پاورپوینت کامل گروه تاریخ و برنامه های آن ۸۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گروه تاریخ و برنامه های آن ۸۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گروه تاریخ و برنامه های آن ۸۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گروه تاریخ و برنامه های آن ۸۵ اسلاید در PowerPoint :
گفتگو با جناب آقای نصیری مدیر محترم گروه تاریخ اسلام
-در ابتدا اگر در خصوص برنامه های سال جاری گروه مطلب خاصی دارید بیان نمائید.
* همان طور که مدتی پیش به عرض رسید، مرکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی از سال گذشته در نظرسنجی و گفتگوهایی که با اساتید، صاحب نظران و دانشجویان این دروس درباره درصد و کیفیت کامیابی و ناکامی این دروس داشت، به این نتیجه رسید که لازم است از نظر شکلی و محتوایی تجدید نظری در دروس معارف داشته باشد. در این نظرسنجی، اساتید تاریخ اسلام و به ویژه دانشجویان گرانقدر از مباحثی چون تمدن اسلامی، تاریخ امامت و تشیع، سیره نبوی و سیره علوی استقبال کرده بودند. بر این اساس، تهیه سر فصل بر سه محور یاد شده در برنامه کار گروه قرار گرفت. سرفصل های اولیه تهیه و در ابتدا در شوراهای علمی گروه بررسی و به تصویب رسید، سپس برای برخی از صاحب نظران، اساتید و گروه های معارف اسلامی در دانشگاه ها ارسال شد و نقطه نظرات آنان جمع بندی و اصلاحات لازم اعمال گردید، سپس در شورای علمی مرکز برنامه ریزی و تدوین مورد بررسی مجدد قرار گرفت و پس از جمع بندی نهایی به حمد الله هم اکنون به تصویب کمیته برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. امسال به ویژه پس از تصویب سر فصل ها، برنام قرارداد نگارش کتب متناسب با سر فصل های جدید در دستور کار گروه قرار گرفت.
-برنامه های امسال در مقایسه با سال گذشته از چه ویژگی های خاصی برخوردار است؟
* واقعیت این است که برنامه های امسال که انشاء الله در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت از جهات مختلف با برنامه های سال های پیشین متفاوت است. تصور ما بلکه امید ما به این است که بهتر از این نیز بشود. ما باید منتظر باشیم تا طرح های جدید، اجرایی شود؛ بازخوردها دریافت و تحلیل شود تا بتوانیم به قضاوت درستی دست یابیم. همین که دانشجو در دو واحد درس تاریخ اسلام قدرت انتخاب دو واحد از شش واحد را پیدا کرده است، از سویی به او این مجال داده شده که بر اساس نیاز، از میان سه موضوع یک موضوع را برگزیند، به ویژه این که پیشنهاد این سه عنوان با نظرخواهی از خود دانشجویان صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مناطقی که دانشجویان اهل سنت در اکثریت اند برخی موضوعات تناسب بیشتری با عقاید آنان خواهد داشت.
-اساساً تغییر اداره تدوین متون به مرکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی چه ثمراتی را در بخش مربوط به تاریخ اسلام داشته است؟
به طور طبیعی در گسترش کمی و کیفی فعالیت ها مؤثر خواهد بود. به عنوان مثال، هر یک از گروه ها به طور فعال تر شوراهای علمی کوچکتری در هر یک از گرایش های مربوط به خود پیش بینی کرده و جلساتی را برگزار می کند. کار ارزیابی مقالات و کتاب ها با سرعت بیشتری انجام می شود. هر گروه در کنار شوراهای علمی، یک کارشناس اجرایی دارد که می تواند در برنامه ها کمک نماید و. .. اگر به کارنامه انتشارات یعنی خروجی مرکز هم دقت کنید این تأثیر قابل ملاحظه و مشاهده است.
همین جا فرصت را غنیمت می شمارم و ضمن تشکر و عرض خسته نباشید به دوستانمان در انتشارات معارف، عرض می کنم که انتشارات معارف لازم است فعال تر عمل کند در ابعاد مختلف، نمی شود و نباید به قلم گفت ننویس، کاغذ فلان شده یا فلان بهمان شده و پذیرفته نیست که انتشارات زحمت بکشد کتاب را چاپ کند ولی به دست استاد در شهرستان ها و دانشگاه ها نرسد.
-اقداماتی که در گروه تاریخ اسلام به انجام رسیده تا چه حد با نیازهای دانشجویان هماهنگ است؟
* در حقیقت پاسخ این سؤال به شکل آماری و درصدی ممکن نیست ولی آنچه می توانم عرض کنم این است که باید ببینیم آنچه انجام شده یا در حال انجام است یک روند معقول و قابل دفاعی را پیموده است یا خیر که اگر روند صحیح و متد درستی انتخاب شده باشد، باید امیدوار بود که به نیاز دانشجویان نزدیک شده ایم. برای تهیه سر فصل ها و برنامه های جدید در ابتدا بیش از ۱۰۰ عنوان و موضوع ریز و درشت مربوط به درس تاریخ اسلام- که در بقیه گروه ها نیز تقریباً همین بوده است- تهیه و به عنوان نیازسنجی در دانشگاه های مختلف از دانشجویان در خصوص اهداف مرکز و ترتیب اولویتی که این موضوعات پیدا کرده است، نظرسنجی به عمل آمد. موضوعاتی که از استقبال بیشتری برخوردار بود، گزینش و پیش نویس سر فصل ها را تشکیل داده است. سپس در کمیته های علمی گروه مورد بررسی قرار گرفت و جابجایی هایی در آن داده شد و بعضاً عناوین آن تصحیح و برای اساتید دروس معارف و صاحب نظران ارسال گردید و سرانجام پس از تصویب نهایی در شورای علمی مرکز به شورای برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
این اجمال روندی بود که طی شده است. اگر اشکالی در این روند وجود دارد چیز دیگری است ولی اگر اشکال عمده ای نداشته باشد به نظر می رسد بتوان گفت که به سمت نیاز دانشجویان گام برداشته شده است، چون هسته اولیه سر فصل ها با نظرخواهی از آنان شکل یافته است.
-با توجه به تغییر برداشت ها و نگرش های جدید در مباحث تاریخ اسلام و ضرورت تغییر نگرش در جهت استفاده و عبرت از تاریخ به شکل منطقی، چه اقدامی در ارائه متون متناسب با این منظر، صورت گرفته است؟
نمی دانم مراد از تغییر برداشت ها چیست؟ اگر مراد این باشد که قبلاً تاریخ خواندن خوب و عبرت آموز نبوده ولی اکنون خوب است و عبرت آموز یا قبلاً تاریخ نقلی و روش توضیحی مورد توجه بود و اکنون تاریخ تحلیلی روش پدیدار شناختی مورد توجه است، باید گفت که این ها از قبل بوده و اکنون نیز همین است و تغییری در برداشت ها رخ نداده است اما این که می فرمائید نگرش های جدید و رویکرد تازه ای به تاریخ پیدا شده است، در واقع به نظر بنده ما با بسیاری از تحقیقات تاریخی که در دنیا و حتی در کشورهای همسایه انجام شده آشنایی چندانی نداریم. با نوشته های مستشرقان چه آنهایی که با اهداف خاص استعماری مقاله یا کتاب هایی تألیف کرده اند و چه آنهایی که برای شناخت و اقناع حس کنجکاوی و دانش پژوهی می نویسند، کمتر آشنائیم تا چه رسد به این که در مقام نقد و بررسی آنها برآئیم. یعنی به لحاظ تفکر با شرایط جهانی و پژوهش های علمی آنان- که می تواند پشتوانه نظری و قوت کارهایمان باشد- آشنا نیستیم یا آشنا هستیم. به عبارت دیگر، چون آنها برخی پیش فرض های ما را ندارند (البته بدون پیش فرض هم نیستند) در مواجهه با منابع تاریخ اسلام گاهی نکاتی را مورد دقت و استخراج قرار داده اند که هم تازه است و هم بعضاً به نظر ما عجیب، از نظر روشی نیز پژوهش های آنان جهات مثبت دیگری دارد. مثلاً حتماً نظریه پردازی می کنند، سؤالات تحقیق را به طور روشن و شفاف بیان می کنند و. .. ما در گروه تاریخ امیدواریم که با رویکردهایی از این دست بتوانیم کتاب هایی را تهیه و در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
-در طرح مباحث و انتخاب مطالب، چه رویکردی را در تاریخ پی می گیرید؛ بیان حوادث، تحلیل حوادث فلسف تاریخ، بیان و ارائه گوشه های عبرت آموز تاریخ و. .. یا ترکیبی از آن؟
* اگر حاصل تحقیق را به دست آوردن علم بدانیم، تحقیق عبارت است از پروس حرکت محقق از مبدأ مجهول به مقصدی که در صدد معلوم کردن آن است. بر این اساس نحو رویکرد و به تعبیری روش کار در تاریخ یا هر علم دیگری، تابعی از متغیر موضوع خواهد بود، یعنی اگر موضوع و هدف، تاریخ نقلی است، روشی را می طلبد و اگر موضوع، تاریخ تحلیلی باشد روش کار تفاوت خواهد داشت و اگر هدف، تاریخ نقلی و تحلیلی هر دو با هم باشد، روش نیز متفاوت خواهد بود. بنابر این با عنایت به آنچه اشاره رفت و با توجه به اینکه مخاطبات ما دانشجویان و اساتید محترم هستند، به نظر می رسد کار اصلی ما در گروه تاریخ و نگارش منابع جدید، تحلیلی باشد. بر این اساس پژوهش گر در مواجهه با پدیده ای تاریخی و در مسیر تحقیق درباره یک حادثه خاص، پس از فهم دقیق موضوع و پیش از هر چیز دیگر لازم است مسائل اصلی و سؤالات موجود را فهرست کرده و با در نظر گرفتن سؤالات، فرضیه یا فرضیه هایی را پیش بینی کند و سرانجام در پی اثبات یا ابطال فرضیه به تحقیق بپردازد. البته در تحلیل و تعلیل نیز به طور طبیعی چون موضوع بررسی یک پدیده تاریخی است، مصالح کار را عمدتاً نقلیات، اسناد و مدارک و تاریخ های مکتوب و حتی شفاهی و. .. تشکیل می دهد و محقق و مورخ پس از تهیه این مواد خام و طبقه بندی آنها به تحلیل و به تعبیری اقدام به خواندن و کشف سطور نانوشته می کند و به بررسی آنها می پردازد. پس از اثبات فرضیه و پاسخ به سؤالات، محقق مدقق با نگاه کاربردی، به تاریخ می نگرد و با این نگاه است که می توان از عبرت خیزی پدیده های تاریخی سخن به میان آورد و بر نقاط قوت پای فشرد و نقاط ضعف را نیز شناسایی کرد. پس روش کار یک روش ترکیبی و انتخاب مطالب نیز تابع سر فصل ها خواهد بود.
-تاکنون چه کتاب هایی برای تدریس درس تاریخ اسلام تهیه و در اختیار اساتید محترم قرار گرفته است؟
* همان طور که اساتید بزرگوار اجمالاً در جریان هستند تاکنون چند کتاب به عنوان کتاب درسی عرضه شده است:
۱. کتاب تاریخ تحلیلی اسلام که زیر نظر گروه تاریخ اسلام مرکز و به وسیله این حقیر نوشته شد و بعد از دو سال تدریس و ارزیابی های لازم، ویراست دوم آن دو سالی است که در اختیار اساتید و دانشجویان است.
۲. کتاب دیگری زیر نظر جناب آقای دکتر آئینه وند به وسیله جمعی از نویسندگان و اساتید حوزه و دانشگاه نوشته شده است و از طریق انتشارات معارف در حال پخش است.
۳. کتاب دو جلدی تاریخ اسلام در آثار شهید مطهری که در حال حاضر متن درسی تاریخ ۱ و تاریخ ۲ رشته الهیات دانشگاه های پیام نور است. نیز به طور خلاصه در یک جلد توسط جناب آقای سید سعید روحانی ارائه شده و در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.
۴. امسال نیز کتابی را با همکاری دانشگاه اراک از جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای مهدی پیشوایی منتشر کردیم که اختصاص به زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دارد و این نیز در حال پخش است. برخی کتب کمک درسی که به یک فصل از کتاب درسی اختصاص یافته یا مجموعه مقالاتی که در موضوعات مختلف ناظر به سر فصل هاست نیز منتشر شده است این که همه از طریق انتشارات معارف در اختیار دانشگاه ها و اساتید قرار می گیرد. در سال جدید نیز، کتاب درسی در دست تألیف داریم ضمن اینکه با برخی نویسندگان و اساتید نیز قراردادهایی را درباره موضوعات جدید امضاء کرده ایم.
-تهیه و تدوین کتاب های تکراری «تاریخ اسلام» یا تغییر نویسندگان آنها که همگی از یک روند و شیوه سنتی پیروی می کنند چه خاصیتی دارد. به عنوان نمونه این مطلب در آخرین کتاب مرکز تدوین (تاریخ اسلام آقای پیشوایی به چاپ رسیده) مشهود است. مگر قرار نیست تا در مباحث تاریخی تحول ایجاد شود. نظر جناب عالی در این باره چیست؟
* ما به اینکه در گروه تاریخ ضعف های جدی داریم و آنچه تاکنون از کتاب های درسی و غیر درسی منتشر شده (چهار کتاب درسی و چند کتاب کمک درسی) دارای کاستی هایی بوده است، معترفیم. اما این که این کتاب ها تکراری است و فقط نویسنده ها تغییر کرده و روش ها نیز همگی یکسان است پس فایده ای ندارد یا. .. این سخن جای تأمل دارد و خوب است از نویسندگان آنها اجمالاً دفاع شود هر چند هیچ یک از نویسندگان خود را عاری از ضعف نمی دانند. به عنوان مثال آنچه به عنوان تاریخ اسلام در آثار شهید مطهری منتشر شده، هر چند که شکل تنظیم مطالب و دسته بندی های آن و همخوان کردن آن با سر فصل ها بر عهده جناب آقای روحانی بوده ولی مطالب و مباحث همه از شهید مطهری و تحلیلی است. به تصورم کتاب تاریخ تحلیلی حقیر نیز دارای فرضیه است و به تناسب هر فصل، پرسش هایی مطرح و پاسخ آنها داده شده است. کتاب استاد پیشوایی نیز به نوبه خود هم تحلیل دارد و هم درصدد پاسخ به شبهات بوده است و هم از منابع بسیار زیاد و متقن بهره برده است. کتابی که زیر نظر آقای دکتر آئینه وند به وسیله جمعی از نویسندگان نوشته شده نیز دارای جهات مثبتی است. همین که چند محقق و استاد بر اساس تجربه ای که دارند با راهنمایی و نظارت یکی از صاحبنظران و اساتید با تجربه دانشگاه- جناب آقای دکتر آئینه وند- با هم در نگارش کتابی مشارکت کنند می تواند جهت حسن و مثبت این کتاب تلقی شود. از نظر صوری نیز این کتاب ها با یکدیگر متفاوت اند. اگر منظور این است که چرا همه اسم تاریخ اسلام یا تاریخ تحلیلی اسلام را دارند و اسم ها تکرار شده است، این چیز دیگری است. اولاً عنوان سر فصل، تاریخ اسلام است، ثانیاً ما که نمی توانستیم مباحث مربوط به تاریخ اسلام و مسلمانان را به عنوان تاریخ غیر اسلام و یا جامعه شناسی اسلامی و. .. منتشر کنیم. البته در کتاب های کمک درسی که ناظر به فصل یا فصولی از متن درسی است تنوع عناوین وجود دارد.
-از فعالیت های بخش تدوین، خدایی راضی هستید؟
* ممکن است راضی نباشیم ولی با توجه به امکاناتی که در اختیار ما گذاشته شده است و شما نیز از آن بی اطلاع نیستید تصور ما این است که تلاش مان را انجام داده ایم. بدین معنا که بر اساس شرح وظایفی که داشت
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 