پاورپوینت کامل چالش نوفمینیستی با الگوی اسلامی ـ ایرانی زندگی ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چالش نوفمینیستی با الگوی اسلامی ـ ایرانی زندگی ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چالش نوفمینیستی با الگوی اسلامی ـ ایرانی زندگی ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چالش نوفمینیستی با الگوی اسلامی ـ ایرانی زندگی ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
درآمد
در شکل گیری و طراحی هر گونه الگویی برای سبک زندگی، جایگاه زن و نقش وی حساس و سرنوشت ساز است؛ از این جهت نهضت خودباوری و احقاق حقوق زنان در الگوی اسلامی ـ ایرانی را باید واقعی و جدّی دید.
نوشتار زیر بر آن است تا با رویکردی به این الگو، چالشی که نوفمینیستان با تحولات جامعه ایران پس از انقلاب و بازیافت حیات و هویت تازه زنان و با نگاه مذهب، دست به گریبانند را به تصویر بکشد.
زمینه جریان فمینیسم
«فمینیسم» که از لغت لاتین Femina به معنای جنس مؤنث گرفته شده، به معنای مؤنث کیشی یا طرفداری از حقوق زنان[۱]، از قرن هفده میلادی به شکل جریانی بروز کرد و رسماً در قرن نوزده میلادی، این واژه به کار گرفته شد.[۲]
زیربنای چنین حرکتی، این بود: الف: قوانین و مقررات اجتماعی و گاهی دینی که به ظاهر زن را در رتبه پایین تر اجتماعی و بهره مندی های حقوقی قرار می دهد؛[۳] تا آنجا که برخی از فمینیسم دینی (مسیحی، یهودی، اسلامی و…) یاد می کنند.
ب: سوءاستفاده ای که از جنس زن در تبعیض های اجتماعی، خانوادگی و محیط کار می شد.
ج: کمین برخی برای پیدا کردن نیروی کارِ ارزان و استفاده ابزاری و جنسی که از زن می شد.
جریان فمینیسم ادوار مختلفی را پشت سر گذارد، تا به دوره سوم که تا دهه هفتاد از قرن بیستم[۴] است، رسید؛ سپس این جریان با تأثیرگذاری کلان خود، موفق به تغییر الگوهای رفتاری، خانوادگی، اجتماعی و حقوقی در خصوص زن و رابطه او با مرد و حضور اجتماعی وی گردید.
آنچه در این بین اتفاق افتاد، خواسته ای نبود که عموم رهروان جریان فمینیسم به عنوان مدعیان توده ای آن به دنبالش بودند؛ گر چه سردمداران این حرکت که خود را پشت شعارهای عامه پسند مخفی کرده بودند، به اهداف خود رسیدند.[۵]
دستاورد فمینیسم
نتیجه اینکه، با به ثمر نشستن نسبی حرکت فمینیسم:
۱. زنان به جای رسیدن به یک فرصتِ برابر در صحنه های اجتماعی، به نیروی کار ارزان و وسیله ای جهت برآورده شدن خواست زرداران و مردسالاران تبدیل شده و سوژه ای مناسب تبلیغات، فروش بیشتر، جذب مشتری و کام گیری هوسبازان گردیدند.[۶]
۲. زنان نقش طبیعی و عاطفی خود را در خانواده زیر سؤال دیده و از جایگاه مادری افول کردند؛ به گونه ای که بسیاری از بانوانِ تحت تأثیر این جریان، خود وظیفه خود را هماهنگی و همکاری دوشادوش مردان در بیرون از کانون خانواده می بینند، که تبعات منفی تربیتی، خانوادگی و روانی این حقیقت، بسیار نگران کننده است. امروزه تزلزل خانواده، عقده کمبود وجود و تربیت مادر، عدم وابستگی مردان به همسران و خانواده، به لحاظ اختلاط بیرونی با جنس مخالف، امری غیر قابل انکار است.
جریان سکولار فمینیسم
جریان فمینیسم، رویکردی غیردینی و سکولاریستی داشت که ادوار مختلف خود را طی کرده و طی جلسات و نشست های ملی، منطقه ای و بین المللی موفق به پیاده کردن خواست های ظاهری و نیت های باطنی خود تا حد مطلوبی شده است. کنوانسیون رفع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان، اگرچه در پاره ای موارد بر اساس اصول عقلی، انسانی و نیز دینی است، ولی روح حاکم بر آن دیدگاه، سکولاری و مبنی بر عدم محدودیت زن در اشکال مختلف است؛ که چنین امری در مخالفت آشکار با اصول اخلاقی و دینی قرار می گیرد. ورود خواست ها و مطالبات این جریان در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم کاملاً هویدا و آشکار است.
گروه های مذهبی فمینیستی
رویکرد دیگر به خواسته ها و شعارهای جریان فمینیسم، مربوط به گروه ها و افرادی است که با نگاه دینی به مسئله فمینسیم معتقدند و در پی تحقق شعارهای آن بوده و هستند. این رویکرد خود به گروه های ذیل قابل تقسیم است:
الف: رادیکال؛ که در عین اعتقاد به شریعت برآنند که دین و شریعت پاسخگوی تمام سؤالات جامعه زنان نبوده و برخی از نیازها و سوالات این قشر باید از طریق دیگری پاسخ داده شود. آنان معتقدند که قانونگذاری نیز تحت نظام مردسالار بنا گردیده است.
ب: میانه رو؛ آنان بر این باورند که باید حضور زنان در عرصه های مختلف ورزشی، مدیریتی، فرصت های شغلی و امکانات تحصیلی برابر، عدم تبعیض در ارتقای شغلی بین زن و مرد، حضور جدی زنان در پست های عالی دولتی و مانند آن، بیشتر و تضمین شود و تعریف مجددی از حجاب سنتی و اسلامی و کسب مهارت های اجتماعی برای زنان صورت پذیرد. نظرات این گروه عمدتاً بین اقشار دانشگاهی و تحصیل کرده و دختران جوان، طرفدارانی داشته و رواج دارد و باعث کمک به تشکیل گروه ها و سازمان های غیردولتی زنان گردیده است.[۷]
ج: محافظه کار؛ نقطه نظرات این گروه با دیدگاه های میانه رو ها درخصوص مسائل زنان یکسان می باشد؛ هرچند در خط مشی و روش با یکدیگر تفاوت هایی دارند. این گروه خواهان تعدیل و تصویب معتدل تر برخی از قوانین در باره زنان هستند البته بیشتر افراد این طیف در رابطه با حقوق زن در خانواده و حمایت های قانونی از زن در برابر شوهر، ایجاد تغییرات در قوانین مربوط به طلاق، مهر، اجره المثل، و نیز قوانین مربوط به زنانِ شاغل و کارمند همراه با مکانیسمی جهت گسترش حضور زنان در محیط کار و فعالیت های اجتماعی، فعالیت دارند.[۸]
برای محک زدن و میزان اثرگذاری این دیدگاه ها در جامعه دینی ایرانی و هماهنگی شعارها و طرفداران این جریان با الگوی اسلامی ـ ایرانی و سبک زندگی، باید این جریان و طیف های مختلف آن را به دقت رصد کرد و نقاط قوت و ضعف آنها را شناخت. جریان شناسی دفاع از حقوق زنان و شعارهای فمینیستی از ضروریات چنین امری است.
ویژگی فمینیست های مذهبی
گروه های به ظاهر مذهبی مدعی طرفداری از حقوق زنان با رویکرد فمنیستی، معمولاً به این اقدامات دست می زنند:
استفاده ابزاری از ادیان برای رسیدن به اهداف غیر منطبق با دین، تحت عناوین کلی و جذابی چون «روح رئوف اسلام»[۹] و یا «روح والای اسلام»[۱۰] ۲
. ارائه نکردن طرح و الگوی مشخص و عملی؛ در حالی که طرح ها و لوایح کلی پیشنهادی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 