پاورپوینت کامل چگونه سخنرانی کنیم؟(۱) ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چگونه سخنرانی کنیم؟(۱) ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونه سخنرانی کنیم؟(۱) ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونه سخنرانی کنیم؟(۱) ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
۶۵
سپیده سخن
«بس نکته » با تو گویم شاید ندیده باشی
تا دسته دسته نرگس زین باغ چیده باشی
آنچه پیش رو دارید نکته هایی است درباره سخنوری و مجموعه ای است نسبتا نو، متنوع و خواندنی که به زیور قلم آراسته ایم و با
عنوانهای زیرین به نگارش درآورده ایم:
تعریف سخنرانی;
اهداف سخنرانی;
عوامل مؤثر در سخنرانی;
اصول سخنرانی;
نکات پیش از سخنرانی;
نکات آغاز سخنرانی;
نکات هنگام سخنرانی;
مواد سخنرانی;
نکات پایان سخنرانی;
نکات پس از سخنرانی;
شرایط سخن;
شرایط سخنران;
شرایط سخنرانی;
آفات سخنرانی;
آداب سخنرانی;
پیش از مطالعه نکته های مربوط به سخنوری، نکته های زیر را نیز مطالعه نمایید:
ی کوشیده ایم که نکته ها را به صورت کوتاه بازگو نماییم و دراز گستر نسازیم .
ی استفاده از آیات، روایات، سخنان بزرگان دین و دانش، اشعار، خاطره ها، تجربه ها و مانند آن را، بیشتر برای فرصتی دیگر و بهتر
گذاشته ایم .
ی تلاش کرده ایم – تا آنجا که امکان یا توان داشته ایم – هر نکته ای را با مثال و نمونه همراه کنیم تا افزون بر نگارش علمی، قلمی
کاربردی را نیز به کار برده باشیم .
ی قلم را به گونه ای چرخانده ایم تا نگاشته های آن خواندنی و از دسته بندی و نظمی منطقی و البته نسبی برخوردار باشند .
ی در این نگاشته، از نگاشته های دیگران نیز بی بهره نبوده ایم که سپاس و قدردانی خویش را به محضر همه آنان تقدیم می داریم .
ی حسن ختام این نکته ها را این نکته از حضرت امام خمینی قدس سره قرار می دهیم: «ممکن است دستهای ناپاکی با سم پاشیها و
تبلیغات سوء، برنامه های اخلاقی و اصلاحی را بی اهمیت وانمود کرده، منبر رفتن برای پند و موعظه را با مقام علمی مغایر جلوه
دهند . . . امروز در بعضی از حوزه ها شاید منبر رفتن و موعظه کردن را بی اهمیت بدانند; غافل از اینکه حضرت امیر علیه السلام
منبری بودند و در منابر، مردم را نصیحت فرموده، آگاه، هوشیار و راهنمایی می کردند . سایر ائمه علیهم السلام نیز چنین بودند . (۱)
»
تعریف سخنرانی
۱ – سخنرانی فن و هنری است که از راه ارائه دلیل و برانگیختن عواطف، بر مخاطبان و شنوندگان خود تاثیر می گذارد و آنان را به
سوی موضوع و هدفی خاص راهنمایی و برای آن زمینه سازی می کند .
۲ – همان گونه که در تعریف بالا دیدید، سخنرانی، راهنمایی مخاطب به سوی «هدفی خاص » است که باید برای آن «زمینه سازی »
کرد . بنابراین، شما در هر سخنرانی باید هدفی خاص را دنبال کنید و وظیفه خود را «راه نشان دادن » بدانید .
۳ – با توجه به تعریف سخنرانی باید توجه داشته باشید که سخنرانی هم «فن » است، پس به «دانش » نیاز دارید; و هم «هنر» است،
پس به «ذوق » نیاز دارید . از این رو، دانش و ذوق دو ابزار مهم در سخنوری هستند که شما باید خود را به این دو ابزار مهم تجهیز
کنید و روز به روز، بر «دانش سخنوری » و «ذوق سخنوری » خویش بیفزایید .
۴ – با توجه به تعریفی که برای سخنرانی شد، شما در سخنرانی خود باید دو کار مهم را انجام دهید: یکی ارائه دلیل و دیگری
برانگیختن عواطف . در کار اول باید بر «عقل » مخاطب خود و در کار دوم بر «احساسات » او تاثیر بگذارید . و باید دانست هر
سخنرانی ای که این «تاثیرگذاری » را نداشته باشد، سخنرانی نیست و گوینده آن نیز سخنران نیست .
اهداف سخنرانی
۵ – سخنرانی بدون هدف، خانه ساختن بدون نقشه است . نباید به گونه ای سخنرانی کنید که شنوندگان شما پس از پایان
سخنرانی تان بگویند: «سخنانش زیبا و جالب بود، اما نفهمیدیم چه هدف و مقصودی از بیان آنها داشت و چه چیزی را
ی خواست بگوید» . یکی از علتهای چنین امری، داشتن معلومات بدون نظم و انسجام است که هرچه زودتر باید آنها را از نظمی
منطقی و انسجامی درخور برخوردار سازید .
۶ – اهداف اصلی و نهایی در سخنوری دو چیز است:
ا . اقناع یا قانع کردن مخاطب که آن را با آوردن دلیل و برهان انجام می دهید .
ب . ترغیب یا برانگیختن مخاطب که آن را با تحریک عواطف و احساسات به فرجام می رسانید . به طور مثال، گاه موضوع و
محتوای سخنرانی شما در زمینه مسائل عقیدتی و کلام جدید است . در این صورت، باید با دلیل و استدلال، مخاطب خود را قانع
کنید . و گاه موضوع و محتوای سخنرانی شما در زمینه کمکهای مالی برای امور خیریه است . در این صورت، باید با تحریک
عواطف، مخاطب خود را برانگیزانید .
۷ – برای قانع کردن شنوندگان می توانید از دلیلهای نقلی مانند «آیات و روایات » و از دلیلهای عقلی مانند «اجتماع نقیضین محال
است » و از دلیلهای علمی مانند «هر عملی عکس العملی دارد» استفاده کنید . البته، هر نوع دلیلی باید متناسب با موضوع و
مخاطب خود باشد . به طور مثال، چنانچه مخاطب شما به اسلام عقیده ای ندارد، نمی توانید از دلیهای نقلی استفاده نمایید، بلکه
باید به دلیلهای عقلی و علمی روی آورید .
۸ – هنگام دلیل آوردن و استدلال کردن حتما سطح فکری و علمی شنوندگان خود را در نظر بگیرید . اگر مخاطبان شما کودکان
و نوجوانان هستند، از دلیلهای آسانتری استفاده نمایید . چنانچه مخاطبانتان دانشگاهیان هستند، دلیلهای علمی تری را به
کارگیرید; ولی هیچ گاه از دلیلهای سست و غیر منطقی – اگر چه قانع کننده نیز باشند – استفاده نکنید; زیرا با رشد فکری و
علمی مخاطبان و به مرور زمان دست شما رو خواهد شد .
۹ – هیچ گاه از شعر و قصه و مانند آن، به عنوان «دلیل » استفاده نکنید; زیرا از نظر منطقی و فلسفی، چنین استفاده ای صحیح
نیست; بلکه از آنها به عنوان «شاهد» بر دلیل و «مؤید» آن استفاده نمایید . مثلا برای «مدارا کردن با دشمن » نمی توانید به این شعر
«حافظ » استناد کنید: «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/با دوستان مروت با دشمنان مدارا» ; زیرا ممکن است طرف
مقابل شما برای «مدارا نکردن با دشمن » ، به این شعر «سعدی » استناد نماید: «امروز بکش، چو می توان کشت/کاتش چو بلند شد،
جهان سوخت/مگذار که زه کند کمان را/دشمن که به تیر می توان دوخت » ; در حالی که برخورد با دشمن مراحل گوناگونی دارد که
گاه مداراکردن و تساهل ورزیدن است و گاه مدارا نکردن و خشونت ورزیدن است .
۱۰ – درجه برانگیختن احساسات و عواطف مخاطبان، باید با درجه اهمیت موضوع متناسب باشد . به طور مثال، باید برای
کمکهای مالی ده هزارتومانی، ده درجه شورانگیزی و برای کمکهای مالی صد هزارتومانی، صد درجه شورانگیزی کنید . یا مثلا
ترغیب برای رفتن به خط مقدم جبهه و شرکت در عملیات، امکان دارد شورانگیزی بیشتری بخواهد، وتشویق برای کمک به پشت
جبهه، ممکن است شورانگیزی کمتری نیاز داشته باشد .
۱۱ – در برانگیختن احساسات و عواطف مخاطبان، «زمان شناسی » و «قدرشناسی » لازم است که در چه زمانی باید شورانگیزی
کنید و به چه مقداری باید حرارت به کار برید . به طور نمونه، غالبا نباید در مقدمه سخن و بدون مقدمه، به برانگیختن و
شورانگیزی بپردازید و از همان آغاز، صدای خود را بلند کنید و حنجره خود را آزرده سازید و در پایان نیز، با گرفتگی صدا به
سخنان خود پایان دهید .
۱۲ – در برانگیختن احساسات و عواطف، اقتضای حال شنونده را نیز باید در نظر بگیرید; برای عوام نوعی شورانگیزی باید بکنید
و برای خواص نوعی دیگر . برای زنان و جوانان نوعی برانگیزی باید بکنید و برای مردان و پیرمردان نوعی دیگر . مثلا برای اعزام
جوانان به جبهه، باید از رشادتهای «حضرت علی اکبر علیه السلام » و برای اعزام پیرمردان به جبهه، باید از رشادتهای «حضرت
حبیب بن مظاهر علیه السلام » بگویید، و برای حفظ خون شهدا، باید از صبر و پیام رسانی «حضرت زینب علیها السلام » سخن به
میان آورید .
۱۳ – برای برانگیختن احساسات و عواطف شنوندگان، حتما به «ادبیات » ، «هنر» ، «شرح زندگانی پیشوایان و بزرگان » و مانند آن
روی آورید . گاه با خواندن دو بیت شعر می توانید جمعیتی را منقلب سازید و آنان را برانگیزانید . مثلا اگر در زمینه «ایثارجان » و
«نثارخون » می خواهید سخن بگویید، دوبیت زیر می تواند عده ای را منقلب کند و برانگیزاند:
گر مرد رهی میان خون باید رفت
از پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای به راه در نه و هیچ مپرس
خود، راه بگویدت که چون باید رفت
عوامل مؤثر در سخنرانی
۱۴ – اگر در آغاز راه هستید، به خود تلقین کنید که هم می توانید سخنرانی نمایید و هم می توانید سخنوری موفق باشید . مثلا
این جمله را بارها و بارها در قلب یا بر زبان خود جاری کنید: «من می توانم سخنرانی کنم و سخنوری موفق باشم; حتما من
می توانم سخنرانی کنم و سخنوری موفق باشم; قطعا من می توانم سخنرانی کنم و سخنوری موفق باشم » .
۱۵ – چنانچه احساس می کنید که جرات سخن گفتن در برابر جمعیتهای بسیار را ندارید، مدتی در برابر جمعیتهای اندک
سخنرانی نمایید تا این جرات در وجود شما جوانه بزند . به طور نمونه، ابتدا در مهمانیها، میان دوستان و خویشاوندان، و جلسات
خانگی، سخنرانی کنید تا بتوانید در دانشکده ها، دانشگاهها، مساجد، حسینیه ها، مدارس و مراسم مذهبی و سیاسی و اجتماعی
سخنوری نمایید .
۱۶ – برخی بر این عقیده اند که سخنوران تازه کار باید سخنرانی خود را قبلا در برابر آینه ای بزرگ تمرین کنند و آن را حک و
اصلاح نمایند تا بتوانند در آینده، سخنوری موفق شوند .
۱۷ – سخنرانی مؤثر آن است که از دل و باور گوینده آن سرچشمه گرفته باشد تا به دل و باور شنونده نفوذ کند; زیرا آنچه از دل
برآید، لاجرم بر دل نشیند . مثلا چنانچه خطیبی خطاب به دانشجویان می گوید: «دانشجویان عزیز! باور کنید هر دعایی با
شرایطش مستجاب می شود» ، آیا خودش در قلبش این گفته را باور دارد، یا اینکه چون چند باری دعای خودش مستجاب نشده
است، این گفته را فقط بر زبان جاری می کند، ولی قلبا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 