پاورپوینت کامل ساز و کارهای موفقیّت درتبلیــغ ۶۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ساز و کارهای موفقیّت درتبلیــغ ۶۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ساز و کارهای موفقیّت درتبلیــغ ۶۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ساز و کارهای موفقیّت درتبلیــغ ۶۷ اسلاید در PowerPoint :

۶۰

اشاره

نوشته ای که در پیش رود دارید، متن
سخنرانی حضرت آیت الله حاج آقا حسن
امامی دام ظلّه می باشد که در تاریخ
(۹/۴/۱۳۷۹) در مرکز آموزش های
تخصّصی تبلیغ حوزه ی علمیّه ی اصفهان
خطاب به روحانیان، طلاب و مبلّغان
ارجمند ایراد شده است و با اندکی
تلخیص و تبویب و ویرایش، محضر
مبلّغان گرامی تقدیم می گردد.

اهمیّت تبلیغ

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: ««و من
احسن قولا من دعا الی الله و عمل صالحا…»(۱)؛
چه کسی از جهت گفتار بهتر است از کسی که به سوی
خدا دعوت می کند و عمل صالح انجام می دهد… .»

رکن اساسی دین تبلیغ است و هدف از بعثت انبیای
الهی نیز جز این نیست.

خداوند استعدادهای فراوانی به انسان ها داده است.
بعضی از این استعدادها در موجودات دیگر نیز به
صورت محدود وجود دارد امّا در انسان به صورت
بی نهایت موجود است. زمینه ی رشد در انسان ها
فراوان بوده و از راه شکوفایی استعدادها که خود
مبتنی بر تعلیم و تربیت و محیط مساعد و تلاش و
کوشش است، می توان به مراحل عالی رشد و کمال
دست یافت.

خداوند متعال پیامبران خودش را یکی پس از
دیگری برای همین هدف
فرستاده است. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی
اول نهج البلاغه می فرماید: «و واتر الیهم انبیائه
لیستأدوهم میثاق فطرته و یذکّروهم منسی نعمته و
یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیروا لهم دفائن العقول؛
[خداوند متعال [پیامبرانش را پی درپی به سوی
مردم می فرستاد تا عهد و پیمان خداوند را که جِبِلّی
آنان بود، بطلبند و به نعمت فراموش شده (توحید
فطری) یادآوریشان کنند و از راه تبلیغ با ایشان گفت
وگو نمایند و عقل های پنهان شده را بیرون آورده بکار
اندازند.»

یکی از اهداف فرستادن پیامبران بر اساس این تعبیر
علی علیه السلام این است که دفینه ها و ذخیره های مغزهای
انسان ها را استخراج کنند و استعدادهایشان را شکوفا
سازند. و پیامبران الهی چنین کردند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در دوران جاهلیّت اعراب به رسالت
مبعوث شد. در دوران جاهلیّت، مردم از نظر
اعتقادی، اخلاقی و علمی بسیار عقب مانده بودند و
به برکت وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این مردم همه چیز
پیدا کردند. هم از نظر فکری و هم در بعد تزکیه ی
اخلاقی و نیز در بُعد اقتصادی تقویت شدند. آن ها
مردمانی منزوی بودند و به برکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کار
به جایی رسید که تا قلب اروپا پیش رفتند و آن جا را
فتح کردند.

وظیفه ی عالمان دین

وظیفه ی تبلیغ دین که بر دوش انبیای الهی نهاده
شده بود، بعد از آن ها به علمای دینی واگذار شده
است.

وظیفه ی پیامبران الهی انذار بود. خداوند متعال در
اولین فرازهای وحی به پیامبرش خطاب کرده،
می فرماید: ««یا ایها المدثّر قم فانذر(۲)»؛ ای جامه ی
خواب به خود پیچیده! برخیز و انذار کن.» و همین
پُست را به ما داده است. آن جا که می فرماید:

««فلو لا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی
الدین ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم»(۳)؛ چرا از هر
گروهی از آنان، طایفه ای کوچ نمی کنند تا در دین
آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود،
آن ها را بیم دهند؟»

البته انذار متفرع بر تفقه است. انسان اول باید خودش
از نظر دانش دینی سرشار باشد تا بتواند دیگران را
ارشاد و انزار کند. شاعر چه زیبا سروده است:

ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند که شود هستی بخش

تا خود انسان درایت و فقاهت دینی نداشته باشد،
نمی تواند دیگران را به دین هدایت کند. فقه در این
جا، فقه به معنای اعم است نه فقه به معنای علم به
احکام. فقهی که صاحب معالم رحمه الله آن را به «الفقه هو
العلم بالاحکام عن ادلّتها التفصیلیه» تعریف می کرد
در این جا منظور نیست. فقه به معنای اعم عبارتست
از: آگاهی نسبت به تمام معارف دینی، اخلاقی و فروع
فقهی. انسان با تسلط کامل بر این ها می تواند مردم را
از جهالت بیرون آورد.

اسوه های تبلیغ

انبیای الهی که مأموریت تبلیغی داشته اند، برای ما
الگو و اسوه هستند. باید دید آن ها در مسیر تبلیغ
دین از چه سرمایه هایی استفاده کرده اند تا توانسته اند
تحول بوجود آورند. با مطالعه ی قرآن کریم و شرح
دعوت انبیای الهی می توان رموز موفقیّت آنان را
کشف کرد.

یوسف علیه السلام در مسیر تبلیغ

قرار بود که حضرت یوسف علیه السلام محیط مصر را عوض
کرده و ریشه ی شرک را در این سرزمین از بن برکند.
این تحول اساسی در جامعه ی آن روز مصر کار
ساده ای نبود. ایجاد تحول بنیادین در آن جامعه نیاز
به زیرکی، فطانت، حسن تدبیر و تلاش وافر داشت و
حضرت یوسف با ویژگی های شخصیتی و حسن تدبیر
و تلاش و فداکاری خویش توانست این جامعه ی
شرک آلود را اصلاح کند.

رمزهای پیروزی یوسف علیه السلام

با مطالعه ی آیات قرآن کریم می توان رمزهای
موفقیّت حضرت یوسف علیه السلام را در مسیر تبلیغ دین
کشف کرد. او چه کرد تا وقتی که به مردم مصر فرمود:
بگویید «لا اله الا اللّه»، تمام مردم به او گرایش پیدا
کردند و به توحید روی آوردند؟ اینک رمزهای
موفقیّت او را بررسی می کنیم. باشد که ما را در مسیر
تبلیغ دین یاری رساند.

۱ ـ تقوا زمینه ساز تبلیغ

حضرت یوسف علیه السلام چهل سال تلاش کرد تا توانست
مردم را هدایت کند. آنچه در این چهل سال سرمایه ی
کار او بود در درجه ی اول تقوا بود. آن هم درجه ی
بسیار بالا.

این که زمینه برای انحراف به تمام معنا برای یک
جوان در عنفوان جوانی پیدا شود و او بتواند با نفس
خویش مبارزه کند، کار آسانی نیست.

البته خدای متعال نیز او را یاری داد. حضرت یوسف
در آن شرایط حساس تنها بر خداوند متعال تکیه کرد
و در آن لغزشگاه های خطرناک نیز خداوند به
فریادش رسید. قرآن کریم شرح یاری خداوند را
چنین بیان می کند:

«و لقد همّت به و همّ بها لولا ان رأی برهان ربه»(۴)؛
آن زن قصد او کرد؛ و او نیز ـ اگر برهان پروردگار را
نمی دید ـ قصد وی می نمود.»

«والا تصرّف عنی کیدهنّ اصب الیهن و اکن من
الجاهلین»(۵)؛ و اگر مکر و نیرنگ آن ها را از من باز
نگردانی، به سوی آنان متمایل خواهم شد و از
جاهلان خواهم بود.»

«و ما ابرّی ء نفسی ان النفس لامّاره بالسوء الا ما
رحم ربّی ان ربی غفور رحیم»(۶)؛ من هرگز خودم را
تبرئه نمی کنم، که نفس بسیار به بدی ها امر می کند؛
مگر آنچه را پروردگارم رحم کند. پروردگارم آمرزنده و
مهربان است.»

تا کسی دست به دامن خدا نشود، در این بحران ها و
طوفان ها نمی تواند خودش را حفظ کند. حفظ تقوا در
این موارد بسیار مشکل است و همین قداست و پاکی
و عصمت بهترین زمینه سازی برای تبلیغ بود که
حضرت یوسف علیه السلام در این قسمت در حد اعلای
موفقیّت بود.

زلیخا او را متهم کرد ولی در دراز مدت با یاری خداوند
اتهام برطرف شد و زلیخا اعتراف کرد که من مقصّر
بودم، و او پاک بود.(۷)

داشته باشیم. امام صادق علیه السلام می فرماید:

«العالم اذا لم یعمل بعلمه زلت موعظته عن القلوب
کما یزل المطر عن الصفا(۸)؛ دانشمند وقتی به علم
خویش عمل نکند موعظه ی او از دل ها همچون باران
روی سنگ صاف می لغزد [و در قلب ها نفوذ
نمی کند].»

باران که از آسمان می آید، استعدادهای زمین را
شکوفا و بارور کرده، آن را شاداب می کند، اما هرگاه
روی سنگ خارا بریزد، آن را ظاهرا و برای مدت
کوتاهی خیس می کند ولی در آن نفوذ نمی کند و هیچ
اثری ندارد.

اگر در باطن مبلّغ تقوا نباشد، موعظه های او چون
بارانی است که بر روی سنگ خارا می ریزد و تأثیری
در دل مخاطبان او ایجاد نخواهد کرد.

ما افراد زیادی را دیده ایم که بیان آنچنانی نداشته اند
ولی تقوایشان موجب شده است که آن ها کلمه ای
بگویند و آن کلمه کار صد منبر را انجام دهد.

میرزا علی آقا شیرازی نمونه ی تقوا

مرحوم شهید مطهّری رحمه الله وقتی با آقای میرزا علی آقا
شیرازی برخورد می کند،

فقه به معنای اعم عبارتست از:
آگاهی نسبت به تمام معارف دینی،
اخلاقی و فروع فقهی. انسان با
تسلط کامل بر این ها می تواند
مردم را از جهالت بیرون آورد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه ی
طاهرین علیهم السلام قطع نظر از شیوه های
تبلیغی شان، خدمات عجیبی به
مردم کردند که این ها خود
زمینه ساز پذیرش دعوت و هدایت
مردم و گرایش معنوی به سوی
آن ها بود.

الان قلم ها و بیان های قوی و
فریبنده ای استخدام شده است و در
روزنامه ها و از طریق تریبون ها با
بیانات شیوا مردم را می فریبند.

تحول عجیبی در روح او بوجود می آید. باید دید این
تحول عظیم از کدام ناحیه حاصل شده است. مرحوم
حاج میرزا علی آقا شیرازی رحمه الله آدم نطّاق و سخنوری
چون سید جمال الدین اسدآبادی رحمه الله نبود ولی آن
حقیقت و تقوا و واقعیّت او بود که روی کلماتش اثر
گذاشته و کلمات او در جان ها نفوذ می کرد.

۲ ـ خدمت به مردم

حضرت یوسف علیه السلام ابتدا در زندان انفرادی بود. زلیخا
دستور داده بود مدتی حضرت یوسف علیه السلام را تحت
فشار و شکنجه قرار دهند، شاید از این راه متنبّه شده
و به او گرایش پیدا کند ولی این فشارها در او اثر نکرد.
چون زلیخا در باطن علاقه ی شدیدی به یوسف علیه السلام
داشت تحمّلش تمام شد و دستور داد حضرت را به
زندان عمومی ببرند. حضرت یوسف علیه السلام در زندان
عمومی با ۱۴۰۰ نفر هم زندانی بود. آن حضرت در
زندان حلاّل مشکلات زندانیان بود. در بیماری
پرستارشان بود و عیادتشان می کرد و در هنگام
احتیاج، نیازهای آنان را مرتفع می کرد و همیشه
انیس زندانیان بود و با غمخواری گرد وغبار غم و اندوه
زندان را از آنان می زدود. او برای کسانی که به هیچ
جایی دلبستگی نداشتند پناهگاه خوبی بود. خدمات
حضرت یوسف علیه السلام موجب جذب زندانیان به سوی او بود.
جملات دو زندانی که از حضرت یوسف علیه السلام تعبیر خواب
خود می خواستند، گویای خدمات او در زندان است.

آن دو زندانی گفتند:

«نبّئنا بتأویله انا نریک من المحسنین(۹)؛

مستمری در زندان داشته است.

راز موفقیّت یک روحانی این است که به مردم خدمت
کند.

مبلّغان معصوم در خدمت مردم

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه ی طاهرین علیهم السلام قطع نظر از
شیوه های تبلیغی شان، خدمات عجیبی به مردم
کردند که این ها خود زمینه ساز پذیرش دعوت و
هدایت مردم و گرایش معنوی به سوی آن ها بود.
وقتی امام سجاد علیه السلام را غسل می دادند، دیدند علاوه
بر این که هفت موضع سجده ی او پینه دارد، پشت
حضرت نیز پینه بسته اس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.