پاورپوینت کامل جوان و آرامش (قسمت سوم)متن پایه دو مخصوص دوره دبیرستان ۸۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جوان و آرامش (قسمت سوم)متن پایه دو مخصوص دوره دبیرستان ۸۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جوان و آرامش (قسمت سوم)متن پایه دو مخصوص دوره دبیرستان ۸۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جوان و آرامش (قسمت سوم)متن پایه دو مخصوص دوره دبیرستان ۸۶ اسلاید در PowerPoint :

۷۷

خلاصه ای از مطالب گذشته

در شماره های پیش پس از بررسی عوامل اضطراب و نگرانی، راه های مقابله با آن و رسیدن
به آرامش را بحث کردیم، که در مجموع با توجه به آیات و روایات معصومین و اصول روان
شناسی به پنج مورد از آن ها اشاره کردیم، که عبارت بودند از: ۱. تقویت ایمان; ۲.
دعا; ۳. تحکیم مبانی خانواده; ۴. بهبود شیوه های تعلیم و تربیت; ۵. آمادگی روحی. در
این شماره به راه های دیگر مقابله با عوامل اضطراب و نگرانی اشاره می کنیم.

۶.صبر و خویشتن داری

ییکی از عواملی که در تحصیل آرامش و رفع اضطراب و نگرانی مؤثر است، استفاده از
نیروی بزرگ صبر و شکیبایی در برابر حوادث و مشکلات زندگی است. قرآن مجید از صبر به
عنوان عزم و اراده ثابت یاد می کند و می فرماید: (واصبر علی مااصابک ان ذلک من عزم
الامور;۱ در برابر حوادث و مصایبی که به تو می رسد شکیبا باش، که این نشانه اراده
ثابت در کارها است). علی(ع) نیز به فرزندش محمد حنفیه توصیه می کند: (الق عنک
واردات الهموم بعزائم الصبر عود نفسک الصبر فنعم الخلق الصبر واحملها علی مااصابک
من اهوال الدنیا وهمومها;۲ ضربات خردکننده نگرانی را با استقامت و تحمل درهم شکن و
آن را از خود دور کن. خویشتن را به بردباری و صبر عادت ده که صبر خصلت نیکویی است و
نگرانی، ترس و حوادث دنیا را به وسیله آن بر خود هموار ساز.)

البته نباید از این سخن تحمل، سکوت، تن دادن به ظلم و ستم و سستی و تنبلی برداشت
شود; منظور ما از صبر و شکیبایی، تحمل مشکلات علاج ناپذیر است، چون در بسیاری از
موارد می توان با تحلیل و بررسی مشکلات که لازمه آن تدبیر، دوراندیشی، محاسبه و
تصمیم گیری است، بسیاری از آن ها را حل کرد.

پیشوایان دین نیز بر این امر تأکید ورزیده اند تا مفهوم صبر و جایگاه آن روشن گردد.
علی(ع) می فرماید: (اذا نزل بک مکروه فانظر فان کان لک حیله فلا تعجز وان لم یکن
فیه حیله فلاتجزع;۳ هرگاه دچار مصیبت شدی ببین اگر قدرت علاجش را داری و می توانی
آن را از خود دور کنی، پس کوتاهی مکن و اگر قدرت نداری بدون جزع و بی تابی، آن را
تحمل کن.)

قرآن مجید رمز موفقیت پیامبران الهی را صبر در برابر حوادث می داند و می فرماید:
(وکایّن من نبی قاتل معه ربّیّون کثیر فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل الله وما ضعفوا
ومااستکانوا والله یحب الصابرین;۴ چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به
همراه آنان جنگ کردند، پس هیچ گاه در برابر آن چه در راه خدا به ایشان می رسید، سست
نشدند و ناتوان نگردیدند و تن به تسلیم ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.)

این آیه درس بزرگی به انسان ها می دهد، و آن پی بردن به قدرت آفرینی صبر و شکیبایی
است. همه می دانیم که زندگانی، عرصه جهاد دائمی و پیکار شدیدی است که در طول عمر
انسان امتداد دارد و شکیبایی قوی ترین سلاح برنده این نبرد می باشد. در این صحنه
پیکار، پیروزی از آن دلیرمردانی است که در هیچ شرایطی تسلیم حوادث نمی شوند و هر
زمان به زمین خورند، بار دیگر به پا خیزند و تلاش خود را از سر بگیرند. تفاوت اساسی
بین افراد کامیاب و شکست خورده، در کیفیت فعالیت و میزان ثبات و استقامت در برابر
عوامل نامساعد زندگی است. بی صبری و احساس ناتوانی نه تنها نگرانی را برطرف نمی
کند، بلکه آن را تشدید می کند و چه بسا ممکن است شخص را به کلّی زمین گیر سازد و او
را از هر نوع تلاش برای جبران شکست باز دارد. بر این اساس امام صادق(ع) می فرماید:
(من لایعد الصبر لنوائب الدهر یعجز;۵ کسی که صبر را برای مصیبت های روزگار آماده
نکند، ناتوان گردد). امام علی(ع) نیز می فرماید: (المصیبه واحده وان جزعت صارت
اثنتین;۶ مصیبت یکی است و با جزع و بی صبری دوچندان می شود.)

بعضی گمان می کنند تنها مسلمان بودن برای موفق شدن کافی است، از این رو توقع دارند
دستی از غیب برون آید و کاری بکند; در حالی که این قانون و سنت الهی است که پیروزی
و کامیابی از راه تلاش و استقامت به دست می آید. در جنگ احد که مسلمانان به علت
سرپیچی از فرمان پیامبر(ص) متحمل شکست نظامی شدند، گمان کرده بودند که مسلمان بودن
برای غلبه بر تمام عوامل نامساعد کافی است; از این رو بر اثر شکست غیرمنتظره در جنگ
احد احساس ضعف و حقارت کردند. خداوند متعال در قرآن خط بطلانی بر این پندار نادرست
می کشند و می فرمایند: (لتبلون فی اموالکم وانفسکم ولتسمعنّ من الذین اوتوا الکتاب
من قبلکم ومن الذین اشرکوا اذی کثیراً وان تصبروا وتتقوا فانّ ذلک من عزم الامور;۷
به تحقیق شما به مال و جان آزمایش خواهید شد و از زخم زبان کسانی که پیش از شما
کتاب آسمانی بر آنان نازل شد، آزار بسیار خواهید دید. اگر شکیبایی پیشه کنید و
پرهیزکار شوید (البته پیروز می شوید)، که ثبات و تقوا سبب قوّت اراده در کارها
است.)

این آیه می گوید افراد مؤمن در عرصه این زندگی مانند سایر مردم دست خوش بسیاری از
حوادث ناگوار می شوند و باید خود را در برابر انبوه مشکلات آماده سازند. علم امروز
به ویژه علم روان شناسی نیز یکی از راه های مبارزه با نگرانی را صبر و تحمل در
برابر مصایب و وقایع علاج ناپذیر می داند. ویلیام جیمز می گوید: (حوادث را آن طور
که هست بپذیرید و خود را آماده سازید که همان طور قبولش کنید، زیرا پذیرش آن چه
اتفاق می افتد اولین قدم در مغلوب کردن نتایج مصایب و بدبختی ها است.)۸

در این جا مناسب است برای آشنایی بهتر و بیش تر با صبر و نتایج مثبت آن به نمونه
هایی اشاره کنیم:

* صبر و شکیبایی یک دانش آموز

(می گویند: یک دانش آموز چینی که در رشته تحصیلی خود پیش رفتی به دست نیاورده و
ناکام شده بود، از شدت یأس و ناامیدی کتاب هایش را جمع کرد و به دور افکند. در همان
لحظه مشاهده کرد که زنی مستمند قطعه ای آهن را با سرسختی و کوشش خستگی ناپذیر سوهان
می زند تا از آن سوزنی درست کند. مشاهده این صحنه، انقلاب عظیمی در وجودش ایجاد
نمود و روحش را به شدت تکان داد و به او درسی آموزنده و پرمعنا آموخت. او تصمیم
گرفت به کلاس درس برگردد و به هر قیمتی که هست با قاطعیت تمام به ادامه تحصیلات
بپردازد; این تصمیم را به مرحله اجرا درآورد و در سایه شکیبایی که از خود بروز داد،
در ردیف دانشمندان شهیر عصر خود قرار گرفت و یکی از برجسته ترین رجال علمی آن زمان
شد.)۹

مرحوم آقای فلسفی(ره) پس از طرح این سؤال که آیا برنامه های علمی و تعالیم روان
شناسی به تنهایی می تواند نگرانی ها را درمان کند و مردم را بر تشویش و اضطراب
پیروز سازد، پاسخ آن را درباره اکثر مردم منفی می داند و می گوید: ممکن است افراد
بسیار معدودی یافت شوند که این چنین باشند و برای نمونه داستان یکی از نابینایان را
که دیل کارنگی در کتابش آورده، ذکر می کند.۱۰ داستان از این قرار است:

* صبر یک نابینا

شخصی بود که همیشه می گفت: (در زندگی هر مصیبتی را می توانم تحمل کنم جز یک چیز، آن
هم نابینایی است که هرگز قدرت تحملش را ندارم. همین شخص که تا این اندازه از
نابینایی می ترسید یک روز در سن ۶۰ سالگی متوجه شد که چشمانش تاریک شده و خوب نمی
تواند نقش و نگار فرش کف اتاق را تشخیص دهد; فوراً به چشم پزشک متخصص رجوع کرد و در
آن جا به این حقیقت پی برد که نور چشمش را از دست داده است. یکی از چشمانش نابینا
شده و آن دیگری در تعقیب اولی به طرف کوری می رود و درست از آن چه می ترسید به سرش
آمده بود. وقتی که کاملاً از بینایی محروم شد، گفت: دریافته ام که می توانم کوری را
همان طوری که دیگران مصایب کوچک را می پذیرند، تحمل کنم. در مدت یک سال ۱۲ مرتبه
چشم خود را به دست جراحان سپرد و تمام دردها و رنج ها را تحمل کرد، زیرا می دانست
چاره ای جز این ندارد. اشخاص عادی اگر ۱۲ مرتبه چشم خود را به دست جراح می سپردند
عاقبت هم کور می ماندند و [هم] از غم و غصه از پای درمی آمدند، ولی او می گفت: این
تجربه به من آموخت که در مقابل حوادث چاره ناپذیر باید تسلیم شد و همواره سخن
میلتون را به زبان می آورد که گفته بود: بدبختی و بینوایی در آن نیست که شخص کور
باشد بلکه در این است که نتواند کوری را تحمل نماید.)۱۱

* پشتوانه صبر

مرحوم فلسفی(ره) می گوید: (حقیقت این است که تعالیم روانی بدون پشتوانه ایمانی و
معنوی در پاره ای از موارد با توجه به تفاوت روحیه افراد، بیش و کم اثر مثبت دارد،
تشویش و اضطراب را کاهش می دهد و مایه آرامش نسبی می گردد; ولی در زمینه حوادث
سهمگین و دردناک نمی تواند نیاز درونی را برطرف کند و افکار پریشان و آشفته را آرام
نماید، چه اغلب اشخاص در این مواقع از شدت نگرانی قدرت تمرکز فکر را از دست می دهند
و قادر نیستند حالت روحی خود را به درستی تجزیه و تحلیل نمایند و بر فرض اگر هم
بتوانند، غالباً به نتیجه مطلوب نمی رسند و طوفان ضمیرشان آرام نمی گیرد.)۱۲

تعالیم اسلام با تقویت ایمان مسلمانان، قدرت تحمل و صبر و شکیبایی آنان را افزایش
داده است. در حقیقت صبر و ایمان رابطه متقابل با یک دیگر دارند، همان طوری که ایمان
بدون صبر ماندگار نیست. چنان که علی(ع) می فرماید: (علیکم بالصبر فان الصبر من
الایمان کالرأس من الجسد;۱۳ بر شما باد به صبر که صبر برای ایمان مانند سر برای بدن
است). صبر و شکیبایی نیز بدون پشتوانه ایمانی و معنوی پایدار نمی ماند، چون فشار
مصایب و شدت نگرانی غالباً قدرت تمرکز فکر را از افراد سلب می کند. بر این اساس
قرآن مجید می فرماید: (ان الانسان خلق هلوعاً اذا مسه الشر جزوعاً و اذا مسه الخیر
منوعاً الا المصلّین;۱۴ انسان، مخلوقی سخت حریص و ناشکیباست; چون با زیان و مشکلات
روبه رو می شود، ناآرام و بی قرار می گردد و چون با خیر و خوبی مواجه می شود، از
دیگران دریغ می دارد، مگر نمازگزاران.)

رابطه با خدا که در نماز متبلور است، مانع عجز و غرور می شود و تعادل روحی و روانی
را تضمین می کند. پیشوایان اسلام با تکیه بر نیروی ایمان و یادآوری پاداش اخروی،
قدرت تحمل و صبر افراد مصیبت دیده و مضطرب را ارتقا می بخشیدند. نابینایی حضور
پیامبر(ص) رسید و تقاضای دعایی کرد و گفت: از خدا بخواه که بینایی را به من عطا
کند. حضرت فرمود: اگر میل داری دعا می کنم، امید است مستجاب شود و چشمت بینا گردد و
اگر بخواهی در قیامت بی آن که مورد محاسبه واقع شوی خدا را ملاقات خواهی کرد. عرض
کرد: ملاقات بدون محاسبه را برگزیدم. آن گاه رسول خدا(ص) فرمود: خداوند بزرگ تر از
آن است که در دنیا هر دو چشم کسی را بگیرد سپس در قیامت عذابش نماید.۱۵

سماعه بن مهران گوید: حضرت کاظم(ع) به من فرمود: چه چیزی تو را از حج بازداشت؟ عرض
کردم: بدهی بسیاری پیدا کرده ام و مالم را از دست داده ام و بدهی من از رفتن مالم
سخت تر است و اگر یکی از رفقایم مرا از خانه بیرون نمی آورد نمی توانستم بیرون
بیایم. حضرت فرمود: اگر صبر کنی، دیگران بر تو غبطه خواهند خورد و اگر صبر نکنی،
مقدرات خدا جاری می گردد، چه تو راضی باشی و چه ناراضی.۱۶

* تاجر شکست خورده

نمونه دیگر داستان شخصی به نام ابوطیار است که از بازرگانان کوفه بود و بر اثر پیش
آمدهایی اموالش را از دست داده بود. روزی در مدینه خدمت حضرت امام صادق(ع) رسید و
ضمن شرح اوضاع و احوال خود به عرض رسانید که تمام سرمایه تجارتم از دست رفته و اینک
به سختی در مضیقه و فشار قرار دارم، و از آن حضرت راه چاره خواست. امام(ع) این تاجر
شکست خورده را با تلقین و القای قدرت و امید و نشاط و توجه به منبع فیض و خزینه غیب
پروردگار بازسازی روحی کرد و فرمود: آیا در بازار دکان داری؟ عرض کرد: بلی ولی مدتی
است که آن را ترک کرده ام، زیرا جنسی برای عرضه ندارم. امام(ع) فرمود: موقعی که به
کوفه برگشتی دکان خود را تمیز کن و درب حجره خود بنشین، هنگام رفتن به بازار دو
رکعت نماز بخوان و پس از آن بگو: بار خدایا من به نیروی شکست خورده و روح خودباخته
خویش متکی نیستم، تنها تکیه گاه من قدرت تو است، پروردگارا نیرو و قدرت من تویی، از
تو درخواست روزی دارم ـ با این کلام حضرت، روحی تازه در کالبد بی جان ابوطیار شکست
خودره دمیده شد ـ با آن که قدرت پرداخت اجاره دکان را نداشت با اطمینان خاطر حجره
را گشود و از شکست سابق احساس عجز و

درماندگی نکرد. ساعتی نگذشته بود که پارچه فروشی نزد وی آمد و درخواست کرد نصف دکان
را کرایه کند. ابوطیار موافقت کرد و نصف مغازه را به وی واگذار کرد. ابوطیار یکی از
پارچه ها را از او گرفت و در نصف دیگر مغازه که در اختیار خودش بود، در معرض
مشتریان قرار داد. آن روز هوا به شدت سرد شد و مشتریان برای خرید به بازار هجوم
آورده و تا غروب تمام اجناس فروخته شد. حق العمل خود را برداشت و قیمت پارچه را
تسلیم صاحبش کرد…. ابوطیار می گوید: کارم به قدری خوب شد که مرکب های سواری تهیه
کردم و غلامان و کنیزان خریدم و خانه ها ساختم.۱۷

* نگرش واقعی به حوادث

نکته دیگری که در تحصیل صبر و شکیبایی مؤثر است، نگرش واقعی به حوادث و مصایب است.
(بشر به کشش حبّ ذات و تمایلات غریزی، آرزو دارد تمام پدیده ها و رویدادهای جهان به
نفع او باشد، همه تمنیّاتش جامه عمل بپوشند، در زندگی با ناکامی و شکست مواجه نشود
و هرگز دچار رنج و ناملائم نگردد; ولی این آرز

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.