پاورپوینت کامل برخی از آموزشهای الهی به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در برخورد با مشرکان ۶۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برخی از آموزشهای الهی به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در برخورد با مشرکان ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برخی از آموزشهای الهی به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در برخورد با مشرکان ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برخی از آموزشهای الهی به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در برخورد با مشرکان ۶۲ اسلاید در PowerPoint :
۵۷
اشاره
بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله با واکنشهای
متفاوتی از سوی مشرکان، یهودیان و
مسیحیان رو به رو شد. بیشترین
واکنش تند را در دوره نخست،
مشرکان و سپس یهودیان نشان دادند.
اطلاع از چگونگی به ثمر نشستن
دعوت و فراز و فرودهای آن روشن
می سازد که در راستای دعوت مردم با
چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
اکنون که گرایش به اسلام در جامعه
جهانی رو به افزایش است و دشمنان به
ویژه مشرکان و کافران و مغضوبان و
گمراهان بر ضد مسلمانان صف آرایی
کرده و شمشیر را از رو بسته اند،
شناخت کنش و واکنشها، آن هم از منبع
صادقی چون قرآن بهترین ابزار
آمادگی است.
برخورد پیامبر صلی الله علیه و آله با این کنشها و
واکنشها موجب شد تا در نهایت
گفتمان نبوی، بر گفتمان شرک و بت
پرستی چیره شود. از آنجا که پیامبر صلی الله علیه و آله
فرستاده خداست، خداوند از پیامبرش
در تمام مراحل انجام رسالت، حمایت
کرده است و اوست که به پیامبر صلی الله علیه و آله
آموخته چگونه با مخالفین برخورد
کند. خداوند برای موفقیت پیامبر صلی الله علیه و آله
آموزه های نظری و عملی در اختیارش
می گذارد تا با توجه به آنها مأموریت
خود را انجام دهد. در این مقاله، به
بررسی این آموزه ها می پردازیم.
الف. آموزه های نظری الهی
آموزه های نظری در یک
تقسیم بندی در سه بخش قابل بررسی
است:
۱. تاریخی
پیامبر صلی الله علیه و آله در راه انجام وظائف
خود با مشکلات فراوانی مواجه بود.
خداوند برای دلداری او، برخورد
امتهای گذشته با پیامبرانشان را برای
پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند تا بداند لازمه
پیامبری و هدایتگری مردم همین است
و او در این جهت تنها نیست. مسلّما
وقتی انسان، تاریخ همکاران خود را
بداند و از مشکلاتی که آنها با آن
روبه رو بودند، مطلع گردد، از
اضطراب و ناراحتی او کاسته شده،
مشکلاتش قابل تحمّل می شود. بعضی
از آیات به آموزه های تاریخی برای
تحمل پذیر کردن ناملایمات برای
پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره دارد، به عنوان نمونه،
می فرماید: «وَکُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ اَنْبَاءِ
الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَ جَاءَکَ فِی هـذِهِ
الْحَقُّ وَ مَوعِظَهٌ وَ ذِکرَی لِلْمُؤمِنِینَ»؛ «ما از
سرگذشتهای انبیاء برای تو بازگو
می کنیم تا به وسیله آن قلبت را آرامش
بخشیم [و اراده ات قوی گردد] و در
این [اخبار و سرگذشتها] برای تو حق
و برای مؤمنان موعظه و تذکر آمده
است.»
این سخن را خداوند پس از آن
می فرماید که تاریخچه ای از ماجراهای
امتهای گذشته و پیامبرانشان چون
موسی، شعیب، لوط، ابراهیم، هود،
صالح و نوح علیهم السلام نقل کرده است.
۲. فلسفی ـ اجتماعی
از آموزه های نظری این است که
انسان موجودی است مختار. تمام
ارزشمند بودن یا نبودن عمل انسان و
حتّی ایمان آوردن یا نیاوردنش وابسته
به این است که از روی اختیار و آزادی
باشد. بر این اساس، یک مصلح
اجتماعی تلاش می کند نه بر اساس
اجبار، بلکه با استدلال و اقناع، جامعه
را هدایت کند. او با توجه به این
حقیقت، خود را تنها یک عامل در میان
عوامل تأثیرگذار در هدایت و تربیت
می داند. بر طبق این آموزه، قوانین
حاکم بر جامعه و انسان، بیان می شود تا
کارهای عقیدتی ـ فرهنگی با توجه به
آن انجام گیرد. مثلا، خداوند
می فرماید: «وَ لَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ اُمَّهً
وَاحِدَهً وَلاَ یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ اِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ
وَلِذلِکَ خَلَقَهُم…»؛ «و اگر پروردگارت
می خواست، همه مردم را یک امّت
[بدون هیچ گونه اختلاف [قرار می داد؛
ولی آنها همواره مختلف اند، مگر کسی
را که پروردگارت رحم کند. و برای
همین [پذیرش رحمت] آنها را
آفرید… .»
خداوند در این آیه و دیگر آیات،
گوشه هایی از حقایق تاریخی و سنت
حاکم بر جامعه در ارتباط با دین را بیان
می فرماید و اشاره می کند که خواست
خداوند بر وحدت و ایمان اجباری
انسانها نیست؛ از این رو انسانها را
برای تحقق آزمایش و امتحان آزاد
آفریده است و چون چنین است، خواه
ناخواه ریزشهایی خواهد بود و عده ای
به دنبال حق نخواهند رفت؛ هر چند
نشانه های آشکار وجود داشته باشد.
بنابراین، تو ای پیامبر! حزن و اندوه به
خود راه نده! زیرا تو علّت تامه هدایت
یافتن نیستی، بلکه تو تنها یک عامل در
هدایت مردمی. پس اگر کسی هدایت
نشد، اشکال در تو نیست، بلکه در
خود آنهاست: «اِنَّکَ لاَ تَهْدِی مَنْ اَحْبَبْتَ
وَلـکِنَّ اللّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَ هُوَ اَعْلَمُ
بِالْمُهْتَدِینَ»؛ «تو نمی توانی هر کسی را
که دوست داری هدایت کنی؛ ولی
خداوند هر کس را بخواهد، هدایت
می کند و او به هدایت یافتگان آگاه تر
است.»
۳. تبیین قلمرو مسئولیت و توان
از آموزه های الهی که جنبه نظری
نیز دارد، تبیین قلمرو مسئولیت برای
پیامبر صلی الله علیه و آله است. در آیات فراوانی به
این مسئله اشاره شده است. در این
آیات بایدها، تواناییها و مسئولیتها در
برابر نبایدها و اموری که خارج از
حیطه مسئولیت آن حضرت است،
بیان می شود. به پیامبر صلی الله علیه و آله گفته می شود
که تو فقط یک مبلّغ، رسول، تذکر
دهنده و هشدار دهنده هستی؛ اما اینکه
آنها حتما به سخنان تو گوش بدهند و
ایمان بیاورند، این دیگر در اختیارت
نیست و از قلمرو مسئولیت تو خارج
است. بنابراین، به خاطر گمراهی و
بی ایمانی آنها اندوهگین مباش! این
چیزی نیست که خدا از تو خواسته
باشد و به عبارت دیگر، تو نمی توانی
در مردم ایجاد ایمان کنی، بلکه
می توانی ایمان را عرضه کنی و قبول آن
به عواملی وابسته است که در حوزه
مسئولیت تو نیست: «فَذَکِّرْ اِنَّمَا اَنْتَ مُذَکِّرْ
لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ»؛ «پس تذکر ده که تو
فقط تذکر دهنده ای. تو سلطه گر بر آنان
نیستی [که بر ایمان مجبورشان کنی].»
در یک جمع بندی می توان گفت:
مجموعه آموزه های تاریخی، فلسفی،
اجتماعی و بیان کردن قلمرو توان و
مسئولیت، نقش اساسی در حرکت،
تداوم و دلگرمی در کار دارد.
ب. آموزه های عملی الهی
منظور از آموزه های عملی،
دستور العمل هایی است که پیامبر صلی الله علیه و آله
می بایست در برابر مشرکان به کار
گیرد. این دستور العمل ها به طور عمده
عبارت اند از:
۱. تحدّی (مبارزه طلبی)
مشرکان پیامبر صلی الله علیه و آله را متهم
می کردند که قرآن را از پیش خود
ساخته و به دروغ به خدا نسبت داده
است. خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله می آموزد
که به افرادی که این شبهه را عنوان
می کنند، بگوید که شما هم چند سوره
مثل قرآن بیاورید و در این مورد از هر
کس که خواستید، کمک بگیرید، و
آنگاه می فرماید: «قُلْ لـَئِنِ اجْتَمَعَتِ
الاِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثلِ هـذَا الْقُرْءاَنِ
لاَ یَأْتُونَ بِمِثلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ
ظَهِیراً»؛ «بگو: اگر انسانها و پریان
(انس و جن) اتفاق کنند که همانند این
قرآن بیاورند، همانند آن را نخواهند
آورد؛ هر چند یکدیگر را [در این کار[
کمک کنند.»
۲. استدلال
از شیوه هایی که پیامبر صلی الله علیه و آله برای
دعوت مشرکان به اسلام و برخورد با
واکنشهای خصمانه آنان اتخاذ می کرد،
بحث و استدلال با آنها بوده است.
قرآن مملو از استدلالهای پیامبر صلی الله علیه و آله
برای اثبات حقانیّت خود وابطال
ادّعاهای مخالفان است. به عنوان
نمونه، قرآن برای باطل ساختن شبهه
تعدد خدایان، می فرماید: «مَا اتَّخَذَ اللّهُ
مِنْ وَلَدٍ وَ مَا کَانَ مَعَهُ مِنْ اِلـهٍ اِذًا لَذَهَبَ کُلُّ اِلـهٍ
بِمَا خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی بَعْضٍ سُبْحـانَ
اللّهِ عَمَّا یَصِفُونَ»؛ «خدا هرگز فرزندی
برای خود انتخاب نکرده است و
معبود دیگری با او نیست که اگر چنین
می شد، هر یک از خدایان مخلوقات
خود را تدبیر و اداره می کردند و بعضی
بر بعضی دیگر برتری می جستند [و
جهان هستی به تباهی کشیده می شد].
منزّه است خدا از آنچه آنان توصیف
می کنند.»
در این آیه شریفه، برای فرض
تعدد خدا، دو لازمه مطرح شده که هر
دو منتهی به فساد عالم می شوند:
۱. تعدد خدا مستلزم این است که
هر یک برای خود حوزه اِعمال قدرت
و ربوبیت جدایی داشته باشند و گرنه
تعدد معنا نخواهد داشت. با تعدد
عوالم بی ارتباط با هم، وحدت صُنع به
هم خواهد ریخت و فساد عالمگیر
می شود.
۲. تدابیری که در جهان هستی
حاکم است، بعضی از آن عَرْضی
هستند، مثل: تدبیر بر خشکی و دریا و
آب و آتش و بعضیها طولی هستند،
مثل: تدبیر بر انسان در برابر تدبیر بر
زمین، و تدبیر بر زمین در برابر تدبیر
جهان. در تدابیر طولی بعضی از تدابیر
برتر و بالاتر از دیگری هستند. اگر
تدبیر برتر فرو ریزد، تدبیر مادون نیز
فرو می ریزد؛ زیرا تدبیر مادون به آن
وابسته است. پس خدایی که تدبیر
بالاتری دارد، نسبت به خدایی که
تدبیر پایین تری دارد، برتری خواهد
داشت.
این بیان با بینش بت پرستان در
ارتباط است؛ زیرا آنان برای آسمان و
زمین خالق واحد واجب الوجود قائل
بودند و سپس برای باد، باران، جنگ،
صلح وعبادت کردن و … خدایان دیگر.
بنابراین، خدای خالق باید خدای
واقعی و غالب بر هستی باشد وبقیه
مغلوب او خواهند بود. در نتیجه،
شایسته عبادت شدن نیستند.
۳. استقامت
از آموزه های عملی خداوند برای
پیامبر صلی الله علیه و آله ، مکلّف ساختن آن حضرت
به مقاومت در برابر مشکلات و
ناملایمات است؛ زیرا تغییر باورها
وعقاید مردم به راحتی به دست
نمی آید و جامعه نیز مخالفت با باورها
و عقاید خود را با واکنشهای سختی
پاسخ خواهد داد. آیات زیادی از قرآن،
پیامبر صلی الله علیه و آله را دعوت به صبر و پایداری
می کند. به دو نمونه از این آیات اشاره
می کنیم:
«فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ اوُلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 