پاورپوینت کامل چشم اندازهای نو در تدوین متون دروس معارف ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چشم اندازهای نو در تدوین متون دروس معارف ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چشم اندازهای نو در تدوین متون دروس معارف ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چشم اندازهای نو در تدوین متون دروس معارف ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

پای صحبت جناب حجت الاسلام رفیعی مدیریت مرکز برنامه ریزی و تدوین متون

ارائه آگاهی بیشتر از آنچه امروز در مرکز تدوین می گذرد و آشنایی با زحماتی که عزیزان این مرکز جهت هماهنگ کردن نیازهای دانشجویان با متون درسی به جان می خرند، کمتر کاری است که از نشریه معارف بر می آید. به همین مناسبت خدمت مدیر دلسوز و پر تلاش آن رسیدیم تا از نزدیک با فعالیت های آنان آشنا شویم.

عوامل اصلی و عمده ای که باعث شد مرکز تدوین شکل بگیرد چه بود؟

با تشکر از تلاش های صادقانه دوستان دست اندرکار انتشار نشریه معارف.

این مرکز با توجه به نیاز این دروس به ایجاد ساز و کار مناسب و تشکیلات مطلوب جهت انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی تشکیل گردیده تا سرفصل ها و متون درسی معارف اسلامی بر اساس نیازهای فعلی و واقعی فراگیران و منطبق بر روش های علمی تنظیم و محتوای درسی را تهیه و در اختیار فراگیران قرار دهد. پژوهش در زمینه معرفی جایگاه واقعی دروس معارف اسلامی، فراهم سازی بستر مناسب جهت ارائه این دروس متناسب با نیازهای فراگیران، ارائه طرح هایی برای گسترش و تعمیق متون درسی و برنامه ریزی برای تأمین نیازهای پژوهشی در این حوزه از اهداف اساسی این مرکز می باشد.

فعالیت مرکز تدوین را چگونه ارزیابی می نمایید؟ موانع عمده پیش رو کدامند؟ عمده موفقیت را در چه می دانید؟

مرکز تدوین پس از شکل گیری، فعالیت خود را در قالب ۵ گروه علمی آغاز کرده و هر گروه با استفاده از مشاوران و کارشناسان خود، برنامه وسیعی را برای تدوین متون درسی و کمک درسی طراحی نمودند که محصول این تلاش ها بیش از ۲۵ عنوان کتاب درسی و حدود صد عنوان کتاب، مقاله و گفت و گوی علمی است که برخی از آنها نشر یافته و برخی در دست نگارش یا طی مراحل چاپ و انتشار است. در کنار این مجموعه از فعالیت ها، طراحی و پیشنهاد طرح بزرگ تجدید نظر در دروس معارف اسلامی و طراحی دوره کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی نیز به انجام رسیده است. هم چنین در قالب طرحی که در عمده دانشگاه های بزرگ کشور به انجام رسید کتاب های منتشر شده از سوی معاونت به ارزیابی و نظرخواهی از دانشجویان و استادان این دروس گذاشته شد که این طرح در بخش دانشجویی مراحل آماده سازی جهت انتشار را می گذراند و در بخش استادان نیز در دست تحلیل و استخراج نتایج است. این کار در نوع خود برای اولین بار در حوزه متون درسی معارف اسلامی به انجام می رسد. اما در مورد ارزیابی فعالیت مرکز بهتر است این کار از استادان و مدیران محترم گروه های معارف اسلامی و دیگر صاحب نظران خواسته شود تا علاوه بر بیان نظرات و نقدهای خود ما را نیز از پیشنهادهای سازنده و نقدهای علمی و روشی خود بهره مند سازند تا دیدگاه هایشان چراغ راه آینده این مجموعه باشد.

اما در مورد موانع عمده پیش رو می توان در سطح کلان اولاً به فقدان یک استراتژی و چشم انداز جامع در حوزه پژوهش در عرضه متون درسی و کمک درسی اشاره کرد که در قالب برنامه های منظم کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت حرکتی منظم و دقیق به سوی هدف نهایی به انجام رسد. البته این نقیصه را شاید در مجموع عملکرد نهاد نیز بتوان مشاهده کرد.

تدوین متون درسی دارای فرایند خاصی است که از جمله آن می توان به طراحی سرفصل های درسی بر اساس نیاز فراگیران، دانش فنی و سیاست های آموزشی نظام، تدوین متون درسی منطبق بر اساس سرفصل ها و مبتنی بر رهاورد تکنولوژی آموزشی و فناوری تنظیم متون درسی، تدریس آزمایشی متون در مجموعه های کوچک و اصلاح نکات و نواقص بر اساس نظرات استادان و تعمیم آن به عنوان متن درسی و همچنین اصلاح و بازنگری مستمر آن بر اساس تغییر نیازها و پرسش های فراگیران اشاره کرد.

و ثانیاً محدودیت های نهاد برای انجام وظایف محوله در این حوزه را می توان مطرح کرد. حجم گسترده فعالیت های مربوط به جذب وگزینش استادان، نظارت بر امر فعالیت گروه های معارف اسلامی، ارزیابی وضعیت درس و معارف اسلامی در ابعاد مختلف، برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفیت این دروس و تدوین متون درسی و کمک درسی و نیاز سنجی، نگرش سنجی درباره این دروس نیاز به سازمانی کارآمد و قوی دارد. در حالی که نهاد در این رابطه با محدودیت های جدی منابع انسانی و امکانات و مقدورات و بودجه متناسب با شرح ماموریت ها مواجه است و همین امر موجب می گردد در برنامه های در دست انجام یک نحوه روزمرگی و ناپیوستگی مشاهده گردد. تداوم این وضعیت برای مجموعه ای که وظیفه پشتیبانی از بیش از یک یازدهم دروس دانشگاهی را در مقطع کارشناسی بر عهده دارد و با بیش از ۳۰۰۰ استاد در حدود ۰۰۰/۶۰ واحد درسی را از نظر استاد، متن درسی، نظارت و بازرسی و… تحت پوشش دارد، وضع چندان مطلوبی به نظر نمی رسد. و اگر شورای محترم انقلاب فرهنگی و شورای محترم اسلامی کردن دانشگاه ها و دیگر مجموعه های مرتبط توجه جدی به این امر نکنند مشکلات این بخش با افزایش سالانه فراگیران و به تبع آن افزوده شدن مشکلات و تراکم کاری در آینده نزدیک جواب گوی نیازهای این دروس نخواهد بود. امید است مسئولان محترم نسبت به این امر مهم اهتمام و دقت نظر بیشتری داشته باشند.

نقش و حضور جناب آقای امینی را در شکل گیری مرکز و ادامه کار مرکز را با نبود ایشان چگونه ارزیابی می کنید؟

جناب آقای امینی زحمات زیادی را در این دوران چند ساله ای که مسئولیت خطیر این امر در اختیار داشتند تحمل کردند که جا دارد در اینجا از تلاش های ایشان تشکر کنیم. طرح این مرکز در سال ۷۴ تهیه و از آن زمان پی گیری می شد تا اینکه در سا ل۸۱ رسماً کار خود را آغاز کرد. در مورد ادامه کار مرکز هم به نظر می رسد بیشتر بستگی به سیاست های آن دارد که اگر با سعه صدر و با درک درست ماهیت کار علمی و در نظر گرفتن بایستگی های آن و همراه با نگرش سیستمی و برنامه دقیق باشد موفقیت آمیز خواهد بود.

وزن گروه های علمی در چه سطحی است؟ آیا با استانداردهای گروه های علمی- پژوهشی آن هم با این مسئولیت سنگین و خطیر سازگاری دارد؟ تا چه حدی؟

گروه های علمی مرکز در فعالیت های پژوهشی خود را با بهره گیری از یک مدیر گروه و یک کارشناس و استفاده وسیع از صاحب نظران و کارشناسان در هر گرایش برنامه ریزی می کنند و هر یک از گروه ها به تناسب نوع کار با مجموعه های علمی مختلفی مرتبط بوده واز همکاری های آنان بهره می گیرند از این رو برای کار علمی گروه محدودیت خاصی در جهت استفاده از استادان و کارشناسان مورد نیاز در حوزه پژوهش وجود ندارد و گروه ها فعالیت علمی خود را به صورت غیر متمرکز انجام می دهند با این سیاست دست گروه در استفاده از هر شخصیت علمی و پژوهشگر دانشگاهی وحوزوی در امر پژوهش باز است.

چنین مرکزی با این وظایف سنگین اقتضای یک گروه ارزشیاب علمی دائمی و همچنین مشاوران قابل توجه و کارا در امر تدوین کتب بر اساس شیوه های صحیح کتب درسی را می طلبد. در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته و تا وضعیت مطلوب چقدر راه است؟

بله بنده هم با نظر شما موافقم، اصولاً انجام کار پژو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.