پاورپوینت کامل چگونگی ترغیب مردم به پرداخت زکات ۷۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چگونگی ترغیب مردم به پرداخت زکات ۷۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونگی ترغیب مردم به پرداخت زکات ۷۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونگی ترغیب مردم به پرداخت زکات ۷۱ اسلاید در PowerPoint :

۱۷۸

تأثیر پرداخت زکات در اقتصاد جامعه

اگر همه کسانی که در بخش کشاورزی و دامداری و دیگر بخشها مشغول به کار هستند، بر
اساس برآوردهای شرعی، زکات و دیگر حقوق تعلق گرفته بر اموالشان را پرداخت نمایند
بسیاری از نابسامانیهای اقتصادی جامعه سامان یافته و خانواده های بی بضاعتی که دچار
فلاکت مالی هستند نجات می یابند. چه بناهای خیری که مورد نیاز جامعه است و
می توان با سهم زکات آنها را احداث نمود. در زمانهای گذشته بناهای عمرانی در سطح
شهر و روستا با اعتبار مالی زکات پا می گرفت؛ بناهای خیریه ای چون مساجد، تکایا،
جادّه های روستایی، پل، آب انبارهای عمومی، حمامها، غسالخانه ها و غیره.

حال که به برکت انقلاب اسلامی و خدمات شایان دولتها، سطح زیر کشت کشاورزی
کشور چه از جهت کیفی و چه از جهت کمی توسعه جدّی یافته و سطح تولید به شکرانه
خداوند افزایش پیدا کرده به حدّی که در سال ۱۳۸۳ جمهوری اسلامی ایران جشن
خودکفایی گندم برپا کرده، چنانچه افرادی که واجد شرایط پرداخت زکاتند چون کشت
کاران گندم و جو و خرما و انگور و… حقوق شرعی و واجب الهی را بپردازند قطعا رقم قابل
توجهی خواهد شد که با آن می توان مشکلات عدیده ای را برطرف ساخت.

در اسلام، رسیدگی به امور مادّی مسلمانان ـ حتی غیر مسلمانان ـ به ویژه طبقه
مستضعف با برپایی بناهای خیریه و عامّ المنفعه سفارش و در روایات از آنها به عنوان
«صدقه جاریه» یاد شده است؛ بناهایی که مادام العمر مردم از آنها بهره می برند و همواره
بانیان اصلی آنها از اجر اخروی بهره مندند. در حدیث شریف از پیامبر گرامی اسلام نقل
شده است:

«اذا مات الانسان انقطع عمله الا عن ثلاث: صدقه جاریه، علمٌ ینتفع به، و ولدٌ
صالحٌ یَدعوا لَه.»

«هنگامی که انسان از دنیا رخت برمی بندد پرونده اعمالش بسته می شود، جز در
سه چیز:

۱ ـ بناهای خیر (نظیر مسجد، حسینیه، دارالایتام، مدارس آموزشی، حوزه های
علمیّه و…)؛

۲ ـ دانشی که دیگران از آن نفع ببرند و به وسیله آن راه را از چاه تشخیص داده و
به صراط مستقیم هدایت شوند؛

۳ ـ فرزند شایسته ای که همواره دعاگوی والدین باشد.»

پس از این مقدمه، به بررسی راههای عملی ترغیب مردم به پرداخت زکات
می پردازیم.

۱ ـ تقویت باورهای دینی و اعتقادی

هر مسلمانی بر اساس این که اعتقاد به مبدأ هستی دارد بر این باور نیز هست که خدای
هستی بخش نعمتهای فراوانی به وی ارزانی داشته که قابل شمارش نیست:

«اگر بخواهید نعمتهای خداوند را بشمارید، قادر نخواهید بود.»

از جمله آن نعمتهای غیر قابل شمارش، نعمت امکانات مالی است. خدای مهربان
به برخی از افراد، به هر دلیل، مال و ثروت فراوان عنایت کرده و به شکرانه این نعمت برای
نیازمندان حقی را در این سرمایه ها قرار داده است:

«همانان که در اموالشان حقّی معلوم است برای سائل و محروم.»

نیز در روایت است که:

«لکلّ شی ء زکاتٌ.»

«برای هر نعمتی زکاتی است.»

یعنی به واسطه هر نعمتی که از سوی خدای مهربان عنایت شده باید حقش ادا
شود و پرداخت حق نیز موجب تزکیه و پالایش نفس انسان خواهد بود:

«از اموال مردم زکات دریافت نمایید تا موجب پاکی و تزکیه آنان گردد.»

در روایت است هنگامی که آیه شریفه «خذ من اموالهم صدقه…» در ماه رمضان نازل
شد پیامبر فرمان داد که در بین مردم جار بزنند که خدای متعال همان گونه که نماز را بر
شما واجب گردانید پرداخت زکات مال را هم واجب کرد. پس از گذشت ماه رمضان
مجدّدا به جارچی دستور داد که در میان مردم اعلان کنند:

«ای مسلمانان! زکات اموال خودتان را بپردازید تا نمازتان پذیرفته شود.»

امام صادق علیه السلام فرمود:

«لا صلاه لمَن لا زکاه له و لا زکاه لمَن لا وَرَعَ له.»

«کسی که زکات نپردازد نمازش بی حاصل است و کسی که ورع و تقوا نداشته باشد
زکاتش پذیرفته نیست.»

از رسول عزیز اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است:

«کسی که زکات مالش را به محرومان و مستمندان جامعه بپردازد و نماز را با
شرایط صحیح بپا دارد و با خیالهای موهوم شیطانی آن را باطل نسازد، وقتی که به
عرصه محشر وارد می گردد خداوند متعال او را به سه امتیاز مفتخر می سازد:

۱ ـ مقام رفیع و جایگاه بلندی به او عطا می کند که تمام حاضران در عرصه قیامت
به مقام او غبطه می خورند؛

۲ ـ نسیم بهشت او را در عالی ترین خانه های بهشت جایگزین می گرداند؛

۳ ـ به محضر پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت پاکش شرفیاب و به زیارت آنان
نایل می گردد.»

۲ ـ بیان آثار و برکات پرداخت زکات در جامعه

بی گمان اگر در جوامع اسلامی، وظیفه پرداخت و دریافت زکات به صورت منسجم درآید،
سرمایه ای که از این راه جمع می گردد، به رقم سرسام آوری خواهد رسید. چنانچه این
سرمایه عظیم به بینوایان و نیازمندان اختصاص یا صرف دیگر کارهای خیر شود بی شک
تحوّلی عظیم در زندگی امت اسلامی پدید خواهد آمد؛ به ویژه که اغلب سرزمینهای
اسلامی زمینهای بسیار حاصل خیزی دارند؛ نظیر کشورهای مصر، ایران، پاکستان،
مالزی، اندونزی، مراکش، تونس، سوریه، لیبی و…

اصولاً عمل به پرداخت زکات ضمن از بین بردن فقر و محرومیت در جامعه اسلامی
موجب نزدیک تر شدن طبقات مختلف جامعه به همدیگر خواهد شد. زکات، نوعی
احسان و انفاق مالی است که باید با رضایت خاطر همراه باشد؛ از این رو از منّت گذاری در
پرداخت زکات شدیدا نهی شده است؛ چه آنکه منّت گذاری موجب بی ارزشی این امر
مقدس معنوی می گردد.

پرداخت زکات چه بسا به نفع سرمایه داران و صاحبان مال و منال جامعه نیز
می باشد؛ زیرا پرداخت وجوه شرعی نظیر زکات و خمس و… موجب تعدیل ثروت و
نزدیک شدن طبقات مختلف جامعه به یکدیگر خواهد شد و طبعا حساسیتها کاهش
یافته و اموال ثروتمندان در حاشیه امنیت قرار خواهد گرفت.

امام علی علیه السلام در یک بیان نورانی و کوتاه می فرماید:

«حَصّنوا أموالکم باالزکاه.»

«داراییهایتان را با پرداخت زکات بیمه نمایید.»

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:

«ما ضاع مالٌ فی برٍّ و لا بحرٍ الا بتضییع الزّکاه، فحصّنوا اموالکم باالزکاه.»

«هیچ مالی در خشکی و دریا از بین نرفت مگر به سبب فروگذاری زکات، پس
اموال خود را با زکات حفظ نمایید.»

طبیعتا اگر حقوقی که برای بینوایان در اموال اغنیا پیش بینی شده تحقق نیابد،
فاصله طبقاتی بیش تر خواهد شد و در نتیجه آن، زمینه اضطراب و دشمنی در جامعه
فراهم می گردد و آنگاه انفجار عظیم و خطرناکی به وقوع خواهد پیوست؛ چه آنکه
سرمایه های سرمایه داران توسط محرومان و گرسنگان جامعه مورد طمع و تجاوز قرار
خواهد گرفت.

بنابر این، پرداخت زکات و دیگر انفاقهای مالی در اسلام ـ علاوه بر ثواب عظیم و
پاداش اخروی آن ـ اثر بسیاری در بهبود وضع معیشتی مستمندان دارد.

امام کاظم علیه السلام می فرماید:

«انّ الله عزّوجل وَضَعَ الزکاه قوتا للفقراء و توفیرا لاموالکم.»

«خداوند عزوجل زکات را به منظور تأمین روزی تهیدستان و افزایش داراییهای
شما وضع کرده است.»

در اسلام، علاوه بر آنکه در اموال اغنیا، سهمی برای فقرا در نظر گرفته شده، اصولاً
در اعضا و جوارح انسانهای دارای سلامت جسمی و حتی در صفات کمالی و انسانی آنها
نیز سهمی برای دیگران لحاظ شده است؛ چنان که فرموده اند: زکات دانش، تعلیم آن به
شایستگان؛ زکات قدرت، انصاف؛ زکات جمال، عفاف؛ زکات پیروزی، احسان؛ زکات
سلامتی، کوشش در اطاعت خدا؛ زکات شجاعت، جهاد در راه خداست.

۳ ـ بیان آثار سوء ترک زکات

همان گونه که ادای زکات و اقدام عملی به این امر مقدس برای مؤدّیان و دیگر افراد
جامعه برکات و اثرات فراوانی دارد، بی توجهی به آن نیز ـ همانند دیگر واجبات الهی ـ
موجب برخی اثرات سوء خواهد بود.

قطعا بسیاری از مشکلات مادّی که در زندگی تعداد بی شماری از مسلمانان وجود
دارد ناشی از عدم توجه به توصیه های دینی است.

ترک زکات، علاوه بر عقابی که در دنیای واپسین بدان وعده داده شده موجب نزول
بلای عمومی نیز می گردد؛ نظیر مرگ و میر احشام، قطع نزولات آسمانی، ازدیاد آفات
کشاورزی، سیل، زمین لرزه، نزاعهای قومی و منطقه ای و…

امام باقر علیه السلام فرمود:

«وجَدنا فی کتاب رسول الله اذا منعوا الزّکاه منعت الارض برکتها من الزرع و الثّمار
و المعادن کلّها.»

«در کتاب رسول خدا دیدم که هرگاه مردم از پرداخت زکات خودداری کنند، زمین
برکات خود از زراعت و میوه ها و کانیها را دریغ می ورزد.»

امام رضا علیه السلام فرمود:

«اذا حُبِسَت الزّکاهُ ماتَتِ المَواشی.»

«در جامعه ای که زکات پرداخت نشود چارپایان دچار مرگ و میر می شوند.»

در بینش اسلامی، اعمال نیک و بد انسانها علاوه بر تأثیر در مسائل اجتماعی در
مسائل طبیعی و آسمانی نیز مؤثر است. به یک معنا می توان گفت که عالَم، عالَم تعامل
است؛ اگر بشریت به اداء حقوق و وظایف شرعی خویش پای بند باشد قطعا خدای متعال
نیز برکات و نعمتهای خویش را بر بندگان افزون می سازد؛ و چنانچه انسانها مسیر انحراف
و خیره سری را نسبت به معبود در پیش گیرند با قهر و غضب وی رو به رو خواهند شد؛
دلیل آن را نیز قرآن چنین گزارش کرده است:

«ذلک بانّ الله لم یک مغیّرا نعمهً انعمها علی قوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم»

«این [کیفر] بدان سبب است که خداوند نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر
نمی دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند.»

پیامبر بزرگوار اسلام فرمود:

«هنگامی که در جامعه عمل زشت زنا زیاد گردد مرگهای ناگهانی زیاد می شود و اگر
فروشندگان کم فروشی نمایند خداوند به کمبودها و خشکسالی گرفتارشان
خواهد کرد و هنگامی که مردم زکات نپردازند زمین هم برکاتش را از کشت و
میوه ها و معادن باز می دارد.»

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:

«اذا قام القائم أخَذَ مانع الزکاه فَضَرَبَ عُنَقَه.»

«آنگاه که قائم ما [حضرت مهدی (عج)] ظهور کند کسی که زکات مالش را نداده
باشد، گردن زند.»

۴ ـ استفاده از رسانه های گروهی در امر اطلاع رسانی

امروزه با استفاده از وسایل ارتباط جمعی ـ به ویژه صدا و سیما ـ می توان مسائل مربوط به
زکات یا هر مسئله شرعی دیگر را به نحو شایسته به اطلاع مردم رساند. این گونه برنامه ها
در شبکه های استانی و شبکه های سراسری قابل اجراست. جا دارد مسئولان و ستادهای
مربوط، میزان کشت و میزان دریافت زکات و موارد مصرف و بالاخره کلیه احکام مربوط
به زکات را به طور روشن به اطلاع مردم برسانند. مثلاً در ایام برداشت محصولاتی چون
گندم، جو، خرما و کشمش برنامه های ویژه ای تولید و پخش گردد و از صاحب نظران و
شخصیتهای دارای نفوذ کلام کشور یا منطقه در جهت ترغیب کشاورزان و دامداران به
ادای این فریضه الهی استفاده شود.

ممکن است در جامعه اسلامی افرادی باشند که با جایگاه والای زکات و آثار و برکات
پرداخت و نیز عواقب شوم عدم پرداخت آن آشنا نبوده و تاکنون مسائل مربوط به زکات
به گوششان نخورده باشد. مسئولان محترم، به خصوص مروّجان دین و مبلّغان اسلام با
استفاده از رسانه ها می باید به وظیفه خویش عمل نموده و حجت را بر دیگران تمام
سازند تا مردم مشمول محتوای جمله معروف «عقاب بلا بیان» قرار نگیرند.

برخی مباحث به گونه ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.