پاورپوینت کامل رمز موفقیت در تبلیغ ۷۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل رمز موفقیت در تبلیغ ۷۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رمز موفقیت در تبلیغ ۷۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل رمز موفقیت در تبلیغ ۷۰ اسلاید در PowerPoint :
۳۴
«الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه ولا یخشون احدا الا الله وکفی بالله حسیبا» .
مقدمه:
عوامل مؤثر در تبلیغ، به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:
۱- عوامل و شرایط درونی که از سه منبع پیام، پیام گیر، پیام رسان سرچشمه می گیرد.
۲- شرایط و عوامل برونی و خارجی تبلیغ که از موارد متعددی، مانند راه، روش، وسایل، ریشه می گیرد.
با هماهنگی و یک سو شدن این دو دسته، راه موفقیت تبلیغ، پیموده خواهد شد.
اینک، به ترتیب، به توضیح و تشریح هر یک از موارد مذکور می پردازیم.
شرایط درونی:
الف: پیام
نخستین رکن موفقیت در تبلیغ، وجود ویژه گی های برتر در خود پیام است. اگر محتوا و ماهیت پیام، ویژه گی های لازم را نداشته
باشد، هر چند بقیه ی عوامل هم موجود باشد، باز تبلیغ یک تلاش کور و بی حاصل خواهد بود.
ویژه ی گی هایی که به یک پیام، قدرت و نفوذ می بخشد، از این قرار است:
یکم – قابل اثبات و استدلال باشد; یعنی، از ناحیه ی عقل و منطق حمایت شود و الا تنها، برای مدت کمی دوام پیدا خواهد کرد
ولذا قرآن کریم، دائما، روی تعقل و تفکر تاکید کرده است.
دوم – با احساسات عالی و دقیق بشر، هماهنگ و آرمان ساز و شوق انگیز و آرزو خیز و تعهدآور و مسئولیت ساز باشد.
سوم – با نیازها و انگیزه های زندگی بشر انطباق داشته باشد. به همین دلیل است که احکام و دستورهای قرآن و سنت، این
انگیزه ها را می پذیرد و به آن ها اقرار می کند و در حدودی که مشخص کرده، خواهان اشباع آن ها است.
پیام اسلام، این ویژه گی ها را دارد و به همین دلیل بود که سران شرک، در مکه، علی رغم توافق های قبلی، شبانه، به طور مخفی، به
پشت دیوار خانه ی پیامبر صلی الله علیه و آله می آمدند تا آوای دل نشین و پر جاذبه ی قرآن را بشنوند، و بلال، با تحمل انواع
شکنجه ها، باز هم فریاد «احد، احد» بر می آورد. ماجرای شنیدنی جعفر بن ابی طالب علیه السلام و دیگر مهاجران به حبشه،
نمونه ی زیبایی از تاثیر معنوی پیام است. وقتی جناب جعفر، آیات آغازین سوره ی مریم را می خواند، نجاشی، به گریه می افتاد، به
طوری که محاسن او خیس می شود، و رو به مشرکان قریش کرده، می گوید: «نه; به خدا سوگند: آن ها را به شما باز نخواهم گرداند..
.» .
ب – پیام گیر (مخاطب)
چنان چه زمینه ی آماده نباشد، تبلیغ، چیزی جز سنگ بر سندان کوفتن و بذر در زمین شوره زار پاشیدن نیست. قرآن کریم، به
پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید:
همانا، تو، نتوانی که مردگان، (و مرده دلان کافر) را سخن بشنوائی و یا کران (باطن) را که به (گمراهی) از گفتارت روی
می گردانند، به حقیقت، شنوا کنی (۱) .
و در جای دیگری فرماید:
جز این نیست که تو، تنها، کسی را که از روز رستاخیز می ترسد، می توانی بیم و انذار کنی (۲) .
کار تبلیغ، از نظر پرورشی و تربیتی، بی شباهت به عمل یک باغبان نیست. همان طور که باغبان، علاوه بر دقت در بذر و…به رفع
موانع می پردازد، مبلغ نیز با کنار زدن موانع، از سویی، و تهیه ی زمینه ی سالم در مخاطب، از سوی دیگر، باید مقدمه ی تاثیر پیام و
هدایت پیام گر را فراهم کند.
مبلغ، پس از شناخت دقیق ویژه گی های فکری و روانی پیام گیر، از یک طرف، باید موانعی که تاثیر پیام را از بین برده و یا آن را
کاهش می دهد، رفع کند، و از طرف دیگر، عوامل مؤثر در نشر پیام را به استخدام گیرد و سرانجام با مراقبت مستمر، تلاش های
انجام شده در مراحل گذشته را تضمین کرده، از تحلیل رفتن نیروها جلوگیری کند.
در این جا به مهم ترین عوامل که در زمینه سازی مخاطب سهیم هستند و نادیده گرفتن آن ها، بسا، به عقیم ماندن تلاش های
تبلیغی بینجامد، اشاره می کنیم:
ب / ۱- درجه ی ایمان و آگاهی
باید توجه داشت که همه ی مخاطبان از چنان ایمانی و آگاهی برخوردار نیستند که در نخستین مرحله ی دعوت، همه ی آنان پاسخ
مثبت دهند. عدم توجه به این نکته، از یک رو، ممکن است باعث نومیدی و دل سردی مبلغ، و از سوی دیگر، موجب موضع گیری
مخاطب گردد.
ب / ۲- ظرفیت
از نکات قابل توجه در تبلیغ و تربیت، توجه به این مسئله است که افراد، مانند معدن ها، دارای ظرفیت ها و استعدادهای
متفاوت اند.
رهبری و رهنمایی افراد، یک نسخه مشخص ندارد، بلکه برای هر یک باید نسخه ای پیچید.
به عبارت دیگر، تبلیغ، باید از خاصیت انعطاف پذیری برخوردار باشد تا مبادا بالا بودن سطح مطالب، کسی را که توان علمی کافی
ندارد، ملول سازد و یا پایین بودن سطح مطالب، کسی او که از علم خوبی برخوردار است، خسته کند.
ب / ۳- پایگاه اجتماعی
در این که دعوت اسلام، محدود به طبقه و پایگاه اجتماعی و یا نژاد وقومیت خاصی نیست، تردید وجود ندارد، ولی راه و روش و ابزار
تبلیغ برای همه ی گروه ها، یک سان نیست و هر یک، شیوه و روش و برخورد متناسب با خود را لازم دارد.
ب / ۴- جایگاه مذهبی
پیروزی در رساندن یک پیام، آن گاه حاصل خواهد شد که جایگاه مذهبی طرف مقابل، مد نظر قرار گیرد. گاه، تبلیغ، تنها، نیاز به
یک جرقه دارد و گاه، ایجاد یک موج و تلاطم شدید را می طلبد، و گاهی اوقات نیز مسیر تبلیغ ناهموار است و ضرورت دارد که در
آغاز، سنگلاخ ها را برطرف و زمینه را مساعد کرد. در این جا، تبلیغ، باید با رنگ عاطفی بیش تری تجلی کند.
اسلام، با مشرکان، از موضع فکر و خرد مبتنی بر حقیقت کلی هستی سخن می گوید و در برخورد با ملحدان و بی دینان، به صورت
آرام تری با تفکر آن ها برخورد کرده است. قرآن، ابتدا، آن ها را به تفکر در کل هستی و پدیده های آن فرا خوانده و از او می خواهد به
فطرت پاک و آرامش فکری خویش برگردد (۳) .
نیز، برخورد با منکران معاد یا برخورد با منکران نبوت و…فرق می کند.
ب / ۵- موقعیت روانی
سیر تبلیغ، آن گاه در مجرای طبیعی خود قرار خواهد گرفت که وضع نفسانی و روانی مخاطب، دقیقا، ارزیابی شود، قرآن کریم،
پس از این که می گوید: نیاز گرسنگی و نیاز امنیت شما را برطرف کردیم، رفع دو نیاز آدمی (رفع گرسنگی و امنیت: نیاز روانی) امر
به پرستش خدا می کند.
«فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع وءامنهم من خوف » (۴) پس آن جا که روح آدمی، دست خوش کسالت و بی میلی و
خسته گی می گردد، او، در بسته ای است که راه رخنه و نفوذی در آن وجود ندارد.
برای رفع ملامت، می توان از حکمت های شیرین استفاده کرد.
ج – پیام رسانی
ویژه گی های مبلغ را در دو بخش بررسی خواهیم کرد:
الف – ویژه گی هایی که مبلغ باید خود را به آن آراسته کند، عبارت است از:
۱- آگاهی
مبلغی که می خواهد پیامی را برساند و نشر دهد، قبل از هر چیز، باید پیام و زوایای آن را بخوبی بشناسد.
۲- ایمان به هدف
آن چه به آگاهی جهت می دهد و مانند پشتوانه ای محکم، در تمام مراحل تبلیغ، مدد کار مبلغ است، باور قلبی اش به هدف است.
اگر پیام، در ژرفای جان پیام رسان ریشه دوانده باشد و با ایمانی راسخ به نشر آن همت گمارد، از یک سو، خواهد توانشت
نهان خانه ی دل پیام گیر را به تلالؤ دعوت، خیره سازد، و از سوی دیگر، در مقابل تند بادها، مانند سدی سترگ، قد برافرازد،
فریفته ی دام های تنیده و دانه های پاشیده نشود و تهمت و تکفیر و تطمیع و تهدید و استهزا و آزار و شکنجه، او را از پای در نیاورد.
قرآن کریم، صبر و پایداری و ایمان و یقین را، به عنوان دو مشخصه ی اساسی پیشوایان هدایت و پیامبران الهی ذکر کرده است:
«وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا وکانوا بآیاتنا یوقنون » (۵) .
برخی از بنی اسرائیل را، به دلیل این که شکیبایی کردند و آیات ما را باور داشتند، امامان و پیشوایانی قرار دادیم که به سوی امر ما
هدایت می کنند.
مظاهر استقامت و استواری در سیره ی انبیا و پیشوایان حق، همه، به خاطر ایمان به هدف است.
۳- عمل
مبلغ، نه تنها در مقام تبلیغ و رساندن، بلکه در عمل نیز باید خود نخستین عمل کننده پیام و محتوای آن باشد تا از سویی،
اطمینان و اعتماد مخاطب را جلب کند و از سوی دیگر، به او ثابت کند که پیاده کردن محتوای پیام، کار مشکلی نیست.
واقعیت این است که اگر پیام، از دل و درون پیام رسان برآید، بی شک، به سراپرده ی جان مخاطب جای خواهد کرد. از این رو امام
صادق علیه السلام می فرماید:
به غیر زبان هایتان – یعنی با کردارتان – دعوت کننده ی مردم باشید تا ورع وسعی و تلاش و نماز و خیر و نیکی را، عملا، در شما
بیابند; چرا که تبلیغ، همین است. (۶)
۴- نرم خویی داشتن
از آن جا که تبلیغ، یک فعالیت اجتماعی است و مبلغ، در ارتباط مستقیم با افراد قرار دارد، دقت در نحوه ی بیان و ارائه ی مطالب، از
اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر مبلغ، دارای رفتاری تند و خشن و انعطاف ناپذیر باشد، دیری نخواهد پایید که افراد، از گرد او
پراکنده خواهند شد.
قرآن مجید، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک..» . (۷)
به لطف الهی، تو، نسبت به آن ها نرم و لین شدی و اگر خشن و سخت دل بودی، همه، از گرد تو پراکنده می شدند.
۵- ناصح بودن
از هر گونه دورویی و خیانت و فریب، احتراز می جوید و تبلیغ را از روی خیر خواهی بر خاسته از صداقت و اخلاص به انجام
می رساند او، باید مانند پدری دل سوز و مهربان، مخاطبان را فرزند خویش به حساب آورده، و در نهایت محبت و الفت، به رشد
دادن آن ها همت گمارد.
اصولا، در سیره ی پیامبران الهی، «نصح » به عنوان یکی از عناصر اساسی تبلیغ و ویژگی های اجتناب ناپذیر مبلغ مطرح بوده است.
قرآن، در رابطه با دعوت هود علیه السلام می فرماید:
«ابلغکم رسالات ربی وانا لکم ناصح امین » (۸) .
پیام پروردگارم را به شما می رسانم و من برای شما، ناصح و خیرخواهی مشفق و امین ام.
۶- تواضع
مبلغ باید در برابر مردم، در نهایت فروتنی باشد و اظهار انانیت و منیت نکند. ایزد، به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان می دهد که:
«قل انما انا بشر مثلکم..» . (۹)
شرط آغازین پیام رسانی ایجاد ارتباطی سالم و عمیق و عاطفی و داشتن جاذبه ای برخاسته از فروتنی و تواضع است.
در حدیث است که حضرت عیسی بن مریم به حواریون گفت: «خواهشی از شما دارم; آیا می توانید آن را برآورید؟» .
گفتند: «خواست شما پذیرفته است ای روح الله!» . پس برخاست و پای یکایک آنان بشست. عرض کردند: «ای روح الله، ما به این کار
سزاورتر بودیم!» . گفت: «شایسته ترین مردم در انجام خدمت، شخص عالم است. من نیز چنین تواضع کردم تا شما هم پس از من
در برابر مردم فروتنی پیشه کنید.» . سپس گفت: «حکمت در زمین تواضع، شکوفا می شود، نه تکبر، چنان که گیاه، در دشت و زمین
حاصل خیز می روید، نه در کوه و سنگ (۱۰) » .
۷- طرح و تدبیر
چنان چه مبلغ، بخواهد تمام مطالب را در نخستین برخورد با مخاطب، در میان بگذارد، و مسائل ومسئولیت های بزرگ را، از
همان آغاز، از او توقع داشته باشد، خویش را خسته کرده است.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 