که عبارتند از: ذکر زبانی و ذکر قلبی. ذکر زبانی، یعنی حمد و
سپاس خدای متعال به زبان، شروع هر کار با نام او، خواندن دعاها و ذکرهای وارده و اسماء الهی.
این مرتبه از ذکر، با تأثیر ظاهر بر باطن انسان و تلقین به نفس، اعمال و رفتار وی را به سوی
محبوب جهت می دهد و ایمان وی را تعالی می بخشد. از سوی دیگر، به دلیل آنکه زبان نمودار
تحول درونی قلب است، می توان گفت گاهی، ابتدا قلب انسان متوجه خدا شده و بعد آدمی نام او
را به زبان آورده است. امام حسین علیه السلام در دعای عرفه این نکته را یادآوری می کند: «اَنْتَ الذّاکِرُ قَبْلَ
الذّاکِرین؛ تو قبل از یادآوری کنندگان، آنان را یاد کرده ای».
مرتبه عالی تر ذکر، ذکر قلبی است که همان عادت دادن دل به یاد و نام خداست، تا جایی که
صورت قلب انسان، صورت ذکر وی شده و در نتیجه از غیر او دل بریده و هیچ نوع علاقه و میلی
معارض با دوستی محبوب و خشنودی اش در وجود انسان باقی نخواهد ماند. در این مرتبه،
آدمی به جایی می رسد که درمی یابد «هُوَ مَعَکُمْ اَیْنَما کُنْتُمْ؛ هر کجا که باشید او با شماست». (حدید: ۴)
درک حضور حق تعالی در همه حالات و رفتار، مرتبه ای است که نصیب هر کس نمی شود.
باباطاهر می گوید:
خوشا آنان که اللّه یارشان بی
به حمد و قل هو اللّه کارشان بی
خوشا آنان که دایم در نمازند
بهشت جاودان بازارشان بی
نمونه کامل چنین فردی، وجود مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است که قرآن می فرماید:
بی شک برای شما مؤمنان در پیروی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم سرمشقی نیکوست، برای آن کس که
به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را زیاد یاد می کند. (احزاب: ۲)
پیر طریقت گفت: سه چیز است که سعادت بنده در آن است: اشتغال زبان به ذکر حق، استغراق
دل به محبت او و امتلاء سرّ از نظر حق.
پیام متن:
بهترین ذکرها، ذکر قلبی است، یعنی محبوب در قلب انسان، حاضر باشد.
چه کسانی در زمره ذاکران هستند؟
در چه صورت خداوند بنده اش را یاد می کند و قلب او را متوجه خود می سازد؟ بر اساس آیات
قرآن و روایات، چند دسته از مردم جزو ذاکران حق به شمار می روند:
۱. اهل تقوا و مغفرت، کسانی که با خویشتن داری و طلب بخشش از خدا، زمینه یاد او را در
جان و روح خود فراهم کرده اند و از سیر زبانی به سیر قلبی راه یافته اند.
علی علیه السلام می فرماید: «ذِکرُ اللّه ِ شیمَهُ المُتَّقین؛ یاد خدا روش پرهیزکاران است».
۲. صاحبان خرد و اندیشمندان. چنانچه در قرآن کریم آمده است:
«و ما یذَّکَّرُ اِلاّ اولوالالباب؛ و جز اندیشمندان متذکر پروردگار نمی شوند».
۳. کسانی که همواره به یاد قیامتند.
۴. کسانی که به رحمت خداوند امیدوارند.
۵. افرادی که با اعمال شایسته خود میوه تلاش خویش را که یاد خداوند است، می چینند.
حضرت علی علیه السلام در دعای شریف کمیل از خداوند طلب می کند که در زمره ذاکران قرار گیرد:
اللّهم اِنّی اَسئَلُکَ بحقّکَ و قُدسِک وَ اَعظَمِ صِفاتِک وَ اَسمائِکَ اَن تَجعَلَ اَوقاتی من اللیل و النّهار
بِذِکرک مَعْمورُهً و بِخِدْمَتِک مَوْصوُلَهً و….
خداوندا تو را به حق خودت و به ذات مقدست و اسماء مبارکت و بزرگ ترین صفاتت، قَسمت می دهم
که اوقات مرا در شبانه روز به یاد خود معمور گردانی و پیوسته به خدمت بندگی ات بگذرانی.
برای رسیدن به مرتبه عالی ذکر، یعنی مرتبه ای که آدمی بتواند در همه احوال متوجه خدا
باشد، خداوند در قرآن کریم به پیامبر خطاب می کند که: «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلاً»؛ نام
پروردگارت را پیوسته یاد کن و به کلی از غیر او منقطع شود.» (مزمل: ۸) اما چگونه؟ «إِنَّ ناشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ
وَطْئًا وَ أَقْوَمُ قیلاً.» (مزمل: ۶) نماز در دل شب گامی ثابت و استوار و پایدارترین سخن است. بنابراین،
نماز شب بیش از هر عمل دیگر در صفای نفس، انسان را ثابت قدم می سازد و بهتر از هر چیز
دیگری، نفس آدمی را از اینکه به وسیله اشتغالات روز دچار کدورت شود حفظ می کند. برای
تثبیت و تحکیم ذکر قلبی در شخصیت های آسمانی، خداوند افزون بر تکالیف و وظایفی که بر
عهده همگان است، تکالیف ویژه ای برای آنها تعیین کرده است تا در سایه پی گیری این اعمال و
تکالیف، روز به روز بر حضور قلب آنان افزوده شود. از جمله آن وظایف نماز شب است. نماز
شب به لحاظ امتیازهای ویژه در تقویت توجه و رسیدن به مقام انقطاع الی اللّه نقش مهمی دارد.
پیام متن:
ذکر نه همه آن است که بر زبان داری، ذکر حقیقی آن است که در میان جان
داری. توحید نه همه آن است که او را یگانه دانی، توحید حقیقی آن است که
از غیر او بیگانه باشی.
آثار غفلت از یاد خدا
زندگی سخت و پردردسر، نتیجه غفلت از یاد خداست: در قرآن کریم می خوانیم:
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی. (طه: ۱۲۴)
و هر آن کس از یاد من دوری کند، زندگی سختی در انتظارش خواهد بود و روز قیامت، وی
نابینا محشور می شود.
به تعبیر سعدی:
هر که امروز نبیند اثر قدرت او
غالب آن است که فرداش نبیند دیدار
کسی که به خدا توجه ندارد، هر قدر برای به دست آوردن لذت ها و منافع مادی و ظاهری
تلاش کند، بنا به فطرت خداجویش که همواره او را به سوی کمالات فرامی خواند، لذت های به
دست آمده او را سیراب نمی کند. آرام و قرار نمی گیرد. او یا همواره در حسرت آن چیزهایی است
که ندارد یا در ترس و اندوه از دست دادن چیزهایی است که به دست آورده ایت. پس هرگز روی
آرامش و اطمینان را نمی بیند. چنین فردی هنگام روبه رو شدن با مشکلات، ناراحتی ها و
شکست ها به سرعت دست خوش اندوه و نگرانی می شود و زندگی را برای خود سخت و
دردآور می داند، ولی کسی که خدا را تنها پناه خود می شناسد و می داند پروردگار بر زندگی او
نظارت دقیق دارد و حکومت بر سراسر جهان از آنِ اوست، فریب لذت های زودگذر دنیا را
نمی خورد. او می داند آنچه دارد، امانتی است که باید در مسیر پیشرفت معنوی اش به کار گیرد.
پس هدف خود را دنیا و رسیدن به نعمت های آن قرار نمی دهد تا با زوال آن دست خوش درد و
اندوه شود یا از احتمال زوال آن نگران باشد.
قرآن می فرماید:
هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّکینَهَ فی قُلُوبِ الْمُوءْمِنینَ لِیَزْدادُوا إیمانًا مَعَ إیمانِهِمْ. (فتح: ۴)
خداوند، آرامش را بر دل های مؤمنان نازل کرد تا بر مراتب ایمان خود بیفزایند.
پیام متن:
دوری از یاد خدا، زندگی پررنج و سختی فراوانی به همراه می آورد.
پی آمد غفلت از یاد خدا
نتیجه غفلت از یاد خدا، مبتلا شدن به شیاطین است. «وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطانًا فَهُوَ لَهُ
قَرینٌ؛ هر آن که از یاد خدا روی گرداند شیطان همراه او خواهد شد». (زخرف: ۳۶)
باید گفت سلاح شیطان برای گمراه کردن و وادار کردن مردم به فراموشی از یاد خدا و به طور
کلی فراموش کردن خیر و مصلحت خودشان، همان نفوذ و تأثیر او در آنان از راه شهوت هاست.
علاقه طبیعی انسان به اشباع لذت ها، راه نفوذ را بر شیطان می گشاید تا با غفلت و فراموشی از
آنچه به صلاح و خیر اوست، از خدامداری دور و به خودخواهی ها نزدیک شود. در آیه های
گوناگون قرآن از زبان شیطان خطاب به خداوند متعال، به این حقیقت اشاره شده است که او به
گمراه کردن همه بندگان خدا جز بندگان خالص او خواهد پرداخت.
به عبارتی وجود هرگونه ناخالصی در انسان، زمینه را برای نفوذ شیطان فراهم می آورد و
باعث غفلت انسان از یاد خداوند سبحان و سهل انگاری او در اطاعت از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 