پاورپوینت کامل قاعده نگاری در حقوق اسلامی ۱۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل قاعده نگاری در حقوق اسلامی ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قاعده نگاری در حقوق اسلامی ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل قاعده نگاری در حقوق اسلامی ۱۶ اسلاید در PowerPoint :

۲۵

در دنیای امروز، فقه اسلامی به عنوان یک نظام حقوقی دارای ساختار منظم شناخته شده
است و حقوق دانان غربی نظام حقوقی اسلامی را در کنار سایر نظام های حقوقی قرار
داده اند. فقه اسلامی علی رغم اینکه نصف موجودیت خود را در اثر حمله مغول و حمله به
کتابخانه ها و ریخته شدن کتاب ها به دریا و … از دست داده دارای چنین موقعیت
ممتازی است.

نظام حقوقی فرانسه اولین نظام حقوقی دنیا است که توسط ناپلئون تدوین و نوشته
شد. وی کمیسیون های متعددی تشکیل داد و بخش های مختلف قانون مدنی فرانسه را تدوین
کرد. پس از آن حقوقدانان به شرح و تفسیر آن دست زده و به نظریه پردازی پرداختند.
تمام کتب حقوق نظری فرانسه پس از تدوین قانون مدنی تألیف شده است.

اما نظام حقوقی اسلام، به هیچ وجه چنین نبوده که در زمان رسول خدا(ص) یک مجموعه
قوانین اسلامی نوشته شده باشد و سپس دیگران بیایند و تفسیر و نظریه پردازی کنند
بلکه از زمان پیغمبر(ص) به بعد یک سری فروع و مسائل حقوقی و قضایی به صورت موردی به
وقوع پیوست و این قضایای خارجیه به صورت حدیث و روایت در کتاب ها درج شد آنگاه در
قرن دوم، فقها آمدند و این موارد متفرق و جزیی را قاعده مند کردند. اصلاً فقه از
قاعده مندی شروع شد.

احکام و قواعد شریعت از یک تئوری آغاز شده و آن اینکه چرا خدا احکام را برای
مردم وضع کرده است؟ در پاسخ به این سؤال، اشعری ها می گفتند رابطه انسان با خدا،
رابطه مالک و برده است. خدا احکام را برای بشر وضع کرده تا ببیند اطاعت می کنند یا
نه. وضع احکام فقط برای تعبد و تقید و انقیاد است (تفکر انقیادی). در مقابل، معتزله
گفتند احکام، تابع مصالح و مفاسدند. احکام عبادی برای مصالح آخرتی و احکام غیر
عبادی برای مصالح دنیوی بشر وضع شده است. این دو تفکر از روزهای آغاز قرن دوم در
مجامع فکری و کلامی اسلامی مطرح شد و به فقه سرازیر گشت. جمال البناء گفته است:
معتزله هیچ خدمتی به فقه نکردند در حالی که ما معتقدیم مهمترین خدمت را معتزله به
فقه کرد. فکر اشعری به قدری جمود داشت که اجازه نمی داد تعلیل یا نظریه پردازی صورت
پذیرد چون این کار را شرک و اعتراض به خدا می دانستند. الان هم این تفکر وجود دارد
و کهنه نشده است نه تنها در بین برخی مسلمین بلکه در یهود و مسیحیت نیز وجود دارد.
نقش عقل در فهم دین توسط معتزله مطرح شد و گستردگی فقه در اثر این تفکر حاصل شد.
یکی از خدمات معتزله، قاعده نگاری و قاعده مندسازی فقه است. من معتقدم تمام کارهایی
که در زمینه قاعده نگاری در فقه صورت پذیرفته ناشی از تعقل و خردورزی دینی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.