پاورپوینت کامل ره آوردهای زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ره آوردهای زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ره آوردهای زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ره آوردهای زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۱۲۶

تعظیم و نکوداشت بزرگان و فرهیختگان و نیز زنده نگه داشتن نام و یاد
ایشان پس از مرگ، لازمه محبت، عشق و ارادت انسان به نیکی ها و کمالات
است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد. ناگفته عیان است که این عزت
و احترام در مورد رهبران دینی به عنوان فرهنگ سازان و متحول کنندگان
تاریخ به طریق اولی، صادق است و با اندک نگاهی به کتاب قطور تاریخ در
می یابیم که پیش از اسلام و پس از آن همیشه قبرهای صالحان و اولیای
الهی، مورد توجه خاص و زیارت مردم بوده است و تا قرن یازدهم هجری بین
مسلمانان ـ اعم از شیعه و اهل سنت ـ هیچ گونه اختلافی در این مسأله به
چشم نمی خورد و هر دو رساله هایی در این موضوع نگاشته اند. در حقیقت،
آنان از رهگذر زیارت اقدام به بزرگداشت مفاخر و صاحبان کمال خویش
می کردند.

افزون بر این، روایات بسیاری نیز در متون دینی ما مسلمانان وجود
دارد که جایگاه زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و فضیلت آن را در اسلام
روشن می سازد. پاره ای از این روایات را نبی اکرم اسلام حضرت محمد
مصطفی ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان کرده اند. ممکن است در ابتدای امر این
پرسش به ذهن آدمی خطور کند که هدف پیامبر از بیان این گونه احادیث
چه بوده است؟ چرا حضرت، مسلمانان را به زیارت افرادی تشویق و ترغیب
می کنند که در آن زمان ـ صدر اسلام ـ هنوز این بزرگواران پا به عرصه حیات
نگذاشته اند؟

با اندکی تأمل و درنگ در روایات مذکور، کاملا روشن می شود که هدف
پیامبر چیزی جز هدایت مسلمانان نیست؛ چرا که این روایات یک نوع اتمام
حجتی است از سوی پیامبر اسلام برای مسلمانان در زمینه منصب زعامت و
ولایت. حضرت ختمی مرتبت با بیان این گونه روایات به مسلمانان نشان
می دهند که ردای امامت و رهبری اسلام پس از ایشان، برازنده قامت چه
افرادی است. این روایات نه تنها جایگاه و منزلت واقعی پیشوایان اسلام را
بیان می کند، بلکه این گونه روایات با بیان پاداش ها و ثواب های دنیایی و
آخرتی نهفته در زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ یک مشوق عظیم و قوی
خواهد بود برای اظهار عشق و ارادت محبان به محبوب، برای دل دادن
صمیمانه دل دادگان در کوی دل دار و سرانجام برای سر سپردن سربازان
فداکار در پیش سردار.

نوشته حاضر بر آن است که در پرتو احادیث نبوی، ره آوردهای زیارت
هر یک از پنج تن آل عبا ـ علیهم السلام ـ را مورد بررسی قرار دهد.

روایت های نبوی که در زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ به دست ما
رسیده است در یک نگاه کلی، دو دسته اند:

۱ ـ روایت های ویژه ای که در خصوص یکی از معصومان ـ علیهم السلام ـ نقل شده
است؛

۲ ـ روایت های عامی که زیارت همه ائمه اطهار علیهم السلام را در بر می گیرد.

روایات مربوط به فضیلت زیارت صدیقه کبری، فاطمه زهرا علیهاالسلام و
امیرالمؤمنان علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین و نیز امام علی بن موسی
الرضا علیه السلام بر خلاف سایر ائمه علیهم السلام از نوع اول است. اما این امر هیچ دلیلی بر
ترجیح این بزرگواران بر سایر ائمه اطهار علیهم السلام از نظر پیامبر اسلام نمی شود،
چرا که در جای خود ثابت شده است که ائمه اطهار علیهم السلام یک نور در چهارده
رواق هستند:

«و ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده.»

زید شحام در این باره از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسید: امام
حسن ـ علیه السلام ـ افضل است یا امام حسین ـ علیه السلام ـ؟

آن حضرت در جواب فرمودند:

«ان فضل اولنا یلحق بفضل آخرنا و فضل آخرنا یلحق اولنا… خلقنا واحده
و علمنا واحد و فضلنا واحده و کلنا واحده… اولنا محمد و اوسطنا محمد و
آخرنا محمد.»

«فضل اول ما به آخر ما و فضل آخر ما به اول ما بر می گردد… خلقت ما یکی
است، علم ما یکی است، فضل ما یکی است، همه ما در پیش خدا یکی
هستیم… اول ما محمد است، وسط ما محمد است، آخر ما نیز محمد
است.»

شبیه این مطلب را عبدالرحمن بن مسلم از امام کاظم ـ علیه السلام ـ
پرسید و گفت: زیارت امیرالمؤمنان ـ علیه السلام ـ افضل است یا زیارت امام
حسین ـ علیه السلام ـ یا زیارت فلان امام، فلان امام…؟ سپس یک یک
امامان را نام برد.

امام کاظم ـ علیه السلام ـ در جواب فرمود:

«یا عبدالرحمن بن مسلم من زار اولنا فقد زار آخرنا و من زار آخرنا فقد زار
اولنا و من تولی أولنا فقد تولی آخرنا و من تولی آخرنا فقد تولی أولنا، و
من قضی حاجه لأحد من أولیائنا فکأنما قضاها لجمیعنا… .»

«ای عبدالرحمن! هر کس که اولین ما را زیارت کند، آخرین نفر ما را زیارت
کرده است، چنان که اگر آخرین ما را زیارت کند، اولین نفر ما را زیارت
کرده است. هر کس ولایت اولین نفر ما را بپذیرد، ولایت آخرین نفر ما را
پذیرفته است. کسی که حاجت یکی از دوستان ما را برآورد، گویا حاجت
همه ما را برآورده است… .»

بنابراین، زیارت هر کدام در حقیقت زیارت همه آنان است و از نظر
فضیلت نیز یکسان است، لیکن برخی عوارض خارجی، مانند دوری راه،
غربت، فشار و سخت گیری های حاکمان ستمگر و یا عوامل دیگری که ما
نمی توانیم بفهمیم، سبب شده که به زیارت برخی از امامان ـ علیهم السلام ـ
توصیه ویژه ای، یا ثواب مخصوصی ذکر کرده اند.

مفهوم زیارت

زیارت از ریشه «زور» است. اصل این واژه به معنای میل و عدول از چیزی
است. دروغ را از این جهت، زور گفته اند که مایل و منحرف از راه حق
می شود.

احمد بن فارس در ادامه می گوید: زائر را از آن جهت زائر می گویند که
وقتی به زیارت تو می آید از غیر عدول می کند و رو بر می گرداند.

از این رو، برخی گفته اند: زیارت به معنای قصد و توجه است.

فیومی با توجه به این امر، در ادامه می گوید:

«زیارت، در عرف آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت کسی و انس
گرفتن با او به سوی وی روی آورد.»

حال با روشن شدن مفهوم زیارت، فضیلت و ره آوردهای زیارت پنج تن
آل عبا را از دیدگاه پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در پنج بخش، مورد
بررسی قرار می دهیم.

بخش اول: زیارت نبی اکرم صلی الله علیه و آله

عبدالله، پسر عمر از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:

«من جائنی زائرا لاتحمله الا زیارتی کان حقا علی أن أکون له شفیعا یوم
القیامه.»

«هر کس به زیارت من بیاید و انگیزه ای جز زیارتم نداشته باشد، بر من
لازم است که شفیع او در روز قیامت باشم.»

متتبع بزرگ، علامه امینی رحمه الله این حدیث را از شانزده تن از محدثان و
حافظان اهل سنت نقل کرده است. همچنین وی آورده است: چهل و یک نفر
از بزرگان اهل سنت از عبدالله بن عمر نقل کرده اند که پیامبر اکرم ـ صلی الله
علیه و آله ـ فرموده است:

«هر کس قبر مرا زیارت کند، شفاعت من بر او واجب می شود.»

این عالم فرهیخته، افزون بر این دو روایت، بیست روایت دیگر را از
منابع اهل سنت نقل کرده است.

در کامل الزیارات از پیامبر اسلام این گونه نقل شده است:

«هر کس مرا در زمان حیات و یا پس از وفاتم زیارت کند، به طور حتم در
روز قیامت هم جوار با من خواهد بود.»

در جایی دیگر پیامبر اسلام در این باره فرمودند:

«من زارنی بعد وفاتی کان کمن زارنی فی حیاتی و کنت له شهیدا و شافعا
یوم القیامه.»

«هر کس مرا پس از وفاتم زیارت کند، مانند کسی است که مرا در زمان
حیاتم زیارت کرده است و من در روز قیامت نسبت به این امر برای وی
شهادت می دهم و شافع او خواهم بود.»

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز نقل شده است:

«هر که مرا بعد از وفاتم زیارت کند، گویا فاطمه را زیارت کرده است.»

ره آوردهای زیارت

ره آوردهای زیارت پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله وسلم ـ در دنیا و آخرت
عبارت اند از:

۱ ـ شفاعت نبی اکرم در روز قیامت

۲ ـ هم جوار بودن با حضرت

۳ ـ زیارت فاطمه کبری علیهاالسلام

با توجه به روایات مذکور، در می یابیم که شفاعت و هم جوار بودن با
پیامبر در روز قیامت نصیب فردی می شود که در این دنیا توفیق زیارت
حضرت را کسب کرده باشد و این دو مسأله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار
است. میزان اهمیت این دو امر زمانی کاملا روشن می شود که فرد ویژگی های
قیامت و حوادث هول انگیز و دهشت زای آن روز را در ذهن خویش مجسم
کند. حوادثی که هر انسان مؤمنی را عمیقا در فکر فرو می برد و لرزه به تن
آدمی می اندازد. بر پایه آموزه های قرآن، در آن روز چنان هول و اضطرابی از
حساب و کتاب دقیق الهی و بیم از رسوایی در حضور جمیع خلایق و
گرفتاری در عذاب دردناکی که خلاصی از آن ممکن نیست به انسان دست
می دهد که با هیچ بیانی قابل شرح نیست.

«و انذر هم یوم الازفه اذ القلوب لدی الحناجر کاظمین.»

«آنها را از روز نزدیک (قیامت) بترسان. روزی که از شدت وحشت جان ها
به گلو می رسد و تمامی وجود آنها مملو از اندوه می گردد.»

در آن روز هر کس چنان به خود مشغول است و در پیچ و خم اعمال
خویش گرفتار، که به دیگری نمی پردازد، حتی پدر و فرزند که نزدیکترین
رابطه را با هم دارند، هیچ کدام به فکر دیگری نیستند:

«…و اخشوا یوما لایجزی والد عن ولده و لامولود هو جاز عن والده
شیئا…»

«از روزی بپرسید که نه پدر جزای اعمال فرزند خود را تحمل می کند و نه
فرزند چیزی از جزای پدر را.»

با این توصیف، تنها شفاعت و عنایت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ است
که می تواند انسان را از این شرایط سخت و دشوار نجات دهد و به فردوس
برین برساند؛ چرا که خود حضرت فرمودند:

«من أتانی زائرا وجبت له شفاعتی و من وجبت له شفاعتی وجبت له
الجنه.»

«هر کس به زیارت من بیاید، شفاعت من بر او واجب می شود و هر که
شفاعت من بر او واجب باشد، فردوس بر او واجب خواهد شد.»

باید توجه داشت که ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ را می توان با حضور در
کنار بارگاه مطهر آنان زیارت کرد هم چنان که زیارت دور نیز مورد قبول و
توصیه است اما سفارش و تأکید روایات بر حضور زائر در کنار مزار شریف
امامان بیشتر است.

اسحاق بن عمار از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت می کند که فرمود:

«مروا بالمدینه فسلموا علی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ و ان کانت
الصلاه تبلغه من بعید.»

«به مدینه بروید و بر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ سلام بدهید هر
چند که سلام و درود از راه دور به آن حضرت نیز می رسد.»

این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار مزار و قبر مطهر
خصوصیتی دارد. از این رو، مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است.

برخی از این خصوصیت ها، عبارت است از:

۱ ـ بهره مند شدن از فضای معنوی حرم های شریف ـ که محل تردد
فرشتگان، ارواح انبیا و اولیا و محل تردد و تعلق ویژه روح بلند آن معصوم
است ـ و دعا کردن در مظان استجابت دعا. به عنوان نمونه در روایات آمده
است که دعا در حائر حسینی (زیر گنبد اباعبداللّه الحسین) مستجاب است و
نیز در گروهی از روایات آمده است که حرم پاک حضرت رضا ـ علیه السلام ـ
بهشتی است؛

۲ ـ گسترش فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت عصمت و
طهارت ـ علیهم السلام ـ در بین راه ها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه.

۳ ـ نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه به معصوم.

۴ ـ ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و آگاهی از مشکلات، مشقات و
امکانات همدیگر؛

۵ ـ عمل به توصیه کلی قرآن بر سیر در زمین و تماشای فرجام مجرمان:

«قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المجرمین»

۶ ـ وفاداری به مقتدا و تعهد به پیمانی که با او بسته است؛

۷ ـ حرم های شریف امامان معصوم در طول تاریخ مرکز علم، تبلیغ، و
ترویج دین، مبداء قیام ها و نهضت ها، محل پیمان بستن و هم قسم شدن
برای انقلاب های رهایی بخش و… بوده است

این برکات جملگی از رفت و آمد و مراوده زائران ناشی می شود.

بخش دوم: زیارت امیر مؤمنان، علی علیه السلام

امام صادق علیه السلام در خصوص زیارت امیرالمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام از پدران
بزرگوار خویش و ایشان از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل می کنند:

«هر که علی علیه السلام را پس از وفاتش، زیارت کند، بهشت از آن اوست.»

اسحاق بن عمار نیز در این باره می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که
می فرمودند: «فرد بادیه نشینی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و به حضرت
گفت: منزل من از منزل شما دور است ولی با این همه شما را دوست دارم و
مشتاق زیارت شما هستم. از این رو سوی منزل شما روانه می شوم اما شما را
نمی یابم و فقط علی بن ابی طالب علیه السلام را پیدا می کنم، حضرت با کلام و موعظه
هایش، انیس من می شود، سپس من (به سوی کاشانه خود) بر می گردم و از
این که موفق به زیارت شما نشده ام، متأسف و پشیمان هستم. پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به او فرمود:

«من زار علیا فقد زارنی و من احبه فقد احبنی و من ابغضه فقد ابغضنی.»

«هر که علی را زیارت کند، در حقیقت مرا زیارت کرده است و هر که او را
دوست بدارد، در واقع مرا دوست داشته و هر کس او را خشمگین سازد،
همانا مرا خشمگین ساخته است.»

سپس در ادامه به آن مرد اعرابی فرمودند: «این پیام مرا به اقوام و
نزدیکان خود برسان و بدان هر که به زیارت او برود، به طور یقین مرا زیارت
کرده است و من و جبرائیل و مؤمنان صالح، پاداش دهنده او در روز قیامت
خواهیم بود.»

در حدیثی دیگر جابر بن انصاری از پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله وسلم ـ
نقل می کند:

«هر که علی بن ابی طالب را زیارت کند، همانند این است که فاطمه علیهاالسلام را
زیارت کرده باشد.»

ره آوردهای زیارت

ره آوردهای زیارت حضرت علی ـ علیه السلام ـ عبارت است از:

۱ ـ زائر امیرالمؤمنان، زائر پیامبر اکرم و صدیقه کبری فاطمه زهرا علیهاالسلام
است؛

۲ ـ پیامبر اکرم و حضرت جبرائیل و سایر مؤمنان صالح، پاداش دهنده
او در روز قیامت خواهند بود؛

۳ ـ بهشت، فرجام خوشایند، زائر امیرالمؤمنان است.

در اینجا، توجه به چند نکته ضروری است:

الف: مطالب بیان شده به عنوان ره آورد زیارت، تنها فضیلت هایی است
که نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ برای زیارت امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب،
بیان کرده اند و فضایل بیان شده از سوی سایر ائمه علیهم السلام به مراتب بیش از این
است. اما از آنجا که موضوع این نوشتار بررسی ره آوردهای زیارت از دیدگاه
پیامبر اسلام است پس در این بخش و سایر بخش ها تنها دیدگاه پیامبر ـ
صلی الله علیه و آله ـ مورد بررسی قرار می گیرد.

ب: در حدیث اسحق بن عمار، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بر
اهمیت و فضیلت زیارت امام علی ـ علیه السلام ـ بسیار پافشاری می کند؛ چرا
که از یک سو پیامبر، با تکرار جمله «من اتاه فقد اتانی» جمله «من زار علیا فقد
زارنی» را تأکید می کند و از سوی دیگر، با بیان «ابلغ قومک هذا عنی»، اهمیت
این مسئله را به مرد اعرابی نشان می دهد.

ج: در حدیث اسحاق بن عمار، پیامبر فرمودند:«من و جبرائیل و مؤمنان
صالح پاداش دهنده زائر امیرالمؤمنان هستیم» ولی نسبت به نوع پاداش
روشن نکردند چه پاداشی به زائر حضرت عطا خواهد شد. این مبهم گفتن
حضرت ممکن است به این مفهوم باشد که حضرت در روز قیامت متناسب با
نیاز زائر، آن چنان پاداش و ثواب عظیمی به او می دهد که فرد، کاملا راضی و
خشنود می شود و با دلی مطمئن روز قیامت را پشت سر می گذارد.

بخش سوم: زیارت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیهاالسلام

یزید بن عبدالملک از جد خویش نقل می کند که روزی نزد حضرت
فاطمه علیهاالسلام رفتم. حضرت پیش از من، بر من سلام کرد و فرمودند: چه چیزی
سبب شده که نزد ما بیایی؟ در جواب گفتم: طلب برکت (مرا به سوی شما
روانه کرده است). حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ فرمودند:

«پدرم به من خبر داد که هر کس بر من و ایشان، سه روز سلام و درود
بفرستد، خداوند متعال، بهشت را بر او واجب می کند.»

من گفتم: آیا در زمان حیات شما و ایشان؟ حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند:
«بله! در زمان ما و پس از وفاتمان.»

در حدیثی دیگر امیرمؤمنان، علی ـ علیه السلام ـ از فاطمه زهراء ـ سلام
الله علیها ـ نقل می کند که پیامبر به حضرت فرمودند:

«یا فاطمه! من صلی علیک غفر الله و الحقه بی حیث کنت من الجنه.»

«ای فاطمه! هر کس سلام و درود بر تو بفرستد، خداوند متعال (تمام
گناهان او را)می بخشد و او را در بهشت به من ملحق می کند.»

امام جعفر صادق ـ سلام الله علیه ـ در حدیثی کیفیت و چگونه سلام بر
حضرت صدیقه را توضیح می دهند. حضرت می فرمایند:

«هر که به زیارت (صدیقه)طاهره فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ برود و
بگوید:

“السلام علیک یا سیده نساء العالمین، السلام علیک یا والده الحجج
علی الناس اجمعین، السلام علیک ایتها المظلومه الممنوعه حقها، اللهم
صل علی امتک و ابنه نبیک صلاه تزلفها فوق زلفی عبادک المکرمین من
اهل السماوات و اهل الارضین”

آن گاه استغفار کند، خداوند او را می بخشد و وارد بهشت می کند.»

ره آوردهای زیارت

با توجه به روایات مذکور، از دیدگاه پیامبر اکرم، حضرت محمد ـ صلی الله
علیه و آله ـ ثمرهای بسیار مهمی بر زیارت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ
مترتب می شود:

۱ ـ بخشش گناهان؛

۲ ـ ورود به بهشت؛

۳ ـ ملحق شدن به پیامبر در بهشت.

البته مترتب شدن این امور، بدون حساب و برنامه نخواهد بود. ناگفته
پیداست که برای رسیدن به هر یک از این امور سنخیت روحی اخلاقی و
معنوی لازم است و این سنخیت بایستی در دنیا کسب شود. اهل زیارت،
توجه به مقام معصوم، تأمل در متن زیارت نامه و تلاش در تهذیب و تزکیه
نفس، و مراعات آداب زیارت می تواند در ایجاد این سنخیت و تتمیم و
تکمیل آن، نقش مؤثری داشته باشد

در اینجا تذکر دو نکته، ضروری است:

۱ ـ در حدیث اول، فرد برای نیل به خیر و برکت به سوی خانه صدیقه
کبری ـ سلام الله علیها ـ روانه شده بود. برکت در لغت به معنی پایداری و به
جای ماندن است. با توجه به همین معنای اصلی است که برکت را به معنی
امن و اعتماد و اطمینان نیز دانسته اند. در اصطلاح این واژه را بیشتر در
معنی رشد و فزونی و سعادت به کار برده اند. با این توصیف، رابطه بین سؤال
فرد و جواب حضرت ـ سلام الله علیها ـ روشن می شود؛ چرا که فرد در
جست وجوی امنیت و اطمینان و سعادت در زندگی خویش بود و حضرت
فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بهترین وناب ترین برکت که همانا بهشت است
و راه نیل به آن که چیزی جز پذیرش ولایت اهل بیت ـ سلام الله علیهم
اجمعین ـ نیست را به وی معرفی کردند.

۲ ـ در حدیث دوم، بیان شده که یکی از ره آوردهای زیارت فاطمه زهرا ـ
سلام الله علیها ـ ملحق شدن به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است. اهمیت
این مسأله زمانی روشن می شود که توجه داشته باشیم در بهشت بلکه در
جهنم نیز، درجات و مراتب هر یک از بهشتیان و یا دوزخیان، متفاوت است
بر پایه آموزه های دینی، چنان نیست که بهشتیان یا دوزخیان همه در یک
درجه باشند، بلکه آنها به تفاوت اعمالشان و به تناسب خلوص نیت و میزان
معرفتشان، مقامات متفاوتی دارند و اصل عدالت به طور یقین در آن دنیا،
حاکم است.

خداوند متعال در این باره می فرماید:

«و لکل درجات مما عملوا»

«برای هر کدام از آنها درجاتی است بر طبق اعمالی که انجام داده اند.»

نه تنها بهشتیان و دوزخیان در مراتب و درجات، متفاوت هستند بلکه
در نوع متنعم شدن و یا عذاب شدن نیز متفاوت اند. از برخی از آیات قرآن به
دست می آید که همه بهشتیان از تمام نوشیدنی های بهشتی نمی نوشند بلکه
سلسله مراتبی دارند که به تناسب آن بهره مند می شوند. عالم بزرگ، محمد
بن بابویه قمی در باره آیه «عینا یشرب بها المقربون» نوشته است:

«اعتقاد ما درباره بهشت این است که دارالبقاء و دار السلامه است و مرگ
و پیری و بیماری و ناخوشی و زوال و زمین گیری و هم و غم و حاجت و فقر
در آن نیست…اهل بهشت همسایگان خداوند(جیران الله) و اولیا و
احبای او و اهل کرامت هستند و در بهشت مرتبه های متفاوت دارند.
بعضی متنعم به تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند و همانند ملائکه
هستند و بعضی به انواع خوردنی ها و آشامیدنی ها و میوه ها و
نشستگاه های دلپذیر و مصاحبت حورالعین بهره مندند و ولدان مخلدون
(پسرکان خدمتکار جاودانه)در خدمت آقا هستند… .»

بی گمان بالاترین مقام و درجه از آن اشرف مخلوقات عالم هستی
حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی ـ صلی الله علیه و آله ـ است و
هم جواری با ایشان، ره آورد بسیاری گران بهایی است که از رهگذر زیارت
دخت گرامی پیامبر، نصیب آدمی می شود. بسی سزاوار است که این مسئله را
شیعیان و دل شیفتگان حضرت غنیمت بشمارند.

بخش چهارم: زیارت امام حسن مجتبی علیه السلام

در کتاب امالی صدوق آمده است که رسول اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله وسلم ـ در
مورد زیارت امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ فرمودند:

«هر کس او را ـ امام حسن علیه السلام ـ در بقیع زیارت کند، گام هایش
در روزی که تمام گامها متزلزل است، استوار خواهد بود.»

پیامبر اسلام در جایی دیگر خطاب به امام حسن ـ علیه السلام ـ
فرمودند:

«گروهی از مسلمانان به قصد احسان و نیکی به من به زیارت تو خواهند
آمد، به همین دلیل، به هنگام روز قیامت، من آنها را زیارت می کنم و
اعضای آنها را گرفته و آنان را از سختی ها و گرفتاری های آن روز نجات
می دهم.»

در حدیثی دیگر، پیامبر اسلام این مسأله را برای زیارت امام علی و امام
حسن ـ علیهم السلام ـ نیز بیان می کند و در آن افزون بر رهایی از سختی های
روز دهشت انگیز قیامت، هم درجه و هم رتبه شدن با پیامبر را نیز به عنوان
یکی از فضیلت های زیارت این بزرگواران بیان می کند.

سید مرتضی ـ نیز از استاد بزرگوار خویش، شیخ مفید حدیثی از پیامبر
اسلام نقل می کند که حضرت خطاب به امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ
فرمودند:

«هر که تو را پس از وفاتت و یا پدر و یا برادرت را زیارت نماید، بهشت از
آن او خواهد بود.»

علامه مجلسی رحمه الله نیز در کتاب گران سنگ بحار الانوار آورده است: امام
محمد باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند:

«رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ هر گاه به امام حسین ـ علیه السلام ـ
می رسید، امام حسین ـ علیه السلام ـ حضرت را مجذوب خود می کرد از
این رو، پیامبر خطاب به امیرمؤمنان، علی ـ علیه السلام ـ می فرمودند که
او را بگیرد. آن گاه بر روی او خم می شدند و او را می بوسیدند و
می گریستند. امام حسین ـ علیه السلام ـ از پیامبر پرسید: ای پدر من!
چرا گریه می کنی؟ نبی اکرم در جواب امام حسین ـ علیه السلام ـ
فرمودند: محل (زخمهای) شمشیرها را می بوسم و می گریم.»

اباعبدالله، پرسیدند: یا رسول الله! آیا من کشته خواهم شد؟

حضرت پاسخ دادند:

«بله! قسم به خدا تو و پدر و برادران، کشته خواهید شد.»

حضرت پرسید: آیا بارگاه و قبرهای ما پراکنده است؟

نبی اکرم پاسخ دادند: «بله! ای فرزند دلبندم.»

امام حسین ـ علیه السلام ـ پرسید: پس چه کسانی از امت تو، ما را زیارت
می کند؟

پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله وسلم ـ فرمودند:

«لایزورنی و یزور اباک و اخاک و انت الا الصدیقون من أمتی»

«من و تو و پدر و برادرت را زیارت نمی کند مگر صدیقان امت من»

ره آوردهای زیارت

از روایات بالا استفاده می شود که در زیارت جگر گوشه نبی اکرم ـ صلی الله
علیه و آله ـ این ثمرات نهفته است:

۱ ـ بهشت برین؛

۲ ـ رهایی از سختی ها و گرفتاری های روز قیامت؛

۳ ـ هم رتبه شدن با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ؛

۴ ـ ثابت قدمی بر پل صراط در روز قیامت؛

۵ ـ قرار گرفتن در زمره صدیقان.

باید توجه داشت که واژه «صدیق» صیغه مبالغه صدق است ؛ صدق در
قول و عمل. صدق در عمل آن است که عمل مطابق گفتار باشد، زیرا عمل
نشان دهنده اعتقاد است و کسی که در گفتار خود راستگو است از ضمیر خود
خبر می دهد. صدق در گفتار هم آن است که مطابق با واقع باشد و چون خود
گفتار هم یک نوع عمل است، کسی که در عمل صادق باشد فقط از آنچه که
آن را راست می پندارد و حق می داند خبر می دهد. از این رو در گفتار وی
صدق خبری و مخبری هر دو جمع است.

از آنچه گفته شد به دست می آید که صدیق کسی است که اصلا دروغ
نمی گوید و کاری جز حق انجام نمی دهد. از هوای نفس پیروی نمی کند و
آنچه را که حق می داند می گوید و چیزی جز حق را نمی بیند. پس وی حقایق
اشیا را می بیند.

صدیقان در نزد خداوند متعال دارای آن چنان مقام والایی هستند که
بر اساس گفته قرآن به کسانی که به خداوند و پیامبران الهی ایمان می آورند،
مقام صدیق عطا می شود و به حکم خداوند ـ نه این که خودشان از نظر مقام
با آنان برابر باشند ـ پاداشی و نوری همچون پاداش و نور آنان خواهند داشت.

از روایات مذکور این نکته نیز به دست می آید که حیات و مرگ پیامبر
اکرم و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ یکسان است؛ زیرا زیارت دوران حیات
و مرگ، اجر و آثار یکسان دارد. از این رو، لازم است که زائر به گونه ای در
حرم شریف آنان حضور پیدا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.