پاورپوینت کامل الگوی تدریس ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الگوی تدریس ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الگوی تدریس ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الگوی تدریس ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

اشاره

دروس معارف اسلامی علیرغم غایات نسبتاً یکسان و نزدیک به هم، حوزه ها و محتوای
متفاوتی دارند از این رو آشنایی استادان با راهکارها وروش های متفاوت تدریس، نه
تنها لازم، بلکه ضروری است. اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید قصد دارد با طرح
مباحثی پیوسته در زمینه الگوهای تدریس، استادان محترم دروس معارف اسلامی را جهت
ارائه بهتر مطالب یاری نماید از این رو نوشته حاضر که تاکنون پنج بخش آن به همت
اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید درج شده است می کوشد با نگاهی اجمالی، شیوه های
متنوع تدریس را باز نمایاند لذا چشم به راه نقد و نظر خوانندگان هوشمند و استادان
ارجمند می باشد.

معارف

انواع پرسش ها و اهداف متفاوت آن:

پرسش ها از جهت اهداف، به چند نوع تقسیم می شود که در اینجا به برخی ازانواع مهم و
کاربردی اشاره خواهد شد:

۱ – پرسش از معلومات حفظی:

یادآوری و بازشناسی معلومات حفظی و مطالب ذهنی فراگیر یعنی گاه پرسش برای یادآوری
نکات، اسامی، مکان ها و تاریخ می باشد و هدف استاد نیز از پرسیدن صرفاً سنجیدن
معلومات حفظی فراگیر است. مثلاً در گرایش تاریخ وتمدن اسلامی پرسش از اسامی جنگ ها،
مکان ها، زمان وقوع جنگ ها یا تعداد جنگ ها و… به همین منظور می باشد.

۲ – پرسش مقایسه ای:

در این جا هدف از پرسیدن صرفاً به یاد آوردن معلومات حفظی نیست، بلکه هدف این است
که فراگیر آن چه را که می داند با سایر موارد، مقایسه یا تجزیه وتحلیل کند؛ مثلاً
در درس اندیشه اسلامی«۲» سؤال از «فرق معجزه با سحر» یا در درس اندیشه اسلامی«۱»
«فرق دور و تسلسل» و… نوعی پرسش مقایسه ای می باشد.

۳ – پرسش از علت و معلول:

وقتی سؤال از چرایی و چگونگی یک شئ باشد، در حقیقت سؤال از علت ومعلولی است؛ مثلاً
سؤال: «معجزه چرا و چگونه رخ می دهد؟» که دانشجو باتبیین معجزه می تواند به این
سؤال پاسخ دهد، سؤال علت و معلولی است.

۴ – سؤال تمثیلی :

زمانی که استاد یک مطلبی را توضیح می دهد، اما برای مثال از فراگیر کمک می گیرد.
این کار سبب فعالیت ذهنی فراگیر می شود یا اینکه فراگیر موضوعی را توضیح می دهد و
استاد در پایان می گوید: «آیا برای موضوعی که گفتیدمی توانید مثالی بزنید؟» این نوع
سؤال ها برای تطبیق و ذکر مصادیق و در واقع تمثیلی است.

۵ – سؤال برای نتیجه گیری :

یعنی اینکه استاد شخصاً مقدمات بحث را بگوید و نتیجه گیری را به دانشجوواگذار کند.
مثلاً در گرایش تاریخ و تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی مباحث نقلی را خودش بیان کرده
و تحلیل و نتیجه گیری را به دانشجو واگذار نماید.

یا در بحث «صلح حدیبیه» استاد، موضوع را ابتدا به صورت نقلی بیان کرده سپس از
سایرین بپرسد که: «از این مطلب چه نتیجه ای می گیرید یا آن را تحلیل کنید؟»

۶ – سؤال برای خلاصه و جمع بندی مطالب:

استاد در پایان درس به جای اینکه شخصاً مطالب را خلاصه کند با پرسش،این کار را به
عهده دانشجویان می گذارد.

۷ – سؤال جهت کشف شناخت قبلی فراگیر: ارزشیابی تشخیصی

هدف از ارزشیابی تشخیص، کشف میزان شناخت قبلی فراگیران نسبت به موضوع خاصی است. از
آنجا که ارایه مطالب جدید، مبنی بر شناخت قبلی فراگیران نسبت به آن مطالب است، از
برای شناسایی و تشخیص علل وعوامل ضعف فراگیران نیز به کار می رود ولی بیشتر جهت
تشخیص میزان شناخت قبلی فراگیران نسبت به موضوع می باشد؛

مثلاً استاد قبل از اینکه موضوعی را طرح کند، ابتدا چند سؤال پیرامون آن موضوع از
فراگیران می پرسد تا ببیند میزان آشنایی آنان نسبت به آن موضوع چقدر است تا طبق آن،
مطالب را ارائه نماید؛ مثلاً در بحث «برهان امکان ووجوب» از دانشجویان می پرسد:
«امکان چیست، وجوب کدام است یا آیااصلاً در مورد امکان، وجوب و مباحثی چون دور و
تسلسل چیزی می دانند؟»

جدول ۲/۱ روش پرسش و پاسخ

مدل کاربردی اول

درس گرایش

۱. بحث کنترل شده توسط استاد

مبانی نظری اسلام

پس از ارائه مقدمه، پیش سازمان دهنده و ایجاد انگیزه به شکل سخنرانی، بقیه درس را
می توان با این مدل ادامه داد. (البته درمباحثی که فراگیران زمینه قبلی نسبت به
موضوع داشته باشند.)

اخلاق اسلامی

۱. در مباحث نظری
علم اخلاق (به وی
ژه درس فلسفه اخلاق ودرس آیین زندگی) با زمینه
سازی قبلی، می توان با این شیوه ارائه داد.

۲. در مباحث عملی (دروس اخلاق اسلامی و عرفان عملی) و جایی که نیاز به ایجاد جو
معنوی و محیطی تربیتی باشد به کارگیری از این مدل چندان مثمر ثمر نخواهد بود. به
ویژه در عرفان عملی که میزان شناخت قبلی فراگیران خیلی محدوداست.

انقلاب اسلامی

هم در مباحث نقلی و هم در تحلیل مطالب قابل اجرا می باشد.البته برای تحلیل و
نتیجه گیری کاربرد بیشتری داشته و برای فراگیران نیز جذاب تر خواهد بود. از اینرو
در هر سه درس کاربرددارد.

تاری
خ و تمدن اسلامی

در هر سه درس کاربرد دارد.

آشنایی با منابع

در هر دو درس کاربرد دارد البته در برخی موضوعات آن دروس،اجرای شیوه پرسش و پاسخ در
مدل یاد شده، بستگی به خلاقیت استاد و میزان شناخت قبلی فراگیران نسبت به آن موضوع،
دارد.

جدول ۲/۲ روش پرسش و پاسخ

مدل های کاربردی دوم

درس گرایش

۲. پرسشهای پیگیر

مبانی نظری اسلام

پس از توضیح اصطلاحات و ارائه پیش سازمان دهنده ها، سایرمطالب را می توان با این
مدل ارائه نموده البته در مباحثی که فراگیر زمینه قبلی نداشته باشد بهره گیری از
این مدل، کاردشواری خواهد بود.

اخلاق اسلامی

۱. در اکثر مباحث نظری علم اخلاق که فراگیران زمینه قبلی دارند بخوبی قابل اجراست.

۲. در مباحث عملی مثل عرفان عملی یا مباحث عملی دیگر که هدف ایجاد جو معنوی در کلاس
است.

انقلاب اسلامی

تقریباً در تمام سرفصلها و در تمام مباحث اعم از نقلی و تحلیلی کاربرد دارد خصوصاً
در تحلیل و نتیجه گیری از مطالب،متناسب تر است. (در هر سه درس)

تاری
خ و تمدن اسلامی

در تحلیل مطالب تاریخی کاربرد بیشتری دارد اما در نقل مطالب و ارائه مستندات تاریخی
کمی دشوار است.

آشنایی با منابع اسلامی

در هر دو درس کاربرد دارد.

فصل چهارمروش مباحثه ای (روش بحث گروهی)

مقدمه:

«بحث گروهی» یا روش گفتگو، شیوه ای است سنجیده و منظم پیرامون موضوعی که مورد علاقه
مشترک افراد شرکت کننده می باشد. در این روش برخلاف روش حافظه ای، فراگیران، اغلب
به صورت فعال در بحث شرکت دارند. در این شیوه، فهم و ادراک فراگیر بیشتر از درون او
سرچشمه می گیرد.دانش و اطلاعات لازم از طریق فعالیت های فراگیران کسب می شود. در
روش مباحثه ای تأکید بیشتر بر یادگیری فراگیر است نه بر تدریس استاد و استاداغلب
راهنما و تسهیل کننده امر یادگیری است. این روش به دلیل صرف وقت زیاد در کلاس های
پرجمعیت کارآیی کمتری دارد. همچنین حجم آموخته هادر بحث گروهی معمولاً محدود و کم
می باشد. اما بی شک آنچه مورد بحث قرار می گیرد بهتر و عمیق تر آموخته می شود؛ هر
چند حجم مطالب پایین باشد. تعداد افراد شرکت کننده در بحث گروهی می تواند از ۶ نفر
تا ۲۰ نفرباشد که استاد یا گروه، یک نفر را به عنوان سر گروه انتخاب کرده تا گروه
رااداره کند. البته معمولاً در کلاس درس، استاد شخصاً رهبری گروه را به
عهده دارد.[۱] بحث گروهی روشی اس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.