پاورپوینت کامل سیره علمی و عملی حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) ۷۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سیره علمی و عملی حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) ۷۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سیره علمی و عملی حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) ۷۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سیره علمی و عملی حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) ۷۹ اسلاید در PowerPoint :

۱۲۴

دوران تحصیلات

آیه اللّه مرعشی در بیست صفر ۱۳۱۵ ه . ق در شهر
نجف اشرف در بیت تقوا و معرفت چشم به جهان گشود
و در مهدِ پدری فاضل و فرزانه و نیز دایی خویش، علامه
حاج سید حسین خویی، دوران کودکی را سپری نمود.
در آغاز به تحصیل علوم جدید و بخشی از طب سنتی
روی آورد و سپس به تحصیل علوم متداول حوزوی
پرداخت. مقدمات ادبیات عرب را از محضر والد
مکرّمش سید شمس الدین محمود مرعشی و عارف
معروف شیخ مرتضی طالقانی آموخت. تجوید را از شیخ
نورالدین شافعی بکتاشی، علم انساب را از مرحوم پدر و
سید محمدرضا صائغ بحرانی و دیگران یاد گرفت. در
علم تفسیر شاگرد شیخ محمد حسین شیرازی بود و فقه
و اصول را نیز از وی و میرزا محمدعلی مدرسی
چهاردهی رشتی، صاحب کتاب شرح القبله، آقا میرزا
محمود شیرازی، آقا شیخ محمدحسین تهرانی و نیز
مسائل استدلالی این دو رشته از دانش حوزه را از محضر
آقا ضیاء الدین عراقی و آیه اللّه شیخ مهدی مازندرانی فرا
گرفت و از دروس آیه اللّه سید حسن صدر در فقه،
حدیث، رجال و درایه و از حوزه پرفیض شیخ مهدی
خالصی در اصول فقه استفاده شایان توجهی نمود و
بدین گونه، زیر بنای دانسته های خویش را استوار
ساخت. او در علم کلام محضر محمد جواد بلاغی
صاحب تفسیر «آلاء الرحمن» و شیخ محمد اسماعیل
محلاتی را مغتنم شمرد و ریاضیات را از شیخ یاسین
علیشاه هندی و میرزا محمود اهری آموخت.(۱)

گرفت.(۲)

مهاجرت به ایران و اقامت در قم

آیه اللّه مرعشی با کوله باری از دانش و اندیشه و خبرگی
در غالب علوم و فنون رایج و دریافت اجازه از مشاهیر
شیوخ خویش در ۲۱ محرم الحرام سال ۱۳۴۲ ه . ق از
عراق به ایران مهاجرت نمود و پس از دیدار با
خویشاوندان و ملاقات با علمای اعلام و فقهای این
سرزمین به آستان قدس رضوی عزیمت نمود و ضریح
هشتمین فروغ امامت را در آغوش گرفت و پس از زیارت
بارگاه آن فروغ ولایت از کتابخانه های مشهد مقدس
بازدید نمود. در این فرصت کوتاه نیز بحثهایی با علمای
این خطه داشت. سپس راهی تهران گردید و طی مدت
چند ماه از محضر فرزانگان و بزرگان علم و فقه در این
دیار استفاده نمود و پس از زیارت مرقد منوّر حضرت
عبدالعظیم حسنی در شهر ری، در دوازدهم شعبان سال
۱۳۴۳ ه . ق به شهر قم هجرت نمود و بنا به تقاضای
مؤکّد مؤسس حوزه علمیه قم، حضرت آیه اللّه شیخ
عبدالکریم حائری، در آن آشیانه اهل بیت علیهم السلام و شهر
عالم پرور اقامت نمود و مدتی در جلسات درس ایشان و
دروس حاج شیخ مهدی قمی، میر سید علی یثربی و
حاج میرزا علی اکبر حکمی یزدی و دیگران شرکت
نمود.(۳)

دفاع از ارزشها در کسوت مرجعیت

چنان که ملاحظه گردید سنین جوانی و بهترین ایّام
زندگی آیه اللّه مرعشی در راه تحصیل علم و تزکیه درون
مصرف شده است؛ امّا آن بزرگ مرد اجتهاد و تقوا وقتی
به قم آمد، با نهایت فروتنی و پارسایی و با کوششی
وصف ناپذیر تمامی این تواناییها را برای صیانت از
دیانت و رونق بخشیدن به مراکز دینی به کار گرفت.

ایشان در زمره افرادی بود که آیه اللّه بروجردی را برای
زعامت حوزه، به قم دعوت کرد و در دوران پرتو افشانی
آن فقیه بلند مرتبه، همکاری نزدیکی با ایشان داشت و
در ضمن به تدریس خارج فقه و اصول و برخی علوم
دیگر مبادرت نمود و نخستین رساله عملیه خویش را به
طبع سپرد. پس از رحلت آیه اللّه بروجردی در سال
۱۳۸۰ ه . ق، آیه اللّه مرعشی در زمره معدود مجتهدانی
بود که به عنوان مرجع شیعیان برگزیده شد و از آن پس
به عنوان یکی از ارکان اصلی حوزه و جهان تشیع در آمد
و به سهم خویش در اداره حوزه علمیه قم مشارکت
نمود.

حوزه درس خارج آن نامدار عرصه فقاهت، از نادر
حلقه های درسی بود که جمع بسیاری از علما، فضلا و
طلاب در آن حضور می یافتند. بیان گرم، سخنان نافذ،
گفتاری فصیح و ملیح و اجتناب از طرح زوائد و اُمور
خسته کننده، درس ایشان را پرجاذبه ساخت. وی در این
جلسات صرفا به بیان مطالب علمی و فقهی نپرداخت و
در پی آن بود تا با مطرح نمودن مباحث اخلاقی، تربیتی
و ادبی، شاگردانش به پرورشهای دینی آراسته شوند و با
این دو بال علم و تقوا به پرتوافشانی در جامعه بپردازند و
از باورهای دینی حمایت کنند.

وسعت نظر آیه اللّه مرعشی به اندازه ای بود که بسیاری از
افراد حوزوی و دانشگاهی از جمله مشاهیری چون
آیات گرامی شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری،
شهید صدوقی، شهید قاضی طباطبایی، سید محمود
طالقانی، شهاب الدین اشراقی، مرتضی حائری، دکتر
عباس زریاب خویی، دکتر محمد تقی دانش پژوه، دکتر
علیرضا فیض، دکتر حسین کریمیان و… در درس ایشان
حضور می یافتند.(۴)

دیگر می باشد.(۵)

در عرصه های سیاسی ـ اجتماعی

آیه اللّه مرعشی در بحبوحه حوادث سیاسی جهان اسلام
و اندکی پس از مبارزات ضد استعماری آیه اللّه مجدّد
میرزای شیرازی (متوفی در سال ۱۳۱۲ ه . ق) و قیام وی
علیه استبداد ناصری و نهضت بیدارگرانه سید جمال
الدین اسدآبادی (متوفی در سال ۱۳۱۴ ه . ق) در دنیای
اسلام دیده به جهان گشود. نُه ساله بود که نهضت
مشروطه خواهی در ایران ـ در سال ۱۳۲۴ ه . ق ـ به
پیروزی رسید. در یازده سالگی شاهد به توپ بستن
مجلس شورای ملی ایران توسط محمدعلی شاه قاجار
بود. او از نزدیک با محافل علمی و فرهنگی نجف مرتبط
بود و از تلاشهای سیاسی آخوند خراسانی احساس
مباهات می نمود. هیجده سالش بود که جنگ جهانی
اول (در سال ۱۳۳۳ ه . ق ـ ۱۹۱۴ م) آغاز شد و بسیاری
از کشورهای اسلامی از جمله عراق و زادگاهش ـ نجف
اشرف ـ میدان تاخت و تاز استعمار انگلیس و دیگر دول
استکباری قرار گرفت.

او در مجلس درس کسانی چون آیه اللّه سید ابوالحسن
اصفهانی، شیخ الشریعه اصفهانی و آیه اللّه خالصی زانو
بر زمین سایید که از پیشتازان مبارزات ضد استعماری
بودند و در سنین نوجوانی و جوانی همراه پدر بزرگوار و
دیگر استادانش در جهاد علما و ملت عراق علیه
متجاوزان در نجف اشرف حضور یافت. وی سه سال
بعد از کودتای رضاخان و دو سال بعد از شهادت میرزا
کوچک خان جنگلی وارد ایران شد و ورود ایشان به این
سرزمین مصادف با کشمکشهای شدید روس و انگلیس
در ایران بود و از نزدیک در جریان مبارزات شهید آیه اللّه
مدرّس قرار گرفت و با آن فقیه وارسته مأنوس گردید و از
ایشان تجارب فراوانی کسب کرد.

در یادداشتهایی که از آیه اللّه مرعشی باقی مانده است،
مشارالیه بارها رضاخان را عامل استعمار، دست نشانده
بیگانگان و فردی فاسد که علیه روحانیت و اسلام کمر
بسته است، یاد نموده و در مقابل نقشه های شوم و
توطئه های وی به شدت مقاومت کرده است.(۶)

علاقه مند به دیانت و حفظ مملکت هستیم… .»(۷)

شهید سید عبدالحسین واحدی ارتباط برقرار کرد.

ایشان که دخالت در سیاست را وظیفه شرعی و تکلیف
دینی خود تلقّی می کرد، در غائله انجمنهای ایالتی و
ولایتی از هنگامی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی،
حضرت امام خمینی رحمه الله ، پرچم مبارزه را برافراشت، از آن
روح قدسی حمایت نمود و در موارد مقتضی با صدور
اعلامیه های مشترک یا احیانا مستقل نظر خویش را
درباره مسائل کشور بیان کرد و موضع مناسبی اتخاذ
نمود.

همراه با اوج گیری نهضت امام خمینی در ۱۵ خرداد
۱۳۴۲ ش، ایشان نقش مؤثری ایفا نمود و چون سفاکان
رژیم پهلوی رهبر قیام را دستگیر نمودند، به دفاع از امام
پرداخت و با صدور اعلامیه های شدیداللحنی آزادی
بی قید و شرط ایشان و سایر محبوسین را خواستار
گردید. آن گاه که امام به ترکیه تبعید گردید از راههای
گوناگون با مراجع نجف ارتباط برقرار کرد و از آنان
خواست در این مورد اقدامی بنمایند و نفرت خویش را
از این تصمیم طاغوت ابراز دارند.

در سال ۱۳۵۶ ش که عوامل دست نشانده دستگاه ستم
در روزنامه اطلاعات مقاله ای توهین آمیز علیه امام
خمینی رحمه الله انتشار دادند، آیه اللّه مرعشی همگام با سایر
بزرگان در این باره موضع گیری سختی نمود. با بازگشت
امام از پاریس، ایشان همگام با بنیان گذار نظام اسلامی
ایران از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرد.

فرازهایی از بیانات ایشان که در رجب سال ۱۳۸۴ ه . ق
ایراد گردیده، مؤید این موضع گیریها می باشد:

«در این حوادث علمای اعلام، خطبای عظام و تمام
دانشمندان… و اصناف چه رنجها دیدند و چه محنتها
کشیدند و چه هتاکیها شنیدند. آنچه در وسعشان بود…
در حمایت از قرآن و اسلام [انجام دادند]… روحانیت
اهداف مقدسی دارد که از جمله آن دو چیز است:
حمایت از احکام الهی و حفظ نوامیس اسلامی، و حفظ
استقلال و تمامیت این مملکت مد نظرشان بوده است و
در این راه چه جانفشانی کرده اند، سینه ها را سپر
نموده اند. همه علما با این هدف شریک اند.»

سپس خطاب به کارگزاران نظام طاغوتی می گوید:
«مبارزه ما با این کانونهای فساد، تبلیغات سوء و
مصوّبات نارواست. همین دیروز کسی، مُبلّغی
(نشریاتی) از تبلیغات مسیحی را که در میان جوانهای
تهران نشر شده آورده بود. آخر اگر مذهب جعفری
رسمیت دارد، پس این تبلیغات سوء برای چیست! فِرَق
ضاله از یک طرف، مسیحیها از سوی دیگر، پس روحانی
هیچ نگوید و همین طور بنشیند. چقدر انسان صبر کند.
تا حرف می زنی مجرمی. اندازه دارد بی انصافی.»(۸)

امر به معروف و نهی از منکر

تبلیغ و ارشاد و اصلاح جامعه از وظائف مسلّم علما و
فقهای جهان اسلام بوده و می باشد. حضرت آیه اللّه
مرعشی نیز در این راستا همیشه پیشتاز بود و رسالت
خویش را در این عرصه به درستی و شایستگی انجام
داد. وی آنچه را در روایات و احادیث می خواند و در
بیانات و مباحث خویش مطرح می نمود، به عرصه عمل
درآورد و کوشید با اخلاق عملی به اصلاح جامعه
بپردازد و در حد توان مردم را از ورطه های هلاک کننده و
باتلاقهای ضلالت برهاند.

یک روز جلو آب انبار سید عرب که هنوز هم هست یک
افسر شهربانی (از عوامل رضاخان) آمده بود تا چادر زنی
را از سرش باز کند، آن بانو هم از ترس متواری شد و روی
پله های آب انبار افتاد و نزدیک بود تا انتها سقوط کند، امّا
نجات یافت. آیه اللّه مرعشی وقتی این وضع اسفبار را
مشاهده نمود، به شدت متغیر گردید و رگ غیرتش به
جوش آمد. همان جا نام مبارک امام زمان علیه السلام را بر زبان
آورد و از ساحت آن فروغ امامت استمداد طلبید و سیلی
محکمی به گوش آن افسر نواخت و فرار کرد. چون به
مدرسه آمد و برای دوستانش ماجرا را باز گفت، آنها
هشدار دادند که به زودی از سوی مأموران رضاخان به
شدت مجازات می شوی، امّا ایشان باتوکّل به خداوند
نگرانی به خویش راه نداد و خاطر نشان ساخت کار
شخصی نبود که بترسم، می خواستم نهی از منکر کنم و
از دین و حرمت بانوان دفاع کنم. آن افسر شب بعد،
موقع نظارت بر بازار از سوراخ سقف بازار قم سقوط
نمود و به هلاکت رسید.(۹)

را تا رسیدن به منزل همراهی نمود.

دو سه هفته بعد آیه اللّه مرعشی در حرم حضرت
معصومه علیهاالسلام نشسته بود و قبل از نماز داشت دعا
می خواند که کسی آمد و شروع کرد به گریستن و بوسیدن
ایشان و افزود: امروز آمده ام شما را به جدّتان قسم بدهم
که از حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام بخواهی خداوند
گناهان مرا بیامرزد، من واقعا توبه کرده ام، شما هم مرا
حلال کنید. آیه اللّه مرعشی می پرسد: شما چه کسی
هستید؟ او پاسخ می دهد: من همان فردی هستم که آن
شب شما را اذیت کردم. برخورد شما در آن شب
همچون سیره جدت امیرمؤمنان علیه السلام بود و مرا واقعا از
خواب غفلت بیدار کرد. چند مدّتی از واقعه مزبور
گذشت تا آنکه مشاهده گردید آن مرد در هر سه نوبت
صبح و ظهر و شب در نماز جماعت حرم حضرت
فاطمه معصومه علیهاالسلام شرکت می نمود، روزی هم که فوت
کرد تشییع جنازه باشکوهی از وی به عمل آمد و آیه اللّه
مرعشی هم در این مراسم حضور داشت.(۱۰)

جلوه های ارادت به خاندان طهارت

۱. آیه اللّه مرعشی از بزرگ فقیهانی است که خود را در
اسلام ذوب نمود و از حریم تشیع و اهداف مقدس ائمه
هدی علیهم السلام دفاع نمود. هیچ گاه به مخالفان مذهب اهل
بیت عصمت علیهم السلام اجازه نداد به ارزشهای شیعه آسیبی
وارد نمایند. در مبانی علمی و روشهای فکری و مباحث
حوزوی و تألیفات باارزش خود بر سیره اهل بیت علیهم السلام
تأکید فراوان داشت و خاطر نشان می ساخت
پیش قراولان علم و مشعل داران فضیلت باید خود را
برای پذیرش بار امانت ثقلین مهیا کنند. در درسهایش
وقتی نام اهل بیت علیهم السلام را بر زبان جاری می ساخت،
تأثیرش بر قلوب حاضران عمیق بود؛ چرا که از لسان
شیوایش ندای ولایت و از لحن او حماسه اولیا و
صالحان به گوش می رسید.(۱۱)

زندگی خوی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.