پاورپوینت کامل مرحله دوم; شیوه های ارائه آیات و روایات (۲) ۷۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مرحله دوم; شیوه های ارائه آیات و روایات (۲) ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مرحله دوم; شیوه های ارائه آیات و روایات (۲) ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مرحله دوم; شیوه های ارائه آیات و روایات (۲) ۷۴ اسلاید در PowerPoint :

۷۸

اشاره:

آنچه پیش رو دارید سومین قسمت از مجموعه «روش تنظیم محتوا» به عنوان روشی نو در ارائه برنامه های جذاب برای جوانان و
نوجوانان است.

در قسمت اول با اشاره به مراحل پنجگانه اجرای برنامه برای نوجوانان و جوانان، مرحله نخست از این مراحل توضیح داده شد و
بیان گردید که در ابتدا، برنامه با یکی از شروع ها آغاز می گردد، و شروع ها عبارت بودند از: الف) شروع با بسم الله الرحمن الرحیم;
ب) شروع با پرسش ها; ج) شروع با نکات اخلاقی; د) شروع با تشبیهات; ه) شروع با همخوانی سوره; و) شروع با بیان نعمت ها و
پیام اعضاء; و ز) شروع با خواندن شعر.

در قسمت دوم از این بحث، مرحله دوم از اجرای برنامه که «ارائه آیات و روایات » می باشد مورد بحث شیوه های ارائه آیات و روایات (۲)
قرار گرفت. در این قسمت یکی از شیوه های ارائه آیات و روایات تحت عنوان «شیوه تنوعی » بررسی شد.

در نوشتار حاضر، شیوه های دیگری برای ارائه آیات و روایات معرفی می گردد.

۲- شیوه تلخیصی (فرمول بندی مطلب)

یکی از شیوه های ارائه محتوای آیات و روایات برای نوجوانان و جوانان، شیوه تلخیصی است. در این شیوه روشن ترین پیام حدیث،
آیه یا سوره ای کوتاه را به صورت فرمول درآورده و روی تخته می نویسیم. این فرمول جان کلام است که به صورت جمله ای زیبا و
دلنشین در آمده است.

پس از ترسیم فرمول بر روی تخته، آن را توضیح داده و پس از بیان نکات مختصری درباره هر یک از اجزای فرمول، از آن نتیجه
می گیریم.

در این شیوه وارد اقوال و فروعات مختلف مساله نمی شویم بلکه فقط اصل بحث را تبیین کرده و تلاش می کنیم مطلب مورد نظر
به ساده ترین وجه و در کوتاه ترین زمان ممکن در ذهن مخاطب جای گرفته و اثر تربیتی و آموزشی مطلوب حاصل شود.

با این سبک می توان در کمتر از ۵ دقیقه، محتوای یک آیه یا روایت را به مخاطب منتقل کرد.

این روش گرچه غالبا موفق است، اما در شرایط ذیل مفیدتر خواهد بود:

۱- حتما تخته سیاه یا وایت برد یا دیگر ابزارهای کمک آموزشی موجود باشد.

۲- فرصت کم بوده و حوصله طول و تفصیل دادن مطالب وجود نداشته باشد.

۳- بنا باشد که پیامی قرآنی به صورت مفید و مختصر گفته شود.

۴- سطح اطلاعات قرآنی نوجوانان و جوانان و انس آن ها با کتب تفسیر کم باشد.

۵- موضوع سخن ما قرآن و یا علوم قرآنی باشد.

نمونه اجرایی:

برای آشنایی مربیان محترم با شکل اجرایی قالب تلخیصی، سوره والعصر را با این قالب بررسی می کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم «والعصر × ان الانسان لفی خسر × الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات × و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»

فرمول سعادت:

ایمان + عمل صالح + سفارش به حق + سفارش به صبر = سعادت

امام هادی علیه السلام می فرمایند: «الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسر الاخرون; (۱۵۹)

«دنیا بازاری است که عده ای در آن سود می برند و عده ای دیگر زیان می بینند.»

فخر رازی در ذیل آیه از قول یکی از بزرگان پیشین می گوید: من معنی این سوره را از یک یخ فروش آموختم. او فریاد می زد و
می گفت: «ارحموا من یذوب راس ماله، ار حموا من یذوب راس ماله; (۱۶۰) » به کسی که سرمایه اش ذوب می شود رحم کنید.»

امام صادق علیه السلام در دعای ماه مبارک رجب می فرماید: «خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون الا لک; آن ها که بر
غیر تو وارد شوند مایوس می شوند و آن ها که به سراغ غیر تو آیند زیان می بینند.»

بهای عمر انسان:

امام علی علیه السلام می فرماید: «انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه فلا تبیعوها الا بها; برای وجود شما قیمتی جز بهشت نیست،
مبادا آن را به غیر آن بفروشید.» (۱۶۱)

بازار خرید سرمایه عمر

۱- خداوند خریدار است.

«ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم… .» (۱۶۲)

۲- سرمایه کم را هم می خرد.

«فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره » (۱۶۳)

۳- بهای عظیم می دهد.

«فی کل سنبله ماه حبه و الله یضاعف لمن یشاء» (۱۶۴)

۴- جالب این که، خداوند این سرمایه را در اختیار انسان گذاشته و آن قدر بزرگوار است که آن را با گرانترین قیمت خریداری
می کند.

برنامه چهار ماده ای سعادت

اصل اول: ایمان

اصل دوم: اعمال صالح

اصل سوم: دعوت همگانی به سوی حق

اصل چهارم: سفارش و توصیه همدیگر به صبر

نکات آموزنده سوره

۱- سعادت انسان به تفکر و تلاش بستگی دارد و نباید گناه عدم موفقیت را به گردن شانس و اتفاقات روزگار بیندازیم.

۲- فرصت همیشه در اختیار نیست. باید از سلامتی، جوانی، فراغت و حافظه به بهترین وجه بهره گرفت.

۳- هیچ کس نمی تواند بدون انجام اعمال خوب به آرمان های بلندو مقدس دست یابد، پس هرگز نماز، دعا، زیارت و توسل به
خوبان و پاکان را فراموش نکنیم.

۴- خواب بی اندازه، پرخوری، کار امروز را به فردا انداختن، شرکت در مجالس بی محتوا، افراط در ورزش، بی نظمی، وفا نکردن به
عهد، کم رویی بی جا، عادت نکردن به تلاش و تفکر و ابتکار و … از موانع بزرگ سعادت انسان است .

۵- ایمان، تقوی، توسل، تلاوت قرآن، مشورت، تفکر، شجاعت، نظم و انضباط، کسب دانش و تخصص، استقامت، تحمل مشکلات و
حسن برخورد با دیگران، کلیدهای خوشبختی نسل جوان است.

پیام سوره:

انتخاب راه معنویت و پاکی و اخلاق، مایه محرومیت انسان از لذت ها نیست. این راه، آرامش روحی بیشتر و لذائذ عالی تری در پی
دارد و امکان استفاده از نعمت ها را فراهم می کند.

نمونه های دیگر:

نمونه های دیگری از آیات و سوره های قرآن کریم که می توان آن ها را به صورت فرمول درآورد، عبارتند از:

۱- سوره نصر: فرمول پیروزی پیروی از دین خدا + تسبیح و حمد خدا + استغفار + توبه = پیروزی

۲- سوره جمعه، آیه ۳: فرمول رسالت بعثت + تلاوت قرآن + تزکیه نفس + تعلیم قرآن + تعلیم حکمت = رسالت

۳- سوره ماعون: فرمول دین

قبول دین + یتیم نوازی + حفظ مال یتیم + نماز خواندن + ریا نداشتن + زکات دادن = دین

۴- سوره حمد: فرمول بندگی

۵- پنج آیه اول سوره مؤمنون: فرمول ایمان

۶- سوره همزه: فرمول هلاکت

۷- سوره ناس: فرمول استعاذه

۸- سوره قارعه: فرمول دست یابی به بهشت

۳- شیوه شان نزولی

یکی دیگر از شیوه های ارائه آیات قرآن کریم که در علاقمند نمودن کودکان ، نوجوانان و جوانان نقش اساسی دارد، بیان شان نزول
آیات است. تقریبا برای اکثر آیات قرآن شان نزول هایی در تفاسیر معتبر با استناد به روایات وجود دارد. در این شیوه برای بیان
محتوای آیات، جالب ترین و پر جاذبه ترین شان نزول یکی از آیات را انتخاب کرده و پس از شروعی مناسب ارائه می کنیم.

با این شیوه ضمن بیان حادثه ای که به مناسبت آن، آیه نازل شده است، سؤالات احتمالی مخاطبان در خصوص آیه مورد بحث،
پاسخ داده می شود.

این شیوه در هر صورت مفید و دلنشین است، اما زمانی مفیدتر است که:

۱- موضوع کلاس ما تاریخ ، علوم قرآنی و یا بیان تفسیر آیه مورد نظر باشد.

۲- نکته تربیتی و یا اطلاعات علمی به آن ها بدهد و حداقل آن ها را با قطعه ای از تاریخ اسلام آشنا کند.

۳- از شان نزول هایی باشد که الگوی رفتاری برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کند.

۴- مخاطبان را با سیره گذشتگان آشنا کند.

۵- مربی اطلاع کافی از صحت سند روایتی که به عنوان شان نزول بیان می شود داشته باشد و صرفا به شنیدن از دیگران اکتفا
نکند.

۶- مربی خود را برای جواب دادن به هر گونه سؤال یا شبهه ای پیرامون آیه و شان نزول آن آماده کرده باشد.

۷- هدف، ایجاد علاقه به تاریخ و علوم قرآن باشد.

۸- مربی نسبت به اقوال مختلف در شان نزول آیه مورد بحث آشنایی داشته باشد.

۹- داستان شان نزول آیه با سن و جنس مخاطبین هماهنگی و تناسب داشته باشد.

نمونه ها:

۱- شخصی به نام ثابت بن قیس، گوش هایش سنگین بود و هنگامی که وارد مسجد می شد کنار پیامبر صلی الله علیه و آله جائی
برایش باز می کردند تا سخن حضرت را بشنود. روزی دیر رسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از نماز مشغول سخن گفتن
بود.

ثابت صف های جماعت را یکی پس ازدیگری شکافت تا به صف اول رسید. وقتی که خواست از این صف نیز بگذرد تا نزدیک پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله برود، شخصی به او گفت: همین جا بنشین. او در جواب گفت: ای فرزند فلان زن ! ثابت در این جا آن
شخص را با نام مادرش صدا زد که در جاهلیت بر اساس رسم های جاهلی کارهای زشتی کرده و اینک بدنام بود، از این رو آن مرد
شرمگین شد، لذا این آیه نازل شد که:

«یا ایها الذین امنوا لایسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم … .» (۱۶۵)

۲- بعضی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله، ام سلمه را به خاطر لباس مخصوصی که پوشیده بود یا به خاطر کوتاهی قدش
مسخره کردند. آیه «… و لا نساء من نساء …» (۱۶۶) نازل شد و آن ها را از این عمل بازداشت.

۳- روزی «صفیه » دختر حیی ابن اخطب (همان زن یهودی که بعد از فتح خیبر مسلمان شد و به همسری پیامبر اسلام درآمد)
خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد در حالی که اشک می ریخت. پیامبر صلی الله علیه و آله علت گریه اش را سؤال کرد، او گفت:
عایشه مرا سرزنش می کند و می گوید: «ای یهودی زاده!» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: چرا نگفتی پدرم هارون، عمویم موسی و
همسرم محمد صلی الله علیه و آله است؟ در اینجا این قسمت از آیه نازل شدکه: «… و لا تنابزوا بالالقاب … .» (۱۶۷)

۴- دو نفر از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله رفیقشان سلمان را خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرستادند تا غذایی
از آن حضرت گرفته و برایشان بیاورد. پیامبر صلی الله علیه و آله سلمان را نزد اسامه ابن زید که مسؤول بیت المال بود، فرستاد.
اسامه گفت: الان چیزی نداریم.

سلمان برگشت و ماجرا را نقل کرد. آن دو نفر گفتند: اسامه بخل ورزید.

آن ها درباره سلمان هم گفتند: اگر او را به سراغ چاه سمیحه (چاه پرآبی بود) بفرستیم، آب فروکش خواهد کرد.

این دو نفر خودشان راه افتادند و نزد اسامه آمدند تا در مورد موضوع مورد نظر تجسس کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
آن ها را دید و فرمود: من آثار خوردن گوشت را در دهان شما می بینم. گفتند: ما امروز مطلقا گوشت نخورده ایم. پیامبر صلی الله
علیه و آله فرمود: آری گوشت سلمان و اسامه را می خوردید. در اینجا این آیه نازل شد: «… لا یغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان
یاکل لحم اخیه … .» (۱۶۸)

۵- مسکینی خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله آمد و از فقر و گرسنگی شکایت کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله در حجره خود
چیزی نیافت تا به او بدهد. از این رو به اصحاب فرمود: آیا کسی هست که این مسکین را اطعام کند؟ امام علی علیه السلام جواب
داد: بله من هستم. آن حضرت مسکین را به خانه برد. حضرت زهرا علیها السلام عرض کرد ای علی! امشب غذای ما به اندازه یک
نفر است و آن را برای دخترم زینب گذاشته ام، اما تو صاحب اختیار هستی.

حضرت فرمود: مصلحت آن است که بچه را بخوابانی و چراغ را خاموش کنی تا میهمان متوجه کم بودن غذا نشود. مسکین از آن
غذا خورد و در حالی از غذا دست کشید که کمی از آن باقیمانده بود. باقی مانده غذا را حضرت علی، فاطمه، حسن، حسین، زینب
علیهم السلام، فضه و همسایگان خوردند و سیر شدند.

فردای آن شب، رسول خدا صلی الله علیه و آله از نحوه مهمانداری حضرت علی و زهرا علیهما السلام خبر داد. و از سوی خداوند
این آیه نازل شد: «و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه » (۱۶۹) ; «هر چند در خودشان احتیاجی (مبرم) باشد، دیگران را بر
خویش مقدم می دارند.»

۴- شیوه طراحی و نقاشی

یکی از شیوه های دیگری که می شود پیام آیات و روایات را از آن طریق انتقال داد، ش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.