پاورپوینت کامل ضرورت و چگونگی طرح درس در معارف اسلامی ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ضرورت و چگونگی طرح درس در معارف اسلامی ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ضرورت و چگونگی طرح درس در معارف اسلامی ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ضرورت و چگونگی طرح درس در معارف اسلامی ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
زیر عنوان:
با تأکید بر درس “اندیشه اسلامی ۲″(قسمت اول)
درآمد
یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت، اثربخشی فرایند آموزش است. اثربخشی تدریس، آمیزه ای از دانش و هنر ارائه درس است. گرچه متغیرهای بسیاری بر موضوع درس، مدرس و دانشجویان تأثیرگذار است اما هیچ چیزی را نمی توان با علم و مهارت در موضوعی که باید تدریس شود، جایگزین کرد.
مهارت تدریس بیانگر مجموعه ای از فعالیت های مرتب، منظم، هدفمند و از پیش طراحی شده است، که هدف از آن ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است. به عبارت دیگر هنر مدرس آن است که با طراحی و برنامه ریزی دقیق درسی، یادگیری را تسهیل نماید. داشتن برنامه آموزشی مدوّن در راستای تقویت مهارت های تدریس است و هدف از آن، ارائه چارچوبی کلیشه ای نیست بلکه رسالت آن تدوین علمیِ سلسله مراحل تدریس است؛ به طوری که استادان در موقعیت های مختلف بتوانند آن را تغییر داده یا تکمیل نمایند.
با توجه به جایگاه ارزشی دروس معارف اسلامی که با جان و دل و اندیشه فراگیران سر و کار دارد، شایسته است که از بهترین شیوه ها و جذاب ترین برنامه ها در ارائه مطالب استفاده گردد؛ و با عنایت به محیط و عصر ارائه این دروس که دانشگاه ها و ویژگی های زمان حاضر است، ضرورت بهره گیری از مدرن ترین متدها و شیوه های علمی و به روز آموزشی، نمایان تر می گردد.
ابتدا بررسی سابقه تاریخی طرح درس در سیستم های آموزشی جهان و نیز کشورمان ضروری به نظر می رسد.
پیشینه طرح درس
طرح درس یا سناریوی آموزشی، برای نخستین بار در سال ۱۹۱۸ توسط “فرانکلین بوبیت”۱ مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس، به شکل امروزی آن، در سال ۱۹۵۰ به وسیله روان شناس برجسته امر تعلیم و تربیت “بنجامین. اس. بلوم”۲ شکل گرفت و در ۱۹۶۲ “رابرت گلیرز”۳ نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاه های “بلوم” مطرح کرد که تا به امروز نیز مد نظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی در سطح جهان و نیز دست اندرکاران امور آموزشی در کشورمان بوده است.۴
مفهوم طرح درس، برای نخستین بار در سال های نخست دهه چهل، به طور پراکنده و در دو ده بعد به طور مرتب، به کتاب های آموزشی مراکز تربیت استاد و دانشکده های علوم تربیتی ایران راه یافت. آن چیزی که این مقوله را در بستر خود به حرکت در می آورد، کتاب های روش تدریس، فن استادی، کلاس داری و چیزهایی از این قبیل بود که به دلیل حجم سنگین خود و دارا بودن مقوله های متعدد طرح درس، هیچگاه نمود پیدا نمی کرد. همچنین عدم استفاده اساتید و مدرسان “روش ها و فنون تدریس” از طرح درس، لااقل در کلاس هایی که “طرح درس” را آموزش می دادند، و نیز سنگین و وقت گیر جلوه دادن نوشتن طرح درس از سوی همین اساتید، و نیز استادان با سابقه، طراحی آموزشی را به سمتی سوق داد که سناریو نویسی برای تدریس، کاری عبث و بیهوده شمرده شد.
ضرورت طرح درس در آموزش
دست اندرکاران امور آموزشی می گویند همانطور که یک فیلم بدون سناریو، انجام و سرانجام مشخصی ندارد، یک کلاس بدون سناریوی آموزشی یا طرح درس هم، سر و ته نخواهد داشت، و در بعضی مواقع درست مانند فیلمی خواهد بود که از اواخر و یا نیمه های آن به تماشایش نشسته ایم.
متولیان علوم تربیتی، ضرورت بهره جویی از طرح درس در امر آموزش را در دلایل متعددی جستجو می کنند، که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. طرح درس، توجه استاد را به انتخاب روش ها و فنون مناسب تدریس، برای درس های مختلف، جلب می کند.
۲. با تهیه طرح درس، استاد احاطه کامل و تسلط لازم را بر درس پیدا می کند.
۳. تدوین طرح درس، فرصت تحقیق در روش های تدریس و راهبردهای یاددهی- یادگیری را به وسیله ارزشیابی های متعدد ایجاد می کند.
۴. استفاده از ابزار نرم افزاری طرح درس، باعث می شود استاد نقاط ضعف و قوت خود را دریابد.
۵. در جریان تهیه طرح درس، استاد فرصت خواهد داشت تا مشکلات احتمالی تدریس را پیش بینی کند.
۶. وجود طرح درس، ارزشیابی تدریس اساتید توسط استادان راهنما و بازرسان ارزشیابی و کارشناسان آموزشی را تسهیل می کند. ۵
۷. طرح درس، به استاد کمک می کند که در انتخاب و تنظیم مطالب مورد تدریس به گونه ای اقدام کند که موجب درک مفاهیم توسط دانشجویان و ایجاد توانایی در آنها شود.
۸. طرح درس، به کار و فعالیت استاد، نظم و ترتیب منطقی می دهد.
۹. داشتن طرح درس موجب می شود که استاد به تنظیم اوقات کلاس خود بپردازد، و از ایجاد بی نظمی در کلاس جلوگیری کند.
۱۰. طرح درس، در کار آموزشی استاد ایجاد ذوق، رغبت و نوآوری می کند.
۱۱. طرح درس، به استاد کمک می کند، تا پیش بینی های لازم را برای تهیه وسایل آموزشی و رسانه ها به عمل آورد.
۱۲. نگارش و تدوین طرح درس، استاد را یاری می دهد تا نوع و مقدار تکالیف و سایر فعالیت های تکمیلی را از پیش تعیین کند.
۱۳. نگارش طرح درس، باعث ایجاد و بالا بردن روحیه مثبت در بین استادان می شود. این روحیه مثبت، از طریق ایجاد اعتماد به نفس در اساتید، به دلیل آمادگی قبلی و در نتیجه تأثیر مستقیمی که در روند یادگیری دانشجویان از خود به جای می گذارد، خود را نشان می دهد. به ویژه استادان تازه کار که نمی توانند تمام مراحل تدریس و جزئیات آن را به خاطر بسپارند، با تدوین طرح درس می توانند مشکل خود را برطرف کنند.
۱۴. طرح درس، موجب می شود که استاد، فعالیت های ضروری آموزشی ر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 