پاورپوینت کامل مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس ۶۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس ۶۲ اسلاید در PowerPoint :

۵۷

فلسطین در گذرگاه تاریخ

هزاران سال پیش گروهی از
کنعانیان از جزیره العرب به سرزمین
فلسطین کوچ کردند و شهری را با نام
«یبوس» بنیان نهادند. بعدها این نام به
اورسالم ـ یعنی صلح و دوستی ـ تغییر
نام یافت.

در واقع اورسالم همان اور شلیم
در زبان عبری است که امروزبه شهر
قدس اطلاق می گردد.

براساس مدارک تاریخی این شهر
در طول تاریخ هفده بار مورد حمله و
محاصره قرار گرفت و بارها با خاک
یکسان شد. از لحاظ مالکیت نیز شهر
اورسالم، قدس یا اورشلیم پانزده قرن
در اختیار یبوسیان یا همان کنعانیان،
چهار قرن در تسلط بنی اسرائیل، چند
قرن در دست ایرانیها، دو قرن در
حاکمیت یونان و چهار قرن تحت
حکومت رومیان اداره گردید. از این
رو روشن است که بنیان قدس و آبادی
سرزمین فلسطین از کنعانیان نشأت
گرفته است و حافظه تاریخ جایی جز
چهار قرن برای بنی اسرائیل باقی
نمی گذارد.

از سوی دیگر عهدنامه مسلمین
نیز این ماجرا را تأیید می کند که
یهودیان در آن دوران به عنوان اتباع و
ساکنان رسمی اورشلیم شناخته
نمی شدند و از آنان نامی به میان نیامده
است.

پس از فتح مسالمت آمیز اورشلیم
به دست مسلمانان، نام آن به بیت
المقدس تغییر یافت. از آن پس از سال
پانزده ه . ق تا سال ۱۳۳۷ ه . ق مطابق با
۱۹۱۷ م جز در مدت یک قرن، همواره
بیت المقدس در دایره سرزمینهای
اسلامی تعریف می گردید.

صهیونیسم

صهیون در زبان عبری، به معنای
آفتابگیر است؛ همچنین نام کوهی در
جنوب غربی بیت المقدس می باشد.
کوه صهیون بر اساس برخی گفته ها
زادگاه و آرامگاه داود پیامبر و جایگاه
حکومت سلیمان نبی بود.

البته این نام گاهی به نام شهر
برگزیده، شهر مقدس آسمانی نیز به
کار می رود. اما در هر حال صهیون
اشاره به یکی از آرمانهای یهود
می باشد و سمبل رهایی از ظلم و
تشکیل حکومت مستقل یهودیان و
فرمانروایی بر جهان است. از این رو
یهودیان خود را فرزندان صهیون
می دانند.

اما صهیونیسم یا صهیون گرایی
جنبشی است که خواهان مهاجرت و
بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین
و تشکیل دولت یهود است.
صهیونیسم نوعی ملی گرایی افراطی
است که دیگر نژادها را خوار و پست
می شمارد و در پی دستیابی به قدرت
است. این حرکت در نیمه دوم قرن
نوزدهم میلادی در اروپا پا به عرصه
وجود گذاشت؛ اما واژه صهیونیسم
نخستین بار توسط تئودور هرتزل به
کار رفت و سپس ناحوم ساکولو در
کتاب تاریخ صهیونیسم از آن سخن
گفت.

غالبا صهیونیسم را به دوگرایش
سیاسی و فرهنگی تقسیم می نمایند.
صهیونیسم سیاسی در نیمه دوم قرن
نوزدهم رشد کرد و بازگشت یهودیان
به فلسطین و ایجاد کشور اسرائیل را
خواستار بود. اما صهیونیسم فرهنگی
که دارای قدمت بیشتری بود، با
مهاجرت یهودیان به فلسطین و
تأسیس حکومت جدید مخالفت
نمود.

در هر حال صهیونیسم را ـ به ویژه
در گرایش سیاسی آن ـ نمی توان
محصول مستقل و مستقیم
اندیشمندان یهودی دانست، بلکه آن را
می توان پاسخی به رقابتهای استعماری
و قدرتهای اروپایی به شمار آورد.

هر چند از دیدگاهی دیگر
نمی توان انگیزه های مذهبی صلیبیون
شکست خورده دیروز و پیروزمندانه
امروز را نیز از نظر دور داشت.

در عین حال می توان تقسیم بندی
دیگری را نیز ملاحظه نمود و آن
صهیونیسم دینی و غیردینی است.
صهیونیسم دینی، اندیشه ای است که
اعتقاد دارد بازگشت به سرزمین
موعود، در زمانی که پروردگار
مشخص نموده و به شیوه ای که او
تعیین کرده است رخ خواهد داد و این
رخدادی بشری نیست. پیروان این
اندیشه گروهی از یهودیان یا همان
صهیونیستهای فرهنگی و عده ای از
مسیحیان آخرالزمان گرا می باشند که
اعتقاد به ظهور مجدد مسیح در ارض
فلسطین دارند. در برابر این عده،
کسانی نیز با تکیه بر شواهد تاریخی،
سیاسی و علمی در تلاشند تا به اسکان
یهودیان مشروعیت بخشند. البته
همین گروه نیز اگرچه از استدلالهای
غیر دینی بهره می برند اما گویش و
ادبیاتی دینی دارند و از پشتیبانی برخی
روحانیون یهودی نیز برخوردارند،
هرچند در ذات خویش بیشتر بر ملیت
یهود تکیه کرده و از مذهب دوری
می جویند.

علل گرایش به صهیونیسم

الف. ادعای یهودستیزی

صهیونیستها، صهیونیسم را
پاسخی به یهودی آزاری می دانند. آنان
مدعی اند این آزار تاریخی از زمان
سقوط حکومت باستانی یهود در
فلسطین توسط آشوریان، بابلیان،
یونانیان و رومیان در گذشته و
امپراطوری روس و هیتلر در قرن
نوزدهم و بیستم همواره ادامه داشته
است.

و به عنوان نمونه، مسئله
هلوکاست را دائما مطرح می کنند و به
صورت اغراق آمیزی سوزاندن
یهودیان در کوره های آدم سوزی را با
مظلوم نمایی تمام بیان می کنند.

اما واقعیت آن است که این مسئله
تنها بهانه ای است که با بزرگ نمایی و
اغراق در صدد است تا خود را به
صورت دلیلی موجه جلوه دهد و
گذشته از جنبه های اغراقی، حالتی
روانشناسانه به خود می گیرد تا
همنوایی جوامع گوناگون را برانگیزد و
زمینه های تاخت و تاز به سرزمین
دیگران را فراهم سازد.

ب. قدرتهای بزرگ

وابستگی صهیونیسم به قدرتهای
بزرگ حکایتی ناگفته نیست. در واقع
قدرتهای بزرگ با تقویت این اندیشه
سعی نمودند تا با اسکان یهودیان در
اراضی آسیایی و بخشهای مسلمان
نشین، منافع خویش را تضمین نمایند.
گفتار هرتزل در این رابطه بسیار در
خور توجه است: «بازگشت به
سرزمین پدرانمان… از بزرگترین
مسائل سیاسی مورد علاقه قدرتهایی
است که در آسیا چیزی می جویند.»

ج. سرمایه دارهای یهود

بی تردید رونق دنیای سرمایه
داری در غرب و اروپا برتوان مالی
یهودیان نیز تأثیر گذاشت و عده ای از
آنان را وارد بازارهای پرسود جهان
ساخت. این تغییر وضعیت باعث
گردید تا یهودیان سرمایه دار با تشویق
دیگر یهودیان آنان را از اجتماعات
منزوی و بسته مذهبی خود به سوی
بیرون و کارهای تجاری و مولد سوق
دهند. با ورود یهودیان به این عرصه و
نیاز به جذب و حضور در بازارهای
جدید، امپراطوری عثمانی مورد توجه
قرار گرفت. در واقع حربه رهایی
یهودیان ثروتمند از دست همکیشان
فقیر خویش، بخشی از حمایت
سرمایه داری یهود از جنبش
صهیونیسم را تشکیل می دهد. هر چند
بازرگانان یهودی ایندا اوگاندا را بر
فلسطین ترجیح می دادند، اما با
پیروزی جناح طرفدار انگلیس،
فلسطین به عنوان پناهگاه یهودیان و
حافظ منافع غربیان در نظر گرفته شد.

جالب آنجا است که ناحوم
ساکولو به عنوان تاریخ نویس
صهیونیسم در این رابطه اعتراف
می کند که صهیونیسم نه به عنوان یک
نهضت بلکه به عنوان یک اقدام مالی و
سرمایه داری ظهور کرده است.

د. فرهنگ سازی

از جمله مهمترین اقدامات
طرفداران اندیشه صهیونیسم برای
استقرار آن، توجه به عرصه های هنری
و ادبیات از سویی و نگارش دائره
المعارفها که در دنیای علم به عنوان
کتابهای مرجع شناخته می شوند از
سوی دیگر بوده است. در حقیقت آنان
در سطح عوام دست به نگارش داستان،
رمان و نمایشهای بسیاری زدند و با
رواج ادبیات مذهبی و داستانی نظیر
کتاب «تلمود» به اندیشه بازگشت رنگ
و بویی مذهبی دادند و با انتشار کتاب
«دیوید آلروی» و رمان «دانیل دروندا»
ملیت و نژاد یهود را هویتی متمایز و
تازه بخشیدند و به واسطه نگارش
«دائره المعارف صهیونیسم و اسرائیل»
و تزریق آن به محافل سیاسی و علمی،
راه را برای شناسایی ملت یهود در
اراضی فلسطین تحت عنوان
«اسرائیل» هموار ساختند.

در هر حال با توجه به تمامی
نکات گفته شده می توان دریافت که
ملی گرایی افراطی، اندیشه قوم
برگزیده، آزادیهای پدید آمده در
جوامع غربی پس از دوره نوزایی یا
رنسانس، نگاه بد بینانه اروپاییها به
یهودیان، قدرت یابی سرمایه داری
یهود، ناتوانی یهود در سازگاری با
دیگر پیروان ادیان، و در پایان، شکست
امپراطوری عثمانی، همگی توانست،
به مرور اندیشه صهیونیسم را به نتیجه
برساند.

انتفاضه

پس از روی کار آمدن حکومت
جعلی اسرائیل که با حمایتهای بی
دریغ قدرتهای استعماری رخ داد،
قیامهای بسیاری از سوی فلسطینیان به
وقوع پیوست که می توان از میان آنها به
جدیدترین آنها که انتفاضه باشد اشاره
نمود.

انتفاضه یا همان «انقلاب سنگ»
جنبشی نوین و ضد صهیونیستی است
که با امکانات کم و در پاسخ به شکست
ملی گرایی عربی و اقدامات
سرکوبگرایانه صهیونیستها به وقوع
پیوست.

در تاریخ معاصر فلسطین هیچگاه
جنبشی به گستردگی و پایداری
انتفاضه به ثبت نرسیده است. انتفاضه
در حقیقت حرکتی است خودجوش و
مبارزه ای است از درون که به مرور به
انقلاب می گراید.

انتفاضه مردم مسلمان فلسطین
توانست در مدتی کوتاه ضربات جبران
ناپذیری بر پیکر اسرائیل وارد کند که
می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف. عدم توانایی اسرائیل در
سرکوب مؤثر قیام باعث گرایشهای
طرفدار صلح در میان یهودیان گردید.

ب. روشهای سرکوبگرایانه
اسرائیل در برخورد با این قیام مردمی
و غیر مسلحانه، فشار افکار عمومی
جهان را برای اسرائیل به ارمغان آورد
و بار دیگر مشروعیت اسرائیل را زیر
سؤال برد.

ج. اختلاف و شکاف در میان
تصمیم سازان رژیم صهیونیستی را
افزایش داد.

د. هزینه های گزاف را بر گرده
صهیونیستها تحمیل کرد؛ به گونه ای که
هزینه هر روز سرکوب چیزی بالغ بر
یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار
دلار تخمین زده شد و کاهش پول
اسرائیل، تنزّل تولید ناخالص ملی،
ضربه توریسم، افزایش سطح بیکاری
و افزایش هزینه های نظامی را بر
اسرائیل تحمیل نمود.

در نتیجه این مسائل، اسرائیل با
خودگردانی بخشی از اراضی اشغالی
موافقت نمود و پذیرفت با ساف وارد
مذاکره شود و به این وسیله برخی از
اهداف فلسطینیان که در طول سالها
آرزویی بیش تلقی نمی شد، به حقیقت
پیوست. گفتنی است انتفاضه از سال
۱۹۸۷ م. شروع گردید و در دور جدید
خود که به انتفاضه مسجد الاقصی
مشهور گردیده است، همچنان پویا و
سرزنده به مبارزه ادامه می دهد.

گروههای سامان دهنده انتفاضه

مهم ترین گروههای سامان دهنده
انتفاضه، دو جن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.