پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن ۶۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن ۶۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن ۶۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن ۶۹ اسلاید در PowerPoint :

۶۷

بحث در مبانی تفسیر قرآن بود که بخش اول آن; یعنی اعجاز قرآن و ابعاد آن، با اختصار بیان شد و اینک به تبیین بخش دوم آن;
یعنی مصونیت قرآن از تحریف می پردازیم .

تحریف ناپذیری قرآن

قرآن عزیز یگانه کتاب آسمانی است که دچار تحریف نگشته و جاودانگی اسلام را سندی پر ارج و آخرین سفیر آسمان را معجزه ای
ابدی است .

این وحینامه الهی با همان الفاظ، آیات و سوره ها که روز نخست نازل شد، امروز نیز پابرجاست و ستیزه جویان هر قدر تلاش کردند
نتوانستند گردی بر دامان پاک و مطهر آن بنشانند و اوست که همچنان هم آورد می طلبد و این حقیقت مورد اتفاق همه
فرهیختگان است .

واژه تحریف (۱)

تحریف در لغت به معنای تبدیل، دگرگون ساختن و منحرف نمودن است (۲) . این ماده چهار بار در قرآن در همین معنای لغوی به
کار رفته است و کسانی را که از روی سوء نیت معارف آسمانی را واژگونه جلوه داده اند، مورد نکوهش قرار داده است .

اقسام تحریف

تحریف اقسامی دارد که برخی از آنها قطعا در قرآن کریم واقع شده است و برخی نیز قطعا تحقق پیدا نکرده است . بعضی از اقسام
آن هم مورد اختلاف است (۳) .

الف) تحریف معنوی:

تحریف معنوی یا معنایی قرآن عبارت است از: برداشت از آیات بدون استناد به مبانی و اصول و قواعد متعارف فهم و استفاده از
کلام . به عبارتی دیگر تفسیر به رای به صورتی نامعقول و ناپسند و استخراج معانی آیات مطابق هوی و هوس خویشتن .

ب) تحریف لفظی:

تحریف لفظی عبارت است از: افزایش یا کاهش و یا تبدیل و جایگزینی کلمات به گونه ای که معنای مقصود دگرگون شود .

برای تحریف به افزایش می توان به آنچه از ابن مسعود نقل کرده اند مثال زد . بنابراین نقل، او اعتقاد داشته است که سوره «فاتحه » و
«معوذتان » (دو سوره آخر قرآن) جزو قرآن نیست و در مصحف خاص او هم درج نشده است . و یا گروهی از خوارج برآنند که سوره
یوسف جزو قرآن نیست و روا نیست چنین قصه عاشقانه ای جزو وحی الهی باشد .

برای تحریف به کاهش نیز می توان به آنچه از برخی اخبار برمی آید مثال زد . بنابراین اخبار بعضی از سوره ها مانند «حفد و خلع » و
آیه ها مانند آیه «رجم » یا کلمات مثل «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک » به دنباله اش «فی علی; درباره علی علیه السلام » یا عبارت «ان
علیا مولی المؤمنین » از قرآن کم شده است .

برای تحریف به معنای تغییر و تبدیل نیز قائلان به آن مثالهایی می زنند که همه از مقوله اختلاف قراءات است، مانند: «ملک یوم
الدین » به جای «مالک یوم الدین » یا «فتثبتوا» به جای «فتبینوا» .

از مجموع اقسام تحریف، تحریف معنوی که همان تفسیر به رای است و در غالب مکاتب کلامی و گاه فقهی رخ داده است و در متون
دینی به شدت از آن نهی شده است، از محل بحث ما خارج است . البته لازم به ذکر است که تفسیر به رای، خود گاهی به عنوان
حربه ای علیه فهم درست قرآن و استفاده نو و جدید از آن بکار گرفته شده است که در جایگاه خودش باید مورد دقت قرار گیرد،
ولی تحریف معنوی از موضوع بحث فعلی ما خارج است . بحث ما درباره تحریف لفظی است که بعضی آنرا از روی خامی و ناآگاهی و
چه بسا با حسن نیت مورد تایید قرار داده اند و بزرگترین خطا را مرتکب شده اند، زیرا تلاش برای تحریف لفظی قرآن همانند
کوشش برای تحریف معنوی آن امری منکر و لایق بدترین سرزنشها است که جز انسانهای مریض و مغرض و دنیاپرستان ستمگر و
جاهلان متعصب به سوی آن نمی روند . این عمل ایستادگی در برابر اراده تکوینی و تشریعی خداست و ناکامی و بی آبرویی و خفت و
خواری و سرانجام هلاکت را در پی دارد . و کسانی هم که چنین نسبت باطلی را به قرآن دهند خطای فاحشی مرتکب شده اند، که
از سویی با دلائل عقلی مغایرت دارد و از سوی دیگر با آیات قرآن در تعارض است .

متاسفانه عده ای از روی جهل و ناآگاهی، دامن پاک و مطهر قرآن را به این تهمت نسبت داده اند و زمینه های سوء استفاده دشمنان
بدخواه حق و حقیقت را فراهم ساخته اند .

دلایل تحریف ناپذیری قرآن

دلایل تحریف ناپذیری قرآن را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف: دلایل عقلی:

این دلایل خود بر دو قسم است:

۱ – برهان حکمت:

خالق هستی همه موجودات را برای هدفی حکیمانه آفریده است . هدف از خلقت انسان رسیدن او به کمال نهائی در پرتو آزادی و
اختیار است، از سوی دیگر عقل به عنوان حجت باطنی الهی برای رسیدن انسان به کمال مطلوب اگر چه لازم است اما کافی نیست،
در نتیجه ضرورت بعثت انبیا و آمدن وحی الهی برای رسیدن انسانها به کمال امری روشن است; زیرا اگر دریچه آسمانی به روی
انسانها گشوده نشود و وحی نازل نگردد، غرض نهایی خلقت انسان که رسیدن او به کمال غائی است تحقق پیدا نمی کند و این
برخلاف حکمت و لطف خداوند است .

از این رو پروردگار عالم به اقتضای حکمت خود و برای تحقق اهداف آفرینش همواره رسولانی را فرستاده است تا انسانها را به سوی
کمال مطلوب هدایت کنند . و سرانجام آخرین پیام آور آسمانی را فرستاد و نهائی ترین معجزه آسمانی یعنی قرآن را برای
دایت بشریت نازل کرد . حال اگر قرآن که قانون نجات بخش همه انسانها تا روز قیامت است، دچار موجهای تغییر و تبدیل گردد و
از تحریف منحرفان محفوظ نماند، لازمه اش محرومیت بشر از این هدیه الهی و نرسیدن انسانها به کمال مطلوب است و این
برخلاف حکمت پروردگار می باشد . بدینسان وقتی پذیرفتیم که اسلام آخرین دین آسمانی است و پس از آن پیامبر و کتابی
نخواهد آمد، باید ملتزم به تحریف ناپذیری قرآن شویم; زیرا لازمه قاعده لطف و حکیم بودن خدا این است که قرآن به عنوان
آخرین سند آسمانی و کتاب هدایت به اراده الهی از آسیبها مصون و محفوظ بماند و همان دلیل ضرورت نبوت، مقتضی حفظ این
سند الهی از تحریف می باشد .

۲ – اعجاز قرآن:

قرآن از آغازین روزهای نزولش، منکران و معاندان را به تحدی و آوردن نظیری برای خود دعوت نموده و بااعلام اینکه کتابی
، هدایتگر (۵) ، مصون از اختلاف (۶) و مانندی برای آن متصور نیست (۷) ، همگان را به مبارزه طلبیده است و به شیوه ای
استوار معاندان را به آوردن همانند قرآن، سپس ده سوره و بالاخره اگر نتوانستند لااقل یک سوره همانند سوره کوثر که یک سطر
بیشتر نیست یعنی معادل یک هفت هزارم دعوت کرده است .

گفت اگر آسان نماید این به تو

این چنین آسان یکی سوره بگو

و امروز و در همیشه تاریخ این دعوت ثابت و پابرجا است . و این بهترین استدلال عقلی است .

از این رو روشن می شود آنچه اکنون در دست مسلمانان است تماما وحی الهی است و چیزی از سخن انسان همراه آن نمی باشد،
زیرا اگر تمامی یا بخشی از سوره های قرآن کلام غیر خدا باشد، می بایست مانندپذیر باشد و امکان داشته باشد که همانند آن را
ابداع نمایند، در حالی که این امکان وجود ندارد .

پس آنچه در متن قرآن است، همه سخن خداست و چیزی از کلام بشری بر آن افزوده نشده است .

ب: شواهد تاریخی:

قرآن قانون اساسی مسلمین، برنامه حکومت، دستورالعمل زندگی و کتاب مقدس آسمانی است . قرآن کتابی است که مسلمانان
صدر اسلام همواره در نمازها، در مسجد، در خانه، در میدانهای جنگ نظامی و فرهنگی از آن استفاده می کردند، حتی از تواریخ
اسلامی استفاده می شود که تعلیم قرآن را کابین زنان قرار می دادند و اصولا تنها کتابی که در همه مکانها و زمانها مطرح بود قرآن
بود .

کتابی به صورت مجموعه حاضر و با همین شکل فعلی در عصر خود پیامبرصلی الله علیه وآله جمع آوری شده بود و مسلمانان با
تمام وجود به تعلیم و حفظ آن اهمیت می دادند و اصولا شخصیت افراد به مقدار ارتباط آنان با قرآن شناخته می شد .

حافظان و قاریان قرآن بقدری زیاد بودند که بعد از پیامبرصلی الله علیه وآله در یکی از جنگها، چهارصد نفر از قاریان قرآن به
. در حادثه «بئر معونه » در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله حدود ۷۰ نفر از قاریان قرآن به شهادت رسیدند (۹) .
مسئله حفظ و قرائت قرآن به عنوان یک عبادت بزرگ همیشه در میان مسلمانان مطرح بوده است، حتی بعد از صنعت چاپ این
سنت ادامه پیدا کرد و هم اکنون در جهان اسلام میلیونها نفر حافظ کل قرآن کریم وجود دارند . آیا با چنین وضعی هیچگونه
احتمال تحریف در مورد قرآن امکان پذیر است؟ !

علاوه بر این، مسئله نویسندگان وحی در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله – که تعداد زیادی را تشکیل می دادند – یکی از مسلمات
تاریخ اسلام است . یکی از مورخان می نویسد: «کان للنبی کتابا یکتبون الوحی وهم ثلاثه واربعون اشهرهم الخلفاء الاربعه وکان
الزمهم للنبی زید بن ثابت وعلی ابن ابی طالب علیه السلام; (۱۰)

پیامبرصلی الله علیه وآله نویسندگانی داشت که وحی را می نوشتند و آنان چهل و سه نفر بودند که از همه مشهورتر خلفای
چهارگانه بودند ولی بیشتر از همه زید ابن ثابت و امیرمؤمنان علی ابن ابیطالب علیه السلام ملازم پیامبرصلی الله علیه وآله بودند .
»

کتابی که این همه حافظ و قاری و نویسنده دارد، چگونه ممکن است دست تحریف کنندگان به سوی آن دراز شود؟

شاهد دیگر بر عدم تحریف قرآن کریم، استدلال اهل بیت علیهم السلام برای اثبات حقانیتشان به همین قرآن موجود است، نظیر
استدلال به آیات ولایت، ذی القربی و . . . و هیچگاه بحث تحریف قرآن از زبان آنان شنیده نشده است، به یقین اگر قرآن تحریف
می شد، امام علی علیه السلام در دوران خلافتشان آن را بر طرف می نمود . آن حضرت که نسبت به ریزترین احکام اسلامی
هایت سخت گیری را داشت و برای پیاده کردن آنها تلاش می کرد، همین قرآن موجود و معروف بین مسلمین را تایید و امضا نمود .

از اینجا معلوم می شود که مراد از مصحف علی علیه السلام هم که در روایات زیادی به آن اشاره شده، این است که حضرت مصحفی
داشته که جامع تمامی احکام در تبیین و توضیح و تاویل و تفسیر آیات بوده است (۱۱) ، نه اینکه آیات و کلماتی بیش از قرآن موجود
داشته باشد .

ج) ادله نقلی:

۱ – قرآن

قرآن کریم مبدء وحی را الهی می داند و به بیمار دلانی که قرآن را بر آمدی از اندیشه بشری می شمارند پاسخ می دهد و سپس
خبری شگرف از ماندگاری این کتاب آسمانی در همیشه تاریخ زندگی انسان می دهد و آن را وعده قطعی و غیرقابل تخلف الهی
می داند . «انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون » ; (۱۲) «ما قرآن را نازل کردیم و ما آن را حفظ می کنیم .»

مصطفی را وعده داد الطاف حق

گر بمیری تو نمیرد این نسق

من کلام و معجزت را حافظم

بیش و کم کن را ز قرآن دافعم

بدون شک با توجه به اطلاق آیه، این وعده الهی نسبت به حفظ قرآن و آسیب ناپذیری آن، همه متن قرآن را در همه زمانها شامل
می شود و اختصاص به آیات خاص یا زمان خاص ندارد . و این در تحریف ناپذیری قرآ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.