پاورپوینت کامل ارزشیابی از طریق آزمون کتبی ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ارزشیابی از طریق آزمون کتبی ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ارزشیابی از طریق آزمون کتبی ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ارزشیابی از طریق آزمون کتبی ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
۳۳
دکتر غلامعلی احمدی
مقدمه:
آزمون های کتبی یکی از ابزارهای ارزشیابی است که به صورت کتبی اجرا می شود و آن
مجموعه پرسشهایی است که فراگیر باید کتباً به آنها پاسخ گوید. آزمونهای کتبی پیشرفت
تحصیلی از نظر ساخت به دو دسته تقسیم
می شوند. ۱. آزمونهای میزان شده ۲. آزمونهای معلم ساخته. در فرآیند فعالیتهای
آموزشی اکثراً از آزمونهای معلم ساخته استفاده می شود.
آزمونهای میزان شده آزمونهایی هستند که به وسیله مؤسسات آزمون سازی یا مراکز
آموزشی علمی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی در یک دوره یا مقطع خاصی تهیه و توزیع
می شوند. استفاده از معیار نسبی، داشتن روایی و اعتبار،فراهم آوردن داده های هنجاری
یا نرمی، داشتن تخصص و دقت کافی برای آزماینده و اختصاص داشتن به گروه سنی و کلاس
خاص از ویژگیهای آزمون های میزان شده است. اما آزمون های معلم ساخته آزمون هایی
هستند که معلم برای ارزشیابی تحصیلی دانشجویان و شاگردان خود تهیه می کند و در طول
یا پایان دوره آموزشی به اجرا در
می آورد. در این نوع آزمونها مطلق اندازه گیری که مورد استفاده قرار می گیرد ملاک
است. در تهیه و اجرای این آزمون ها با یستی دقت کافی مبذول داشت تا برای تصمیم گیری
ارزش مطلوبی داشته باشند و از روایی و اعتبار مطلوب برخوردار باشد.
آزمونهای معلم ساخته کتبی انواع مختلفی دارد:۱. محدود پاسخ۲. گسترده پاسخ.
سؤالات آزمونهای گسترده پاسخ یا انشایی:
این نوع آزمونها رایج ترین معلم ساخته هستند. در این نوع آزمونها امتحان شونده
تا حدودی آزادی عمل دارد زیرا هر سؤال صحنه وسیعی برای تشریح عقاید و جنبه های
مختلف فکری برای وی فراهم می آورد و به فراگیر امکان می دهد که اطلاعات را به یاد
بیاورد و به زبان و کلمات خود افکار و عقاید خود را مرتب کند. دراین آزمونها
فراگیرشیوه های مختلف طرز بیان عقاید،گرایش های فردی،قدرت سازمان دهی و قوه نو آوری
و ابتکار خود رامشخص می کند ومی توان گفت که این عوامل تاحدودی انعکاسی از روشهای
تدریس معلم است. این نوع آزمونها برای اندازه گیری سطوح بالای یادگیری در حیطه
شناختی مانند تجزیه و تحلیل،ترکیب و ارزشیابی مفید هستند بدین ترتیب از این گونه
آزمونها
می توان برای اندازه گیری عملکردهای پیچیده یادگیری مانند آفرینندگی،خلاقیت، تنظیم
فکرو سازمان دادن مطالب استفاده کرد.
با وجود این، آزمونهای انشایی دارای محدودیتها و مشکلاتی به شرح زیر است.
۱. تأثیر نظر تصحیح کننده در قضاوت .
۲. وقت گیر بودن تصحیح اوراق به ویژه زمانی که تعداد فراگیران زیاد
باشد.
۳. ضعف قدرت نگارش سبب می شودکه فراگیر نتواند دانسته های خود را به روشنی بیان
کند.
۴. امکان سنجش برخی از زمینه ها مثل سرعت انتقال و انتخاب و آمادگی وجود ندارد.
۵. این نوع آزمونها نمونه کوچکی از مطالب تدریس شده و هدفهای آموزشی را می سنجد.
نحوه تهیه سؤالات آزمونهای تشریحی(یا انشایی):
همانگونه که توضیح داده شد، آزمونهای تشریحی یاانشایی به آزمون هایی اطلاق
می شود که پاسخ سؤالات آنها از یک پاراگراف تا یک انشاء یا مقاله کامل را شامل شود.
قواعد تهیه سؤالات انشایی (گسترده پاسخ) به شرح زیر است:
۱. سؤال رابایدطوری تهیه نمودکه به طورمستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط
باشد.
۲. سؤال را باید طوری نوشت که موضوع مهمی را مورد سنجش قرار دهد.
۳. صورت سؤال های انشایی باید، هم از نظر آیین نگارش و هم از نظر رسم الخط واضح و
مشخص باشد.
۴. در تهیه سؤالات انشایی، از کاربرد کلمات چه کسی، چه وقت، کجا و … (کلماتی که
حکایت از اندازه گیری امور جزئی و کم اهمیت می نماید) باید پرهیز نمود.
۵. به پاسخ دهندگان حق انتخاب چند سؤال از میان تعدادی سؤال داده نشود، زیرا این
کار امکان مقایسه عملکرد فراگیران را در هر سؤال از میان می برد.
۶. زمان کافی به پاسخ دهندگان داده شود و حتی الامکان برای هر سؤال وقت جداگانه
ای پیشنهاد شود. برای هر پاسخ باید دو زمان در نظر گرفت یک زمان برای فکر کردن و یک
زمان برای نوشتن پاسخ.
۷. با نوشتن سؤالاتی که به جواب کوتاه نیاز دارند تعداد سؤالات افزایش داده شود.
۸. سؤالات انشایی با واژه ها یا عباراتی از این قبیل طرح شود: توضیح دهید، تشریح
کنید، مقایسه کنید، دلایل این امر را بنویسید،
مثال های اصیل و ابتکاری این موضوع را ذکر کنید، چگونگی این امر را توضیح دهید، این
رویداد را پیش بینی کنید و …
۹. در شرایطی که وقت محدود است سؤالات انشایی و عینی در یک امتحان به کار نرود.
بهتر است ابتدا سؤالات تستی را بدهید آنگاه در پایان وقت مقرر سؤالات را جمع کنید
سپس سؤالات انشایی را توزیع کنید.
۱۰. استفاده از سؤالات انشایی را باید به هدف هایی محدود نمود که با سایر انواع
آزمون ها به خوبی قابل سنجش نیستند. معمولاً برای اندازه گیری سطوح بالای یادگیری
مانند تجزیه و تحلیل، ترکیب وارزش یابی از این سؤالات استفاده می شود.
۱۱. در سؤالاتی که برای سنجش توانایی ارزشیابی آزمون شونده تهیه می شوند از موقعیت
های بدیع و تازه استفاده کنید.
۱۲.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 