پاورپوینت کامل نقش فناوری اطلاعات در دروس معارف ۷۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقش فناوری اطلاعات در دروس معارف ۷۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش فناوری اطلاعات در دروس معارف ۷۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش فناوری اطلاعات در دروس معارف ۷۳ اسلاید در PowerPoint :

درآمد

یکی از مهمترین مسائلی که در حول محور آموزش، تدریس و یادگیری می گردد، ارتقاء کیفیت آن می باشد. در عصر تکنولوژی؛ فناوری های نوظهور، جهان را متحول ساخته و همه مسائل جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است که یکی از این مسائل تاثیر این فناوری ها بر روی کیفیت آموزش، تدریس و یادگیری می باشد. این مهم ما را بر آن داشت که ضرورت استفاده از این ابزار و پدیده های نوظهور را در افزایش کیفیت تدریس در دانشگاه ها و به طور خاص، دروس معارف، بیان نماییم.

امروزه فناوری اطلاعات، به یکی از مهم ترین ابزارها در آموزش عالی درآمده است. فناوری اطلاعات شکل سنتی تبادل و تسهیم اطلاعات در یک محیط دانشگاهی را که به صورت تبادل مطلب روی کاغذ (به شکل چاپی یا نوشته شده) است دگرگون نموده و فرصت هایی جدید برای دانشگاهیان فراهم آورده است.[۱]

آمار بیانگر این مطلب است که ۶۰ % از وقت فراگیران در مدارس ابتدایی و ۹۰ % در دوره های بالاتر و دانشگاه ها، صرف گوش دادن می شود. شاگردان فقط قسمت ناچیزی از آنچه را که شنیده اند (حدود ۳/۱ تا ۵/۱ درصد)، به خاطر می سپارند. افراد بالغ به طور متوسط قادر به حفظ کردن۵۰ % مطالب در ذهن خود هستند و حدود دو ماه بعد، این میزان به نصف نیز کاهش خواهد یافت. نتیجه این که با وجود صرف وقت زیاد در کاربرد حس شنوایی، این حس، تأثیر ناچیزی در یادگیری انسان دارد. بنابراین، گوش کردن ۲۰%، گوش کردن – دیدن ۵۰%، گوش کردن – دیدن – صحبت کردن ۷۰% و گوش کردن – دیدن -صحبت کردن – عمل کردن ۱۰۰% از یادگیری را به خود اختصاص می دهند.[۲] طبق این آمار و این که فناوری اطلاعات یک فناوری تعاملی می باشد و تقریباً تمام حواس پنج گانه یک فرد را درگیر می سازد، نقش بسیار مهمی را می تواند در امر تعلیم و تربیت و نیز انتقال دانش ایفا نماید.

فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل قدرت تحول پذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که می تواند با دانشجویان داشته باشد، از نقش مهمی در انتقال دانش برخوردار است.[۳] از این رو با ورود کامپیوترها و فناوری اطلاعات مرتبط با آن، تحولات و تأثیرات عمیقی بر آموزش عالی، دانشگاه ها و اجزاء آن ها شامل استادان و دانشجویان، روش یادگیری و آموزش، کتابخانه ها و منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی، و بالاخره مدیریت راهبردی امور دارد. وجود اینترنت دسترسی به اطلاعات را جهانی کرده است به گونه ای که دانشجویان می توانند اطلاعات را به روش های مختلف به دست آورند. دیگر محدودیت های جغرافیایی، اداری و سیاسی نمی تواند مانع دسترسی به آموزش عالی شوند. در این شرایط دانشگاه ها ناچارند برای تأمین خواسته های جویندگان دانش، وارد عرصه آموزش از راه دور شوند. این روند به طور طبیعی تأثیرات عمیقی بر ساختار و عملکرد آموزش دانشگاه ها خواهد داشت. آموزش از راه دور باعث انعطاف پذیری در ۱) زمان آموزش (محدود به زمان خاصی نیست)، ۲) مکان آموزش، ۳) اجرای آموزش و ۴) تنوع و تعداد اساتید، می گردد.[۴]

مزایای استفاده از فناوری در آموزش

در عصر کنونی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید جای خود را در نظام آموزشی پیدا نماید و به عنوان یک اصل مهم در برنامه ریزی آموزشی گنجانده شود. دانشگاهی که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، شیوه آموزش در آن تغییر می یابد و استاد به عنوان آموزش دهنده و دانشجو به عنوان یادگیرنده صرف نخواهند بود؛ بلکه محتوای آموزشی به گونه ای طراحی و تدوین می شود که هر فرد با توجه به توانمندی هایی که دارد، بتواند از محتوای آموزشی بهره مند شود.[۵]

۱. تأثیر در برنامه ریزی درسی

به جرأت می توان گفت اگر مقوله برنامه ریزی درسی با فناوری های نوین تلفیق شود گام مهمی در رسیدن به اهداف آموزشی برداشته خواهد شد و آثار ذیل را به دنبال دارد:

الف) میزان اهمیت و اعتبار محتوای برنامه درسی را افزایش می دهد: گسترش روزافزون اطلاعات و دانش در عصری که تحت عنوان «انفجار اطلاعات» نامیده شده، سبب گردیده تا در هر زمان نظریه های علمی جدیدتری مطرح شود که نسبت به دانش قبلی از اعتبار بیشتری برخوردارند.

ب) ارائه دانش با ساختاری مناسب: بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تنظیم برنامه درسی، این امکان را فراهم می کند که بتوان اطلاعات، مفاهیم و اصول محتوای مورد یادگیری را به گونه ای مناسب در اختیار فراگیران قرار داد.

ج) میزان سودمندی برنامه درسی را افزایش می دهد: میزان کارایی و کاربرد برنامه درسی در حقیقت، سودمندی آن برنامه را مشخص می کند. برنامه درسی ای که بتواند دانش و مهارت های به روز و اساسی فراگیران را جهت کسب مشاغل آینده فراهم کند، یا آنان را در مهارت آموزی یاری کند، قطعاً از سودمندی بیشتری برخوردار است. [۶]

۲. تحول در یادگیری

یادگیری یکی از مولفه هایی است که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند نقش به سزایی در اثربخشی و افزایش آن داشته باشد. از همین رو یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر می شود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوعی که قرار است تدریس شود، قرار گیرد و از دیگر سو فرآیند یادگیری هنگامی افزایش چشمگیری پیدا می کند که با تار و پود حل مسأله در ارتباط باشد. کلاس های آموزشی سنتی، دارای اثربخشی چندانی نیستند؛ زیرا وابسته به زمان و مکان خاص اند و نمی توانند بافت واقعی و مناسبی را برای یادگیری فراهم آورند. متن های چاپی نیز به سبب محدودیت های خاص که چیزی بیش از متن، تصویر و طرح خطی نیستند، مشکل آفرین اند.[۷] اما تعاریف مختلفی برای یادگیری بیان شده است که بنا بر یکی از تعریف های نسبتا جامع یادگیری، عبارت است از یک تغییر پردوام در رفتار، یا در ظرفیت رفتار در یک موقعیت معین، که ناشی از تمرین یا سایر گونه های تجربه است. همچنین آن را تغییرات نسبتاً دایمی در ارتباط های ذهنی از طریق تجربه نیز معنا کرده اند.[۸]

تحقیقات نشان می دهد که با ورود فناوری اطلاعات، آموزش گیرندگان می توانند کارآمدتر، چالش پذیرتر و مطمئن تر از قبل باشند. هر چقدر فناوری موجب دسترسی آسان تر آموزش گیرندگان به مواد درسی ارائه شده قبلی مربیان شود، نقش مربیان از یک «منبع مطالب علمی» به یک «مدیر ناظر بر فرایند یادگیری» تغییر می یابد.[۹] همچنین در مطالعات دیگر، نتایج نشان دهنده این مسأله است که اساتید ماهر در کاربرد فناوری اطلاعات بهتر می توانند دانشجویان را در یادگیری هدایت کنند. حل مسأله و مهارت های سطح بالای تفکر، تفسیر و تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان و توانایی اولویت بندی مهارت ها، در فضای اطلاعاتی و جامعه جهانی مبتنی بر اطلاعات توسعه می یابد و این منوط به این است که اساتید و دانشجویان بتوانند به شکل مؤثر و اصولی از فناوری استفاده کنند.[۱۰] در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزارهای یادگیری هستند که سه مزیت عمده دارند و موجب افزایش کیفیت آموزش می شوند:

۱. فناوری های اطلاعات و ارتباطات به هر فرد امکان یادگیری متناسب با توان و استعداد او را می دهد.

۲. جهان را به صورت یک کتابخانه در اختیار دانشجو قرار داده و امکان استفاده از آن را فراهم می سازد.

۳. استفاده از آموزش مجازی، ضرورت حضور هم زمان استاد و دانشجویان در فضای آموزشی واحد را برطرف کرده و کاهش هزینه های آموزشی را به دنبال دارد. با استفاده از فناوری اطلاعات دانشجویان می توانند اطلاعات فراوانی را در مدت کوتاه کسب نمایند. تحقیقات نشان داده که استفاده از کامپیوتر علاوه بر افزایش انگیزه دانشجویان برای یادگیری سبب تقویت روحیه، اعتماد به نفس و مقابله با مسائل در آن ها می شود. دانشگاه ها با استفاده از اینترنت به راحتی به منابع عظیم علمی، دانشمندان و پژوهشگران مختلف و مواد درسی دسترسی دارند و همچنین اطلاعات علمی و تحقیقاتی خود را از طریق سایت های ایجادشده توسط دانشجویان و اساتید به دیگران نمایش می دهند. از ویدئو کنفرانس نیز برای تعامل دانشجویان و اساتید دانشگاه ها با یکدیگر استفاده می شود. از آنجایی که در حرکت رو به جلو فناوری، هیچ اثری از کندشدن دیده نمی شود، مراکز آموزشی و متولیان مربوطه باید دانشجویان را با این فناوری جدید آشنا کرده و امکانات یادگیری و استفاده از آن را به راحتی در اختیار آن ها قرار دهند. زیرا با تغییرات و توسعه روزانه فناوری، مقوله یادگیری و آموزش، تبدیل به یک روند مداوم در طول حیات بشر خواهد شد. همچنین در مقوله یادگیری اساتید نیز بایستی با استفاده از فناوری های گوناگون، شیوه های تدریس و یادگیری به روش سنتی را تغییر دهند و با این تغییر در پیشرفت علم و اثربخشی آن بکوشند. استاد و دانشجو در بهره گیری از فناوری آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری به نتایج متفاوتی دست می یابند؛ از جمله این که استفاده از فناوری آموزشی در تدریس و یادگیری باعث خارج شدن کلاس از حالت یکنواختی، فعال شدن دانشجویان، بروز خلاقیت و نوآوری و تسریع در امر یادگیری فراگیران می شود. بنابراین، اساتید دیگر به عنوان تنها منبع ارائه درس در کلاس محسوب نمی شوند و لازم است نقش جدید آن ها به گونه ای طراحی شود که با استفاده از فناوری پیشرفته به ارتقاء فرآیند یادگیری کمک کنند. همچنین نمی توان به ارائه سخنرانی در کلاس ها بسنده کرد و باید با به کارگیری انواع ابزارهای سمعی و بصری به آموزش عمق دهند.[۱۱]

۳. ایجاد انگیزه

هر استادی به این مسأله کاملاً واقف است که برای اجرای یک تدریس موفق و دریافت بازخورد مناسب، باید برای یادگیرنده ایجاد انگیزه نماید تا او با توجه و علاقه بیشتری به فراگیری درس بپردازد. فناوری اطلاعات، کاربرد انکارناپذیر و مؤثری را در این زمینه دارد و می تواند انگیزه ای دو چندان در میان دانشجویان ایجاد نماید. یادگیری، معلول انگیزه های متفاوتی است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد، میل و رغبت دانشجو به آموختن است. رغبت، محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد. برای اینکه دانشجو در ضمن یادگیری فعال باشد، باید به موضوعی که می خواهند فراگیرند، علاقه مند باشند.[۱۲] فناوری اطلاعات این امکان را به استاد می دهد که با طرح های ابتکاری و هیجان آور، دانشجویان را به فعالیت بیشتر در بحث درسی و نیز روش بارش مغزی وادار نمایند تا زمینه علاقه به یادگیری در آنان بیشتر شود.

۴. بهبود در روش ها، فنون تدریس و کلاس داری

بدون شک، نیروی انسانی و به ویژه استاد، از مهم ترین عوامل تشکیل دهنده محیط های آموزشی است و در این میان، نگرش و روش تدریس استاد در فرایند فعالیت های آموزشی و در نهایت، تأثیر آن در روند یادگیری، حایز اهمیت است.

تأثیر موقعیت و امکانات مناسب، بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ اما امکانات و تجهیزات، بدون وجود استاد کارآیی لازم را نخواهند داشت. استاد با شناخت امکانات به تجهیز مناسب محیط آموزشی می پردازد، محیط و امکانات آموزشی را سازماندهی می کند، موقعیت آموزشی مناسب را به وجود می آورد و با شناخت استعداد، علایق و توانایی دانشجویان، آنان را در طریق صحیح یادگیری هدایت می کند. البته چنین نقشی، به دانش و اعتقادات استاد بستگی دارد.[۱۳] فناوری اطلاعات این امکان را به استاد می دهد که روش های متنوعی را برای ارائه درس به کار گیرد تا یاددهی ـ یادگیری به شیوه مناسبی به انجام رسد؛ به عنوان مثال، استاد می تواند از طریق نرم افزارهای مخصوص و یا تصاویر رایانه ای، بحث درسی را به یادگیرنده انتقال دهد و منجر به یادگیری بهتر در او شود.

۵. ایجا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.