پاورپوینت کامل خطابه و خطیبان جمعه (۸) ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خطابه و خطیبان جمعه (۸) ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خطابه و خطیبان جمعه (۸) ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خطابه و خطیبان جمعه (۸) ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

۲۹

و. سیاست

از دیگر آداب خطبه خوانی توجه
به امور سیاسی و تحلیل و تبین مسائل
مربوط به آن است.

در فرهنگ معرفتی اسلام،
سیاست و معنویت دو مقوله جدا از
یکدیگر نبوده و حتّی برخی از مراسم
و مناسک معنوی و عبادی، از حیث
ماهیّت کاملاً آمیخته با مسائل سیاسی
هستند.

آیین پر شکوه حج ـ که یک مراسم
بین المللی نیز هست ـ در هر سال با
ویژگیهایش در کنار کعبه معظمه
برگزار می شود و در جای جای این
مناسک عارفانه، آموزشها و رفتارهای
سیاسی کاملاً مشهود است.

جهاد اسلامی که در جهت آزادی
انسانهای بی پناه و حمایت از
مستضعفان به بند کشیده شده انجام
می گیرد و عبادتی عظیم به شمار
می آید، نوعی حرکت سیاسی است.

از دیگر عبادتهایی که به صورت
هفتگی و با شرایط خاصی برگزار
می شود، نماز جمعه است؛ نمازی که
دو خطبه دارد و امام جمعه در ردیف
تذکر به تقوا و تبشیر و انذار، به تجزیه
و تحلیل حوادث و پدیده های
اجتماعی و سیاسی می پردازد و از
سنگر نماز، مردم را با تحولات جهان
سیاست آشنا می کند.

از ابتکارات اسلام این است که
سیاست را در متن دیانت و دیانت را
آمیخته با سیاست مطرح نموده، از هر
دو مقوله، در یک قالب و با جهت گیری
واحد بهره برداری می کند؛ البته باید
بلافاصله برای پیشگیری از هر ذهنیتی
به این مطلب اشاره کرد که سیاست
اسلامی، عِدل دیانت نیست، بلکه
شاخه ای از شاخه های شجره طیبه
دیانت اسلامی به شمار می آید. این
طور نیست که سیاست و دیانت دو
مقوله در عرض یکدیگر باشند؛ اینها
در طول یکدیگر قرار می گیرند و
دیانت بر سیاست، حاکمیت دارد.

«دین فوق سیاست و حاکم بر آن
است، نه ذیل و در ردیف آن؛ چرا که
وظیفه مذهب، تعیین اصول و
ارزشهای حاکم بر سیاست است و در
مصادیق و مسائل جزئی دخالت
نمی کند. ارتباط دیانت و سیاست، یک
طرفه است و سیاست نباید در مذهب
دخالت کند. اگر اشراف دین بر
سیاست حفظ شود و به شکل کامل این
دو مقوله درهم ادغام نگردند، هیچ گاه
اشتباهات و انحرافات عمدی و غیر
عمدی موردی، به حساب مذهب
نوشته نخواهد شد.»

امام خمینی رحمه الله آمیختگی دیانت و
سیاست را در بستر احکام اسلامی این
طور بیان می کنید:«قرآن کریم و سنت
رسول الله صلی الله علیه و آله آن قدر که در حکومت
و سیاست احکام دارند، در سایر چیزها
ندارند. بسیاری از احکام عبادی اسلام،
عبادی ـ سیاسی است.»

در مورد دیگر می فرماید:

«نه تنها دین اسلام از سیاست جدا
نیست، بلکه اسلام دین سیاست
است… و یک دینی است که احکام
عبادی اش هم سیاسی است؛ سیاستش
هم عبادت است.»

نماز جمعه نمونه بارزی از این
آمیختگی است و امام جمعه وظیفه
دارد بخشی از خطابه اش را به مسائل
سیاسی اختصاص بدهد. در این باره
حضرت رضا علیه السلام فرموده است:

«إِنَّمَا جُعِلَتِ الْخُطْبَهُ یَوْمَ الْجُمُعَهِ لِأَنَّ
الْجُمُعَهَ مَشْهَدٌ عَامٌّ فَأَرَادَ أَنْ یَکُونَ لِلْأَمِیرِ سَبَبٌ
إِلَی مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغِیبِهِمْ فِی الطَّاعَهِ وَ تَرْهِیبِهِمْ
مِنَ الْمَعْصِیَهِ وَ تَوْقِیفِهِمْ عَلَی مَا أَرَادَ مِنْ
مَصْلَحَهِ دِینِهِمْ وَ دُنْیَاهُمْ وَ یُخْبِرُهُمْ بِمَا وَرَدَ
عَلَیْهِمْ مِنَ الآْفَاقِ وَ الْأَهْوَالِ الَّتِی لَهُمْ فِیهَا
الْمَضَرَّهُ وَ الْمَنْفَعَهُ؛ خطبه در نماز جمعه
از این جهت تشریع گردیده است که
نماز جمعه روز حضور مردم در صحنه
به طور عموم و همگانی است و
خداوند خواسته است تا بدین وسیله،
امام و حاکم اسلامی فرصتی در اختیار
داشته باشد برای موعظه و تشویق
مردم به نیکیها و پرهیز از بدیها و وادار
کردن ایشان به هر آنچه که مصلحت
دینی و دنیایی شان اقتضا می کند، و
همچنین آنان را از حوادث و اخبار
خوب و بدی که در جامعه انسانی
اتفاق افتاده آگاه می سازد.»

کلام حضرت رضا علیه السلام به روشنی
ارتباط دین و سیاست را در نماز جمعه
به تصویر می کشد و به امام جمعه
توصیه می کند که از سنگر نماز به
مسائل مورد نیاز اجتماعی و سیاسی
بپردازد. در اینجا مناسب است برخی
از فرازهای این روایت نورانی را
فهرست کنیم:

۱. نماز جمعه، نماز حاکمیت
اسلامی است و از این بابت، بر امام
«مبسوط الید» لازم است تا آن را اقامه
کند: «فَأَرَادَ أَنْ یَکُونَ لِلْأَمِیرِ سَبَبٌ… .»

۲. از حقوق مردم بر حاکم اسلامی
این است که آنها را موعظه کند و از این
طریق، به سالم سازی محیط اجتماع
بپردازد: «… سَبَبٌ إِلَی مَوْعِظَتِهِمْ وَ
تَرْغِیبِهِمْ… .»

۳. در نماز جمعه باید مصالح دینی
و دنیایی مردم مد نظر باشد: «…مَا أَرَادَ
مِنْ مَصْلَحَهِ دِینِهِمْ وَ دُنْیَاهُمْ… .»

۴. نماز جمعه به عنوان یک جریان
عبادی، به مسائل اجتماعی و سیاسی
نیز می پردازد و پدیده های زیانبار و یا
مفید را در جامعه، مورد تجزیه و
تحلیل قرار می دهد: «…وَ یُخْبِرُهُمْ بِمَا وَرَدَ
عَلَیْهِمْ مِنَ الآْفَاقِ وَ الْأَهْوَالِ… .»

بر اساس این گونه روایات است
که فقها فتوا می دهند امام جمعه باید در
خطبه نماز به تجزیه و تحلیل مسائل
سیاسی و اجتماعی بپردازد و مردم را
نسبت به تحولات و رویدادهای
موجود جامعه آگاه سازد. امام
خمینی رحمه الله در کتاب «تحریر الوسیله»
فرموده است:

«برای خطیب در نماز جمعه،
سزاوار است که ضمن خطبه، درباره
مصالح دین و دنیای مسلمانان سخن
گوید و جریانات و وقایع کشورهای
اسلامی و غیر اسلامی و مسائلی را که
سود و زیان آن به مسلمانان بر می گردد
و همچنین مسائلی را که به زندگی و
آخرت و امور سیاسی و اقتصادی آنان
مربوط می شود و در استقلال و
سرنوشت و موجودیت اسلامی آنان
تأثیر دارد، تشریح کند و کیفیت رفتار و
روابط با سایر ملتها را بیان کند و در
مورد دخالت کشورهای ظالم و
استعمارگر، خصوصا در امور سیاسی
و اقتصادی مسلمانان که منجر به
استثمار آنان می شود، هشدار بدهد.»

از آنجا که خطیب جمعه در
موضع عبادت و در محراب نماز قرار
گرفته است و اساس خطابه اش را
جهت گیری الهی و سیر به سوی خدای
سبحان تشکیل می دهد، باید ارائه
اطلاعات سیاسی و تجزیه و تحلیل
رویدادها و پدیده های سیاسی نیز با
جهت گیری کلی عبادت و نماز همراه
و هماهنگ باشد.

خطیب جمعه در بیان و تجزیه و
تحلیل رویدادهای سیاسی، به خاطر
اینکه از منبر خطابه جمعه و در قالب
اقامه نماز ارائه می گردد، باید دقت
بیشتری را انجام دهد. به همان اندازه
که امام جمعه در تفسیر و تبیین آیات
قرآنی و روایات اسلامی دقت و
حساسیت نشان می دهد، در بخش
مربوط به مسائل سیاسی نیز باید دقیق
باشد.

علاوه بر مطلب یاد شده،
بی توجهی و یا کم دقتی در ارائه
تحلیلهای سیاسی موجب می شود تا
هدایتهای سیاسی نماز جمعه با دقت و
اتقان لازم انجام نگیرد و احیانا مردم و
نمازگزاران را در آشفته بازار سیاست،
به بی راهه بکشاند که از این بابت،
خسارتی سنگین بر جامعه اسلامی
وارد خواهد شد.

امام جمعه در بیان تحلیل و
استنتاج مسائل سیاسی، باید به یک
سلسله اصول و معیارهایی توجه
داشته باشد و با توجه به آن معیارها، در
قالب اصول تعریف شده، پدیده های
سیاسی را تجزیه و تحلیل کند. در اینجا
به چند اصل برای نمونه اشاره می کنیم:

۱. امام جمعه هر گونه تحلیلی را
باید در قالب هستی شناسی توحیدی ـ
که مبتنی بر «خدا محوری» است ـ ارائه
کند؛ بدین معنا که روح تحلیل و
استنتاج از تحولات سیاسی، باید
انسانها را به اهداف والای نماز جمعه ـ
که توحید در عبادت است ـ نزدیک
گرداند. او باید از تحلیلهای انسان
محوری یا «اگزیستانسیالیستی» و
مادی گرایی یا «ماتریالیستی» به شدت
پرهیز کند.

۲. سیاست اسلامی بر خلاف
سیاستهای رایج در دنیا، صرفا مادی
نیست، بلکه از ابعاد معنوی نیز
برخوردار است؛ زیرا حکومت از نگاه
اسلام، علاوه بر تأمین نیازهای عمومی
جامعه و تدبیر امور زندگی مردم، باید
زمینه های رشد معنوی انسانها را
فراهم آورد. بنابراین، خطیب جمعه با
تحلیل مسائل سیاسی، بخشی از خلأ
معنویت را پر خواهد کرد و موارد
تأسفباری را ک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.