پاورپوینت کامل حدیث غدیر،امامت امام علی (ع) و معصومین (ع) ۵۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حدیث غدیر،امامت امام علی (ع) و معصومین (ع) ۵۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حدیث غدیر،امامت امام علی (ع) و معصومین (ع) ۵۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حدیث غدیر،امامت امام علی (ع) و معصومین (ع) ۵۹ اسلاید در PowerPoint :

۴۴

سرچشمه هستی جهان مست علی بود

پیمانه عشق ازلی مست علی بود

می خواست نبی دست خدا را بفشارد

دستی که خدا داد به او دست علی بود(۱)

در سال دهم هجرت، بعد از اتمام
حج (حجه الوداع) در «غدیرخم» قبل
از جحفه حادثه ای رخ داد که
می توانست سعادت ابدی بشریت را
تضمین کند و برای همیشه، انسانها را
از ضلالت و گمراهی نجات بخشد. به
این جهت، داستان غدیر یک قصه
تاریخی خاص نیست که زمان آن
گذشته باشد و همین طور یک حادثه
شخصی نیز نیست که پیامبر اکرم فقط
علی علیه السلام را به عنوان وصی خود
(آنچنان که شیعیان می گویند) و یا به
عنوان محبوب جامعه اسلامی (آنچنان
که اهل سنّت می گویند) معرّفی نموده
و در نتیجه تاریخ مصرف آن گذشته
باشد، بلکه در غدیر خم تاریخ کل
بشریت رقم خورد؛ چراکه امامت
امامان در طول تاریخ مطرح و تبیین
شد؛ حقیقتی که از امیر مؤمنان علیه السلام آغاز
می شود و به مهدی صاحب الزمان علیه السلام
منتهی می گردد. مخالفان نیز این را به
خوبی فهمیده اند؛ لذا از همان آغاز
تلاش کردند (و در حدّی موفق شدند)
که داستان غدیر را تأویل و توجیه
نمایند؛ چرا که اگر فقط امامت امیر
مؤمنان مطرح بود، ممکن بود به نوعی
آن را پذیرا شوند، ولی از آنچه ترس
داشتند و دارند، ادامه کار، و تداوم
امامت و ولایت در طول تاریخ است که
سخت مخالفان را خلع سلاح می کرده
است. بنابراین، به سختی در مقابل آن
قرار گرفتند و از اوّل زیر بار نرفتند تا
جلوی استمرار آن را نیز بگیرند.

شبیه آن چیزی که در فدک اتفاق
افتاد، که از اوّل زیر بار سخنان فاطمه
زهرا علیهاالسلام نرفتند تا ناچار به پذیرش
سخنان منطقی بعدی آن بانو نشوند.

ابن ابی الحدید به این نکته اشاره
دارد، آنجا که می گوید: از استاد بزرگ و
مدرس بغداد (علی بن الفار) پرسیدم:

آیا زهرا علیهاالسلام در ادعای خود [در
مورد داستان فدک] راستگو بوده؟

استادم گفت: بلی!

گفتم: خلیفه می دانست او زنی
راستگوست؟

گفت: بلی!

گفتم: پس چرا خلیفه حق مسلّم
او را در اختیارش نگذاشت؟

در این موقع، استاد لبخندی زد و
با کمال وقار گفت: اگر آن روز سخن او
را می پذیرفت، و روی این جهت که او
یک زن راستگو [و معصومه] بود،
بدون در خواست شاهد، فدک را به وی
باز می گردانید، فردا او از این موقعیّت
به سود شوهر خود علی استفاده
می کرد و می گفت: خلافت مربوط به
شوهرم علی است، و او در این موقع،
ناچار بود خلافت را به علی تفویض
کند؛ زیرا او را (با این اقدام خود)
راستگو دانسته بود، ولی خلیفه برای
اینکه باب تقاضا و مناظرات بسته شود،
او را از حق مسلّم خود ممنوع [و
محروم] ساخت.(۲)

همین قصه درباره امامت تکرار
شد؛ از اوّل زیر بار «الف» امامت نرفتند
تا از «با» و «تا» و… نیز شانه خالی کنند.

آنچه پیش رو دارید، اثبات
اجمالی این ادعاست که در خطبه
غدیر، ماندگارترین سند امامت، اثبات
امامت تمامی امامان دوازده گانه علیهم السلام
مطرح است، نه فقط امامت امیر مؤمنان
علی علیه السلام .

دوازده امام در منابع اهل سنت

در آغاز لازم است این نکته را
یادآور شویم که انتخاب امامان
دوازده گانه با نام و نشان به امر الهی
توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اختصاص به
منابع شیعه ندارد، بلکه در منابع اهل
سنت نیز روایاتی در این زمینه وارد
شده است که به نمونه هایی اشاره
می شود.

الف. روایاتی که امامان را دوازده نفر

معرّفی می کند

۱. در صحیح مسلم از جابر بن
سمره نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
فرمودند: «لا یَزالُ هذَا الاَْمْرُ عَزیزا اِلی اِثْنی
عَشَرَ خَلیفَهً… کُلُّهُمْ مِنْ قُرَیْشٍ؛(۳) پیوسته امر
امامت خواهد بود با وجود دوازده
خلیفه… که همگی آنان از قریش
می باشند.»

۲. شعبی از مسروق نقل کرده که
ما نزد عبدالله بن مسعود نشسته بودیم،
در حالی که او برای ما قرآن می خواند.
مردی به او گفت: آیا از رسول خدا صلی الله علیه و آله
پرسیدید که چند نفر بر این امت
خلافت خواهند کرد؟ عبدالله در
جواب گفت: بلی، ما پرسیدیم «فَقالَ اِثْنا
عَشَرَ بِعَدَدِ نُقَباءِ بَنی اِسْرائیلَ؛(۴) پس فرمود:
دوازده نفر به تعداد پیشوایان بنی
اسرائیل.»

در صحیح بخاری نیز آمده که
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«یَکُونُ بَعْدی اِثْنا
عَشَرَ اَمیرا… کُلُّهُمْ مِنْ قُرَیْشٍ؛(۵) بعد از من
[برای امت] دوازده امیر خواهد بود که
همگی آنها از قریش هستند.»

ب. روایاتی که به اسم ائمه تصریح

دارند

علاوه بر منابع بی شمار شیعه، در
مدارک اهل سنت نیز (با همه کنترلهایی
که انجام پذیرفته) روایاتی داریم که در
آنها به نام مبارک ائمه اطهار علیهم السلام
تصریح شده است که به دو مورد اشاره
می شود:

۱. جوینی نقل کرده که نعثل
یهودی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: از
وصی خود به ما خبر بده؛ چرا که برای
تمامی پیامبران وصی و جانشین بوده
است، و نبی ما یوشع بن نون را وصی
خود قرار داد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در جواب فرمود:
همانا وصی و خلیفه بعد از من علی بن
ابی طالب [ علیهماالسلام ] است و بعد از او دو
فرزندش حسن و حسین [ علیهماالسلام ] و بعد
از آن دو، نه امام دیگر از صلب
حسین[ علیه السلام ] هستند. نعثل می گوید: ای
محمد[ صلی الله علیه و آله ] نام آن نه نفر را برایم بگو!
پیامبر هم نام یکایک آنها را بیان کرد.»(۶)

۲. خوارزمی از سلمان نقل
می کند: به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله شرفیاب
شدیم که حسین علیه السلام در آغوش او بود.
چشمان او را بوسید و فرمود: «اِنَّکَ سَیِّدٌ
اَبُو سادَهٍ، اِنَّکَ اِمامٌ ابْنُ اِمامٍ اِنَّکَ حُجّهٌ ابْنُ
حُجَّهٍ اَبُو حُجَجٍ تِسْعَهٍ مِنْ صُلْبِکَ، تاسِعُهُمْ
قائِمُهُمْ؛(۷) به راستی تو سید و پدر
سادات هستی، تو خود امام و فرزند
امام هستی، تو خود حجت و فرزند
حجت [خدایی] و پدر نه حجت از
نسل خود هستی که نهمین آنها قائم
آنهاست.»

هر چند با تأسف باید گفت که
عده ای از راویان و مورخان اهل سنت
برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات از
نقل این گونه روایات فرار کرده اند، و
برخی از آنهایی هم که نقل کرده اند،
توجیهات غیر قابل قبولی برای آن
ارائه نموده اند؛ در حالی که احادیث
فوق و مشابه آن جز با عقائد شیعه
اثناعشری با هیچ عقیده و مذهبی
سازگاری ندارد.

تصریح به امامت امامان در خطبه

غدیر

آنچه نوعا در اذهان مردم حتی
شیعیان جاگرفته این مطلب است که در
غدیرخم، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فقط امیر
مؤمنان علیه السلام را به عنوان وصی و
جانشین خود انتخاب کرد، در حالی که
آن حضرت بر امامت تمامی امامان
تصریح کرد؛ آن هم در بخشهای متعدد
خطبه غدیر که به نمونه هایی اشاره
می شود.

۱. امامت در ذریه علی علیه السلام

«… ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلِیٌّ وَلیُّکُمْ وَ اِمامُکُمْ
بِاَمْرِاللّهِ رَبُّکُمْ ثُمَّ الاِْمامَهُ فی ذُرّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ
اِلی یَوْمِ تَلْقَوْنَ اللّهَ عَزَّ اِسْمُهُ وَ رَسُولُهُ؛(۸) سپس
بعد از من علی ولی شما و امام شما به
فرمان خداست. سپس امامت در نسل
من از فرزندان علی علیه السلام تا روزی که
خدا و رسولش را ملاقات کنید،
می باشد.»

در فراز دیگر فرمود: «مَعاشِرَ النّاسِ
اِنَّ عَلیّا وَ الطَّیّبینَ مِنْ وُلْدی هُمُ الثِّقْلُ
الاَْصْغَرُ… اَلا اِنَّهُمْ اُمَناءُ اللّهِ فی خَلْقِهِ وَ
حُکَماؤهُ فی اَرْضِهِ، اَلا وَ قَدْ اَدَّیْتُ، اَلا وَ قَدْ
بَلَّغْتُ، اَلا وَ قَدْ اَسْمَعْتُ، اَلا وَ قَدْ اَوْ ضَحْتُ، اَلا
وَ اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ اَنَا قُلْتُ عَنِ اللّهِ
عَزَّوَجَلَّ؛(۹) ای مردم! به راستی علی علیه السلام و
پاکانی از فرزندانم، ثقل اصغر هستند…
بیدار باشید! آنها امینان خدا در میان
خلق خدا هستند، و فرمانروایان خدا
در روی زمین. بیدار باشید! به حقیقت
من انجام دادم، بیدار باشید! که من
رساندم، بیدار باشید! که من بگوش
شما رساندم، بیدار باشید! که من آشکار
کردم، بیدار باشید! که به راستی خدای
عزیز و جلیل فرمود و من نیز از طرف
خدای عزیز و جلیل گفتم.»

الله اکبر از این همه تأکید و سبحان الله
از مردمی که این گونه قضایا را انکار کردند.

۲. امامت در نسل پیامبر صلی الله علیه و آله

در فراز دیگر از خطبه غدیر
فرمود:«مَعاشِرَ النّاسِ اِنّی اَدَعُها اِمامَهً وَ وِراثَهً
فی عَقِبِی اِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ وَ قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ
بِتَبْلِیغِهِ حُجَّهً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبٍ وَ عَلی
کُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ اَوْ لَمْ یَشْهَدْ؛(۱۰) ای مردم!
من امر خلافت را به عنوان امامت و
وراثت در نسل خود تا روز قیامت به
ودیعه می سپارم، و من ابلاغ کردم آنچه
را مأمور به ابلاغش بودم تا حجت
باشد بر حاضر و غائب و بر همه کسانی
که حضور دارند یا ندارند.»

۳. قرآن و معرّفی امامان

در ادامه خطبه می فرماید: «مَعاشِرَ
النّاسِ الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ اَنَّ الاَْئِمَّهَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ وَ
عَرَّفْتُکُمْ اَنَّهُمْ مِنّی وَ مِنْهُ حَیْثُ یَقُولُ اللّهُ
عَزَّوَجَلَّ «کَلِمَهً باقِیَهً فی عَقِبِهِ»(۱۱) وَ قُلْتُ: لَنْ
تَضِلُّوا ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما؛(۱۲) ای مردم! قرآن
معرّفی می کند که امامان بع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.