پاورپوینت کامل چگونگی غیبت امام زمان (ع) ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چگونگی غیبت امام زمان (ع) ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چگونگی غیبت امام زمان (ع) ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چگونگی غیبت امام زمان (ع) ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

۳۶

ناپیدا یا ناشناس

یکی از موضوعاتی که پیرامون وجود حضرت مهدی علیه السلام مطرح است، مساله چگونگی غیبت آن حضرت می باشد; بدین
معنا که آیا دیده نشدن آن حضرت همان ناپیدایی و غیبت جسمی است، یا به معنای ناشناسی و غیبت معرفتی می باشد؟

انواع غیبت

الف: غیبت معرفتی:

غیبت معرفتی، همان غیبت شخصیتی و حقوقی است. در این فرض، امام زمان علیه السلام از دید معرفتی ما مخفی است; یعنی آن
حضرت به طور عادی زندگی می کند و مردم کوچه و بازار او را ملاقات کرده و با او نشست و برخاست و معاشرت می کنند و
حضرت با مردم هم صحبت و همدم می شود، ولی مردم شناخت و معرفت به اینکه، این شخص امام زمان علیه السلام است، ندارند.
حکمت الهی چنین اقتضاء کرده که حضرت به وسیله ناشناس ماندن از خطرات احتمالی ستمگران و ظالمان در امان بماند تا
ذخیره ای برای روز مبادا باشد.

روایاتی بر این نظریه دلالت می کنند مثل:

۱ – امام صادق علیه السلام فرمود: «ان فی صاحب هذا الامر سنن من الانبیاءعلیهم السلام سنه من موسی بن عمران و سنه من
عیسی علیه السلام و سنه من یوسف و سنه من محمدصلی الله علیه وآله فاما سنه من موسی بن عمران فخائف یترقب و اما سنه من
عیسی علیه السلام فیقال فیه ما قیل فی عیسی علیه السلام و اما سنه من یوسف فالستر یجعل الله بینه و بین الخلق حجابا یرونه
ولایعرفونه و اما سنه من محمدصلی الله علیه وآله فیهتدی بهداه و یسیر بسیرته; (۱) در صاحب این امر (حضرت مهدی علیه السلام)
سنت هایی از پیامبران علیهم السلام است: سنتی از موسی بن عمران و سنتی از عیسی علیه السلام و سنتی از یوسف علیه السلام و
سنتی از محمدصلی الله علیه وآله; اما سنتی که از موسی علیه السلام دارد، آن است که خائف و منتظر فرصت نشسته است.

اما سنتی که از عیسی علیه السلام دارد آن است که درباره اش بگویند آنچه را که درباره عیسی علیه السلام می گفتند.

اما سنتی که از یوسف علیه السلام دارد، مستور بودن است. خداوند بین او و مردم حجابی قرار می دهد، به طوری که او را می بینند
ولی نمی شناسند.

و اما سنتی که از محمدصلی الله علیه وآله دارد، آن است که هدایت شده به هدایت او و سیر کننده به سیرت اوست.»

۲ – امام صادق علیه السلام فرمودند: «فما تنکر هذه الامه ان یفعل الله عزوجل بحجته کما فعل بیوسف ان یمشی فی اسواقهم و
یطا بسطهم حتی یاذن الله فی ذلک له (۲) ; چگونه این امت انکار می کند که خداوند عز وجل با حجت خویش همان کند که با یوسف
کرد که امام آنان در بازارهایشان راه برود و بر فرش هایشان قدم بگذارد، اما او را نشناسند تا آن زمان که خداوند به ظهور او اجازه
فرماید.»

ب: غیبت جسمانی

غیبت جسمانی همان غیبت شخصی و حقیقی است. طبق این نظریه، امام زمان علیه السلام از دید ظاهری مردم مخفی و ناپیدا
می باشد. غیبت جسمانی به دو صورت قابل تصور است:

۱ – غیبت جسمانی به دلیل نامرئی بودن امام زمان

به این معنا که حضرت روی همین زمین هستند و روی همین زمین زندگی می کنند و به جاهای مختلف سیر و سفر کرده و به
احوالات و رفتار شیعیان نظارت می کنند و آن ها را مورد عنایت و لطف خود قرار می دهند، ولی هیچ کس وجود حضرت را با
چشمان ظاهری نمی بیند، چنانچه حضرت خضر علیه السلام چنین است.

امام رضا علیه السلام فرمودند:

«ان الخضر علیه السلام شرب من ماء الحیاه فهو حی لایموت حتی ینفخ فی الصور و انه لیاتینا فیسلم علینا فنسمع صوته ولانری
شخصه و انه لیحضر حیث ما ذکر فمن ذکره منکم فلیسلم علیه وانه لیحضر الموسم کل سنه فیقضی جمیع المناسک ویقف بعرفه
فیؤمن علی دعاء المؤمنین و سیؤنس الله به وحشه قائمنا فی غیبته و یصل به وحدته (۳) ;

خضرعلیه السلام از آب حیات نوشید; از این جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما می آید و سلام می دهد، ما
صدای او را می شنویم، لیکن بدنش را نمی بینیم، و در هر جا که نامش ذکر شود حاضر است. پس هر که از شما او را یاد کند، باید به
او سلام کند، و در هر سال به موسم حج حاضر گردد، جمیع اعمال را به جا می آورد و در عرفه می ایستد و دعای مؤمنین را تصدیق
می کند، و به زودی خدای تعالی وحشت قائم ما را به سبب انس گرفتن به او زایل گرداند، و تنهایی او را به رفاقت وی مبدل می کند.
»

این نوع اختفاء که همان ناپیدائیست، با اختفاء به صورت ناشناس بودن، فرق دارد، زیرا اختفاء به صورت ناشناسی به طور عادی
صورت می گیرد و هیچ گونه مؤونه ای در بر ندارد و حضرت به صورت ناشناس رفت و آمد می کند و مردم ایشان را می بینند ولی
نمی شناسند، اما استتار به شکل نامرئی بودن، نیاز به اعجاز دارد، تا حضرت در حین حضور، ظهور نداشته باشد. این جاست که
خداوند متعال برای آخرین وصی نبی اکرم صلی الله علیه وآله و آخرین ذخیره الهی، اعجاز را عاملی برای حفظ و صیانت ایشان قرار
داده تا بشریت از فیض وجود او بی بهره نباشد و هیچ وقت زمین از حجت الهی خالی نماند. که امام صادق علیه السلام فرمود: «لو
بقیت الارض بغیر امام لساخت (۴) ; اگر زمین بدون امام بماند، حتما فرو خواهد ریخت.»

شاید در اینجا سؤالی به ذهن بیاید که اگر وجود حضرت مهدی جسم نامرئی است، پس ملاقات و دیدار بزرگان با ایشان (که در
کتاب های معتبر نقل شده است) (۵) چطور توجیه می شود؟

در جواب باید گفت: نامرئی بودن حضرت به اراده و تصمیم خود ایشان بستگی دارد، در مواقعی که نیاز به ظهور و پیدایی است تا
شیعیان خاص و محبین خود را مورد لطف و عنایت قرار دهد، ظهور پیدا کرده و مشکلات آن ها را برطرف می کند.»

امام صادق علیه السلام می فرماید: «للقائم غیبتان: احدیهما طویله و الاخری قصیره فالاولی یعلم بمکانه فیها خاصه من شیعته، و
الاخری لا یعلم بمکانه فیها الا خاصه موالیه فی دینه; (۶) برای حضرت مهدی علیه السلام دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری
طولانی. در غیبت اول، جز شیعیان مخصوص، کسی از مکان آن حضرت با خبر نیست، و در غیبت دوم، جز دوستان مخصوص و
موالیان حقیقی در دین، کسی به مکان او آگاه نیست.»

مرحوم میرزای قمی صاحب قوانین نقل می کند که من با علامه بحرالعلوم به درس آقا باقر بهبهانی رحمه الله می رفتیم و با او
درس ها را مباحثه می کردم و غالبا من درس ها را برای سید بحرالعلوم بیان می نمودم. من به ایران آمدم و پس از مدتی در بین
علما و دانشمندان شیعه، سید بحرالعلوم به عظمت و علم معرفی شد. من تعجب می کردم و با خود می گفتم او که این استعداد را
نداشت، چطور به این عظمت رسید؟ تا اینکه موفق به زیارت نجف اشرف شدم، در آنجا سید بحرالعلوم را دیدم. در محضر او بحثی
مطرح شد، دیدم جدا او دریای مواجی است که باید حقیقتا او را بحرالعلوم نامید. روزی در خلوت از او سؤال کردم: آقا ما که با هم
بودیم، آن وقت ها شما این مرتبه از استعداد و علم را نداشتید، چگونه به این مقام رسیدی؟ سید بحرالعلوم فرمود: جواب سؤال
شما از اسرار است، به تو می گویم، اما از تو تقاضا دارم که تا من زنده ام به کسی نگوئی. من قبول کردم. ابتدا اجمالا فرمود: چگونه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.