پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

۵۸

کوتاه دیدگان همه راحت طلب کنند

عارف بلا، که راحت او در بلای اوست

بگذار هر چه داری و بگذر که هیچ نیست

این پنج روز عمر که مرگ از قفای اوست

هر آدمی که کشته شمشیر عشق شد

گو غم مخور که ملک ابد خونبهای اوست

از دست دوست هر چه ستانی شکر بود

سعدی رضای خود مطلب چون رضای اوست (۱)

× × ×

حادثه ناگوار و دلخراش زلزله شهرستان «بم » ، و اطراف آن، قلب تمام ملت ایران، بلکه جهانیان را جریحه دار نمود، و ملتی را
داغدار کرد و به سوگ نشاند . هر انسانی که صحنه هایی از این حادثه و وضعیت بازماندگان را دید، نتوانست اشک خویش را نگهدارد
و در سوگ آنان نگرید، و مردم و مسئولان کشور، صحنه های فراموش نشدنی از کمک و احسان و امداد رسانی را به نمایش
گذاشتند . آن پیرزن تنها یخچال مورد نیاز و استفاده خویش را فروخته، قیمت آن را به داغدیدگان حادثه زلزله هدیه نمود و آن
پیرمرد کارگر حقوق یک ماهه خویش را در طبق اخلاص نهاده، تقدیم نمود، و کودکان دارائی خویش را به کودکان پدر و مادر از
دست داده اهداء نمودند، و همین طور تمام اقشار و اصناف مردم . در یک کلام تمام ملت یک چشم شدند و بر حادثه بم گریستند و
همه یک قلب شدند و برای مردم آن دیار طپیدند .

آنچه در این مقال در پیش رو دارید، بیان ریشه پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint، و حکمتهای آن است، با این تذکر که آنچه در این گفتار آمده،
نگاهی است کلی و فرا محلی به عوامل بلاها، وگرنه علم و آگاهی ما، محدودتر از آن است که بتواند، دقیقا عامل و یا عوامل یک
حادثه خاص را بیان کند . چرا که قرآن کریم می فرماید: «وما اوتیتم من العلم الا قلیلا» ; (۲) «از دانش جز اندکی به شما داده نشده
است .»

مفهوم آیه آن است که مبادا با علم محدود خویش بخواهید درباره همه چیز و تمام حوادث بدون آگاهی از اسرار و واقعیات آن
داوری و قضاوت کنید; زیرا معلومات شما در برابر مجهولاتتان بسیار ناچیز و محدود است .

از اینرو ممکن است برخی حوادث بر اثر عدم احاطه علمی به جوانب آن، برای ما ناگوار و تلخ باشد; ولی در واقع آثار مثبت و
مطلوبی را در پی داشته باشد . قرآن کریم می فرماید: «وعسی ان تکرهوا شیئا وهو خیر لکم وعسی ان تحبوا شیئا وهو شر لکم والله
یعلم وانتم لاتعلمون » ; (۳) «و چه بسا از چیزی اکراه داشته باشید، در حالی که برای شما خوب است و چه بسا چیزی را دوست دارید،
در حالی که برای شما بد است . و خدا می داند و شما نمی دانید .»

قرآن کریم در آیه دیگری می فرماید: «فعسی ان تکرهوا شیئا ویجعل الله فیه خیرا کثیرا» ; «پس چه بسا از چیزی کراهت دارید و
حال آنکه خداوند خیر فراوان در آن قرار داده است .» (۴)

وبنای خداوند بر آن است که امور و حوادث را بر اساس مصالح انجام دهد نه میل افراد . امام علی علیه السلام می فرماید: «ان الله
سبحانه یجری الامور علی ما یقتضیه لاعلی ما ترتضیه; خداوند سبحان کارها را مطابق مصالح، جاری می کند، نه بر طبق [میل و]
رضایت تو .» (۵)

البته تذکر این نکته هم ضروری است که با بیان عوامل حوادث در پی آن نیستیم که کوتاهی و یا کم توجهی درباره پیش گیری و
پیش بینی حوادث و همین طور مبارزه با آن را نادیده بگیریم .

الف) امتحان و آزمایش الهی

دنیا آموزشگاهی است که انبیاء و ائمه علیهم السلام و اولیاء معلمان آن، و مردم شاگردان این مدرسه، و حوادث و ابتلائات تلخ و
شیرین مواد امتحانی آن می باشند . خداوند انسانها را با بلایا و مصیبتها و نیز با خوشیها و نعمتها در این دنیا مورد امتحان و
آزمایش قرار می دهد . آیات زیادی از قرآن گواه این مطلب است، از جمله:

۱ . «انا جعلنا ما علی الارض زینه لها لنبلوهم ایهم احسن عملا» ; (۶)

«ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم، تا آنها را بیازماییم کدامینشان بهتر عمل می کنند .»

۲ . «الذی خلق الموت والحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا وهو العزیز الغفور» ; (۷)

«آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می کنید، و او شکست ناپذیر بخشنده است .
»

۳ . «وبلوناهم بالحسنات والسیئات لعلهم یرجعون » ; (۸)

«و آنها را با نیکیها و بدیها آزمودیم، شاید باز گردند .»

۴ . «ولنبلونکم بشی ء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات وبشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله
وانا الیه راجعون » ; (۹)

«قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مالها و جانها و میوه ها آزمایش می کنیم . و به استقامت کنندگان بشارت
ده; آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می رسد، می گویند: «ما از آن خداییم، و به سوی او باز می گردیم .»

آری امتحان الهی همان رویدادهای پیش بینی شده و یا پیش بینی نشده ای است که گاهی دامنگیر انسانها می شود و انسان را تحت
فشار می گذارد که برای رهایی خود تصمیم بگیرد و نیروهای خود را بسیج کند .

فواید و آثار امتحانات الهی

آزمایشهای الهی و امتحانات او آثار گرانسنگی در پی دارد که به چند مورد مهم آنها اشاره می شود:

۱ . پرورش روح استقامت و پایداری

پاورپوینت کامل بلاها و حوادث ناگوار ۵۰ اسلاید در PowerPoint، روح مقاومت و پایداری را در انسان زنده می کنند . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «ان الشجره
البریه اصلب عودا والرواتع الخضره ارق جلودا والنابتات العذیه اقوی وقودا وابطاء خمودا; (۱۰) درخت بیابانی چوبش سخت تر، و
درختان کناره جویبار پوستشان نازک تر است . درختانی که با باران سیراب می شوند، آتش چوبشان شعله ورتر و پر دوام تر است .»

۲ . تنبه و آگاهی

یکی از آثار آزمایشات الهی، تنبه و آگاهی است . رفاه دایمی و غرق شدن در مواهب زندگی، مایه غرور و سبب غفلت از ارزشهای
اخلاقی است . زندگی آرام و فارغ از هر نوع فراز و نشیب و خالی از هر نوع طوفان و حوادث تکان دهنده، کاملا خواب آور است; در
حالی که حوادث ناخوشایند و ناگوار، موجب کاهش غرور و بیداری از غفلت و پیدایش نقطه عطفی در زندگی افراد می گردد . قرآن
از یک سو می فرماید: «ان الانسان لیطغی ان راه استغنی » ; «انسان آن گاه که خود را بی نیاز بیند طغیان می ورزد .» (۱۱) و از سوی
دیگر گرفتاریها و بلاها را مایه بیداری او معرفی می کند و می فرماید: «وما ارسلنا فی قریه من نبی الا اخذنا اهلها بالباساء والضراء
لعلهم یتضرعون » ; (۱۲) «هیچ پیامبری را به نقطه ای نفرستادیم، مگر اینکه مردم آنجا را با فقر و سختی مواجه ساختیم تا تضرع
کنند .»

و در آیه ای دیگر فرمود: «ولقد اخذنا آل فرعون بالسنین ونقص من الثمرات لعلهم یذکرون » ; «و براستی قوم فرعون را به
خشکسالی و کمی میوه دچار نمودیم تا متذکر شوند .»

امام علی علیه السلام فرمودند: «اذا اراد الله بعبد خیرا فاذنب ذنبا تبعه بنقمه ویذکره الاستغفار; (۱۳) هر گاه خداوند نسبت به
بنده ای اراده خیری داشته باشد، پس آن بنده گناهی کند، بدنبال آن گرفتاری ای پیش می آید و استغفار را بیادش می آورد .»

آری حوادث مرگبار و ناخوشایند، اخطارهای الهی است و سبب می شود که انسان در زندگی خود و رفتارهای خویش تجدید نظر
کرده، راه درست و صحیح را پیشه خود سازد .

۳ . پاکسازی گناهان

از دیگر آثار بلاها و سختیها، پاکسازی گناهان انسان است . علی علیه السلام می فرماید: «الحمد لله الذی جعل تمحیص ذنوب
شیعتنا فی الدنیا بمحنتهم لتسلم بها طاعاتهم ویستحقوا علیها ثوابها; سپاس خدایی را که پاک کردن گناهان شیعیان ما را در دنیا
به وسیله رنج و محنت آنها قرار داد، تا بدینوسیله طاعاتشان سالم بماند و بر طاعات، استحقاق ثواب یابند .»

ب) ترفیع درجه و رسیدن به مقامات بالاتر

گاهی بلاها و حوادث تلخ زندگی، برای دست یافتن به مقامات و درجات برتر و عالی است . گرفتاریها و رنج و بلای انبیاء، ائمه، اولیاء
و پاکان از این طریق قابل توجیه است، و جمله معروف «البلاء للولاء; بلا برای دوستی است » ،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.