پاورپوینت کامل تعصّب (۲) ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تعصّب (۲) ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تعصّب (۲) ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تعصّب (۲) ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

۴۳

تعصب مذموم در روایات

شیطان پیشوای متعصبان است.

هنگامی که خداوند به فرشتگان
دستور داد برای آدم علیه السلام سجده کنند،
همگی اطاعت کردند، جز شیطان.
حضرت علی علیه السلام درباره راز این
سرپیچی می فرماید:

«اِعْتَرَضَتْهُ الْحَمِیَّهُ فَافْتَخَرَ عَلی آدَمَ
بِخَلْقِهِ وَتَعَصَّبَ عَلَیْهِ لاِءَصْلِهِ فَعَدُوُّ اللّهِ اِمامُ
الْمُتَعَصِّبِینَ وَسَلَفُ الْمُسْتَکْبِرِینَ الَّذِی وَضَعَ
اَساسَ الْعَصَبِیَّهِ؛ تکبّر و تعصّب به او
دست داد و بر آدم علیه السلام به خاطر خلقت
خویش افتخار کرد و از جهت اصل و
ریشه خود نسبت به او تعصّب ورزید.
پس [به همین دلیل] این دشمن خدا،
پیشوای متعصبان و سر سلسله
مستکبران است و کسی است که بنای
تعصّب را پی ریزی کرد.»

تعصب ناروا و مذموم آثار زیانبار
فراوانی دارد که به اهم آنها اشاره
می شود:

۱. از دست دادن ایمان

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
«مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَ
الاِْیمانِ مِنْ عُنُقِهِ؛ هر کس تعصب
[ناروا] بورزد یا دیگران به خاطر او
تعصّب بورزند، رشته های ایمان را از
گردن خود باز کرده است.»

۲. محشور شدن با اعراب جاهلی

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ کانَ فِی
قَلْبِهِ حَبَّهٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِیَّهٍ بَعَثَهُ اللّهُ یَوْمَ
الْقِیامَهِ مَعَ اَعْرابِ الْجاهِلِیَّهِ؛ هر کس در
دلش به اندازه [دانه] خردلی عصبیّت
باشد، خداوند روز قیامت او را با
اعراب جاهلیّت [دوران قبل از اسلام[
محشور می کند.»

۳. عذاب آخرت

علی علیه السلام فرمود: «اِنَّ اللّهَ یُعَذِّبُ السِّتَّهَ
بِالسِّتَهِ الْعَرَبَ بِالْعَصَبِیَّهِ وَالدَّهاقِینَ بِالْکِبْرِ
وَالاْءُمَراءَ بِالْجَوْرِ وَالْفُقَهاءَ بِالْحَسَدِ وَالتُّجّارَ
بِالْخِیانَهِ وَأَهْلَ الرَّساتِیقِ بِالْجَهْلِ؛ خداوند
شش گروه را به خاطر شش چیز عذاب
می کند: عرب را به خاطر تعصّب،
اربابان را به خاطر تکبّر، حاکمان را به
خاطر ستم، و فقیهان را به خاطر حسد،
تجّار را به خاطر خیانت واهل روستاها
را به خاطر جهل و نادانی.»

۴. مطرود شدن

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لَیْسَ مِنّا مَنْ
دَعا اِلی عَصَبِیَّهٍ وَلَیْسَ مِنّا مَنْ قاتَلَ عَلی
عَصَبِیَّهٍ وَلَیْسَ مِنّا مَنْ ماتَ عَلی عَصَبِیَّهٍ؛ از
ما نیست کسی که [مردم را] به تعصّب
دعوت کند و از ما نیست کسی که به
خاطر تعصّب [ناروا] بجنگد و از ما
نیست کسی که با تعصّب [مذموم[
بمیرد.»

۵. بازماندن از درک حقایق

اشاره شد که تعصّب، وابستگی
غیر منطقی به قوم یا عقیده باطل و یا
عادات و رسوم خاص است که این
حالت پرده ضخیمی بر دیده و عقل
انسان ایجاد می کند و انسان را از درک
حقایق و تشخیص حق و باطل، و
مصلحت و مفسده محروم می سازد.

از اینرو قرآن در جواب مشرکین
مکّه که می گفتند: «ما از آنچه پدران
خود را بر آن یافتیم، پیروی می کنیم.»
تعصّب، وابستگی
غیر منطقی به قوم یا عقیده
باطل و یا عادات و رسوم
خاص است که این حالت
پرده ضخیمی بر دیده و
عقل انسان ایجاد می کند و
انسان را از درک حقایق و
تشخیص حق و باطل، و
مصلحت و مفسده محروم
می سازد

می فرماید: «أَوَ لَوْ کَانَ ءَابَآؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ
شَیْـءًا وَ لاَ یَهْتَدُونَ »؛ «آیا اگر پدران آنها
چیزی نمی فهمیدند و هدایت نیافتند
[باز از آنها پیروی می کنند]!»

این جملات نشان می دهد که مشرکان
مکّه از درک این مسئله که پدران آنها چیزی
نمی فهمیدند و گمراه بودند، عاجز بودند.

۶. از بین رفتن اتّحاد و انسجام جامعه

در آیه ۱۱۳ بقره خواندیم که یهود
بر اثر تعصّب، مسیحیان را بی موقعیّت
می شمردند و مسیحیان یهود را. این
حالت بین اقوام و طوائف دیگری که
گرفتار تعصّب هستند نیز به وجود
می آید. اگر جامعه ای از مجموع چنین
اقوامی تشکیل شده باشد که تعصّب در
بین آنها حرف اوّل را بزند، انسجام و
اتحاد نخواهد یافت.

به همین جهت است که
استعمارگران تلاش می کنند بین
ملّتهای اسلامی تعصّب منفی و مذموم
را تشدید کنند و انسجام اسلامی را
خدشه دار نمایند. در داخل کشور نیز
همواره تلاش کرده اند با ایجاد تعصّب
بین اقوام مختلف و گروهها و احزاب
گوناگون وحدت ملّی را از بین ببرند.

۷. ایجاد کینه

علی علیه السلام در این باره فرمود: «فَاللّهَ
اللّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّهِ وَفَخْرِ الْجاهِلِیَّهِ فَاِنَّهُ مَلاقِحُ
الشَّنَئانِ وَمَنافِخُ الشَّیْطانِ الَّتِی خَدَعَ الاُْمَمَ
الْماضِیَهَ وَالْقُرُونَ الْخالِیَهَ حَتّی اَعْنَفُوا فِی
حَنادِسِ جَهالَتِهِ وَمَهاوِی ضَلالَتِهِ؛ خدا را
خدا را [در نظر بگیرید]! در مورد
تکبر ورزی از روی تعصّب و افتخار
جاهلی که تعصّب و حمیّت [ناروا[
زادگاه کینه است و محل دمیدن شیطان
که با آن امّتهای گذشته و روزگاران
قدیم را فریب داده است تا اینکه در
تاریکیهای نادانی و گمراهی او پنهان
شدند.»

۸. کفر

در بخشی از آیات خواندیم که
اکثر امتهای گذشته بر اثر تعصّب و
لجاجت در مقابل پیامبران قرار گرفتند
و از راه حق و هدایت دور گشتند و
طریق کفر و ضلالت را در پیش گرفتند.

و در یکی از این آیات خواندیم
که: «و این گونه در هیچ شهر و دیاری
پیش از تو پیامبر انذار کننده ای
نفرستادیم، مگر اینکه ثروتمندان
مست و مغروران گفتند: ما پدران خود
را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا
می کنیم.»

چنان که شیطان نیز بر اثر تکبّر و
تعصّب راه کفر را در پیش گرفت.

۹. درد و رنج

قبل از ورود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به
مدینه، سالها دو قبیله «اوس» و
«خزرج» بر اثر تعصّبهای کور درگیر و
گرفتار رنج و زحمتهای فراوان بودند؛
ولی با مسلمان شدن این دو طائفه،
تعصبها به برادری و مهربانی تبدیل
گشت و رنجهای چندساله از بین رفت.

ریشه های تعصّب

۱. تکبّر

در داستان شیطان، آنچه او را به
تعصّب وادار کرد، خودبرتر بینی و
تکبّر او بود. او فکر کرد چون از آتش
است، پس برتر است؛ لذا تعصّب و
لجاجت ورزید.

امام علی علیه السلام در این زمینه
می فرماید: «اَمّا اِبْلِیسُ فَتَعَصَّبَ عَلی آدَمَ
لاَِصْلِهِ وَطَعَنَ عَلَیْهِ فِی خِلْقَتِهِ فَقالَ اَنَا نارِیٌّ
وَاَنْتَ طِینِیٌّ؛ امّا ابلیس به خاطر اصل و
ریشه خود بر آدم تعصّب ورزید و
آدم علیه السلام را در خلقتش طعنه زد. پس
گفت: من از آتش و تو از گل هستی.»

۲. مال و ثروت

علی علیه السلام فرمود: «وَاَمّا الاَْغْنِیاءُ مِنْ
مُتْرَفَهِ الاُْمَمِ فَتَعَصَّبُوا لاِآثارِ مَواقِعِ النِّعَمِ؛ و
امّا توانگران از مرفهین امتها[ی گذشته[
اکثر امتهای گذشته بر اثر
تعصّب و لجاجت در مقابل
پیامبران قرار گرفتند و از راه
حق و هدایت دور گشتند و
طریق کفر و ضلالت را در
پیش گرفتند

به خاطر آثار نعمت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.