پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، منابع، قواعد و علوم مورد نیاز در تفسیر قرآن ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، منابع، قواعد و علوم مورد نیاز در تفسیر قرآن ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، منابع، قواعد و علوم مورد نیاز در تفسیر قرآن ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تلاشی نو در تدوین مبانی، منابع، قواعد و علوم مورد نیاز در تفسیر قرآن ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
۸۰
در بخش نخست این مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت موضوع، یادآور شدیم که کل مباحث را در پنج فصل تنظیم و ارائه
می نمائیم و در فصل اول از مبانی تفسیر قرآن که از اصول اساسی نظیر اعجاز قرآن و ابعاد آن، مصونیت قرآن از تحریف و امکان
دست یابی به مراد خداوند و زبان قرآن که هر نوع جهت گیری در مورد آن ها موجودیت تفسیر و برداشت از قرآن راتحت تاثیر قرار
می دهد، بحث خواهیم کرد. هم اکنون بحث را در فصل اول آغاز می نماییم. این فصل مشتمل بر سه قسمت است.
الف) اعجاز قرآن و ابعاد آن
قرآن معجزه جاویدان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سند زنده و برهان اثبات رسالت و حقانیت ارتباط او با خداست.
قرآن تنها معجزه ماندگار و حاضر در زمان ماست که گواه همیشه صادق و راهنمای انسان ها می باشد. نه پیش از بعثت پیامبر صلی
الله علیه و آله کسی اثری همانند قرآن آورده و نه بعد از بعثت کسی را یارای برابری با آن و آفرینش اثری همانند قرآن بوده است.
سر جاودانگی اعجاز قرآن این است که اسلام – برخلاف ادیان پیشین – آئینی است همیشگی و به زمان یا مکان خاصی محدود
نیست، معجزه آن نیز نباید محدود به زمان و مکان معینی باشد; چرا که محدود بودن معجزه سبب خواهد شد که نسل های آینده
شاهد معجزه ای که گواه دین حق باشد نباشند. پیداست که تکلیف چنین افرادی به ایمان، تکلیف غیرمنطقی و برخلاف حکمت
الهی می باشد. بنابراین قرآن که خود استدلالی بر حقانیت و خدایی بودن خویش است، در عصر رشد و شکوفایی اندیشه بشری و
نیز تا آخر زمان برای همه عصرها و نسل ها معجزه است و بر خلاف سایر معجزات که با رفتن آورنده شان از بین می رفت، او ماندگار
و برهان جاودانگی آئین اسلام خواهد بود.
ویژگی های معجزه
آن گونه که از تعریف معجزه در اصطلاح کلام و تفسیر استفاده می شود، معجزه باید ویژگی های چهارگانه ذیل را واجد باشد:
۱- کار شگفت و خارق العاده ای باشد که به کلی از توانایی نوع بشر خارج است و حتی بزرگترین نوابغ جهان از آوردن مثل آن
عاجزند. در عین حال امری منافی با حکم عقل یا باطل کننده اصل علیت نیست، زیرا معجزه، محال عادی است – نه محال عقلی –
و قدرت بدان تعلق می گیرد.
۲- همراه با ادعای پیامبری از سوی خدا بوده باشد و یا به تعبیر رساتر به عنوان سندی بر حقانیت مدعی رسالت باشد، در برابر
سحر که معجزه نما و برهان دروغین کاذبان است.
۳- همراه با «تحدی » یعنی دعوت به معارضه و مقابله به مثل باشد.
۴- قابل تعلیم و تعلم نباشد و مغلوب عوامل دیگر نگردد.
قرآن کریم که زیباترین سخن و سخن زیباست و از ملکوت نشات گرفته و ماوراء توان بشر است، حداقل در هفت آیه از سوره های
مختلف اعم از سوره های مکی و مدنی، خود را به عنوان یک معجزه بزرگ الهی معرفی کرده و منکران را به شیوه های گوناگون
مورد تحدی قرار داده و آنان رابه مبارزه طلبیده است و به آنان اعلام می کند که اگر معتقدید این آیات زائیده فکر و اندیشه بشر
است، شما هم بشر هستید، اندیشه دارید، در میان شما ادیبان و سخن سرایان چیره دستی وجود دارد، شما هم آیاتی همانند این
آیات بیاورید. این آیات با انواع سخنان تحریک آمیز آنان را به مقابله و معارضه فرا می خواند.
در آیه ۸۸ سوره اسراء – که شاملترین آیه تحدی است – (۱) می فرماید: «قل لئن اجتمعت الانس والجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن
لا یاتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیرا» ; «بگو اگر همه انسان ها و پریان اجتماع کنند که همانند این قرآن بیاورند، نخواهند
آورد; هر چند یکدیگر را در این کار پشتیبانی کنند.»
این آیه از یک سو از همه انسان ها دعوت عمومی به مبارزه کرده و از سوی دیگر – با توجه به جاودانگی دعوت قرآنی – انسان هایی
راکه در عصر ما و اعصار دیگر زندگی می کنند شامل می شود و از سوی سوم با تعبیر به «اگر همه اجتماع کنند و همدیگر را کمک و
پشتیبانی کنند» ، آنان را دعوت به همکاری و همفکری در مقابله به مثل می کند. سپس با قاطعیت می گوید: هرگز همانند آن را
نمی آورند و همین مطلب را دلیل ارتباط و پیوند پیامبر با خدا و معجزه بودن قرآن معرفی می کند.
قابل توجه اینکه قرآن با تعبیر «مثله » در آیات تحدی، از تمام منکران می خواهد تا نظیر قرآن، متنی بسازند که از تمام جهات مثل
قرآن بوده و خصوصیات آن را در همه عرصه ها چون عمق و ژرفایی محتوا، زیبایی و رسایی، جاذبه و تاثیر بخشی، غیب گویی،
تشریع قوانین فطری، فراگیر و ماندگار و جز آن دارا باشد. تحدی محدود به شیرینی بیان و رسا بودن معنی نمی شود – گرچه
تاکنون کسی از جهت فصاحت و بلاغت هم نتوانسته مانند قرآن بیاورد – و روشن است که هرگاه کسی خارق عادتی انجام دهد و
دیگران را به مبارزه طلبد و آن ها از آن عاجز بمانند، دلیل بر اعجاز است.
از سوی دیگر، اگر آنان می توانستند در چنین مبارزه ای پیروز شوند حتما تمام قوای خود را متمرکز کرده و اقدامی می کردند، زیرا
در زمان نزول قرآن شکست در این مبارزه، مساوی با از دست دادن سوابق فرهنگی و دین موروثی و ابهت خیالی و عزت قبیله ای
آنان و همچنین منافع مادیشان بود. و امروز هم عجز افراد از مقابله با قرآن دلیل بر حجیت این کتاب الهی است.
قرآن با دعوت به توحید – در همه ابعاد آن – در صدر اسلام با شالوده فرهنگ کفر که فرهنگ حس گرایی و بت پرستی بود و در
تمام ابعاد زندگی آنان نفوذ عمیق داشت، سر ناسازگاری داشت و تنها به اینجا ختم نمی شد، بلکه شیوخ و زمامداران و ثروتمندان
ظالم و مغرور آنان را از اوج قدرت به زیر می کشید و تمام امتیازات موهوم جاهلی و ساختگی را از آنان می گرفت. و با شعار «معکم
المحیا معکم الممات; (۲) مرگ با شما محرومان و زندگی با شما محرومان » ، نیازمندان متدین و خداجوی را بر صدر می نشاند و
بنابراین با توجه به شواهد تاریخی، زمامداران و ثروتمندان ظالم، انگیزه های فراوانی برای مقابله داشتند و اگر واقعا می توانستند
پیامبر را از این طریق خلع سلاح کنند دیگر احتیاجی به آن همه نبردهای خونین و مبارزات طاقت فرسا نبود.
اینکه می بینیم عرب با اینکه به بلاغت و فصاحت شعری و خطابه ای خود می نازید، تن به همه چیز داد، اما به دنبال آوردن آیاتی
نظیر قرآن نرفت و میان معارضه و مبارزه با اعجاز قرآن و جنگ با شمشیر، دومی را برگزید، بهترین دلیل بر شکست آنان در این
مبارزه است. و سرانجام خدای سبحان با شمشیر مسلمین موانع فیزیکی – که دشمنان از روی عجز و نداشتن منطق صحیح ایجاد
کرده بودند و در صدد محاصره و ریشه کن کردن بنیاد حق برآمده بودند – را فرو ریخت و با شمشیر اعجاز قرآن سدهای ایجاد شده
از شبهات – که به گمان خود از آن نیز حصاری مستحکم برای مبارزه با حق به وجود آورده بودند – را نابود ساخت.
کشش ها و کوشش ها
با مراجعه به تاریخ صدر اسلام به حوادث شگفت انگیز و مستندی برخورد می کنیم که بیانگر کشش، جاذبه و نفوذ عظیم قرآن در
روح و جان شنوندگان است و کوشش ها و تلاش های بی وقفه و طاقت فرسای آنان را در راه احیای پیام ملکوتی قرآن در پی دارد و
این هر دو ما را به عظمت این کتاب مقدس و آسمانی و معجزه بودن آن واقف می کند.
اسعد ابن زراره از طایفه خزرج به مکه آمده بود تا از دوستان مکی خود بر ضد دشمنان سرسخت طایفه خود یعنی اوسیان کمک
بگیرد.
به خانه «عتبه ابن ربیعه » وارد شد و هدفش را از سفر به مکه برای او شرح داد. عتبه در پاسخ گفت: ما گرفتاری تازه ای پیدا کرده ایم
که ما را سخت به خود مشغول داشته است; بنابراین توان یاری شما را نداریم.
اسعد پرسید: شما در حرم امن زندگی می کنید. چه مشکلی دارید؟
عتبه پاسخ داد: مردی در میان ما قیام کرده و ادعا می کند که رسول خداست، عقل ما را ناچیز می شمارد، به خدایان ما ناسزا
می گوید، اجتماع ما را پراکنده و جوانان ما را فاسد نموده است.
اسعد در فکر فرو رفت و به خاطرش آمد که از یهودیان مدینه شنیده است که به همین زودی پیامبری در مکه ظهور خواهد کرد.
اسعد با خود گفت، نکند این همان کسی باشد که یهود از او خبر می دادند. او به قصد طواف به مسجد الحرام رفت. وی که با
راهنمایی عتبه گوش های خود را پر از پنبه کرده بود تا سخنان پیامبر را نشنود، طواف را شروع کرد. در همان حال پیامبر صلی الله
علیه و آله با جمعی از یارانش در کنار کعبه نشسته بودند. او نگاهی به پیامبر انداخت و به سرعت گذشت.
در دور دوم طواف با خود گفت: هیچ کس بی خردتر از من نیست، آیا می شود که یک چنین جریان مهمی در مکه بر سر زبان ها
باشد و من از آن خبر نگیرم و طایفه خود را باخبر نسازم؟ پنبه ها را از گوش بیرون آورد و به دور افکند و روبروی پیامبر صلی الله
علیه و آله ایستاد و پرسید، تو ما را به چه چیز دعوت می کنی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله به آرامی فرمود: به شهادت بر یگانگی خدا
و اینکه من فرستاده او هستم. آنگاه آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام را که – مجموعه ای از معارف عالی اسلام، مسائل اعتقادی و
دستورات اجتماعی و راهنمائی های اخلاقی و معنوی است (مجموعا ده دستور) – برای او تلاوت فرمود.
اسعد با شنیدن این آیات – که دوای درد بشریت در همه زمان ها و مکان هاست – به کلی منقلب شد، شهادتین بر زبان جاری نمود و
سپس تقاضای مبلغی کرد که مردم مدینه را به اسلام دعوت نماید. پیامبر صلی الله علیه و آله «مصعب بن عمیر» را به همراه او به
مدینه فرستاد. آنان با قرآن مدینه را فتح کردند و از آن زمان پایه های اسلام در مدینه گذارده شد و چهره مدینه دگرگون گشت. (۳)
ابعاد اعجاز قرآن
اندیشمندان به خوبی دریافته اند که قرآن از ابعاد مختلف و متعدد معجزه است (۴) و با گذشت زمان، جنبه های تازه ای نیز از اعجاز
قرآن روشن می شود. اینک با اختصار به بیان برخی از آن ابعاد می پردازیم:
۱- فصاحت و بلاغت (۵)
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 