پاورپوینت کامل فرزانه فروزان (یادنامه حکیم ربانی علامه شعرانی) ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فرزانه فروزان (یادنامه حکیم ربانی علامه شعرانی) ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فرزانه فروزان (یادنامه حکیم ربانی علامه شعرانی) ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فرزانه فروزان (یادنامه حکیم ربانی علامه شعرانی) ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint :
الف) زیست نامه
علامه میرزا ابوالحسن شعرانی، فرزند حاج شیخ محمد، نواده آخوند ملا فتح الله کاشانی صاحب تفسیر منهج الصادقین، در سال ۱۳۲۰ قمری در تهران و در خانواده ای شریف و با موقعیت اجتماعی و دینی والا، چشم به جهان گشود. قرآن و تجوید و عربیت را نزد پدر بزرگوارش و الفیه و شاطبیه در قرائت و پاره ای از دروس حوزوی را در مدرسه فخریه، معروف به مدرسه خان مرو فرا گرفت. بیشتر علوم عقلی را نزد حکیم میرزا محمود قمی متخلص به رضوان، فقه را نزد شیخ آقا بزرگ ساوجی و علوم ریاضی اعم از هیأت، نجوم، اسطرلاب، استخراج از زیج و غیر آن را نزد پدر خود و میرزا حبیب الله، مشهور به “ذو الفنون” خواند. در آغاز تأسیس حوزه علمیه قم، مدتی نزد آیت الله العظمی حایری، مؤسس حوزه و حاج عبدالنبی نوری به ادامه تحصیل پرداخت و سپس بعد از ارتحال پدر خود، در سال ۱۳۴۶ قمری به نجف اشرف رهسپار گردید و در درس اساتید بزرگی چون سید ابوتراب خوانساری (م. ۱۳۴۶ ق) شرکت کرد. وی علاوه بر این بزرگواران، از محضر شخصیت هایی چون میرزا طاهر تنکابنی، حکیم هیدجی، میرزا مهدی آشتیانی، شیخ مسیح طالقانی، حاج آقا بزرگ ساوجی، ادیب لواسانی، شیخ محمد رضا قمشه ای و میرزا علی اکبر یزدی بهره جست.۱وی علاوه بر تحصیل دروس متعارف در حوزه های تهران، قم و نجف، به آموزش زبان های فرانسه و عبری مبادرت ورزید. او پس از گذراندن دروس حوزوی به تهران بازگشت و تا پایان عمر از اشتغال علمی دست نکشید.۲مرحوم شعرانی، سفرهایی هم به کشورهای عربی از جمله: مکه، سوریه، لبنان و مصر داشت و در جلسات فلسفه دانشگاه الازهر حضور یافت. وقتی استاد فلسفه آنجا متوجه حضور ایشان در جلسه درس شد با حالت وجد و خوشحالی، کرسی درس خود را در اختیار مرحوم شعرانی گذاشت.۳
ایشان، عمر خود را صرف تربیت شاگردان برجسته، پژوهش و تألیف کتاب های علمی، فلسفی و دینی کرد. برخی از شاگردان ایشان عبارتند از: آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی(م. ۱۴۱۳ق)، استاد میر جلال الدین محدث ارموی(م.۱۳۵۸ش)، آیت الله حسن حسن زاده آملی، آیت الله سید رضی شیرازی، آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله محمد حسن احمدی فقیه یزدی، دکتر طبرستانی، دکتر مهدی محقق و مرحوم استاد علی اکبر غفاری.
این دانشمند فرزانه در اواخر عمر، دچار ضعف، نقاهت و بیماری قلب و ریه شد. اوایل ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۳قمری، با تشدید بیماری ایشان را به آلمان منتقل کردند و در بیمارستان سی ژرژ۴ در شهر هامبورگ بستری نمودند؛ ولی معالجات سودی نبخشید و شب یکشنبه، هفتم شوال ۱۳۹۳ قمری(۱۲/۸/۱۳۵۲)، زندگی را بدرود گفت. جنازه ایشان به تهران منتقل شد و در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به خاک سپرده شد.۵
ب)تألیفات
استاد بزرگوار ما علامه حسن زاده آملی یکی از برجسته ترین شاگردان علامه شعرانی در باره جامعیت وی می نویسد: “این قهرمان علمی، در جمیع علوم مختلف، منحصر به فرد بود؛ هیچ کدام از علمای معاصر را عدیل ایشان در جامعیت علوم و احاطه به آنها ندیدم:
[یک.] ادیبی بارع و صاحب قلمی و زین و رصین و محکم و سنجیده در علوم ادبی فارسی و عربی بود.[دو.] به زبان های فرانسه، عربی و ترکی کاملاً مسلط و به زبان انگلیسی به اندازه رفع احتیاج آشنا بود. [سه.] فقیهی مجتهد و جامع الشرایط فقهی در حدّ کمال بود. [چهار.] فیلسوفی الهی و متبحّر و حکیمی متضلّع در حکمت متعالیه و مشاء و اشراق بود. [پنج.] در علوم ریاضی، به خصوص در هیئت کم نظیر بود. [شش.] طبیبی بود که قانون شیخ الرّئیس و شرح اسباب را درس می گفت. [هفت.] مخترع حاذقی بود که با ذهن بلندنگر و قریحه وقّاد خود، برخی آلات رصدی در شناخت قبله بلاد مختلف را اختراع نمود. [هشت.] محدّثی خبیر که از مشایخ حاملان روایات شمرده می شد. [نه.] رجالیّ ماهری در درایت و تشخیص ثقات از ضعاف بود. [ده.] مفسّری متبحّر در تفسیر قرآن کریم و علم قرائات بود. [یازده.] اشعار فارسی شان مانند اشعار شیخ الرئیس، میر داماد و مرحوم جلوه و اشعار عربی شان مانند قصیده غرّای نونیّه فخر رازی در مدح امام هشتم(ع) سنگین و با هیبت بود. و بالجمله هنگام اشاره به علمایی که جامع علوم و فنون مختلف بودند مشار بالبنان است و آثار درخشان ایشان بهترین شاهد صدق بر آنچه بر این قلم رانده شد، می باشد.”۶ علامه شعرانی با جدیت تمام و حلم کافی و تلاش فراوان در عرصه های مختلف علمی از جمله فقه، اصول، تفسیر و علوم قرآن، حدیث و درایه، فلسفه، کلام، هیأت و نجوم صاحب نظر بود؛ که خود در آغاز کتاب نفس المهموم۷به آن اشاره دارد.
برخی از پژوهشگران و شعرانی شناسان، اشتغال آن عالم ربانی پس از بازگشت به تهران را به سه قسمت دسته بندی کرده است:
نخست، رهبری روحانی قلبِ پایتختِ کشورِ شیعه، یعنی امامت جماعت مسجد ملا ابوالحسن، جدّ ایشان، معروف به مسجد “حوض”. دوم، سالیان تدریس بود که علامه شعرانی، به قدری مطالب عالی علمی را تنزل می دادند که همگان بتوانند از مواهب دانش، بهره مند گردند. ایشان درس تفسیر سیاری هم شروع کرده بودند که جنبه تبلیغی نیز داشت، و پس از نماز جماعت، ایشان را از مسجد می بردند تا در آن جلسه سیار، شبهات افراد را با مثال هایی مناسب پاسخ دهد. سوم، آثار کتبی آن شخصیت بزرگ است که به دو بخش تقسیم می شود: نخست آنکه به طبع رسیده و در دسترس همگان می باشد و دیگر آنکه ایشان در حواشی کتب نگاشته است؛ که عبارتند از: ۱.حاشیه بر فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب. ۲. حاشیه کبیره بر قواعد و شرح مسایل دوریه از آن. ۳. شرح کفایه در اصول بر طریقه “قال و اقول”. ۴. کتاب المدخل الی عذب المنهل در اصول. ۵. رساله در شرح شکوک الصلوه من العروه الوثقی. ۶. رساله آثار.
اما آنچه به طبع رسیده است عبارتند از: ۱.تعلیق، جمع حواشی، تحقیق و تصحیح کتاب وافی مرحوم فیض کاشانی در ۳ جلد. ۲. تعلیقات بر شرح اصول کافی ملّا صالح مازندرانی در ۱۲ جلد. ۳. حاشیه بر ارشاد القلوب دیلمی. ۴. حاشیه بر مجمع البیان در ۱۰ جلد با تصحیح کامل و اعراب اشعار و توضیح آنها. ۵. تصحیح کامل و حواشی مفید بر تفسیر صافی در ۲ جلد. ۶. تعلیقات بر وسائل الشیعه از جلد ۱۶ تا جلد ۲۰. ۷. تصحیح کامل، مقدمه و حاشیه بر جلد ۱ و ۳ از نفائس الفنون و عرائس العیون. ۸. تعلیقات و حواشی بر تفسیر کبیر منهج الصادقین در ۱۰ جلد. ۹. مقدمه، حواشی و تصحیح کامل تفسیر ابوالفتوح در ۱۲ جلد. ۱۰. شرح تجرید در علم کلام به زبان فارسی که شرح الشرح است و بیان دو عالِم بزرگ، خواجه نصیر الدین طوسی(ره) و شاگرد عالیقدرش علامه حلی(ره) را بسط و شرح داده است. ۱۱. شرح فارسی تبصره علامه حلی(ره) با نگاه فقهی جامع و عالی و بینشی نو و مسایل روز در ۲جلد. ۱۲. تصحیح خلاصه منهج الصادقین در ۶ جلد. ۱۳. متجاوز از ۶۰ نوع قرآن در قطع های مختلف که با دقت نظر استاد در خودِ آیات، ترجمه آنها، تصحیح، اعراب گذاری و رسم الخط، طبق منابع و مآخذ معتبری که در دسترس داشتند، که در آن زمان صحیح ترین قرآن به شمار می رفت. ۱۴. تحقیق و تصحیح جامع الرّواه که نسخه آن آشفته بود و به امر حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره) پس از زحمات و دقت کامل استاد صورت گرفت. ۱۵. ترجمه و شرح مفصّل صحیفه کامله سجادیه به زبان فارسی و همراه با ۵۰ پنجاه صفحه ملحقات. ۱۶. مقدمه و حواشی محققانه بر اسرار الحکم در ۱ جلد. ۱۷. ترجمه نفس المهموم محدث قمی(اعلی الله مقامه) به نام دمع السّجوم که احاطه استاد را در طرز ترجمه و تحقیق در تاریخ نشان می دهد. ۱۸. ترجمه الامام علی صوت العداله الانسانیه به همراه انتقاد از لغزش های نویسنده آن. ۱۹. تعلیقاتی بر کتاب محمد پیامبر و سیاستمدار، تألیف پروفسور مونتگمری وات انگلیسی. ۲۰. ترجمه و شرح دعای عرفه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ضمیمه کتاب فیض الدموع. ۲۱. مقدمه بر کتب وقایع السنین مرحوم خاتون آبادی. ۲۲. مقدمه، تصحیح و تعلیقات بر روضه الشهداء. ۲۳. مقدمه، تصحیح و تحقیق در مطالب کشف الغمه و شرح حال مؤلف آن، علی بن عیسی وزیر. ۲۴. نثر طوبی یا لغات القرآن در بیان هر یک از لغات قرآن به ترتیب حروف تهجی که جامع و بی نظیر است. ۲۵. تجوید قرآن. ۲۶. مقدمه و تصحیح منتخب التواریخ. ۲۷. کتاب راه سعادت در اثبات نبوّت و ردّ شبهات یهود و نصارا که در این کتاب، تسلط استاد به زبان عبری معلوم است. ۲۸. ترجمه هیئت فلاماریون به زبان فرانسه که احاطه استاد به زبان علمی فرانسه را نشان می دهد. ۲۹.اصطلاحات فلسفی. ۳۰. تعلیقه و مستدرک بر تشریح الافلاک در اشاره به هیئت جدید موافق با زیج هندی. ۳۱. فقه فارسی مختصر در قالب تعلیمات دینی. ۳۲. مناسک حجّ مشتمل بر واجبات حج تمتع و عمره و اقسام حج همراه با حواشی ۹ نفر از مراجع تقلید شیعیان جهان. ۳۳. تقویم اوقات شبانه روزی که همه ساله در ماه مبارک رمضان زیر نظر استاد صورت می گرفت.۸
ج) شجره روایی
علامه شعرانی، به عنوان یکی از شخصیت های جامع و ذو فنون، بر علوم حدیثی هم تسلط کافی و وافی داشتند و از بزرگانی هم اجازه روایی دریافت کرده بودند؛ که استاد حسن زاده آملی، در معرفی شجره نامه روایی استادش، آن را به طور کامل نقل می کند.۹
د) نوآوری های علمی
مرحوم علامه شعرانی یکی از شخصیت های بزرگی است که در همه علوم و رشته ها گوی سبقت را از همگان ربوده و به تعبیر علامه حسن زاده، ذوالفنون و به تعبیر مرحوم همایی، شیخ بهائی عصر ملقب گردیده است. اضلاع علمی این شخصیت فرزانه به این شرح است:
۱. مباحث قرآنی
مرحوم علامه شعرانی در زوایای گوناگون علوم قرآنی، تفسیر و علم اللغه، نوآوری و امتیازات معرفتی و علمی داشته است؛ از جمله:
لغت شناسی قرآنی؛ یکی از امتیازات و نوآوری های علامه شعرانی، کار ارزشمندی است که در کتاب نثر طوبی به عنوان دایره المعارف لغات قرآن مجید با هدف تبیین معنا شناختی واژه های قرآنی انجام داده است؛ که در آغاز این اثر، هدف خود را می نویسد.۱۰مرحوم شعرانی در این تحقیق توانست مهم ترین واژگان قرآنی مانند: الله، ابراهیم، ابرص، ابلیس، اثم، اجل، اجر، احد، اذن، آدم و غیره را شرح و بسط و برخی از شبهات مربوط به حقوق زنان۱۱و غیره را پاسخ دهد.
روش تفسیری؛ علامه شعرانی، علاوه بر تفسیر برخی از آیات و واژگان قرآنی به تبیین روش شناسی تفسیر هم پرداخته است. وی رعایت امور ذیل را درتفسیر قرآن لازم می داند: ۱.طرح گسترده دانش ها؛ ۲.اهتمام به احیای ارزش های الهی؛ ۳.تفکیک بین اصطلاحات در هر علم؛ ۵.تأکید بر جایگاه عقل؛ ۶.طرد روایات مخالف با قرآن و اجماع و ضرورت؛ ۷.نقد احادیث و بازشناسی صحیح از سقیم؛ ۸.تأکید بر نفی حجیت خبر واحد در اثبات معارف قرآنی؛ ۹.تأکید بر خطر اخباری گری؛ ۱۰.تنذیری دانستن روایات تفسیری اهل بیت(ع)؛ ۱۱.تأکید بر عدم جواز تأویل آیه و حدیث مگر در موارد خاص؛ ۱۲.اعتقاد به زبان سمبولیک یا نمادین در قرآن. ۱۳.مدارا در برخورد با اقوال ضعیف در تفسیر قرآن.۱۲
۲. فلسفه
مرحوم علامه شعرانی نوآوری های فلسفی خود را در دو رساله مستقل نگاشته است؛ ۱. رساله ای به نام فلسفه اولی یا ما بعد الطبیعه که در سال ۱۳۱۶ در چاپخانه دانش و سپس در شماره های ۵۰ و ۵۱ مجله نور علم و بعد از آن در کلمه ۴۸۴ کتاب هزار و یک کلمه آیت الله حسن زاده آملی و کتاب فرزانه ناشناخته به زیور طبع آراسته شد. ۲. نوشتاری است که در کلمه ۲۷۱ از کتاب هزار و یک کلمه استاد حسن زاده منتشر شده است.
فلسفه غرب؛ علامه شعرانی در رساله نخست، علاوه بر معرفی مهم ترین فیلسوفان غربی و آرای آنها، به داوری اندیشه فلسفی غرب و تطبیق آن با فلسفه اسلامی هم پرداخته است. او در این رساله از منابع اصلی و فرانسوی بهره جسته است؛ البته برخی منابع آلمانی و انگلیسی که به زبان عربی ترجمه شده، مانندِ ترجمه عربی مقالات ارنست هگل آلمانی نیز مورد استفاده علامه بوده است.
نوآوری های علامه شعرانی در مباحث فلسفی غرب عبارتند از: معادل یابی اصطلاحات فلسفه غرب جهت کشف حقیقت، مقایسه اصطلاحات فلسفه غرب با فلسفه اسلامی، نقد ترجمه های عربی از فلسفه غرب جهت زدودن ابهامات معنایی که منشأ اختلاف می گردد و ارزیابی منطقی برخی از باورهای فلسفه غرب. این نوآوری ها با روحیه آزادگی، انصاف و استقلال رأی، نه روحیه مقلدانه و مقهورانه انجام گرفته است. یکی از پژوهشگران در باره این نوآوری ها می نویسد: “مروری بر این رساله کوتاه به خوبی نشان می دهد که علامه شعرانی از پیشگامان معرفی فلسفه غرب به ایرانیان و مواجهه اجتهادی با این فلسفه است. بدینسان او نخستین عالم دینی سنتی است که حتی پیش از روشنفکران آشنا با غرب، به نحو نیرومندی با فلسفه غرب به صورت خلّاق، روبرو شده است. تسلط بر زبان خارجی، پشتوانه تفکر فلسفی، آزاداندیشی و حقیقت جویی و ذوق و مهارت ویژگی هایی هستند که او را به عنوان یک پیشتاز موفق در این میدان جای می دهند.عجیب نیست که رساله شعرانی با همه مزایای آن مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که متأسفانه شهرت و رواج یک اثر همیشه تابع اهمیت فی نفسه آن نبوده و نیست. بسا آثار ارزشمندی که به دلایل غیر علمی مهجور و مغفول می مانند و محصولاتی غیر اصیل و تنک مایه ای که صرفاً به جهت شهرت و امکانات پدیدآرنده آن شهره بازار می شوند.”۱۳
فلسفه اسلامی؛ مهم ترین نوآوری علامه شعرانی در چیستی و قلمرو فلسفه، توسعه فلسفه خاص و ورود به فلسفه های مضاف است. وی به گونه ای فلسفه را تعریف و تقسیم کرده که بخشی از فلسفه های مضاف به علوم و فلسفه های مضاف به امور را در فلسفه خاص، یعنی متافیزیک داخل کرده است. البته وی می توانست به گونه ای بحث را دنبال کند که همه فلسفه های مضاف به امور در تعریف فلسفه گنجانده شوند. وی با استفاده از موضوع فلسفه به تعیین قلمرو آن پرداخته و معتقد است چون موجود بر سه قسم است، پس فلسفه نیز بر سه قسم است: ۱.”ماوراء الطبیعه” و علم الهی؛ ۲.”فلسفه طبیعی”؛ ۳.”فلسفه نفس”؛ فلاسفه برای نفس سه خاصیت ذکر کرده اند: نخست اینکه می تواند فکر کند و نتایج مجهول در علوم را کشف نماید؛ مانند علم منطق؛ دوم اینکه درصنایع بدیعه و فنون جمیله زحمت بکشد و در آن عجایب اظهارنظر کند؛ مانند: علم جمال؛ سوم اینکه به حسن و قبح اعمال و افعال ملتفت شود و اخلاق و افعال حسن را برای خویش اختیار و از قبایح پرهیز نماید؛ مانند علم اخلاق. این سه، خاصیت حال انسان در حال انفراد است؛ اما وقتی افراد بسیاری گرد یکدیگر برآمدند، علم اجتماع پدید می آید و برای بحث در اینکه در سلوک با یکدیگر چه نوع رفتاری باید داشت، علم فقه و قانون ظاهر می شود. پس فلسفه بر هشت قسم است: ۱. مابعد الطبیعه؛ ۲. حکمت طبیعی؛ ۳. علم النفس؛ ۴. منطق؛ ۵. علم جمال؛ ۶. علم اخلاق؛ ۷. علم اجتماع؛ ۸.فلسفه قانون.۱۴
مرحوم شعرانی علاوه بر نو آوری در تعریف و قلمرو فلسفه، به تبیین مسایل فلسفی هم پرداخته اند و با تبیین نو از مسایل فلسفی، رویکردی دفاعی از اصول و قواعد فلسفی پیش گرفته اند؛ که برای نمونه، می توان به مبحث وی در تبیین قاعده الواحد۱۵، اشاره کرد.
۳. کلام
یکی از حوزه های مهم دیگری که علامه شعرانی به طور گسترده به آن پرداخته، حوزه مباحث کلامی است. وی یک دوره مباحث کلامی را در کتاب های ترجمه شرح تجرید و راه سعادت و… تبیین و اثبات کرده است.
ضرورت و تعریف علم کلام
مرحوم شعرانی، دانش کلام را تنها به عنوان یک دانش مستحبی قلمداد نمی کرد و آن را یک ضرورت معرفتی و اجتماعی می دانست و بر این باور بود که: “به خاطرم رسید که اکثر مردم در زمان ما حاجت به اصول دین، بیشتر دارند؛ زیرا در این زمان آشفته، اهل حق تنها مانده و از هر سوی گرد باد فتنه، آنان را در هم می پیچید و امید نجات ندارند. درس اصول دین، منسوخ شده و نسخه های آن مندرس گشته و از هم پاشیده است. حرص دنیا در انتخاب علوم نیز تأثیر کرده و آن علم را می پسندند که بیشتر مال از آن به دست آید و هر علم لازم و واجب که فایده دنیا ندارد، متروک مانده است… ما علم دیگری غیر علم فقه یعنی علم فروع، لازم داریم که اهل شک و تردید را در دین راسخ کند و مسلمانان سست را در مسلمانی قوی گرداند. واجب است مسلمانان همه مطا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 