پاورپوینت کامل راز جاودانگی قیام سرخ عاشورا ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل راز جاودانگی قیام سرخ عاشورا ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راز جاودانگی قیام سرخ عاشورا ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل راز جاودانگی قیام سرخ عاشورا ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۳۸

قسمت اول

بیش از یکهزار و سیصد سال است که شیعیان، هر ساله در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت
حسین بن علی بر سر و سینه می زنند، نوحه می سرایند و بر مصائب او اشک ماتم می ریزند. این
عزاداریها هر ساله باشکوه تر برگزار شده و هیچ گاه کم فروغ و بی رونق نگردیده است. مردم با شور و
عشق و از روی جان و دل در آن شرکت می کنند و از بذل مال برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن
آن، دریغ نمی ورزند.

نام حسین ـ علیه السلام ـ در قلبها حک شده است و یاد نام او، اشکهای بی ریای مرد و زن و
پیر و جوان را جاری می سازد. مردم کودکان خود را با مراسم عزای حسین ـ علیه السلام ـ آشنا و
آنها را با یاد و نام او بزرگ می کنند و تکریم نام حسین بن علی ـ علیه السلام ـ و شرکت در مراسم
سوگواری آن حضرت را از اوان طفولیت به آنان می آموزند.

هر مصیبتی پس از سپری شدن زمان، فراموش می شود. اما چرا مصیبت و قیام آن حضرت
از یادها نمی رود؟!

در اینجا برآنیم که به ذکر یکی از علل جاودانگی قیام آن حضرت پرداخته، به این حادثه از
نگاه روان شناسی بنگریم.

سرچشمه رفتار انسان در علم روانشناسی

دانشمندان علم روانشناسی رفتار آدمی را ناشی از وجود انگیزه و امری موسوم به «سایِق»
می دانند. سایق نیرویی است که انگیزه را در موجود زنده ایجاد یا آن را تقویت می کند و در نتیجه
او را به انجام عملی خاص وامی دارد.

سایقها یا محرکها از تنوع زیادی برخوردارند و هر سایقی محرکی خاص است که انگیزه
رفتاری خاصی را در موجود زنده به وجود می آورد، به گونه ای که برخی از دانشمندان این علم
معتقدند انواع رفتارهای انسان یا از سایقهای تعادلی ریشه می گیرند یا از سایقهای ثانوی که خود
از سایقهای تعادلی به وجود آمده اند.(۱)

هر مصیبتی پس از سپری شدن زمان، فراموش می شود. اما چرا

مصیبت و قیام آن حضرت از یادها نمی رود؟!

پاداشها و تنبیه ها دو دسته از سایقهای محرک و انگیزه سازند که از بارزترین و شاخص ترین
سایقها به شمار می روند و تأثیر مستقیم و کاملاً مشهودی بر رفتار انسانها و حتی حیوانات
می نهند. خداوند نیز، چون خالق انسان و از هر کسی به طبیعت او آگاه تر است، به خوبی می داند
که سیستم رفتاری او همواره از کانال انگیزه و سایق می گذرد و به همین علت، در آیات خود از این
طریق در بندگانش برای پیروی از دین اسلام ایجاد انگیزه می کند و نیز انگیزه مؤمنان را تقویت
می سازد.

شاید به همین سبب است که بشارت به پاداشهای اخروی و سعادت ابدی و نیز انذار از
عذاب دردناک الهی و خسران ابدی، از مهم ترین مأموریتهای پیامبران الهی است و حتی تمام
مأموریت و رسالت آنان را در این دو کلمه «بشارت و انذار» می توان خلاصه نمود:

«انّا ارسلناک بالحقّ بشیراً و نذیراً و داعیاً الی اللّه و سراجاً منیراً»(۲)

«و ما ارسلناک الاّ کافه للنّاس بشیراً و نذیراً»(۳)

«و ما ارسلناک الاّ مبشراً و نذیراً»(۴)

بشارتهای قرآنی به پاداش بزرگ در قیامت و نعمتهای بهشتی سایقهایی اند که انگیزه
ایمان و پیروی از احکام دین اسلام را در انسان مؤمن به وجود می آورند و راه را برای انجام اعمال
نیک هموار، و انگیزه انجام اعمال زشت و ناپسند را کم رنگ و ضعیف می سازند. آیاتی چون:

«و یبشّر المؤمنین الذین یعملون الصالحات انّ لهم اجراً حسناً»(۵)

«و یبشّر المؤمنین الذین یعملون الصالحات انّ لهم اجراً کبیراً»(۶)

«یبشّرهم ربهم برحمه منه و رضوان و جنات لهم فیها نعیم»(۷)

«و بشر الذین آمنوا و عملوا الصالحات انّ لهم جنات تجری من تحتها الأنهار کلّما
رزقوا منها من ثمره رزقاً قالوا هذا الّذی رزقنا من قبل و أتوا به متشابهاً و لهم
فیهاازواج مطهّره و هم فیها خالدون»(۸)

نیز انذارهای قرآنی به عذاب جهنم، آدمیان را از عذاب دردناک دوزخ بر حذر می دارند و
انگیزه کفر و شرک و انجام عمل زشت و ناپسند را در آنها تضعیف می نمایند:

«ان الّذین کفروا لن تغنی اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئاً و اولئک هم وقود النّار»(۹)

«قل للّذین کفروا ستغلبون و تحشرون الی جهنّم و بئس المهاد»(۱۰)

«و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده یُدخله ناراً خالداً فیها و له عذاب مهین»(۱۱)

البته این تنها بخش اندکی از آیات فراوانی است که بشارت و انذار الهی را به مردم ابلاغ
می نمایند.

تعارض انگیزه ها

اگرچه آیات مذکور و نیز آیات و روایات مشابه، هر یک به عنوان سایق و محرک می تواند در رفتار
انسان تأثیرگذار باشد، ذکر این نکته نیز ضروری است که درون انسان همواره صحنه کارزار
انگیزه هاست؛ یعنی انگیزه های فراوانی همواره ذهن و فکر آدمی را به خود مشغول می سازد و هر
یک صاحب خود را به انجام عملی مطابق با آن انگیزه فرا می خواند.

اما در این صحنه، تنها آن انگیزه نیرومندتر است که پیروز میدان می شود و توفیق می یابد تا
رفتار صاحبش را به سوی خود سوق دهد؛ مثلاً علاقه به سعادت اخروی و نیز علاقه به کسب مقام
و منزلت دنیوی ـ از راه باطل ـ دو انگیزه ای است که در درون هر انسانی وجود دارد؛ اما ممکن
است انگیزه دست یابی به سعادت ابدی در یکی برانگیزه دست یابی به مقام و منزلت دنیا غلبه
یابد و در نتیجه به انگیزه دست یابی به مقام و منزلت، رفتاری متناسب با انگیزه پیروز از او سر
زند، اما در دیگری انگیزه نخست مغلوب شده، مقام و منزلت دنیوی برگزیده شود.

البته پیروزی یک انگیزه بر انگیزه یا انگیزه های دیگر همواره منجر به نابودی یا از دست
رفتن فرصت برای انگیزه های دیگر نمی شود؛ بلکه ممکن است آنها در حالت ضعیف شده یا
ناهشیار نگاه داشته شوند تا آنجا که حتی صاحب آن نیز از وجود آن چندان آگاه نباشد و آنگاه که
آن انگیزه نیرومند فروکش کرد و به هدفش نائل شد یا دچار شکست گردید، ناگاه با سایقی
نیرومند انگیزه خفته و ناهشیار تقویت و آشکار گردد.(۱۲)

انگیزه های کوفیان

در میان خلفای جور، معاویه بارزترین و شاخص ترین خلیفه ای بود که از ایجاد سایقهای نیرومند
در بین مردم برای رسیدن به اهداف شوم خود، بیشترین بهره را بُرد. او با وعده های راستین و
دروغین افراد را می خرید و با این روش آنان را تحریک می کرد تا به سمت او جذب شده، از گرد
امیر مؤمنان و امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ پراکنده شوند.

معاویه از یک سو با وعده های طمع انگیز و از سوی دیگر با تهدیدهای خشن، شیعیان علی
بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ را تحت فشار شدید قرار می داد و انگیزه هرگونه اظهار ارادت و علاقه
به خاندان علوی را در آنان تا آنجا که ممکن بود تضعیف می نمود.

این روش در زمان یزید نیز تداوم یافت و نماینده و دست نشانده خون آشامش، عبیداللّه
بن زیاد بیش از هر زمان دیگری آن را در کوفه به اجرا درآورد.

از زمانی که پای عبیداللّه بن زیاد به کوفه رسید، چنین رفتاری برای جلوگیری از تصرف
کامل شهر توسط شیعیان و هواداران سیدالشهداء به وضوح مشاهده شد. استفاده از سایقهای
محرک و سایقهای بازدارنده در سطح بسیار وسیعی صورت پذیرفت.

او از یک سو با خریدن سران قبایل و نیز با وعده های ناچیز و حقیر و گاه پوچ به مردم عامی،
به فراخور حال هر کس سایقی نیرومند برای مبارزه با انگیزه حمایت از حسین بن علی ـ
علیه السلام ـ ایجاد کرد و آنگاه که انگیزه حمایت از امام حسین ـ علیه السلام ـ را در بین مردم
قوی تر دید، بر تحریکهای خود افزود و با تهدید و ارعاب شدید، همت خود را بر تضعیف انگیزه
مقدس مردم در حمایت و پیروی از سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ به کار بست.

بشارتهای قرآنی به پاداش بزرگ در قیامت و نعمتهای بهشتی سایقهایی هستند که

انگیزه ایمان و پیروی از احکام دین اسلام را در انسان مؤمن به وجود می آورند و
راه را برای انجام اعمال نیک هموار، و انگیزه انجام اعمال زشت و ناپسند را
کم رنگ و ضعیف می سازند.

سرانجام بشارتها و انذارهای ابن زیاد که گاهی جنبه عملی نیز به خود می گرفت، و ضعف و
سستی ایمان کوفیان و عدم شناخت کافی نسبت به شخصیت و منزلت سیدالشهداء ـ
علیه السلام ـ و از همه مهم تر دنیاطلبی و مادی گرایی آنان تأثیر خود را بر رفتارشان نمایان
ساخت و انگیزه آنان را در پیوستن به امام و حمایت از آن حضرت تضعیف نمود یا از بین برد.

از آن جمعیت انبوه دعوت کننده و بیعت کننده با مسلم بن عقیل، تعداد انگشت شماری،
مخفیانه خود را به امام حسین ـ علیه السلام ـ رساندند و به وعده خود عمل نمودند و بقیه یا دست
از حمایت ابا عبداللّه ـ علیه السلام ـ کشیدند و به گوشه ای خزیدند یا در صف دشمنان امام
درآمدند و کسوت قاتلین آن حضرت را بر تن نمودند.

برخی خبرها از سوی افرادی چون فرزدق به امام حسین ـ علیه السلام ـ می رسید و در آن
تصریح می شد که قلبهای مردم با امام و شمشیر آنان علیه آن حضرت است. این خبرها حاکی از
آن بود که در وجود کوفیان دو انگیزه وجود داشت:

نخست انگیزه حمایت از امام زمان خود؛ یعنی حسین ـ علیه السلام ـ و جهاد در رکاب او با
خلیفه فاسق و فاجر و دیگری انگیزه برخورداری از امنیت جان و مال و ناموس و انتخاب زندگی
چند روزه دنیا و دست یابی به جایزه مادی.

سرانجام آنچه به وقوع پیوست، نتیجه ای جز شهادت مظلومانه سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ
و اصحاب و خاندان با وفایش و به اسارت رفتن اهل بیتش در پی نداشت.

دگرگونی در انگیزه ها

پس از پایان حادثه عاشورا و بر ملا شدن ابعاد دلخراش و جانفرسای قیام سیدالشهداء ـ
علیه السلام ـ دوستداران و شیعیان اهل بیت به خود آمدند و کم کم زمینه پیدایش دو گروه عمده
در میان آنان فراهم آمد:

گروه نخست توّابینی بودند که پس از دعوت از امام و بیعت با نماینده آن حضرت (مسلم بن
عقیل)، عهدشکنی کردند و دست از یاری آن حضرت کشیدند و او را در میان سپاه کفر تنها
گذاردند؛ آنها پس از شهادت امام، ندامت و پشیمانی سراسر وجودشان را فراگرفت و سرانجام
منجر به برپایی قیامی موسوم به قیام توابین شد.

پس از آنکه انگیزه های دنیاطلبی کوفیان فروکش کرد و سایقهای تطمیعی و تهدیدی
حکومت اموی موضوعیت خود را تا حدی از دست داد، بار دیگر انگیزه دینداری و دست یابی به
سعادت ابدی در وجود کوفیان نمایان شد، اما این بار با قوت بیشتر؛ زیرا آنان پس از آنکه خاندان
سیدالشهداء ـ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.