پاورپوینت کامل گزیده ای از کتاب «غنا، موسیقی » ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گزیده ای از کتاب «غنا، موسیقی » ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گزیده ای از کتاب «غنا، موسیقی » ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گزیده ای از کتاب «غنا، موسیقی » ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۱۵

اشاره:

به یاری خداوند متعال، مباحثی با عنوان «گزیده » در اختیار شما قرار می گیرد . این نوع از مقاله ها – معمولا – فشرده یک کتا ب،
مقاله، یا فصلی از یک اثر است . موضوع این شماره غنا و موسیقی می باشد که از کتاب «غنا، موسیقی » استخراج شده است . این
کتاب اولین نمونه از یک طرح تحقیقاتی فقهی است که به کوشش رضا مختاری و محسن صادقی و جمعی از محققان فاضل حوزه
علمیه قم، تهیه شده و بهترین و جامع ترین منبع موجود در این زمینه برای فقها و فضلاست . این اثر اکنون در سه مجلد (۲۷۷۸
صفحه) سامان یافته و بوستان کتاب قم، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، پخش آن را به عهده دارد . (۱)

جلد اول و دوم، پس از مقدمه طولانی، بیست و هفت رساله خطی را با تصحیح و تحقیق کامل به عنوان بخش اول در خود جای
داده است و جلد سوم در ۱۶۰۰ صفحه; شامل پنج بخش ذیل است که از بخش دوم مباحث شروع شده است .

دوم: گفتارهای پراکنده درباره غنا;

سوم: آراء فقیهان درباره غنا;

چهارم: کتابشناسی غنا;

پنجم: احادیث غنا;

ششم: اهل سنت و غنا .

گفتنی است که جلد چهارم این کتاب نیز در دست تهیه می باشد .

مقاله حاضر گزیده ای است از بخش پنجم کتاب، که در ۱۱۹ صفحه، و دو فصل; متن و سند همه احادیث غنا و موضوعات مربوط به
آن را با نظمی خاص آورده است تا برای فقه پژوهانی که مایلند با همه احادیث غنا یکجا آشنا شوند، سودمند افتد .

سخنان فقها درباره احادیث غنا

پیشاپیش مناسب است سخنان چند تن از فقهای بنام را، در تفسیر احادیث غنا یادآور شویم:

شیخ انصاری رحمه الله گوید: «الغناء لا خلاف فی حرمته فی الجمله، والاخبار بها مستفیضه، وادعی فی الایضاح تواترها . (۲) »

صاحب جواهررحمه الله نیز نوشته است: «والسنه متواتره فیه (۳) »

امام خمینی رحمه الله گوید: «فقد وردت روایات مستفیضه او متواتره علی حرمته، وهی علی طوائف . (۴) »

آیه الله خوئی رحمه الله گوید: «والروایات الوارده فی حرمه الغناء وان کان اکثرها ضعیف السند، ولکن فی المعتبر منها غنی وکفایه .
(۵) »

منابع

همه احادیث کتب اربعه اوائل; یعنی کافی، فقیه، تهذیب و استبصار و کتب اربعه اواخر; یعنی وافی، وسائل، بحار و مستدرک، درباره
غنا و مباحث مربوط به آن، در این بخش درج شده است و احادیث عامه در بخش ششم، ضمن دو رساله و ده گفتار از مشهورین آنان
نقل می شود . مراجعه کننده به این بخش، نیازی ندارد تا به سایر منابع رجوع کند; چون همه احادیث با همه خصوصیات و
اختلافات سندی و متنی با دقت تمام ثبت و ضبط شده است .

باب ۱ . احادیثی که در تفسیر چهار آیه آمده است:

آیه اول:

ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام درباره «قول الزور» در آیه شریفه ذیل می پرسد . «فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول
الزور» ; (۶) «و از بتهای پلید و از سخن باطل بپرهیزید .»

حضرت می فرماید: «الغناء» (۷) . همچنین آن حضرت در پاسخ به زید شحام و دیگران نیز می فرماید: «الرجس من الاوثان; الشطرنج،
وقول الزور; الغناء; (۸) منظور از بتهای پلید شطرنج است و منظور از قول زور غنا می باشد .»

یکی از شیعیان، از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید: من کسی هستم که با شکار و چوگان سرگرم می شوم و خود را به بازی
شطرنج مشغول می دارم . امام علیه السلام فرمود: «. . . اما صید که تلاشی بیهوده است و هر که از روی بازیچه، هوسبازی، بیهوده
گرایی و خوشگذرانی در پی صید باشد; تلاشش بی فایده و باطل است و نماز و روزه اش در سفر [معصیت] کامل است و براستی که
شخص مؤمن چنین فرصتهایی را ندارد; آخرت جویی او را از کارهای بیهوده و بازیچه بازداشته است .

و اما شطرنج، در همین مورد است که خدای عزیز و جلیل می فرماید: «فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور» ; فقول
الزور: الغناء، وان المؤمن عن جمیع ذلک لفی شغل، ما له وللملاهی! فان الملاهی تورث قساوه القلب وتورث النفاق . واما ضربک
بالصولج فان الشیطان معک یرکض، والملائکه تنفر عنک، وان اصابک شی ء لم تؤجر، ومن عثر به دابته فمات دخل النار; (۹)

پس منظور از «قول زور» غناست و واقعا یک مؤمن برای چنین اموری بیکار نیست، او را با رامشگری و نوازندگی چکار!؟
رامشگری و نوازندگی قساوت قلب و نفاق به بار می آورد . اما چوگان زدنت; [کار درستی نیست] زیرا شیطان به همراهت می دود و
فرشتگان از کنار تو کوچ می کنند و اگر در این وادی به مصیبتی دچار شدی، پاداشی نداری و هر که را چارپایش بر زمین زند و
بمیرد، وارد آتش شود . (۱۰) »

عبدالله بن ابوبکر بن محمد گوید: به دستشویی خانه ام رفتم، کنیز همسایه ام می زد و می خواند، من لحظه ای ماندم و گوش دادم
و بیرون شدم . هنگامی که شب فرا رسید، به محضر امام صادق علیه السلام [امام زمانم] شرفیاب شدم . آن گاه که حضرت مقابل
من قرار گرفت، فرمودند: «الغناء اجتنبوا، الغناء اجتنبوا، الغناء اجتنبوا «اجتنبوا قول الزور» ; از غنا بپرهیزید، از غنا بپرهیزید، از
غنا بپرهیزید . [خداوند می فرماید] از قول زور بپرهیزید .» وی گوید: امام علیه السلام همواره می فرمود: «الغناء اجتنبوا، الغناء
اجتنبوا» تا آنجا که آن مجلس برایم به تنگ آمد، در فشار روحی قرار گرفتم و دانستم که منظورش من هستم . جلسه پایان یافت،
وقتی بیرون رفتم به غلامش معتب گفتم: به خدا سوگند، جز من کسی در نظرش نبود (۱۱) .

آیه دوم:

روایاتی در تفسیر آیه شریفه «والذین لا یشهدون الزور» ; (۱۲) «[بندگان خاص خدای رحمان] کسانی هستند که شاهد زور نمی شوند .
» وارد شده و غنا را یکی از مصادیق زور معرفی کرده اند . مجمع البیان، ذیل آیه، می نویسد: یعنی در جلسات باطل حاضر نمی شوند
و از این قبیل است مجالس غنا، فحش و . . . . گفته شده: منظور آیه همان غناست . این تفسیر از امام باقر و امام صادق علیهما
السلام روایت شده است (۱۳) .

آیه سوم:

محمد بن مسلم گوید: از امام باقرعلیه السلام شنیدم که می فرمود: «غنا از چیزهایی است که خدای عزوجل بر آن وعده آتش داده
است و این آیه را تلاوت فرمود: «ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم ویتخذها هزوا اولئک لهم عذاب
مهین » ; (۱۴) «و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا
گیرند، برای آنها عذابی خوارکننده است .»

پنج روایت، دلالت دارد که یکی از موارد «لهو الحدیث » غنا و موسیقی است (۱۵) .

به عنوان نمونه; ابو امامه از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل می کند: «لا یحل تعلیم المغنیات ولا بیعهن، واثمانهن حرام وقد نزل
تصدیق ذلک فی کتاب الله تعالی: «ومن الناس من یشتری . . .» والذی نفسی بیده ما رفع رجل عقیرته یتغنی الا ارتدفه شیطانان
یضربان بارجلهما علی صدره وظهره حتی یسکت; (۱۶) آموزش کنیزان رامشگر، حلال نیست، همچنین فروش آنان و قیمت گذاری
آنها حرام است و تصدیق این مطلب در کتاب خداوند متعال نازل شده است که «ومن الناس من یشتری . . .» ; سوگند به آن خدایی
که جانم در کف اختیار او است، هیچ کس صدایش را به غنا بلند نمی کند مگر این که دو شیطان بر دوشش سوار می شوند و با پاشنه
پا بر سینه و پشتش می زنند، تا هنگامی که ساکت گردد .»

آیه چهارم:

گروهی از شیعیان کوفه وارد مدینه شدند و به منزل شخصی که اهل غنا و موسیقی بود، رفتند . ابو ایوب خراز – که یکی از آنهاست
– گوید: سپس نزد امام صادق علیه السلام شرفیاب شدیم، حضرت به ما فرمود: «این نزلتم; کجا منزل کردید!؟» گفتیم: نزد فلانی
که کنیز خواننده دارد . در روایت دیگری سخن امام علیه السلام چنین است: «کیف فعلتم هذا؟ ; چگونه این کار را انجام دادید؟»
عرض کردیم: جز خانه او جایی دیگر پیدا نکردیم و تا آنجا نرفته بودیم، نمی دانستیم . حضرت فرمود: «فکونوا کراما; بزرگوار باشید .
»

ما واقعا منظورش را درک نکردیم و گمان کردیم می فرماید: کرم کنید و پول بیشتری به او بدهید، از اینرو برگشتیم و پرسیدیم ما
منظور حضرت عالی را از جمله «کونوا کراما» نمی دانیم . آن گاه امام علیه السلام فرمود: «آیا نشنیده اید سخن خدای عزیز و جلیل را
که در کتابش می فرماید: «واذا مروا بالغو مروا کراما» (۱۷) ; (۱۸) و هنگامی که به لغو و بیهودگی برخورند، بزرگوارانه از آن می گذرند .

باب ۲ . مذمت و نهی از غنا

ریان بن صلت در خراسان از امام رضاعلیه السلا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.