پاورپوینت کامل آیا فطرت خطاپذیر است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیا فطرت خطاپذیر است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا فطرت خطاپذیر است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا فطرت خطاپذیر است؟ ۲۱ اسلاید در PowerPoint :

۳۰

درآمد

با توجه به این که فطرت از سنخ گرایش عینی است نه از سنخ مفهوم و آنچه که در آن خطا راه پیدا می کند، از نوع علوم حصولی و از سنخ مفهوم است نه گرایش عینی؛ زیرا میل و گرایش، موجودی عینی است و چون موجودی خارجی است، خطا در آن راه پیدا نمی کند. و حال آن که گاهی انسان دچار گرایش کاذب می شود. و این گرایش کاذب با خطاناپذیری فطرت سازگار نیست.

در جواب می گوییم: گرایش های انسان مسبوق به گزارش های علمی او است، انسان به چیزی گرایش دارد که آن را بفهمد، چه با علم حصولی و چه با علم حضوری. یعنی انسان ابتدا آن چیز را ادراک می کند و می فهمد، سپس به آن گرایش پیدا می کند، گرایش و محبت انسان به چیزی نظیر جاذبه آهن ربا و آهن نیست که مسبوق به علم نباشد، یا نظیر کشش یک گیاه به سمت موادغذایی مخصوص نیست که مسبوق به علم نباشد.

اگر گرایش و محبت و میل درونی انسان این چنین می بود، یعنی مسبوق به علم نبود، مستقیماً با خارج ارتباط داشت و لذا چون محبت و گرایش هست، باید محبوب و متعلق گرایش هم در خارج باشد و در حالی که انسان یک موجودِ عالمِ مختار است و تمام گرایش های عملی او به امامت گزارش های علمی او شکل می گیرد، نخست چیزی را می فهمد سپس به آن عشق می ورزد، نه این که نفهمیده، به آن ارادت پیدا کند.

تمام کارهای اجرایی انسان از ایمان و اخلاص و اراده و عزم و تولی و تبرّی و همه گرایش های عملی او، امّت بینش و گزارش علمی او است؛ اگر انسان بر طبق علم حصولی چیزی را فهمید، برابر آن فهم، تصمیم می گیرد و به آن مؤمن می شود و نسبت به آن تولی و تبری، حب و بغض و قیام و قعود دارد.

بنابراین، همه گرایش های انسان به امامت گزارش ها و بینش های شهودی او راه اندازی می شود. یعنی در واقع گرایش های عملی امت گونه عمل می کنند، نه این که امام باشند؛ رهبری همه کارهای انسان بر عهده اندیشه های اوست. یعنی همه کارهای انسانی انسان مسبوق به علم حصولی و ادراک مفهوم یا علم حضوری و شهود وجود است.

شهود کاذب و صادق

شهود بر دو قسم است:

شهود کاذب: گاهی انسان با مثال متصل خود و یا هوای نفس و تمثلات شیطانی رابطه دارد. چنان چه چیزی را در رؤیای کاذب می بیند، همان حال در بیداری برای او پیدا می شود و چیزی را می بیند و بعد از دیدن به آن مهر می ورزد و میل پیدا می کند. این گونه از گرایش های انسان به امامتِ شهودِ کاذب او راه اندازی می شود و چون شهود کاذب است، محبت هم کاذب خواهد بود.

به بیان دیگر: در این صورت چون مشهود انسان خاطرات نفسانی و یا اِلقائات شیطانی متمثّل شده در درون اوست، گرایش او نیز، گرایش حق و صدق نخواهد بود؛ چون این علم حضوری با شهود منسوجات وهم و خیال حاصل شده و با واقع ارتباط ندارد.

شهود صادق: گاهی انسان در آن حالت با حقایق عینی، مانند مثال منفصل رابطه برقرار می کند و آن را می یابد؛ یعنی در این حال در درون این انسان تمثّلات ملکی یا رحمانی متمثّل می شود. این شهود به دلیل این که متعلق آن، القائات مَلَکی یا رحمانی است، صادق است و گرایش های برخاسته از این شهود نیز، صادق خواهد بود و از همین طریق است که انسان به محبت صادق نایل می شود.

اقسام مشهودات انسان

با توجه به این که مشهود انسان مختلف و چهار قسم است: نفسانی، شیطانی، مَلَکی و رحمانی، بین عرفا در کشف و شهو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.