پاورپوینت کامل مکارم اخلاقی، راه رسیدن به خداوند ۳۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مکارم اخلاقی، راه رسیدن به خداوند ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مکارم اخلاقی، راه رسیدن به خداوند ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مکارم اخلاقی، راه رسیدن به خداوند ۳۷ اسلاید در PowerPoint :

۱

مقدمه:

سومین جلسه از سلسله نشستهای سیره اخلاقی و عملی پیامبر اعظم(ص)، برگزار شد.

در این جلسه، ایه الله ریشهری در جمع دانشجویان و طلاب در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار
الحدیث، با تأکید بر اهمیت مکارم اخلاقی در سیره عملی پیامبر گرامی اسلام، با ذکر
نمونههایی از تاریخ صدر اسلام به بیان وجوه برجسته مکارم اخلاقی پرداخت. نظر به
اهمیت این بحث، متن سخنان ایشان با تلخیص اندک از نظرتان میگذرد.

در دو جلسه قبل که موضوع صبحت، سیره اخلاقی و عملی پیامبر خدا(ص) بود عرض کردم که
برجستهترین ویژگیهای آن حضرت، حُسن خلق بود. حُسن خلق هم دو معنی دارد: یکی خوش
برخورد بودن با دیگران و یکی مکارم اخلاقی. پیامبر اکرم(ص) به هر دو معنی دارای
حُسن خلق بود.

امّا حُسن خلق به معنای دوم یعنی به معنای مکارم اخلاقی، فلسفه بعثت همه پیامبران
است. همه پیامبران آمدهاند که با برنامههایی که از طرف خداوند متعال آوردهاند،
مردم را به خودسازی، تزکیه نفس و تزکیه اخلاق دعوت کنند و فلسفه بعثت پیامبر
خاتم(ص) تکمیلِ کار سایر پیامبران است «انما بُعثِتُ لاُتمّم مکارِم الاخلاق»
معنایش همین است و همه عباداتی که در اسلام مقرّر شده و همه برنامههایی که اسلام
برای تکامل انسان آورده است، مقدمه مکارم اخلاقی هستند؛ مقدمه این هستند که انسان
واجد صفات نیکو و ساخته شود؛ تزکیه نفس پیدا کند و اگر اعمال جوارحی منتهی به اعمال
جوانحی و اخلاق جوانحی نشود، معلوم میشود که قبول نشده است. اگر حاصل و نتیجه
نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تحصیل، تدریس، نوشتن
کتاب و سخنرانی، آنها مکارم اخلاقی نباشد، نشانه این است که برای خدا نبوده و قبول
نشده است.

روایتی هم از امام جواد(ع) است که مؤید این معنا است. طبق نقل میفرماید: «ألقصدُ
الی الله بالقلوب أبلغ من اتعاب الجوارح». انسان از راه دل، زودتر به خدا میرسد تا
از راه به سختی افکندن جوارح. یکی را میبینید که زیاد نماز میخواند، زیاد روزه
میگیرد، زیاد حج و عمره میرود و زیاد انفاق میکند. اعمال جوارحی او زیاد است.
یکی از راه دل، خودسازی و مکارم اخلاقی، سراغ خداوند میرود. سیر و سلوک او از طریق
دل است. امام(ع) میگوید او که از طریق دل به سوی خدا حرکت میکند (سیر و سلوک
قلبی) زودتر به نتیجه میرسد تا سیر و سلوک جوارحی. ممکن است انسان دائم الصوم و
دائم الصلاه باشد و لیکن به مقصد نرسد. ولی با مکارم اخلاقی خیلی زود میشود به
مقصد رسید. باز روایتی در این جا عرض میکنم و بعد یک نمونه از سیره رسول خدا(ص) که
یک مقدار مطلب روشنتر شود. روایت این است که میفرماید: «المؤمن حَسَنُ الخُلق».
مؤمن خوش اخلاق است «وأحَبُّ الخَلقِ الی الله عزّ وجلّ أحسنهم خُلقاً» هر کس که
اخلاقش بهتر است، او نزد خدا محبوبتر است. بعد میفرماید: «ینالُ بِحُسنِ الخُلقِ
درجهَ الصّائم القائم وهو راغِدٌ علی فِراشِه» مؤمن اگر واجد مکارم اخلاقی باشد،
همانطور که خوابیده، خدا ثواب نماز و روزه برای او مینویسد. مکارم اخلاقی این
گونه هستند. بعد استدلالی که حضرت میکنند، خیلی استدلال ظریف و قابل تأمّلی است که
«لانّهُ قد رُفِعَ لِقلبه عَمل» چون برای دلش، عملی بالا برده شده. مگر دل عمل
دارد؟ همین که امام جواد(ع) در روایت میفرماید: «والقَصدُ الی الله بالقلوب ابلغ
من اتعاب الجوارح» دل انسان هم عمل دارد. نیت، عملِ دل است. مکارم اخلاقی، عمل دل
است و آن وقت این عمل است که «وهو یشاهد مشاهِدَ القیامه» اگر انسان عمل قلبی
داشته باشد، از راه سیر و سلوک قبلی به مشاهده قلبی میرسد؛ یعنی قبل از قیامت آن
عوالم قیامت را میبیند که این مسئله سیر و سلوک قلبی و ارزش عملی قلبی، قابل
مقایسه با عمل جوارحی نیست.

سیره عملی پیامبر خدا(ص) نشان میدهد که آنچه برای انسان کارساز است، عمل قلبی و
مکارم اخلاقی است. عمل جوارحی، خوب، لازم و واجب است ولی اگر به مکارم اخلاقی و به
اعمال جوانحی منتهی نشود، معلوم میشود که مشکل دارد.

اگر نماز، نماز باشد؛ اگر عمل صالح، عمل صالح باشد، باید حتماً اثر بگذارد و انسان
را عوض کند. یک نمونهای که در سیره پیامبر(ص) ملاحظه میشود، داستانی است که انس
بن مالک روایت میکند و داستان مربوط به عبدالله پسر عمرو عاص است. مضمون روایت این
است که انس میگوید که وقتی ما در مسجد نشسته بودیم، دیدیم که حضرت رسول(ص) فرمودند
که الان یک کسی از در وارد میشود که از اهل بهشت است. ناگهان دیدیم که یک مرد
انصاری وارد شد که آب وضوی او هم از محاسنش میچکید. فردا باز همین قضیه تکرار شد و
باز حضرت فرمودند الان یک مرد بهشتی وارد میشود و باز دیدیم که همان شخص وارد شد.
روز سوم باز با پیغمبر(ص) نشسته بودیم و دیدیم که همین جریان تکرار شد. عبدالله
میگوید ـ به تعبیر من ـ که خیلی علاقه پیدا کردم که ببینم او چه عملی دارد؛ چه کار
میکند و چگونه زندگی میکند که پیغمبر(ص) سه بار شهادت دادند که او اهل بهشت است.
این سیره عملی است و پیغمبر(ص) میخواهد نشان دهد که چه کسی میتواند، در همین دنیا
تشخیص دهد که او اهل بهشت است. میگوید وقتی که این شخص آمد و نماز خود را خواند و
از در بیرون رفت، من به دنبال او راه افتادم. در این جا چند نقل دارد. در یک نقل
است که عبدالله میگوید به آن مرد گفتم که مهمان میخواهی؟ من میخواهم مهمان شما
باشم. او گفت: «خوب بفرمایید برویم».

در نقل نوادر الاصول دارد که میگوید رفتم پیش این مردی که پیامبر(ص) خبر داده بود
که او اهل بهشت است، گفتم که من با پدرم دعوا کردهام و قسم خوردهام که سه روز
خانه نمیایم. حالا اگر ممکن است شما سه روز من را مهمان کنید. گفت: «خیلی خوب
بفرمایید برویم» و ما رفتیم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.