پاورپوینت کامل جایگاه رضایت مردم ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جایگاه رضایت مردم ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جایگاه رضایت مردم ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جایگاه رضایت مردم ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
۳
سیره عملی امیر المؤمنین (ع) و کارگزاران
به دنبال بحث از سیره عملی علی علیه السلام در شماره ۱۶، در مورد دیدگاه آن حضرت در شماره ۱۷ مطالب ارزشمندی بیان
گردید و مطرح شد که یکی از بهترین نمودهای موفقیت حاکمان، عدالت گستری و جلب رضایت مردم است. همچنین از بیانات آن
حضرت به این موضوع اشاره شد که باید بهترین کارها در نزد زمامداران فعالیت هایی باشد که به عدالت نزدیکتر و بیشترین
رضایت عامه را به دنبال داشته است و اکنون به دنباله آن بحث می پردازیم.
رضایت خدا یا مردم
رضامندی مردم از حاکمان، یکی از مهمترین مسائلی است که در اسلام مورد توجه و عنایت قرار گرفته لیکن حدودی هم برای آن
مطرح شده که قابل دقت و عنایت است.
امروزه در نظریه پردازی های سیاسی چند نظریه در فلسفه سیاسی مطرح است که ما آن ها را به دو دسته کلی تقسیم می کنیم.
دسته اول نظریه هائی که دلیل مشروعیت نظام را رضایت مردم قلمداد می کنند و دسته دوم کسانی که ملاک مشروعیت حکومت
را اهتمام حکومت به اجرای شاخص های ارزشی، قلمداد می کند شاخض هایی مانند عدالت، ارزش های اخلاقی و … .
این مباحث جای بررسی های خاص خود را دارد که به اهل فن و بحث های کارشناسانه آن وا می نهیم، لیکن در مورد نظریه های
دسته اول که ملاک مشروعیت حکومت را، رضایت مردم می داند در فضای سیاسی ایران مطالبی مطرح است که از دو زاویه قابل
بررسی و دقت است.
اول: انگیزه ها، چرائی و فلسفه طرح نظریه ها و اهداف خیرخواهانه یا خیانت آمیز طراحان و ترویج کنندگان این مباحث که این
بحث جای بسی دقت و بررسی های عمیق دارد لیکن مادر این مجال کم، به این زاویه از مطلب نمی پردازیم.
دوم: بحث از دیدگاه ها در زمینه رعایت رضامندی مردم در فضای سیاسی ایران است. که پس از اشاره ای به این مباحث، از قرآن و
مولای متقیان، جهت یافتن راه از بیراهه در این عرصه مدد می جوئیم.
۱ – برخی تحصیل رضایت مردم را برای حاکمان اصلی خدشه ناپذیر معرفی کرده و عدم رضایت مردم را دلیل عدم
شروعیت حکومت حاکمان قلمداد می کنند. اینان در فضای سیاسی امروز کشور تا حدی پیش می روند که جان کلام آنان این است
که اگر رضایت مردم در ترویج کفر و فسق هم بود باید به صورت اصلی و بنیادین مورد توجه قرار بگیرد. و حاکمان در حقیقت با آراء
مردم به حکومت می رسند و باید خواست مردم و رضایت محض آنان را دنبال کنند.
۲ – عده ای هم در مقابل براین باورند که رضایت خدا باید تحصیل شود و در صورتی که مردم نسبت به قوانین الهی تمایل نشان
ندادند باید با زور و اجبار آنان را به سوی باورهای دینی سوق داد و رفتارهای مشروع را در بین آنان ترویج کرد.
۳ – نظریه های دیگری نیز در این موضوع مطرح است که می توان چکیده آنرا این گونه بیان کرد که رضایت و خواست مردم باید
در سه عرصه مورد بررسی قرار گیرد.
الف: حوزه اعتقادات و باورها
غالبا در طول تاریخ به دلایل گوناگون موانعی در مسیر آشنایی مردم با باورهای دینی ایجاد می گشته و زمینه انحراف و انحطاط
انسان ها فراهم می شده است. در این عرصه پیامبران علیهم السلام و اولیاء خداوند و مصلحان به میدان آمده تلاش می کردند موانع
را برطرف، نیرنگ ها و تزویرها را کنار زنند، تا مردم خود حق را دریابند. در این صورت آنان حق را که با عمق جان و فطرت خویش
در ارتباطی تنگاتنگ می بینند بدون تامل می پذیرند. امروز نیز باید مؤمنین با موانع و تبلیغات دروغین ستیز کنند تا حق برای
مردم روشن گردد.
در عرصه پذیرش اعتقادات پس از رفع موانع به هیچ وجه به جز رضایت مردم راهی وجود ندارد. زیرا ایجاد باور بدون رضایت و
خواست درونی امکان پذیر نیست. قرآن مجید در این باره می فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی » (۱)
ابتدا باید راه رشد و انحطاط برای مردم از هم جدا شود و پس از تبیین و روشنگری، مردم در پذیرش حق کاملا آزادند و هیچگونه
اجباری کارساز نبوده و نباید باشد.
ب: حوزه امور فردی
در این عرصه نیز انسان ها در مقابل خداوند مسؤول اعمال خویش اند و کسی حق ندارد در امور شخصیه آنان تجسس کند. در
مسائل فردی و خصوصی مردم کسی حق تجسس و گمانه زنی هم ندارد.
قرآن مجید می فرماید:
«یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لاتجسسوا ولایغتب بعضکم بعضا»; (۲)
«ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید زیرا بعضی از گمان ها گناه است و تجسس نکنید و هیچ یک از شما
غیبت دیگری را نکند.»
قرآن مجید پس از دستور به اجتناب از بسیاری از گمان ها، مؤمنین را از تجسس و غیبت کردن بر حذر داشته است و این خود
قرینه است بر این که مقصود از ظن، گمان به درباره مؤمنین است نه گمان بد.
ج: حوزه مسائل اجتماعی
در مسائل اجتماعی اگر مردم بخواهند احکام و معارف دینی در کلیه شؤون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان اجرا شود
و به
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 