پاورپوینت کامل اخذ برائت (حقوق جزا) ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اخذ برائت (حقوق جزا) ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخذ برائت (حقوق جزا) ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اخذ برائت (حقوق جزا) ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اخذ برائت (حقوق جزا) ۴۵ اسلاید در PowerPoint

اخذ برائت از اصطلاحات حقوق جزا بوده و به معنای پاک‌شدن از عیب و تهمت است. از دیدگاه فقها شرط برائت در حقوق اسلامی به ضمان پزشک مربوط بوده و موجب رفع مسئولیت کیفری است و از موارد انشاءات است. از شرایط صحت برائت می‌توان به: قصد و رضای بیمار و پزشک، اهلیت طرفین، موضوع برائت، مشروعیت جهت، آگاه‌سازی پیش از اخذ برائت، و منجز نبودن اشاره کرد.
از سیاق مواد ۶۰ و ۳۲۲ ق. م. ا چنین برمی‌آید که اخذ برائت تنها مربوط به پیش از درمان و معالجه است. در حقیقت برائت زائیده اراده طرفین قرارداد است و در نتیجه می‌توانند بر سر از بین‌بردن مسئولیت احتمالی آینده به توافق برسند. ولی این عمل حقوقی در صورتی صحیح و معتبر است که مخالف قانون و اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – فرق اذن و برائت
۳ – فرق رضایت و برائت
۳.۱ – تعهدات پزشک
۳.۲ – تعهدات اخلاقی
۴ – مسئولیت پزشک
۵ – شرایط صحت برائت
۶ – زمان اخذ برائت
۷ – قلمرو شرط برائت
۷.۱ – برائت از مسئولیت کیفری
۷.۲ – برائت از مسئولیت قراردادی
۸ – آثار شرط برائت
۸.۱ – نسبت به بیمار
۸.۲ – نسبت به وارثان بیمار
۹ – اثر اثباتی شرط برائت
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

تعریف

برائت به معنی، پاک‌شدن از عیب و تهمت، تبرئه‌شدن، خلاص‌شدن از قرض و دین، رها شدن و اجازه است.

[۱] معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران، کتاب پارسه‌، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۳۷.

شرط برائت در حقوق اسلامی از دیدگاه فقیهانی پدید آمده است که به ضمان پزشک قائل شده‌اند و پزشک را در برابر بیمار مسئول هرگونه فعل و خطای خود دانسته‌اند خواه فعل زیان‌بار ناشی ار تقصیر پزشک باشد و خواه پزشک در کار درمان خود مرتکب هیچ‌گونه تقصیری نشده باشد؛ از این‌رو برای کاستن از شدت این حکم راه کاری به نام برائت ارائه کرده‌اند. قانون‌گذار محترم اخذ برائت توسط پزشک را در ضمن مواد ۶۰ و ۳۲۲ قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است. برائت قبل از ارتکاب جرم مغایر با اصول حقوقی می‌باشد؛ به نظر می‌رسد این مواد به خاطر مصالح اجتماعی وضع شده است.
علت مغایرت با اصول این است که هنوز هیچ حقی به وجود نیامده و زایل‌کردن چیزی که به وجود نیامده بیهوده است. برائت قبل از وجود حق امر عبث و مخالف با اصول حقوقی است. ولی با توجه به اینکه هیچ طبیبی در صورت ضامن بوده، جرات نمی‌کند دست به عمل جراحی بزند و قانون‌گذار سعی نموده تا مشکل مردم حل شود و در مواردی فوری هم اجازه گرفتن را لازم ندانسته است. (علیرضا اسماعیل آبادی، موضوع پایان نامه: شرط برائت در قرارداد پزشک با بیمار، دانشگاه مفید، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته حقوق خصوصی، استاد راهنما، مصطفی محقق داماد)

[۲] اسماعیل‌آبادی، علیرضا، شرط برائت در قرارداد پزشک با بیمار، ۱۳۸۲، ص۷۳.

[۳] اباذری‌فومشی، منصور، شرحی بر قانون مجازات اسلامی، انتشارات خط سوم، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص۱۰۹.

[۴] گلدوزیان، ایرج، بایسته‌های حقوق جزای عمومی، ۳-۲-۱ نشر میزان، ۱۳۸۳، چاپ۹، ص۱۳۶.

واژه رضایت؛ در لغت به معنای خرسندی باطنی، خشنودی قلبی، پسندیدگی، میل و موافقت آمده است

[۵] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۷، چاپ دوم.

و در اصطلاح قصد انجام عملی را بدون شائبه اکراه و اجبار گویند.

[۶] جعفری‌لنگرودی، محمدجعفر، ‌ترمینولوژی حقوق تهران، گنج دانش، ۱۳۸۷، چاپ۱۹.

واژه اذن؛ در لغت به معنای اعلام، اباحه رخصت، امر و فرمان

[۷] معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران، کتاب پارسه‌، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۳۷.

و در اصطلاح به رضایت مقنن یا مالک یا کسی‌که قانون برای رضایت او اثری قائل شده به یک یا چند نفر معین یا اشخاصی غیرمعین برای انجام دادن و یک عمل حقوقی با تصرف خارجی می‌باشد.

فرق اذن و برائت

اذن به تنهایی موجب عدم‌ضمان نیست و آنچه عدم‌ضمان را به دنبال دارد قید عدم‌مسئولیت و ضمان به همراه اذن است ولی برائت به تنهایی موجب عدم‌ضمان است.

فرق رضایت و برائت

با توجه به ماده ۶۰ و نیز مواد ۳۱۹ و ۳۲۲ و با در نظر گرفتن بند ۲ ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی در رضایت ضمان باقی است ولی در برائت ضمان از بین می‌رود.

[۸] اباذری‌فومشی، منصور، شرحی بر قانون مجازات اسلامی، انتشارات خط سوم، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص۱۰۱.

[۹] اسماعیل‌آبادی، علیرضا، شرط برائت در قرارداد پزشک با بیمار، ۱۳۸۲، ص۷۳.

تعهدات پزشک

‌ا. تعهدات فنیپزشک به هنگام تشخیص و درمان بیماری باید همواره اصول فنی و استانداردهای شغلی را مدّنظر داشته باشد و بر اساس اصول علمی ثابت و مسلم حرفه‌ای خود در راستای درمان بیماری گام بردارد. در نهایت تلاش صادقانه و آگاهانه خود را جهت بهبودی بیمار به کار گیرد که عدم‌رعایت این گونه تعهدات مسئولیت پزشک را به دنبال دارد.

تعهدات اخلاقی

پزشک علاوه بر رعایت اصول فنی باید برخی از مسائل انسانی و اخلاقی را رعایت کند و به هنگام فعالیت آن را مدّ نظر داشته باشد. چه در حرفه پزشکی نجات جان افراد مقامی والاتر از سودجویی و منفعت‌طلبی دارد مسائلی مانند رازداری، اخذ رضایت از بیمار، پذیرش بیماران و معالجه آنان است.

[۱۰] اسماعیل‌آبادی، علیرضا، شرط برائت در قرارداد پزشک با بیمار، ۱۳۸۲، ص۵۰.

مسئولیت پزشک

آیا مسئولیت پزشک قهری است یا قراردادی؟
به نظر می‌رسد که قراردادی است که بر روابط پزشک و بیمار حکومت می‌کند. معمولاً تعهد قراردادی پزشک از مصادیق تعهد به وسیله است که با اثبات تقصیر پزشک مسئولیت وی تحقق می‌یابد، همانطور که برای احراز مسئولیت امین نیز اثبات تقصیر وی لازم است.
طبق قواعد حقوق عمومی مسئولیت مدنی؛ بیمار و زیان دیده باید تقصیر پزشک را اثبات کنند تا پزشک ضامن خسارت شود مع هذا بند ب ماده ۲۹۵ و ۳۱۹ ق. م. ا پزشک را قانوناً ضامن می‌داند و در این صورت بیمار از اثبات تقصیر پزشک معاف خواهد بود. در واقع مقنن تعهد به مواظبت را تبدیل به خودداری از اصرار نموده است تا به این وسیله پزشک ضامن تمامی زیان‌هایی باشد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به بار می‌آورد باشد.
در مقابل پزشک و سایر مسئولین مزبور می‌توانند با تحصیل برائت پیش از درمان و در عین حال با اثبات انجام احتیاط‌های لازم و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی مذکور در بند ۲ ماده ۵۹ ق. م. ا در مورد جرم نبودن عمل و با منتفی ساختن رابطه علیت بین اقدامات انجام شده و ورود خسارت از مسئولیت کیفری و مدنی کلاً معاف شوند. زیرا بیمار خود احتمال خطر را به امید شفا پذیرفته است با وجود این شرط برائت پزشک را از نتایج مسئولیت ناشی از تقصیر وی معاف نمی‌نماید.

[۱۱] گلدوزیان، ایرج، بایسته‌های حقوق جزای عمومی، ۳-۲-۱ نشر میزان، ۱۳۸۳، چاپ۹، ص۱۳۶.

[۱۲] اردبیلی، محمدعلی، حقوق جزای عمومی، ج۱، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۲، چاپ پنجم، ص۱۹۲.

شرایط صحت برائت

برائت خواه شرط ضمن عقد دانسته شود و یا قرارداد خصوصی باید همانند سایر قراردادهای خصوصی و یا شروط، شرایط قانون

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.