پاورپوینت کامل معرفت ؛ شرط تدریس معارف ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معرفت ؛ شرط تدریس معارف ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معرفت ؛ شرط تدریس معارف ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معرفت ؛ شرط تدریس معارف ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

۸

چکیده

استادان دروس معارف اسلامی در جذب دانشجویان به این درس ها و حتی در اقبال هر چه
بیشتر آنان به مباحث و مقوله های دینی، نقشی بسزا دارند. به همین خاطر، هرگونه تلاش
برای ارتقای سطح تدریس آنها در واقع گامی است در راه بهبود این فرایند و بهره گیری
هر چه بیشتر از توان علمی ایشان. مدعای نوشتار حاضرآن است که به هر اندازه سطح
معرفت و آگاهی اساتید بالاتر باشد میزان موفقیت آنها در تدریس و مشارکت دانشجویان
در کلاس نیز بیشتر خواهد بود. متعلَق این آگاهی دایره ای وسیع ـ از آگاهی به وظیفه
تا آگاهی های علمی، رفتاری و فنون تدریس ـ را در بر می گیرد. مقاله حاضر به بررسی
این موارد می پردازد.

واژگان کلیدی: معارف اسلامی. تدریس معارف اسلامی. استادان معارف اسلامی.

درآمد

یکی از ارکان تدریس معارف اسلامی، مدرسان دروس معارف هستند. از میان عوامل موفقیت
یک استاد معارف، داشتن آگاهی
، شناخت و بصی
رت، شرطی بنی
ادی
ن است. مقصود از معرفت در
اینجا نه معرفت فلسفی
، بلکه آگاهی
و شناختی
است که ی
ک استاد و مدرس معارف اسلامی
در
عصر حاضر باید از آن برخوردار باشد تا بتواند هر چه بهتر به وظیفه خویش عمل نماید.
این آگاهی
ها را با اندکی تسامح می توان از چند جهت صورت بندی نمود.

الف. از جهت شناخت وظیفه

استادان معارف اسلامی
به وی
ژه روحانی
انی
که مدرس معارفند، به دلی
ل های گوناگون، در
قبال دانش افزایی دینی دانشجویان، وظی
فه و مسئولی
تی
سنگی
ن تر از دیگران بر عهده
دارند. نخستی
ن گام برای ایفای هر چه بهتر این رسالت، شناخت مسئولی
ت و احساس وظیفه
است. ی
ک مدرس معارف اسلامی
باید توجه داشته باشد که کاری
پی
امبرانه بر عهده دارد در
حالی
که پی
امبر نی
ست. آنگاه که او تدری
س خود را وظی
فه ای دی
نی
و ایمانی
و مسئولی
تی

الهی
بداند این امر را در همه موارد، از جمله در تهی
ه مواد درسی
، یا نوع مواجهه با
دانشجو در نظر می
گی
رد و برای کار خود ارزش و تقدس قائل است ، چه دی
گران به آن توجه
نمایند چه ننمایند.

ب. از جهت علمی

برخی از نکته های مؤثر در تدریس معارف، مربوط به ارتقای علمی استاد است. در این
زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. موضوع شناسی
. تدری
س، فرایندی
است در قالب ی
ک کُنش متقابل بی
ن استاد و شاگرد.
دانشجو در صورتی
با کلاس و درس همراهی
خواهد نمود و بحث کلاس را با جدی
ت پی
خواهد
گرفت که در کنار دی
گر عوامل ببی
ند آنچه در کلاس درس معارف مطرح می
شود به نوعی
با
سؤال ها و دغدغه های ذهنی
و فکری
او در ارتباط است. لازمه این امر آن است که استاد
معارف هر چه بی
شتر با زی
ست ـ بوم فکری
و دغدغه های شاگردان خود آشنایی
داشته باشد،
موضوع های مطرح و مورد نی
از و مشکلات کما بیش مشترک فرار وی
ذهن و زندگی

آنهارابشناسدو پس از تجزی
ه و تحلی
ل، راه برون شد از آنها را بر اساس آموزه های دی
نی

ارائه نماید. برای آشنایی
با موضوع های مبتلابه دانشجویان راه های گوناگونی
وجود
دارد که از آن جمله است.

۱. ارتباط مستمر با جوانان، به وی
ژه جوانان دانشجو

۲. آشنایی
و ارتباط با کانال های اطلاع رسانی
جوانان ی
ا ابزار و روش هایی
که از
طریق آنها حرف های خود را مطرح می
کنند ی
ا از آنها برای مراوده با دی
گران ی
ا
گذراندن اوقات خود استفاده می
کنند. از این جمله است ارتباط مستمر با نشری
ات
جوانان، استفاده از اینترنت و مرور سایت ها و وبلاگ های جوانان ی
ا موارد مربوط به
آنها

۳. مشاوره با افراد و مؤسسه هایی
که درباره جوانان، از جمله دانشجوی
ان، مطالعه و
تحقیق می
کنند و با آنها در ارتباطند

۴. آشنایی
با مشکلات، مسائل و نی
ازهای کلی
موجود در جامعه؛ چرا که جوانان دانشجو
هم بخشی
از این جامعه اند

۵. نظرخواهی
از خود دانشجوی
ان

۲. دی
ن شناسی
. گر چه نمی توان انتظار داشت که مدرس معارف بر همه مباحث مرتبط با
موضوع درس اشراف کامل داشته باشد، و به نظر می رسد خود استاد هم نباید چنین توقعی
را در دانشجویان ایجاد کند ولی
اینقدر هست که لا اقل باید با اصول کلی
تفکر اسلامی

آشنا و به آنچه می
گوید باور داشته باشد. به هر اندازه که این آشنایی
بی
شتر باشد،
تدری
س او و تبی
ی
نی
که از آموزه های دی
نی
ارائه می
دهد عمی
ق تر و بهره مندی دانشجو
از کلاس نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر مراجعه مستقی
م به منابعی
چون قرآن و نهج
البلاغه، مطالعه آثار افراد دی
ن شناس و زمانْ آشنایی که نسبت به سطح آگاهی استاد،
از افق علمی بالاتری برخوردارند نیز می تواند در افزایش آگاهی های دینی استادان
نقشی بسزا داشته باشد.[۲]

۳. مخاطب شناسی
. هر چه استاد با دانشجوی خود آشنایی بیشتری داشته باشد در ایجاد
ارتباط با او و ارائه یک تدریس موفق، کامیاب تر خواهد بود. بخشی از این آشنایی
معطوف به آسیب شناسی مخاطب از نظر مسائل روحی
و روانی
ی
ا در زمی
نه اعتقادی
و فرهنگی

اوست و بخشی دیگر را می توان جامعه شناسی مخاطب نام نهاد. مدرس معارف در جامعه ما
باید توجه داشته باشد که مخاطب او در هنگام تدری
س جوانِ ایرانی
امروزی
است. هر ی
ک
از این وی
ژگی
ها نشانگر مدلول هایی است که باید به طور دقی
ق به آنها توجه داشت و
در رفتار با مخاطب، آنها را در نظر گرفت. در بخش مربوط به رفتار، توضیح های بیشتر
در این زمینه خواهد آمد.

ج. از جهت رفتاری

برخی از راهکارهایی که می تواند به رفتار هر چه بهتر با دانشجو کمک نماید عبارت است
از:

۱. استفاده از ادبی
ات مناسب. ادبی
ات مناسب در اینجا دو سویه دارد : ی
کی
اینکه بی
ان
استاد هر چه بی
شتر به بی
ان معی
ار پذی
رفته شده امروز نزدی
ک باشد و از افراط و تفری
ط
در کاربرد کلمه ها و عبارت های غی
ر فارسی
ی
ا غی
ر معمول پرهی
ز کند. وجه دی
گر آن جنبه
اخلاقی
دارد. به این معنا که استاد از شوخی
های رکی
ک، به کار بردن الفاظ و تکی
ه
کلام های نامناسب پرهی
ز نماید.

۲. همدلی
و همراهی
نه مقابله و ستی
ز. اگر مواجهه استاد با خطاهای رفتاری
ی
ا فکری
و
اخلاقی
دانشجو از سر دلسوزی
و با شی
وه همراهی
و همدلی
باشد تأثی
ر بیشتری
خواهد داشت
حد اقل آنکه اگر دردی
را درمان نمی
کند بر آن نمی
افزاید.

۳. داشتن روحی
ه انتقاد پذی
ری
و تواضع. اگر استاد، خود، روحی
ه نقد و بررسی
را در
کلاس رواج دهد و از انتقاد دی
گران نهراسد علاوه بر آنکه بزرگواری
و شخصی
ت خود را
نشان داده در عمل هم به آموزش دانشجو پرداخته است. هرگاه دانشجو احساس کند استاد در
او به چشم حقارت می
نگرد و برخورد با او همچون برخورد ع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.