پاورپوینت کامل میراثدار انبیاء علیهم السلام (۱) ۹۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل میراثدار انبیاء علیهم السلام (۱) ۹۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل میراثدار انبیاء علیهم السلام (۱) ۹۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل میراثدار انبیاء علیهم السلام (۱) ۹۱ اسلاید در PowerPoint :

۳۲

مهدی موعود علیه السلام هم شباهت تام
به انبیای گذشته دارد و هم میراثدار

تمام انبیاء است.

الف. جامع کمالات

در مورد شباهت آن حضرت به
انبیا و رسولان سلف، باقر آل
محمد علیه السلام فرمود: «اِنَّ فِی الْقائِمِ مِنْ آلِ
مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله شَبَهاً مِنْ خَمسَهٍ مِنَ الرُّسُل یونُسُ
بْنُ مَتی وَ یُوسُفُ بْنُ یَعْقُوب وَ موسی وَ عیسی
وَ مُحَمَّد صَلَواتُ اللّه عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ…؛(۱) به
راستی در قائم از آل محمد صلی الله علیه و آله شباهتی
است به پنج تن از رسولان، یونس و
یوسف و موسی و عیسی و
محمد علیهم السلام .»

اما شباهتش به یونس بن متی علیهماالسلام ،
بازگشت او از غیبت است در حالی که
با وجود سن زیاد، جوان باشد. و اما
شباهتش به یوسف بن یعقوب علیهماالسلام ،
پنهان زیستن آن حضرت از خاص و
عام و مخفی شدن از برادران و پوشیده
شدن امر او بر پدرش، یعقوب علیه السلام باشد
و این در حالی بود که بین او و پدر،
بستگان و پیروانش، فاصله کمی بود
(امام زمان علیه السلام در بین مردم با فاصله کم
از آنها مخفی و پنهان است.)

و اما شباهتش به موسی علیه السلام ، ترس
دائمی داشتن از دشمنان و طولانی
بودن غیبت و پنهانی بودن تولد اوست
و این که پیروانش پس از او از اذیت و
خواری در رنج بودند تا اینکه سرانجام
خدای عز و جل، ظهورش را اجازه
فرمود و او را بر دشمنانش یاری و
نصرت بخشید.

و اما شباهتش به عیسی علیه السلام ،
اختلاف کسانی است که درباره او
اختلاف کردند. گروهی گفتند: به دنیا
نیامد، و برخی گفتند: مرد و از دنیا
رفت و عده ای گفتند: کشته و به دار
آویخته شد.

و اما شباهتش به جدش محمد
مصطفی صلی الله علیه و آله ، خروج او با شمشیر و
کشتن دشمنان خدا و دشمنان
رسول صلی الله علیه و آله و جباران و سرکشان
است.»(۲)

در بخشی از روایت طولانی ای که
از حضرت صادق علیه السلام توسط مفضل بن
عمر نقل شده است چنین می خوانیم:
«وَ سَیِّدُنَا الْقائِمُ علیه السلام مُسْنِدٌ ظَهْرَهُ اِلَی الْکَعْبَهِ وَ
یَقُولُ: یَا مَعْشَرَ الْخَلائِقِ اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ
اِلی آدَمَ وَ شَیْثَ، فَها اَنَا ذا آدَمُ وَ شَیْثُ، اَلا وَ مَنْ
اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی نُوحٍ وَ وَلَدِهِ سامْ فَها اَنَا ذا نُوحٌ
وَ سامُ، اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلَی اِبْراهیمَ وَ
اِسْماعیلَ فَها اَنَا ذا اِبْراهیمُ وَ اِسْماعیلُ اَلا وَ مَنْ
اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی مُوسی وَ یُوشَعَ فَها اَنَا ذا
مُوسی وَ یُوشَعُ اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی عیسی
وَ شَمعونَ فَها اَنَا ذا عیسی وَ شَمعونُ. اَلا وَ مَن
اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی مُحَمَّدٍ وَ اَمیرِ الْمُؤمِنین
صَلَواتُ الله عَلَیهما فَها اَنَا ذا مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله وَ
اَمیر الْمُؤمِنین علیه السلام اَلا وَ مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی
الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن علیهماالسلام فَها اَنَا ذَا الْحَسَنُ وَ
الْحُسَیْنُ اَلا وَ مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی الائمهِ مِنْ
وُلْدِ الحُسَینِ علیه السلام فَها اَنا ذاالاَئِمَّهُ علیهم السلام ؛(۳) آقای
ما قائم علیه السلام پشت خود را به کعبه تکیه
زده می فرماید: ای گروه مردم! بیدار
باشید! هر کس می خواهد آدم و شیث
را ببیند، اینک منم آدم و شیث، بیدار
باشید! هر کس می خواهد نوح و
فرزندش سام را به تماشا نشیند، اینک
منم نوح و سام، آگاه باشید! هر کس
می خواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند،
اینک منم ابراهیم و اسماعیل، بیدار
باشید! کسی که می خواهد موسی و
یوشع را بنگرد، اینک منم موسی و
یوشع، آگاه باشید! هر کس می خواهد
عیسی و شمعون را بنگرد، این منم
عیسی و شمعون، بیدار باشید! هر کس
می خواهد محمد و امیر مؤمنان را
بنگرد، اینک منم محمد و علی، بیدار
باشید! و هر کس می خواهد حسن و
حسین را بنگرد، اینک منم حسن و
حسین، بیدار باشید! هر کس
می خواهد امامان از فرزندان حسین را
تماشا کند، اینک من همان [عصاره[
ائمه از فرزندان حسینم.»

«چهارده معصوم را یکجا منم

عترت و قرآن به یک معنی منم»

حقا که با آواز جلی باید گفت:

«هر چه خوبان همه دارند تو یکجا داری

زین سبب هست که اندر دل ما جا داری»

قابل دقت است که مراد از
نزدیکی آن حضرت به انبیا و یا شباهت
او، همان همرنگی و همگونی کمالی و
جمالی است؛ یعنی آنچه از صفات
کمال و اخلاق ستوده در انبیا بوده، در
او نیز جمع است؛ چنان که در بخشی از
لوح فاطمه زهرا علیهاالسلام که توسط جابر
نقل شده است، می خوانیم: «وَ الْخازِنَ
لِعِلْمِیَ الْحَسَنَ (ثُمَّ) وَ اَکْمَلَ ذلِکَ بِابْنِهِ
(م ـ ح ـ م ـ د) رَحْمَهً لِلْعالَمینَ عَلَیْهِ کَمالُ
مُوسی وَ بَهاءُ عیسی وَ صَبْرُ اَیّوبَ؛(۴) گنجینه
دار علم من حسن (عسکری) است و
کامل می شود آن (سلسله امامت) با
فرزندش مهدی که رحمت است بر
جهانیان و دارای کمال موسی و عظمت
عیسی و بردباری ایوب است.»

این همه تأکیدات برای آن است
که مردم در دوران ظهور، جامعیت امام
زمان علیه السلام را درک کنند و بفهمند که همه
انبیا و اولیا در او خلاصه شده اند و تمام
علوم انبیا و کتب آسمانی آنها در نزد او
جمع می باشد. لذا امام صادق علیه السلام
فرمود: «کُلّ نَبِیٍ وَرِثَ عِلماً اَوْ غَیْرَهُ فَقَدِ انْتَهی
اِلی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله ؛(۵) هر پیغمبری علم یا غیر
آن را به ارث برده، به محمد منتهی
می شود.» و علوم حضرت محمد به
وارثان او و آخرین وارث و وصیش
می رسد. چنان که امام باقرفرمود: «اِنَّ
الْعِلْمَ بِکِتابِ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُنَّهِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله
لَیَنْبُتُ فی قَلْبِ مَهْدِیِّنا کما یَنْبُتُ الزَّرعُ عَلی
اَحْسَنِ نَباتِهِ فَمَنْ بَقی مِنْکُم حَتّی یراهُ فَلْیَقُلْ
حینَ یَراهُ السَّلامُ عَلَیْکُم یا اَهلَ بَیتِ الرَّحمَهِ وَ
مَعدِنِ الْعِلمِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَهِ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا
بَقیَّهَ اللّه فی اَرْضِهِ؛(۶) به راستی آگاهی به
کتاب خدای عزیز و جلیل و سنت
پیامبرش صلی الله علیه و آله ، در قلب مهدی ما
می روید! مانند، روییدن زراعت بر
نیکوترین حالت؛ پس کسی که از شما
باقی بماند تا او را ببیند، باید در آن
هنگام بگوید: سلام بر شما ای اهل بیت
رحمت و معدن دانش و محل رسالت،
سلام بر تو ای باقی مانده خدا در زمین
او.»

در نتیجه حضرت مهدی علیه السلام ، نه
تنها جامع صفات کمال و جمالِ انبیای
گذشته است، بلکه جامع علوم آنها و
آگاه به کتب آسمانی آنان نیز می باشد.
چنان که امام صادق علیه السلام می فرماید: امام
زمان علیه السلام می گوید: هر کس که کتابها (ی
آسمانی) و صحف (انبیا) را می خواند،
پس باید از من بشنود. سپس ابتدا
می کند به (خواندن) صحفی که
خداوند بر آدم و شیث نازل فرمود و
امت (و پیروان) آدم و شیث می گویند:
«به خدا سوگند این همان صحف
واقعی است و به راستی ما را نشان داد
آنچه نمی دانستیم و در آن وجود دارد،
و آنچه بر ما مخفی مانده بود و آنچه از
آن افتاده بود و تبدیل و تحریف شده
بود.» آنگاه تورات و انجیل و زبور را
می خواند و اهل تورات و زبور
می گویند: «هذِهِ وَ اللّهِ التُّوراهُ الْجامِعَهُ وَ
الزَّبورُ التَّمامُ وَ الاِنجیلُ الْکامِلُ وَ اِنَّهااَضْعافُ
ما قَرَأْنا مِنْها؛(۷) به خدا سوگند تورات
جامع و زبور تمام و انجیل کامل این
است و به راستی آن چندین برابر
آنچیزی است که ما قبلا خوانده
بودیم.»

ب. میراثدار انبیاء

بر اساس اخبار و روایات رسیده،
حضرت حجت علیه السلام ، به هنگام ظهور،
تمام مواریث انبیاء که دارای خاصیت
منحصر به فرد می باشد همراه دارد،
پیراهن ابراهیم و یوسف علیهماالسلام ، عصای
موسی علیه السلام ، انگشتر سلیمان علیه السلام ، تابوت
سکینه، پرچم و شمشیر پیامبر
خاتم صلی الله علیه و آله ، در نزد او خواهد بود.

ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل
کرده است که آن حضرت فرمود: «اِذا
ظَهَرَ الْقائِمُ علیه السلام ظَهَرَ بِرایَهِ رَسول اللّهِ صلی الله علیه و آله وَ
خاتَمِ سُلَیْمانَ وَ حَجَرِ مُوسی وَ عَصاهُ ثُم یَأمُرُ
مُنادیهِ فَیُنادی اَلا لایَحمِلُ رَجَلٌ مِنْکُم طَعاماً وَ
لا شَراباً وَ لا عَلَفاً فَیَقولُ اَصحابُهُ: اِنَّهُ یُریدُ اَن
یَقْتُلَنا وَ یَقْتُلَ دَوابَّنا مِنَ الجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسیرُ
وَ یَسیرونَ مَعَهُ فَاَوَّلُ مَنْزِلٍ یَنزِلُهُ یَضْرِبُ الْحَجَرَ
فَیَنْبَعُ مِنْهُ طَعامٌ وَ شَرابٌ وَ عَلَفٌ فَیَاْکُلُونَ وَ
یَشْرَبونَ وَ دَوابُّهُمْ حَتی یَنزِلُوا النَّجَفَ بِظَهْرِ
الکُوفَهِ؛(۸) هنگامی که قائم ظهور کند، با
پرچم رسول خدا و انگشتر سلیمان و
سنگ و عصای موسی ظهور خواهد
کرد. سپس منادی او به فرمان آن
حضرت ندا می دهد: فردی از شما غذا
و آب و علف با خود حمل نکند. پس
یارانش می گویند: او قصد دارد ما و
چهارپایان ما را بر اثر گرسنگی و
تشنگی هلاک کند. پس او حرکت
می کند و آنها نیز با او حرکت می کنند.
پس در اولین منزلی که آن حضرت
فرود می آید، آن سنگ را (به زمین)
می زند، پس غذا و آب و علف از آن
بیرون می آید و یاران و حیوانات آنان
از آن می خورند و می نوشند (وضع به
همین منوال است) تا به نجف پشت
کوفه می رسند.»

امام صادق علیه السلام فرمود: «وَاِنَّهُ کانَ کُلُّه
فِی السَّفطِ وَ تَرَکاتُ جَمیعِ النَّبیّینَ حَتّی
عَصاآدَمَ وَ نوحَ علیه السلام وَ تَرَکَهُ هودَ وَ صالِحَ علیه السلام وَ
مَجموعُ اِبراهیم علیه السلام وَ صاعُ یُوسُفَ علیه السلام وَ
مِکیالُ شُعَیْبَ علیه السلام وَ میزانُهُ وَعَصی موسی علیه السلام
وَ تابُوتُه الَّذی فیهِ بَقیهُ ما تَرَکَ الُ موسی وَ آلُ
هارونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکهُ وَ دِرعُ داوُدَ علیه السلام
وَخاتَمُهُ وَ خاتُمُ سُلیْمانَ علیه السلام وَ تاجُهُ وَ رَحْلُ
عیسی علیه السلام وَ میراثُ النَبیین وَ الْمُر سَلینَ فی
ذلک السَّفطِ؛(۹) همه آن اشیا (در نزد
حضرت مهدی) داخل آن جامه دان
قرار دارد و همین طور تمامی ماترک
انبیا حتی عصای آدم و نوح و ماترک
هود و صالح و مجموع ابراهیم و جام
یوسف و پیمانه و ترازوی شعیب و
عصای موسی و تابوت [سکینه] او که
ماترک (یادگارهای) آل موسی و
هارون در آن قرار دارد و ملائکه آن را
حمل می کنند و زره داود علیه السلام و
انگشترش و انگشتر حضرت سلیمان
و تاجش و رحل(۱۰) عیسی و میراث انبیاء و
رسولان (همه) در آن جامه دان قرار دارند.»

مواریث انبیاء فقط یک
مجموعه اشیای قیمتی و
عتیقه نیست که فقط جنبه
مالی و آثار باستانی داشته
باشد، بلکه اشیایی است
منحصر به فرد و دارای
خواص فوق العاده عجیب و
پیشرفته که حضرت را در
تحقق حکومت جهانی و بر
پایی عدالت فراگیر، کمک و
یاری می رساند.

آنچه به خوبان جهان داده اند

قسم تو را بهتر از آن داده اند

آنچه بنازند بر آن دلبران

جمله تو را هست زیادت بر آن

قابل تذکر است مواریث انبیاء
فقط یک مجموعه اشیای قیمتی و
عتیقه نیست که فقط جنبه مالی و آثار
باستانی داشته باشد، بلکه اشیایی است
منحصر به فرد و دارای خواص فوق
العاده عجیب و پیشرفته که حضرت را
در تحقق حکومت جهانی و بر پایی
عدالت فراگیر، کمک و یاری
می رساند. برای روشن شدن، برخی از
آنها را بررسی می کنیم.

۱.پیراهن ابراهیم خلیل و حضرت

یوسف علیهماالسلام

این پیراهن، پیراهن بهشتی و بی
نهایت خوشبو و حفظ کننده و شفا
بخش است. همین پیراهن بود که
ابراهیم را از آتش نجات داد و بعد از او
به اسحاق و آنگاه به یعقوب و یوسف
رسید. این همان پیراهن بود که بوی آن
را یعقوب از مصر که تا کنعان فاصله
زیادی داشت استشمام کرد.(۱۱) چنان که
قرآن از زبان او نقل می کند که «اِنّی لاَجِدُ
ریحَ یُوسُفَ لَو لا اَنْ تُفَنِّدون»؛(۱۲) «به راستی
من بوی یوسف را استشمام می کنم اگر
مرا کم خرد ندانید.»

این همان پیراهن است که
وسیله ای برای شفای چشمان نابینای
یعقوب شد، که بنابر نقل مرحوم
طبرسی، بیش از شش سال نابینا بود(۱۳) و
قرآن نیز می فرماید: «وَ اَبْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ
الْحُزنِ»؛ «و دیدگانش از غم و اندوه
سفید شد.»

وقتی حضرت یوسف از حال پدر
جویا شد، برادران گفتند: پدر از فراق
تو چشمانش را از دست داده، حضرت
یوسف فرمود: «اِذْهَبُوا بِقَمیصی هَذا
فَاَلقُوُهْ عَلی وَجهِ اَبی یَأْتِ بَصیراً»؛(۱۴) «این
پیراهن مرا ببرید و بر صورت پدرم
بیاندازید که بینا می شود.»

و چون بشارت دهنده به کنعان
رسید، پیراهن را بر صورت یعقوب
افکند و او در جا بینا شد و آنگاه بود که
حضرت یعقوب فرمود: «اَلَم اَقُلْ لَکُم
اِنّی اَعْلَمُ مِنَ اللّه مالا تَعْلَمون»؛(۱۵) «آیا به شما
نگفتم که من از خداوند چیزی می دانم
که شما نمی دانید.»

درباره سابقه و خاصیت و نهایت
این پیراهن، حضرت صادق علیه السلام به
مفضل فرمود:«اَتَدری ماکانَ قَمیصُ
یُوسُفَ علیه السلام قالَ: قُلْتُ: لا. قالَ: اِنَّ اِبراهیمَ علیه السلام
لَمّا اُوْقِدَت لَهُ النّارُ نَزَلَ اِلَیْهِ جَبْرَئیلُ علیه السلام
بِالْقَمیصِ وَ الْبَسَهُ اِیّاهُ فَلَمْ یَضُرَّهُ مَعَهُ حَرٌّ وَ لا
بَرْدٌ فَلَمّا حَضَرَتْهُ الوَفاهُ جَعَلَهُ فی تَمیمَهٍ وَعَلَّقَهُ
عَلی اِسحاقَ علیه السلام وَ عَلَّقَهُ اِسحاقُ عَلی
یَعْقوبَ علیه السلام فَلَّما وُلِدَ یوسُفُ عَلَّقَهُ عَلَیهِ وَ کانَ
فی عَضُدِهِ حَتی کانَ مِن اَمْرِهِ ما کانَ فَلَمّا
اَخْرَجَهُ یوسُفُ مِنَ التَّمیمَهِ وَجَدَ یَعْقوبُ ریحَهُ
وَ هُوَ قَولُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «اِنّی لاََجِدُ ریحَ یُوسُفَ لَوْ لا
اَنْ تُفَنِّدُونَ فَهو ذلِکَ الْقَمیصُ الَّذی مِنَ الجَّنَهِ
قُلتُ: جُعِلْتُ فِداکَ فَاِلی مَنْ صارَ هذَا
القَمیصُ قال اِلی اَهْلِهِ وَ هُوَ مَعَ قائِمِنا اِذا
خَرَجَ؛(۱۶) می دانی پیراهن یوسف چه
بود؟ گفت: نه. حضرت فرمود: وقتی
آتش برای ابراهیم افروخته شد،
جبرئیل با این پیراهن به سوی او فرود
آمد و آن را بر او پوشاند. پس با آن
پیراهن، گرما و سرما به او زیان
نمی رساند. چون وفات او نزدیک شد،
آن را در جلدی قرار داده و به (گردن)
اسحاق آویخت و اسحاق (نیز) بر
یعقوب آویخت و چون یوسف متولد
شد، یعقوب آن را به یوسف آویخت.
هنگامی که آن بلاها به یوسف رسید،
آن جلد در بازوی او بود، وقتی که
یوسف آن پیراهن را از جلد خارج
کرد، یعقوب بوی آن را استشمام کرد و
این سخن خدای عزیز و جلیل [از قول

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.