پاورپوینت کامل تازه های اندیشه;نقدی بر کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام ۶۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تازه های اندیشه;نقدی بر کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تازه های اندیشه;نقدی بر کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تازه های اندیشه;نقدی بر کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام ۶۴ اسلاید در PowerPoint :
۳۱
مشخصات کتاب:
محمد نصیری، تاریخ تحلیلی صدر اسلام؛ تدوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛ مرکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی، قم، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۷، ۲۵۶ صفحه.
مقدمه
از آنجا که درس تاریخ اسلام به عنوان یکی از دروس عمومی رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده، تدوین متون درسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها متونی را برای درس های معارف اسلامی از جمله تاریخ اسلام تدوین کرده که از این جهت در خور تقدیر است. امّا با پذیرفتن محاسن کتابهایی که برای این دروس تدوین شده باید توجّه داشته باشیم که کاستی ها و ایرادهای احتمالی بر هر نوشته و اندیشه ای با نقد و بررسی کمتر شده و کمبود هایش بر طرف میگردد.
از آن جا که کتاب «تاریخ تحلیلی صدر اسلام» به عنوان متن درسی شمار زیادی از دانشجویان معرفی شده و مهم ترین منبع اطلاعات تاریخی بسیاری از دانشجویان است، نقد و بررسی آن می تواند در رفع کاستی های آن و تدوین متنی بهتر مؤثر باشد.
مطالب این کتاب که به گفت ناشر مطابق با سر فصل های دروس معارف اسلامی و بر اساس نیاز سنجی نگاشته شده در یک مقدمه و هفت فصل تنظیم گردیده است.
در فصل اول با عنوان مباحث مقدماتی تاریخ مطالبی دربار علمیت تاریخ و فلسف تاریخ وتاریخ نگاری مسلمانان و شرق شناسی را مطرح کرده است. در فصل دوم با عنوان جهان در آستان بعثت، اشاره ای به اوضاع جزیرهالعرب، ایران و روم پیش از ظهور اسلام دارد.
فصل سوم وچهارم را به تاریخ پیامبر اسلام(ص) اختصاص داده، به این ترتیب که در فصل سوم مطالبی در باره ولادت تا هجرت(ص) پیامبر ودر فصل چهارم از هجرت تا رحلت پیامبر (ص) را ارائه کرده است.
فصل پنجم دوران سه خلیفه پس از پیامبر را بررسی کرده ودر فصل ششم با عنوان نگاهی به حکومت امام علی ابن ابیطالب(ع)، به دوران حکومت امام علی (ع) پرداخته البته اشاره ای هم به امام علی (ع) در عصر پیامبر و خلفا دارد.
فصل هفتم را به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اختصاص داده است.
پیش از ارائه مطالبی درباره این کتاب یادآور می شود نگارنده این سطور خود بهره فراوانی از آن برده و تقدیم این مطالب به معنی نفی و رد کتاب مذکور نبوده وتنها ذکر چند نکته به منظور رفع کاستی های احتمالی و بهبود آن است.
ارزیابی و نقد کتاب مذکور در دو بخش ساختاری(شکلی) و محتوایی ارائه می شود.
الف. ساختاری و شکلی
الف.۱. تقدم و تأخر در ارائه مطالب
نکته بسیار مهمی که در نگارش ها باید به آن توجه داشت رعایت ترتیب در ارائه مطالب است، هم ترتیب مفهومی و هم ترتیب زمانی و تاریخی؛ این دو نکته گاهی در این کتاب مورد غفلت قرار گرفته و البته رعایت نشدن ترتیب زمانی بیشتر خود را نشان می دهد.
الف.۱.۱. ترتیب مفهومی:
به نظر می رسد جابجایی برخی مطالب در فهم بهتر آن مفید باشد.
«اصول و قواعد تاریخ نگاری با تکیه بر ارزشهای اسلامی» را باید بر «آسیب شناسی تاریخ اسلام ومنابع آن» مقدم داشت و آن را بعد از مطالب ارائه شده ذیل عنوان «تاریخ نگاری و اهتمام مسلمانان به آن» آورد.
«تاریخ جاهلیت و مفهوم آن» از دو جهت دارای اشکال است نخست آنکه مطلب مهمی درباره تاریخ جاهلیت ارائه نشده است و دیگر آنکه همه این بحث را باید در ابتدای بحث جزیره العرب و یا هنگام بحث از وضعیت سیاسی جزیرهالعرب می آورد.
در بحث نفاق و ذیل عنوان «جریان نفاق و منافقان» بعد از بیان مطالبی راجع به آن و نیز وقایعی از صدر اسلام به تعریف آن پرداخته و می گوید «نفاق نوعی بیماری روانی است و منافق بیمار». در حالی که لازم بود این تعریف در ابتدای بحث نفاق ارائه می شد.
الف۱. ۲. ترتیب زمانی:
رعایت نشدن ترتیب تاریخی در جاهای مختلف این کتاب دیده می شود اگر چه ممکن است برخی از آنها اجتناب ناپذیر باشد اما بسیاری از آنها قابل رفع بوده و بهتر است در جای خود ذکر شوند. به عنوان مثال پس از بیان دعوت سران کشورها و جریان مباهله به عقب برگشته و به فتح مبین یا همان صلح حدیبیه آن هم در کنار فتح مکه اشاره کرده است.
بعد از بیان دوران خلفا مجدداً با عنوان کارگزاران خلفا به همان دوران برگشته و کارگزاران آنها را معرفی می کند وبهتر بود این مطلب را هنگام بحث از دوران خلفا می آورد به ویژه که کارگزاران خلفا را هم به تفکیک بیان کرده است.
گفتگوی ولید بن عقبه با امام علی (ع) را که در صفحه ۲۰۲ آورده، بهتر بود در صفحه بعد و ذیل عنوان «علل ناخشنودی از حکومت علی (ع) » می آورد. در پاورقی شماره یک صفحه ۲۲۵ به معرفی معاویه می پردازد در حالی که پیش از آن باید این کار را انجام می داد.
الف.۲. تناسب نداشتن عنوان ها با مطالب ذیل آنها:
یکی از ایرادهای کتاب رعایت نشدن ارتباط بین عنوان و متن است که در جاهای مختلف کتاب خود را نشان می دهد.
این مشکل به چند شکل در کتاب دیده می شود.
الف.۲. ۱. تقسیم بندی نامناسب:
به طوری که عناوین اصلی و فرعی در بعضی از فصل های کتاب مشخص نشده اند چنانکه در فصل سوم که به زندگی پیامبر (ص) در مکه می پردازد عناوین اصلی و فرعی معلوم نیست، در قسمت های دیگر کتاب از جمله فصل هفتم و قسمت هایی از فصل های دیگر نیز این مشکل دیده می شود.
الف ۲.۲. ارائه مطالب متعدد در کنار هم و در قالب یک عنوان:
– در صفحه ۱۹ عنوان مطلب را چنین آورده است «علمیت، اعتبار و فایده تاریخ» که از دو جهت دارای اشکال است: نخست آنکه این سه واژه، سه مقوله جدا از هم هستند و لازم است جداگانه تبیین شوند.و دیگر آن که عدم دقت یا نداشتن مجال کافی باعث شده که مطالب مخلوط و به هم آمیخته ارائه شده و برای کسانی که اطلاعات زیادی از این مطالب ندارند باعث سردرگمی میشود.
– صفحه ۲۲ «فلسفه تاریخ، سنن و عوامل محرک آن» اگر چه سنن و عوامل محرک تاریخ را می توان ذیل عنوان فلسفه تاریخ قرارداد اما لازم است بین آنها تفکیک مناسب صورت گرفته و با عناوین مشخص و به صورت جدا از هم آورده و تبین شوند.
الف. ۲. ۳. بی ارتباطی عنوان با محتوا:
در برخی موارد بین عناوین و مطالب ذیل آن ها ارتباطی دیده نمی شود؛از جمله در فصل اول ذیل عنوان «واژه شناسی تاریخ» تنها دو سطر آن هم به صورت ناقص به واژه شناسی پرداخته و در ادامه به بحث چیستی تاریخ و تعریف آن پرداخته و مطالبی را دراین باره نقل کرده است.
در فصل دوم ذیل عنوان «کلید شخصیت محمد (ص) در نوجوانی و جوانی» مطالبی که آمده این کلید را نشان نمی دهد ضمن آنکه در ادامه بعد از این مطلب عنوان جوانی را به شکل مستقل آورده است.
در فصل پایانی با عنوان «امام حسین (ع) و هدف بازگشت حکومت به صالحان» موضوعاتی را در پنج سطر ارائه کرده که ربطی به عنوان ندارد. اگر چه به نظر می رسد نویسنده محترم قصد دارد موضوعات و عناوینی را برای بررسی و تحلیل ارائه کند اما دقت در عنوان و مطالب ذیل آن و سپس عناوین بعدی مانند «امام حسین (ع) پیش از نهضت»، «موانع قیام در دوران معاویه» و عناوین بعدی این نکته را رد می کند چون عناوین بعدی به عنوان زیر مجموعه آن نیامده اند و همچنین برخی از این عناوین ذیل عنوان فوق قرار نگرفته اند.
الف. ۳. پاورقی ه
پاورقی های کتاب از چند جهت دچار اشکال است که آن را می توان در چند محور دسته بندی کرد.
۱.رعایت نکردن روش استاندارد در آدرس دهی و ارجاع به منابع، به گونه ای که به جای ذکر نام نویسنده و بعد نام کتاب ابتدا نام کتاب بعد نام نویسنده را آورده است البته ممکن است این شیوه آدرس دهی از جانب ناشر باشد اما ایراد دیگر بر پاورقی ها وارد است و آن این که گاهی تنها به نام کتاب بسنده کرده و گاه تنها نام نویسنده را ذکر کرده است.به عنوان مثال در پاورقی صفحه ۳۳ به کتاب منابع تاریخ اسلام ارجاع داده و تنها به نام کتاب اشاره کرده اما در صفحه بعد یکبار همراه نام نویسنده و بار دیگر بدون نام نویسنده آورده اند، همچنین در صفحه ۳۴ «مروج الذهب» بدون نام نویسنده و در صفحه ۳۷ همراه نام نویسنده آمده است.
۲. ارجاع به کتاب ها و آثار پژوهشی غیر منبع و حتی ارجاع به دائره المعارف و نرم افزارهایی که از جهت تاریخی فاقد اعتبار لازم هستند.
۳. در بعضی پاورقی ها ارتباط پاورقی با متن بسیار اندک است؛ به عنوان مثال آیاتی که در پاورقی شماره ۳ صفحه ۵۳ آمده اگر چه درباره کشتن فرزندان به ویژه دختران است اما ربطی به متن ندارد. متن درباره زنده به گور کردن دختران است در حالی که آیات پاورقی تنها به کشتن آنها اشاره دارد.
۴. عبارت های عربی فراوان در سراسر کتاب در پاورقی ها آمده است که نه تنها لازم نیست بلکه حذف آن ها مناسب تر است.
۵. نقل از یک نویسنده و ارجاع به کتاب فرد دیگر؛ چنانکه در صفحه ۱۷ سطر هفت تعریف تاریخ را از زبان هرودوت بیان کرده اما در پاورقی به کتاب تاریخ تمدن هنری لوکاس ارجاع داده است.
الف. ۴. اشکال های صوری
اگر چه این کتاب مطابق با سرفصل های مرکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی، برای درس تاریخ اسلام تهیه شده است و این خود برخی اشکالات صوری را از نویسنده دور می کند،اما رفع آنها در بهبود اثر مفید خواهد بود ضمن آن که پاره ای اشکالات نیز متوجه نویسنده است.
۱. قسمتی از مباحث مفید را داخل کادری مشخص و ذیل عنوان «برای مطالعه بیشتر» آورده است که دانشجو نیازمند یا ملزم به مطالعه آن نیست. این روش بیشتر در کتاب های دوره دبیرستان دیده می شودو زیبنده کتاب های دانشگاهی نیست.
۲. اشکال مهم دیگری که از جهت صوری بر این کتاب وارد است آن است که در تقسیم بندی مطالب گاهی علامت گذاری با حروف الفبا انجام گرفته ولی در بیشتر قسمت های کتاب تقسیم بندی دیده نمی شود و عناوین اصلی و فرعی مشخص نیستند.
۳. یکی از نقاط ضعف کتاب عنوان های طولانی است، به عنوان مثال می توان به این عناوین اشاره کرد. «امام حسین(ع) و هدف بازگشت حکومت به صالحان» ، «ارزیابی سفر به عراق در گردونه فعالیت های سیاسی» ، «
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 