پاورپوینت کامل امام رضا علیه السلام و فرهنگ ولایت ۵۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل امام رضا علیه السلام و فرهنگ ولایت ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امام رضا علیه السلام و فرهنگ ولایت ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل امام رضا علیه السلام و فرهنگ ولایت ۵۱ اسلاید در PowerPoint :
۳
بدون تردید تمام پیشوایان دین، مرزبان فرهنگ قرآن و عترت اند و از اسلام پاسداری می کنند. تبیین اندیشه هایاسلامی، ترویج اخلاق آسمانی، آموزش احکام دینی و دفاع از همه ابعاد دین الهی، رسالتی است که بر دوش پیام آوران ورهبران الهی و مبلغان دین بوده و هست؛ امّا با توجه به شرائط اجتماعی و نیازهای هر زمان، مسائل خاصی مورد قرار داردو نیاز به برخی ابعاد دین، بیش تر احساس می شود.
در عصر امام رضا علیه السلام به ویژه دوران امامت آن بزرگوار که از سال ۱۸۳ ه . ق تا سال ۲۰۳ ه . ق طول کشید، زمینه برایمعرفی جایگاه امامان معصوم علیهم السلام بهتر فراهم شد. حضرت علی بن موسی علیهماالسلام چه در عصر پدر بزرگوارش امام کاظم علیه السلام و چه در این مدت بیست سال، گامهایی بلند در خدمت به اسلام و امت اسلامی برداشت و اقداماتی انجام داد، که درمعرفی اندیشه امامت و شناخت بهتر اسلام و قرآن، نقش بنیادی ایفا کرد. شخصیت معنوی و ملکوتی، فعالیتهای علمی وتربیتی، تلاشهای اجتماعی و اقدامات سیاسی حضرت رضا علیه السلام و احتمالاً فعالیتهای نظامی وابستگان حضرت در جای،جای کشور بزرگ اسلامی در عصر آن بزرگوار، هر کدام بخشی از تفکر توحیدی و ولایی را گسترش می داد. در ایننوشتار، نقش امام هشتم در نشر اسلام ناب و تفکر اهل بیت علیهم السلام به ویژه درباره امامت و ولایت معصومین علیهم السلام موردتوجه قرار دارد.
بی شک، اسلام بدون توحید و ولایت «اسلام کامل» نیست. توحید، ضامن ایمان فردی و نماد حاکمیت خدا بر قلب ورفتار افراد جامعه است؛ ولی توحید بدون ولایت، «جامعه اسلامی» پدید نمی آورد و بدون رهایی از سلطه اجتماعیشیاطین و سلاطین، احکام اجتماعی خداوند تعطیل می گردد. و شاید به همین دلیل است که در اجتماع تاریخی نیشابور،امام هشتم از کلمه توحید و ولایت اهل بیت علیهم السلام سخن گفتند و این دو را شرط مصونیت از هر خطر و امنیّت از عذابالهی دانستند و از آن به عنوان دژ تسخیرناپذیر الهی نام بردند. سیری در منابع و رهنمودهای رضوی در هر زمینه، بابی ازنور و نیرو تولید می کند؛ ولی بررسی گفتار و رفتار خورشید پرفروغ خراسان در باب ولایت و توحید، دریایی از عرفان وآزادی فرادید انسان می گشاید. و اینک بخشی از کلام امام را درباره ولایت مرور می کنیم:
الف. عدم امکان تداوم جهان بدون امام و رهبری الهی
در اندیشه رضوی، ولایت و امامت فقط یک جایگاه سیاسی، اجتماعی نیست؛ بلکه امام از سوی خدا منصوبمی شود.
در کتاب شریف اصول کافی، تحت عنوان «کتاب الحجه» حدود دویست و شصت حدیث درباره حجت الهی و امامو پیشوایان معصوم علیهم السلام آمده و ضرورت و اهمیت و نشانه ها و نقش و جایگاه رهبران الهی را در نظام تکوین و تشریع برشمرده است. از جمله در اصول کافی جلد اوّل صفحه ۲۸۳ با ترجمه مرحوم استاد سیدجواد مصطفوی، جامع ترینتحلیل از نقش اجتماعی امام و اینکه امام از سوی خداوند تعیین می شود و از مقام عصمت برخوردار است، تصریح شدهاست. عبدالعزیز بن مسلم می گوید: ما در ایّام حضرت رضا علیه السلام در مرو بودیم. در آغاز ورود، روز جمعه در مسجد جامعانجمن کردیم، حضار مسجد، موضوع امامت را مورد بحث قرار داده و اختلاف بسیار مردم را در آن زمینه بازگومی کردند. من خدمت آقایم رفتم و گفتگوی مردم را در بحث امامت به عرضش رسانیدم.
حضرت علیه السلام لبخندی زد و فرمود: «ای عبدالعزیز! این مردم نفهمیدند و از آراء صحیح خود فریب خورده و غافلگشتند. همانا خدای عزوجل، پیغمبر خویش را قبض روح نفرمود تا دین را برایش کامل کرد و قرآن را بر او نازل فرمودکه بیان هر چیز در اوست. حلال و حرام و حدود و احکام و تمام احتیاجات مردم را در قرآن بیان کرده و فرمود: «…مَافَرَّطْنَا فِی الْکِتبِ مِنْ شَیْ ءٍ…»؛ «چیزی در این کتاب فرو گذار نکردیم.» و در حجه الوداع که سال آخر عمر پیغمبر صلی الله علیه و آله بوداین آیه نازل شد «… الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دِیناً…»؛ «امروز دین شما را کامل کرد ونعمتم را بر شما تمام نمودم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.» و موضوع امامت از کمال دین است (تا پیغمبر صلی الله علیه و آله جانشین خود را معرفی نکند تبلیغش را کامل نساخته است) و پیغمبر صلی الله علیه و آله از دنیا نرفت تا آنکه نشانه های دین را برایامتش بیان کرد و راه ایشان را روشن ساخت و آنها را بر شاهراه حق واداشت و علی علیه السلام را به عنوان پیشوا و امام منصوبکرد و همه احتیاجات امت را بیان کرد. پس هر که گمان کند خدای عزوجل دینش را کامل نکرده، قرآن را رد کرده و هر کهقرآن را رد کند به آن کافر است.
مگر مردم مقام و منزلت امامت را در میان امت می دانند تا روا باشد که به اختیار و انتخاب ایشان واگذار شود. هماناامامت، قدرش والاتر و شأنش بزرگ تر و منزلتش عالی تر و مکانش منیع تر و عمقش بیش تر از آنست که مردم با عقل خودبه آن رسند یا به آرائشان آن را دریابند و یا به انتخاب خود امامی منصوب کنند. همانا امامت، مقامی است که خدایعزوجل بعد از رتبه نبوت و خِلّت، در مرتبه سوم، به ابراهیم خلیل علیه السلام اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرَّفش ساخته ونامش را بلند و استوار نموده و فرموده: «… اِنّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِمَاما…»؛ «همانا من تو را امام مردم گردانیدم.» ابراهیمخلیل علیه السلام از نهایت شادیش به آن مقام عرض کرد، «از فرزندان من هم؟» خدای تبارک و تعالی فرمود: «پیمان و فرمان منبه ستمکاران نمی رسد.» پس این آیه امامت را برای ستمگران تا روز قیامت باطل ساخت و در میان برگزیدگان گذاشت.»
علی بن مهزیار از محمد بن هیثم از محمد بن فضل از حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل می کند که بهایشان گفتم: ممکن است زمین بدون امام باشد؟ حضرت فرمود: هرگز! زیرا در این صورت زمین اهلش را فرود می برد.
سعد بن سعد اشعری قمی از احمد بن عمر نقل کرده که به امام رضا علیه السلام گفتم: آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟حضرت فرمود: نه. گفتم از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند مگر اینکه بندگان مورد خشم الهی قرار گیرند. حضرتفرمود: در آن صورت (بدون امام) نمی ماند مگر اینکه به زمین فرو می رود.
نقش تکوینی امام برای جامعه امروز شناخته شده نیست؛ ولی از دیدگاه عقیدتی و منابع فکری پیروان اهل بیت علیهم السلام این موضوع مسلّم است. در معتبرترین کتب حدیثی شیعه مثل آثار صدوق، شیخ کلینی، شیخ مفید و شیخ طوسی قدس سرهم دههاحدیث با این مضمون وجود دارد، که بسیاری از این احادیث از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است.
عصر امام رضا علیه السلام عصر بازگشت امت اسلامی به اندیشه امامت و تلاش برای اجرای این فریضه بزرگ الهی بود.گویا اراده الهی بر این بود که توطئه های شیطانی عباسیان تمام به خود ایشان باز گردد و تلاشهای سیاسی آنان آثار منفیداشته باشد و تیرهای شیطان به سوی خودشان کمانه کند. موارد ذیل از این امور است:
۱. زندانی کردن و شهادت امام کاظم علیه السلام امواجی از اعتراض عمومی پدید آورد و محبوبیت و مظلومیت اهلبیت علیهم السلام را در جامعه آن روز فزونی بخشید.
۲. تبعید و احضار اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان خطّ امامت را در شرق و بلاد افغانستان و گرجستان و ترکستان وخراسان بزرگ آن روزگار وسعت بخشید.
۳. ولایت عهدی تحمیلی بر امام رضا علیه السلام ، شیعه را از انزوا و تقیه بیرون آورد و جایگاه رسمی و قانونی برای تفکّرپیروان عترت علیهم السلام ایجاد کرد.
۴. محافل علمی و مناظرات با پیروان ادیان و مذاهب گوناگون که به منظور محکومیت علمی آن بزرگوار یا سرگرمیعلما و دانشمندان برگزار می شد، سرانجام به میدانی برای درخشش شخصیت علمی و اخلاقی امام رضا علیه السلام تبدیل گردیدو سیمای درخشان آن حضرت را بارزتر کرد. دو جریان «ولایت عهدی» و «مناظرات علمی» دو حادثه تحمیلی و باانگیزه های نامقدس بود که به ق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 