پاورپوینت کامل آزادی و اسلام (۱) ۵۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آزادی و اسلام (۱) ۵۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آزادی و اسلام (۱) ۵۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آزادی و اسلام (۱) ۵۸ اسلاید در PowerPoint :
۱۰۱
معنای واژه آزادی
واژه «آزادی » طبق نظر برخی، از واژه اوستایی «آزاته » و یا واژه پهلوی «آزاتیه » گرفته شده و در زبان فارسی در معانی مختلفی بکار
رفته است . از جمله: رها بودن، یله بودن، منقطع بودن، خالص بودن، آزادمردی، خلاصی، شادی، خرمی، قدرت انجام و ترک عمل،
قدرت انتخاب، حریت، اختیار، عتق، خشنودی و . . . . (۱)
این واژه در زبان های مختلف به اشکال متفاوتی استعمال می گردد .
واژه «حر» در زبان عربی به صورت استعاری در معانی مختلفی چون: اختیار، عتق، رهایی از تعلقات دنیوی و خالص نمودن خویش
در جهت خدمت در راه رضای خداوند، اراده، برگزیده هر چیز، اشراف، شرافت، مرد معقول و . . . بکار رفته است و معادل دقیق واژه
عربی «حر» در زبان عبری «حور hor » و در زبان سریانی «حیر her » و در زبان لاتین واژه libertas] » و در زبان فرانسه واژهlibrete] » و در زبان انگلیسی واژه freedo] » می باشد . (۲)
تعریف آزادی
کلمه آزادی از جمله واژه هایی است که افکار دانشمندان و صاحب نظران و نویسندگان را به خود متوجه ساخته است، به طوری که
تعاریف گوناگون و فراوانی را برای آن ارائه نموده اند . با این حال هنوز تعریف روشن، جامع، مشخص و مشترکی از این مفهوم ارائه
نشده و هر کدام از تعریف کنندگان، نوعی از آزادی را تعریف و از آن دفاع کرده و نظریات دیگران را مورد نقد و انتقاد قرار داده اند .
البته این فراوانی و تکثر در تعریف آزادی را می توان معلول اختلاف اندیشه ها در حوزه جهان بینی و انسان شناسی دانست .
بدون تردید، نوع نگرش انسان به جهان هستی و برداشتهای او از آن، در تعریف آزادی تاثیر به سزایی دارد . کسانی که تفکر آنها بر
جهان بینی الهی و دینی استوار است، قهرا آزادی را طوری تعریف می کنند که همندا و هماهنگ با جهان بینی آنان باشد .
جهان بینی الهی می گوید: جهان دارای مبدا و معاد است و برای انسان، وحی و رسالت آمده است و انسان در عین طبیعی بودن،
دارای حیثیتی فرا طبیعی می باشد . او مسافری است که عوالمی را پشت سر گذاشته و عوالمی را پیش رو دارد و با مرگ، نابود
نمی گردد، بلکه روحش، از عالمی به عالم دیگر منتقل می گردد .
در مقابل این بینش، جهان بینی مادی است که می گوید: جهان هستی چیزی جز همین جهان محسوس مادی نیست و آغاز و
انجامی ندارد و زندگی انسان نیز میان تولد و مرگ خلاصه می شود و پس از مرگ، نابود می گردد و پاداش و کیفری وجود ندارد .
قرآن کریم، سخن این گروه را چنین نقل می کند: «ان هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیا» (۳) ; «غیر از این زندگی دنیای ما، چیزی در
کار نیست; [پیوسته گروهی از] ما می میریم و زنده می شویم [و نسل دیگری جای ما را می گیرد ].»
کسانی که مادی فکر می کنند، و اصالت را به انسان داده و انسان محوری را جایگزین خدامحوری کرده اند، چگونه می توانند آزادی
را براساس جهان بینی الهی تعریف و تفسیر کنند و دین گرایی و بندگی خدا را عین آزادی بدانند؟ طبیعی است که تعریف آزادی
از دیدگاه یک انسان مادیگرا که این جهان با عظمت را در تنگناهای مادی و خواص آن محدود کرده و مرگ را پایان زندگی می داند،
با آزادی از دید الهیون که عالم هستی را مرکب از غیب و شهادت (عالم ماده و عوالم فراطبیعی) دانسته و مرگ را شروع حیات
جدید و تبدیل منزل می دانند، کاملا مغایر و متفاوت خواهد بود .
علاوه بر جهان بینی، انسان شناسی نیز در تعریف آزادی بسیار مؤثر و مورد توجه است و تعریف آزادی با تعریف انسان ارتباط
مستقیم و تنگاتنگی دارد، زیرا متعلق آزادی خود انسان است و از این رو هر تعریفی از انسان، در درک و برداشت از آزادی نقش
مهمی خواهد داشت . می توان گفت بدون ارائه تعریفی از انسان، تعریف آزادی ممکن نخواهد بود . لذا هر کس انسان را موجودی
آزاد می داند، پیش از آن باید بداند که، انسان از چه چیز، و برای چه چیز باید آزاد باشد . و این مساله خود مبتنی بر آن است که،
ابتدا ماهیت انسان و گوهر وجودی او و سپس توانایی ها، استعدادها و هدف و فلسفه نهایی از آفرینش او را بشناسد .
پس تفسیر آزادی به انسان شناسی
بستگی دارد، و انسان شناسی نیز به جهان شناسی وابسته است، لذا با تفاوت جهان بینی و انسان شناسی تفسیر آزادی نیز متعدد و
متفاوت می گردد .
کسانی که جهان و انسان را در ماده خلاصه می کنند، مبنا و اساس آزادی را میل، خواست و اراده فردی می دانند و معتقدند هر
کاری که انسان طبق قانون طبیعی می خواهد، بدون هیچ گونه رادع و مانعی انجام می دهد; تا حدی که قانون و دولت اجازه دهد،
قانونی که براسا س خواست و اراده بشری تدوین شده است . آنان معتقدند که آزادی انسان، به معنای توان همه جانبه او در
انتخاب هر چیز و از جمله بردگی برای انسانهای دیگر است . در نگاه آنان، انسان، آزاد است که دین را بپذیرد یا نپذیرد، اگر نپذیرد
ملامتی بر او نیست; زیرا هیچ حقیقتی را از دست نداده است . اما در مکتب وحی، این رهایی مطلق، به معنای بردگی است; زیرا
چنین آزادی مطلقی برای انسان، اسارت او در دست آرزوها و هوس ها می باشد و او در واقع از هوای درونی اش پیروی می کند . (۴)
چنانکه در آیه شریفه می فرماید: «افرایت من اتخذ الهه هواه » (۵) ; «آیا دیدی آن کس را که هوای خود را خدای خویش قرار داد؟»
در مکاتب غربی تعاریف فراوانی از آزادی ارائه شده است، اما همه آنها تقریبا در یک نقطه با هم مشترکند و آن، لحاظ انسان مداری
در تعاریف آزادی می باشد . یعنی تعریف از آزادی براساس تفکر امانیستی (بشر گرایانه) مطرح شده است . زیرا اساس و مبنای
آزادی از نظر آنها وابسته به خواست افراد می باشد . در اینجا به دو نمونه از این گونه تعاریف از آزادی اشاره می کنیم:
۱ – بارون دومنتسکیو (۱۶۸۹ – ۱۷۵۵) : «آزادی آن است که افراد آنچه را باید بخواهند و بکنند و آنچه را موظف به خواستن آن
نیستند مجبور نباشند انجام دهند .» (۶)
۲ – توماس هابز (۱۵۸۸ – ۱۶۷۹ م) : «منظور من از آزادی آن است که در برابر هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی می خواهد
انجام دهد، بدون ضرورت، ممانعتی وجود نداشته باشد . یعنی، مانع و رادعی بر سر راه آزادی طبیعی نباشد، الا آنچه برای خیر
جامعه و دولت ضرورت دارد .» در عبارت دیگر می گوید: «آزادی نبود موانع بیرونی است، انسان آزاد کسی است که در اموری که به
واسطه قدرت و ادراکش قادر به انجام کار است، از آنچه میل به انجام آن دارد بازداشته نشود .» (۷)
اما آزادی از دیدگاه اسلام عبارت است از: رها شدن از بردگی و اطاعت غیرخدا و آزادی در هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده
است . (۸)
نگاهی کوتاه به پیشینه آزادی
مبدا تاریخی نظریه آزادی و اختیار انسان از همان روزی است که انسان در روی زمین به عنوان یک موجود متفکر و مدرک پدید
آمد . زیرا آزادی یک اندیشه فطری است که از درون انسان سرچشمه می گیرد و به اصطلاح ندایی است که انسان آن را از درون
خود می شنود . از این رو مساله آزادی از قدیمی ترین مفاهیمی است که در تمام تمدن ها به صورت یک مساله مشخص و روشن به
عنوان یکی از آموزه های اساسی و فطری تفکر بشری، مورد توجه فلاسفه و دانشمندان و صاحب نظران قرار گرفته است . ما در
اینجا به جهت اختصار روند تاریخی بحث را در سه موضوع: سیر آزادی در اندیشه های غربی، شرقی و ایران مورد تحقیق و توجه
قرار می دهیم .
الف) سیر آزادی در اندیشه غربی
از مشهورترین شخصیت های علمی و فلسفی غربی که بحث آزادی و اختیار را با اهمیت احساس کرده و آن را بطور مفصل و منظم
مورد تحلیل و بررسی قرار داده است «ارسطو» می باشد . اگر پیش از ارسطو نیز بررسیهائی انجام گرفته باشد، به شکل غیرمنظم و
پراکنده بوده است .
ارسطو در کتاب «اخلاق برنیگوماکوس » (علم الاخلاق الی نیقوماخوس) (۹) چندین فصل را به بحث آزادی، اراده و اختیار اختصاص
داده است . پس از ارسطو، این بحث نیز مانند سایر بحث های علمی و فلسفی بایگانی شد، تا آنگاه که نور فرهنگی اسلامی به جوامع
بشری تابید . در این موقع بحث آزادی و اختیار مانند سایر مسائل علمی و فلسفی از بوته فراموشی بیرون کشیده شده و دوباره با
دقت بیشتری مورد کاوش قرار گرفت . (۱۰)
بعد از طلوع اسلام در اندک زمانی مساله آزادی مجددا در حوزه تفکر غربی در ساحت های مختلف مطرح گردید، اما در حوزه
فلسفه سیاسی مورد توجه بیشتری قرار گرفت; خصوصا در گونه های مختلف لیبرالیسم، آزادی سیاسی یکی از مهمترین مؤلفه ها و
شاخصه هاست . یکی از مسائل اساسی و مطرح در فلسفه سیاسی غرب از دوران باستان تاکنون، رابطه فرد و جامعه و یا فرد و
ولت بوده است . فیلسوفان سیاسی هر کدام با شیوه خاصی به این بحث پرداخته و مطالب مشخصی را ارائه نموده اند .
بطور کلی می توان گفت که تا قبل از «توماس هابز» (قرن هفدهم) مفاهیم محوری فلسفه سیاسی، «فضیلت » و «عدالت » و رابطه
آنها با «قدرت » بوده است . نکته حائز اهمیت در این دوران، برجسته شدن وجه سیاسی مفهوم آزادی در پرتو تحولات بوجود آمده
در ع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 