پاورپوینت کامل گفتگوی شرق و غرب ۵۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گفتگوی شرق و غرب ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گفتگوی شرق و غرب ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گفتگوی شرق و غرب ۵۶ اسلاید در PowerPoint :

زیر عنوان:

گزارشی از دیدارهای علامه طباطبایی و پروفسور کربن

هانری کربن

پروفسور هانری کربن استاد فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه و از برجسته ترین مفسران غربی حکمت معنوی و فلسفه اسلامی، چهارم آوریل ۱۹۰۳ م در پاریس به دنیا آمد. وی سال ۱۹۲۵م در دانشگاه سوربن فرانسه لیسانس گرفت، یک سال بعد گواهینامه عالی فلسفه و در سال ۱۹۲۸م دیپلم تتبعات عالی دانشگاه پاریس و در سال ۱۹۲۹م دیپلم “مدرسه السنه شرقی” پاریس را اخذ نمود و در همین ایام با زبان های عربی، فارسی و پهلوی آشنا شد. کربن بعدها نزد لویی ماسینیون – اسلام شناس اروپایی – رفت و او نسخه ای از حکمه الاشراق سهروردی را به کربن داد که این عمل تأثیر روحی فراوانی بر وی گذاشت و او را راهی شرق کرد. اولین مقاله کربن در نشریه بررسی های فلسفی در باره یکی از آثار سهروردی چاپ شد و نخستین اثر مستقل وی به زبان فرانسه راجع به سهروردی در سال ۱۹۳۹م تحت عنوان “سهروردی مؤسس حکمت اشراق” منتشر شد.۱

کربن مدت ها عهده دار ریاست انستیتو فرانسه و ایران بود، به همت این دانشمند حق بین بود که سهروردی، روزبهان و ملاصدرا برای جامعه فرهنگی غرب به نام هایی آشنا مبدل گردید و در جهانی که برخورد میان فرهنگ های گوناگون پیوسته با شکاف بیشتر مواجه می گردد نمونه تلاش عظیم برای تفاهم بود.۲

سپس پروفسور کربن چون آوازه عرفان و فلسفه مفسر کبیر قرآن، علامه طباطبایی را شنید، شیفته عظمت علمی و کمالات معنوی این سید وارسته گردید. وی که به منظور شناخت تشیع سالی چند ماه از پاریس به ایران می آمد و به پژوهش و تحقیق در مورد شیعه شناسی می پرداخت، به وسیله برخی اساتید دانشگاه از محضر علامه طباطبایی تقاضا نمود در این باره به وی کمک کند. علامه طباطبایی نیز که از فعالیت های علمی و برخی فضایل انسانی این محقق با خبر بود، درخواست وی را اجابت نمود.۳

باغ تأمل

یکی از پژوهشگران معاصر که در جلسه گفتگوی علامه طباطبایی و هانری کربن حضور داشته، گفته است: “در محفلی که “حلقه اصحاب تأویل” نام داشت دیدار منظم این دو شخصیت صورت می گرفت. علی رغم وجود مشکل ارتباط و صافی ترجمه، جریان میان دو بزرگوار به خوبی می گذشت. هر دو بر یک طول موج بودند و در باره سرنوشت فلسفه در ایران هم عقیده بودند. کلمه “تأویل” در آن جا زیاد شنیده می شد که می توان آن را به کشف محجوب یا تفسیر معنوی هم تعبیر کرد. بعدها بود که من به غنای شگفت این مفهوم که خود رکن تمامی ادراک عرفانی است پی بردم. من مرتب در این محفل شرکت می کردم و از مشتاقان و اهالی این باغ تأمل گردیدم.”۴

“کربن معمولاً اوایل شهریور به ایران می آمد و اویل دی ماه به فرانسه باز می گشت، او به مرور زمان، گرد خود حلقه کوچکی از محققان را فراهم آورده بود و از توجهی که آن جوانان به این گونه تحقیقات نشان می دادند بسیار خرسند بود. گفتگو به دو زبان بود، کربن به فرانسه سخن می گفت، فارسی را بسیار خوب می فهمید اما از آن جا که گوشش سنگین بود، جرأت حرف زدن[به فارسی را] نداشت؛ سؤالاتش را به زبان فرانسه طرح می کرد که به فارسی ترجمه می شد و علامه طباطبایی به فارسی پاسخ می داد که سخنانش به فرانسه برمی گشت. بنا بر این نوعی ترجمه دوسویه در کار بود. معمولاً دکتر [سید حسین] نصر کار دشوار این ترجمه دوسویه را با چیرگی تمام به انجام می رساند.”۵

کربن در سال های۱۳۳۷ و ۱۳۳۸هـ ش مصاحبه های متعددی با علامه طباطبایی پیرامون عقاید و تعالیم و تاریخ تشیع به عمل آورد که مجموع آن ها در سال ۱۳۳۹هـ ش با توضیحات و پاورقی های لازم توسط خود علامه و به همت حجت الاسلام شهید دکتر محمد جواد باهنر و آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان “مکتب تشیع” به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه منتشر شد؛۶ که اثر مشهودی در معرفی شیعه در جهان بر جای گذاشت.

ادامه مذاکرات علامه طباطبایی با پروفسور کربن که در سال ۱۳۴۰هـ ش انجام گرفت، پس از توضیحاتی(که به دستور علامه) توسط استاد سید هادی خسروشاهی و آیت الله احمد میانجی بر آن نوشته شد، با مختصری تلخیص در سال هفتم و هشتم مجله مکتب اسلام درج گردید که گویا به دلیل اختصار زیاد مورد تأیید علامه قرار نگرفت. این مجموعه در سال ۱۳۷۰ هـ ش تحت عنوان “رسالت تشیع در دنیای امروز” منتشر گردید.۷

ایمان کربن به اسلام شیعی

هانری کربن علاوه بر آن که مطالب مطرح شده در گفتگو با علامه طباطبایی را کاملاً ضبط و ثبت می نمود و در اروپا انتشار می داد و حقیقت تشیع را معرفی می کرد، خود در سخنرانی ها و کنفرانس ها به جدّ از این مذهب دفاع می کرد. وی در پاریس کاملاً بر این معرفی و تبلیغ اصرار داشت و معتقد بود در دنیا، یگانه مذهب زنده و اصیل که نمرده، مذهب شیعه است؛ چون قائل به وجود امام حی و زنده است و اساس اعتقاد خود را بر این می گذارد و با اتکا و اعتماد به حضرت مهدی قائم آل محمد، محمد بن الحسن العسکری(عج) است که پیوسته زنده می باشد. کربن خود به مذهب تشیع بسیار نزدیک بود و در اثر برخورد و مصاحبت با علامه طباطبایی و آشنایی به این حقایق، خصوصاً اعتقاد به حضرت مهدی(عج) دگرگونی شدیدی در او به وجود آمده بود. علامه طباطبایی می فرمود: پروفسور کربن می گفت وقتی من این مطلب (اعتقاد شیعه) را در یک سمینار و کنفرانس غرب به آگاهی شرکت کنندگان در آن کنفرانس رساندم و گفتم مکتبی است به نام تشیع و او بر آن است که در هر عصری یک انسان کامل باشد تا مجرای فیض قرار گیرد و رابطه بین خلق و خالق واقع شود، برای مجامع و محافل غرب بسیار تازگی داشت.۸

مرحوم مهندس سید عبدالباقی طباطبایی – فرزند ارشد علامه – نقل نمود: “یک روز بدون این که ما از پدر سؤالی کرده باشیم، رو به ما کرد و با نشاط خاصی گفت: این پروفسور کربن به اسلام (تشیع) مؤمن شده ولی رویش نمی شود که ایمانش را بر زبان جاری کند. چند روزی از این فرموده پدر گذشت؛ یک روز کربن سخنرانی جنجالی کرد و در باره حضرت مهدی(عج) سخنان پرشوری ایراد نمود و ضمن آن گفت که من به خاطر بحث در باره اسلام و رسیدن به این حقایق نزدیک بود پست تحقیقی خود را از دست بدهم؛ یعنی کلیسا مرا از این پست خلع کند. پدر وقتی از این موضوع مطلع شد بسیار مسرور و مشعوف گردید و گفت: نگفتم این پروفسور کربن به اسلام (تشیع) مؤمن شده و رویش نمی شود که صریحاً اعتراف کند.”۹

دکتر سید حسین نصر در کتاب “در جستجوی امر قدسی”، به سفرهای زیارتی پروفسور کربن به قم و مسجد جمکران، و حالات روحانی او در آن مکان مقدس اشاره دارد.

کربن در نظر علامه

مرحوم آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی می نگارد: “این حقیر در روز جمعه ۱۸شعبان المعظم ۱۳۹۹هـ ق که به خدمت استادم علامه در مشهد مقدس رسیدم و در آن روز راجع به کربن نیز مذاکراتی شد، فرمایشات ایشان را ضبط کردم و فعلاً برای خوانندگان گرامی در اینجا می آورم؛ علامه فرمودند: مسیو هانری کربن استاد شیعه شناس دانشگاه سوربن قریب یکی دو ماه است که فوت کرده و مجالس عدیده ای راجع به تحقیق مذهب شیعه با ما داشت. مرد سلیم النفس و منصفی بود، معتقد بود که در میان تمام مذاهب جهان، فقط مذهب شیعه پویا، متحرک و زنده است؛ و بقیه مذاهب بدون استثنا عمر خود را سپری کرده و حالت ترقب و تکامل ندارند. کلیمیان و همچنین مسیحیان و زردشتیان قائل به امام و ولی زنده ای نیستند؛ و اتکاء به مبدأ حیاتی ندارند و به واسطه عمل به تورات و انجیل و زَند و اوستا اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جستجو می کنند و همچنین تمام فرق اهل تسنن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنت نبوی می دانند. اما شیعه، دین حرکت و زندگی است؛ چون معتقد است که حتماً باید امام و رهبر امت زنده باشد؛ و تکامل انسان فقط با وصول به مقام مقدس او حاصل می شود؛ و لذا برای این منظور از هیچ حرکت و پویایی و عشق دریغ نمی کند.

می فرمودند: روزی به کربن گفتم: در دین مقدس اسلام تمام زمین ها و مکان ها، بدون استثنا محل عبادت است؛ اگر فردی بخواهد نماز یا قرآن بخواند؛ یا سجده کند، یا دعا کند در هر جا که هست می تواند این اعمال را انجام دهد؛ زیرا رسول الله(ص) فرموده است:”جُعِلَتْ لِی الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً”۱۰ولی در دین مسیح چنین نیست، عبادت فقط باید در کلیسا و در موقع معین انجام گیرد، عبادت در غیر کلیسا باطل است. بنا بر این اگر فردی از مسیحیان در وقتی از اوقات مثلاً در نیمه شب در خوابگاه منزل خود حالی پیدا کرد و خواست خدا را بخواند، چه کند؟ او باید صبر کند تا روز یکشنبه، چون کلیسا را باز کنند بیاید و برای دعا در آنجا حضور به هم رساند؟! این معنی قطع رابطه بنده با خدا است. کربن در پاسخ گفت: بلی این اشکال در مذهب مسیح است؛ و الحمد لله

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.