پاورپوینت کامل حضور سبز زنان در خانه های خدا ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حضور سبز زنان در خانه های خدا ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضور سبز زنان در خانه های خدا ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حضور سبز زنان در خانه های خدا ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
۱۴۶
یکی از مسائلی که از دیرباز در میان مسلمانان مطرح بوده و گاه چالشی فکری و اجتماعی محسوب می شده، مسئله حضور زنان در
مسجد و عرصه های اجتماعی است . برخی مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی و از جمله حضور در مساجد می شدند و بعضی
دیگر آن را تجویز می کردند و در این مورد برای زنان نیز شانی مساوی با مردان در نظر می گرفتند . آنچه امروز می تواند برای زنان
مؤمن و متعهد ما الگوی حقیقی و راهگشای فکری و عملی باشد، سیره و سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و پیشوایان
معصوم علیهم السلام است . مسئله حضور زنان در صحنه های اجتماعی و از جمله حضور در مسجد از مسائل مورد ابتلا در عصر
معصومین بوده و آن انسانهای الهی رهنمودهای ویژه ای در این مورد داشته اند .
در این مقاله کوشش شده است به صورت مختصر مسئله حضور زنان در خانه های خدا با عنایت به سیره و سخن معصومین علیهم
السلام تبیین گردد .
تاریخچه حضور زنان در مسجد
الف) در زمان رسول خداصلی الله علیه وآله
جامعه نبوی از آغاز ظهور، شاهد حضور بانوان در عرصه های گوناگون زندگی بوده است و زنان آن روزگار در صحنه هایی
حضورشان به لحاظ سیاسی و غیره، مؤثر می افتاده، همپای مردان به تلاش و کوشش مشغول بوده اند . حضور حضرت خدیجه علیها
السلام در مسجد الحرام، پیش از تشرف به اسلام نمونه ای از این حضور است .
ابویحیی بن عفیف از جدش عفیف که تاجر مشهوری بوده نقل می کند: وقتی پای به مسجد الحرام نهادم، با منظره ای شگفت
روبرو شدم; سه نفر را دیدم که در حال نماز خواندن بودند . از ابن عباس پرسیدم، اینان کیستند؟ او گفت: نفر نخست کسی است
که ادعای نبوت دارد و مرد پشت سرش، علی بن ابی طالب علیهما السلام است و آن زن نیز همسر محمدصلی الله علیه وآله;
خدیجه علیها السلام است . و غیر از اینها کسی را بر این آیین سراغ ندارم . (۱)
این روند بعد از شکل گیری جامعه مسلمین در مدینه نیز دنبال شد و بانوان همواره برای اقامه نماز در مساجد حاضر می شدند .
امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «کن النساء یصلین مع النبی صلی الله علیه وآله; (۲) زنان با پیامبر نماز را به جای می آوردند
.»
از روایات دیگری نیز حضور زنان در نماز جماعت استفاده می شود; آنجا که روایات درباره توجه ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
نسبت به کودکان حتی در نماز جماعت سخن می گویند . در ذیل دو نمونه از این روایات نقل می شود .
امام صادق علیه السلام فرمودند: «کان رسول الله صلی الله علیه وآله یسمع صوت الصبی وهو یبکی وهو فی الصلاه فیخفف الصلاه
ان تعبر امه فتصیر الیه; (۳) رسول خداصلی الله علیه وآله صدای بچه را می شنید که گریه می کرد و او در نماز بود، پس نماز را سبک
می کرد تا مادرش به سوی او رود .»
همچنین نقل شده است که روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، نماز صبح را با کوتاهترین سوره خواند . اصحاب از او پرسیدند:
ای رسول خدا! چه شد که چنین سریع نماز را تمام کردید؟ فرمود: «انی سمعت صوت صبی فی صف النساء; (۴) من در صف زنان
صدای کودکی را شنیدم .»
حضور زنان در مسجد به مرور گسترده تر شد تا جایی که مسئله اختلاط زن و مرد و . . . پیش آمد و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
دری را مخصوص ورود و خروج آنان قرار داد . (۵)
درباره زنان پیامبر نیز وضع به همین صورت بود . از سنتهای آن حضرت این بود که همراه با همسرانش در مسجد معتکف می شد .
حضور زنان از منظر پیامبرصلی الله علیه وآله
دوران ده ساله مدینه، فرصت کافی برای شکل گیری نهادهای اجتماعی و رفتارهای مطلوب دینی بود . در طی این دوره موضوع
حضور زنان در مساجد نیز از همین دست موضوعاتی است که شکل گرفته و جایگاه مطلوب خود را یافته است . روایات و
گزارشهایی که درباره دیدگاه پیامبر نسبت به حضور زنان در مساجد – در این دوره – ثبت شده، در عنوانهای زیر قابل طرح است:
۱ – اختصاص زمانی برای پاسخگویی به آنان
آن حضرت علاوه بر تایید حضور بانوان، پس از نماز، به آنان سرکشی کرده و با آنان سخن می گفت . آن حضرت در جلسات عمومی
به پرسشهای آنان پاسخ می داد و برخی از بانوان را که تقاضای وقت خصوصی می کردند می پذیرفت . نقل شده است، زنان می گفتند:
«لقد غلبنا علیک الرجال فاجعل لنا یوما وقد فعل رسول الله ذلک; (۶) شما را مردان احاطه کرده اند . روزی را هم برای ما اختصاص
بده . و رسول خدا چنین کرد .»
۲ – نهی از ممانعت توسط مردان
با وجود توصیه ها و تشویقهای پیامبر برای حضور بانوان در مسجد، برخی به دلایل متعددی مانع از حضور آنان در این مکان
می شدند . پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در مقابل این رفتار نیز می ایستاد و آنان را از این کار نهی می کرد و گاهی برای مخالفین
راه حلهایی پیشنهاد می نمود . برخی از سخنان پیامبر گرامی که در کتب روایی و تاریخی ثبت شده، چنین است:
«اذا استاذنت احدکم امراته الی المسجد فلا یمنعها; (۷) هرگاه همسر یکی از شما برای رفتن به مسجد اجازه خواست، مانع او نشوید
.»
«لا تمنعوا النساء حظوظهن من المساجد اذا استاذنوکم; (۸) هنگامی که زنان از شما اذن رفتن به مسجد خواستند، مانع بهره بردن
آنان از مسجدها نشوید .»
گاهی هم امر می کرد که به زنان اجازه دهید شبها در نماز حاضر شوند . دلیل این امر شاید شناخته نشدن بانوان در شب بود که
موجب دور ماندن آنان از مزاحمتها می شد و شاید هم مردم از حضور زنان در روز مانع نمی شدند ولیکن شبها ممانعت می کردند
که پیامبرصلی الله علیه وآله امر به رفع ممانعت کرده اند . دومین روایتی که در ذیل نقل می شود احتمال دوم را تایید می کند .
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: «ائذنوا للنساء بالیل الی المساجد; (۹) به زنان اجازه دهید، شبها به مسجدها بروند .»
یا در تعبیر دیگر: «اذا استاذنکم نساءکم بالیل الی المسجد فاذنوا لهن; (۱۰) هرگاه زنانتان شب هنگام، برای رفتن به مسجد اجازه
خواستند، به آنها اجازه دهید .»
ب) عصر ائمه علیهم السلام
در دوره ائمه علیهم السلام نیز بانوان همواره مشتاق حضور در مسجد بودند و برای اعمال عبادی به خانه های خدا رو می آوردند .
همچنین برای مبارزات سیاسی و مذهبی نیز از مسجد استفاده می شده است . نمونه والای آن را می توان در حضور حضرت
زهراعلیها السلام در مسجد و ایراد خطبه فدک دید که آن حضرت از ولایت علی علیه السلام نیز حمایت کرد . (۱۱)
شرایط و آداب حضور
گفته شد که اسلام خواهان انزوای زنان نیست و در حیات اجتماعی; از جمله حضور در مساجد برای آنان حقی قایل است: «لا
تمنعوا حظوظهن عن المساجد .» موضوع شرکت مساوی برای مرد و زن در مواردی مانند حج که واجب است و حتی شوهر نیز
نمی تواند مانع از چنین حضوری گردد و همینطور در بخشهایی مانند ضرورت تعلیم مرد و زن، اجازه حضور در تشییع جنازه یا
حضور در جهاد دفاعی با ضوابط خاصی که عنوان شده است، همگی حکایت از طرفداری اسلام از حضور سالم زنان صالح در
عرصه های اجتماعی دارد .
این موضوع در فقه اسلامی نیز جایگاه خاصی به خود، اختصاص داده است . «برای زنان رواست که در مجالس عزا، ادای حقوق
مردم، یا تشییع جنازه، بیرون روند و در این کارها شرکت کنند; همان گونه که حضرت فاطمه علیها السلام و زنان ائمه اطهارعلیهم
السلام، در آنها شرکت می کردند .» (۱۲)
البته ناگفته پیداست، حضور زنان در عرصه های یاد شده نیز همانند سایر موضوعاتی که مد نظر اسلام بوده دارای آداب و مقررات
ویژه ای است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه هدی علیهم السلام بر آنها تاکید کرده اند:
۱ . مسئله حجاب
لزوم پوشش برای زنان، در برابر مردان بیگانه، مورد تاکید اسلام است و قرآن کریم نیز به این موضوع صراحت دارد: «قل
للمؤمنین یغضوا من ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذ لک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن
ویحفظن فروجهن ولایبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولایبدین زینتهن الا لبعولتهن » ; (۱۳) «[ای
رسول!] به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش فرو گیرند و شرم گاههای خود را بپوشانند . این برایشان پاکیزه تر است . و البته
خدا به آنچه انجام می دهند، کاملا آگاه است و به زنان مؤمن بگو چشمها را [از نگاه ناروا] بپوشانند و اندامشان را [از عمل زشت]
محفوظ دارند و زینت خود را – جز آنچه قهرا ظاهر می شود – آشکار نسازند . و [اطراف] روسریهای خود را بر سینه خود افکنند، و
زینت خود را جز برای شوهرانشان آشکار نسازند .»
بر این اساس، پوشش اسلامی برای زنان – در همه حال – واجب شده است و هر آنچه به این پوشش آسیب رساند باید رفع شود .
در قرآن، آیه دیگری که با آن مسئله حجاب مطرح می گردد، آیه زیر است: «یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین
یدنین علیهن من جلابیبهن ذ لک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما» ; (۱۴) «ای پیامبر! به همسران و دختران خود و
زنان مؤمن بگو که چادرها (یا مقنعه های) خود را فراگیر بپوشند . این کار برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند،
مناسبتر است و خدا آمرزنده و مهربان است .»
در تفسیر قمی، در ذیل آیه شریفه، آمده است: سبب نزول این آیه آن بود که زنان به مسجد حاضر می شدند و نماز را به امامت
رسول الله به جای می آوردند، ولی شب هنگام که به نماز مغرب و عشا می رفتند، برخی از جوانان بر سر راه آنان می نشستند و آنان
را مورد آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 